Ce ne dorim, egalitate
ori o societate stratificată după criterii de merit? Acest subiect este tot mai
deschis și intens discutat de câțiva ani încoace și cred că este bine să fie
cunoscut și în România.
Despre egalitate știm cu toții. Cu toții ne dorim să
fim egali. Dar ce, exact, înseamnă egalitatea și a fi egali? Egalitate de șanse
ori egalitate de situație? Egalitate în toate privințele ori o societate în
care pe lângă egalitate se accentuează și meritul personal și inițiativa
personală. În materialele care discută subiectul se face o distincție între
„equality of opporunity / egalitate de șanse” și „equality of condition /
egalitatea de situație”.
Trăim într-o vreme în care egalitatea a devenit,
pentru prima dată în istorie, punctul central al discuțiilor, politicilor și
dezbaterilor. Cum devenim cu toții egali și în ce privințe? Situații extreme
există. Încercăm, în numele egalității, să eliminăm orice diferențe între
bărbați și femei, de exemplu, ideologia de gen fiind o manifestare a accentului
pe care societatea îl pune pe egalitate. În consecință, ne alegem noi sexul. În
SUA, unii oameni își pot alege chiar și identitatea rasială, o persoană albă
alegând să fie de culoare și invers.
Celor interesați de subiect le sugerez cartea lui
Daniel Markovits, The Meritocracy Trap/ Capcana meritocrației.
Markovits este profesor la Yale University în SUA și
cartea a fost publicată anul trecut. E de la sine înțeles că în dezbaterile
care au loc, vocea majorității solicită eliminarea meritocrației în favoarea
egalității de situație. Dar ar fi asta un lucru bun?
Termenul de meritocrație a fost desemnat în 1958 de
britanicul Michael Young în cartea lui The Rise of the Meritocracy /
Ascensiunea meritocrației. Meritocrația este fundamentată pe niște pârghii care
sunt puse la dispoziția tuturor, dar numai unii dintre noi pot ori doresc să le
utilizeze.
Unii învață mai bine ca alții. Unii sunt mai
întreprinzători (harnici) decât alții. Unii își stabilesc ținte și obiective
mai selecte decât alții. Unii lucrează mai mult decât alții. Unii își asumă un
risc mai ridicat în afaceri, pe când alții nu și-l asumă de fel. Unii urmăresc cariere
mai bănoase și prestigioase decât alții, în funcție de capacitate, educația din
familie ori viziunea personală. O persoană care își alege o profesie mai
bănoasă (medic) va câștiga mai mult, și, în consecință, nu va fi egală la
nivelul situației cu o persoană care își alege profesia de taximetrist.
Aflăm de la Markovits că oamenii care cred în
meritocrație se confruntă cu mai mult stres în viață și familie. Lucrează mai
mult, fac mai mulți ani de școală, se stresează dând examene și teste. Cu alte
cuvinte, „meritocracy comes with a price / meritocrația impune niște costuri”.
Accentul pe meritocrație înseamnă inegalitate. Clasa
de sus e diferită de clasa de jos. Trăiesc vieți diferite. Markovits îi acuză
pe meritocrați de ipocrizie. Elita promovează valori pe care ea nu le practică.
Un exemplu sunt moravurile sexuale: „elites may reject traditional morality and
affirm sexual freedom as matters of abstract political principle. But they live
distinctly chastely, as non-practicing libertines / elita respinge moralitatea
tradițională și promovează libertatea sexuală ca principii politice abstracte.
Dar ei trăiesc vieți de castitate, nu de emancipare sexuală”.
Elita meritocrată e minoritară, fiind concentrată în
medicină, academie, management, consulting, știință, finanțe, sistemul juridic
și legal ori oameni de afaceri. E o minoritate care muncește pe brânci să-și
mențină statutul distinct și superior, și luptă din răsputeri să nu se schimbe.
Pentru ei egalitatea este o platformă
de discuții, nu un deziderat obiectiv.
În final, scrie Markovits, „meritocracy ... is not a
curse but a mixed blessing / meritocrația nu e un blestem, ci o realitate cu
aspecte bune și rele”. Pentru moment, egalitatea pierde în raport cu
meritocrația, iar dacă dorim o viață confortabilă, suntem încurajați să
practicăm virtuțile meritocrației.
Peter Costea
▲ ▲ ▲ TOPUL celor mai citite articole din ultima săptămână (selecție automată) la momentul publicării articolului de mai sus:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.