Aceasta Sarbatoare o gasim descrisa in Levitic (Vaikra) 23 : 15-22.
“ De a 2-a zi dupa Shabbat, din ziua cand
veti aduce snopul ca sa fie leganat intr-o parte si intr-alta
, sa numarati 7 saptamani intregi. Sa numarati cincizeci de zile pana in ziua
care vine de la al saptelea Shabbat, si atunci sa duceti Domnului un nou dar de
mancare. (…) Cand veti secera semanaturile din tara voastra, sa lasi
neceserat un colt din campul tau, si sa nu strangi ce ramane de pe urma
seceratorilor, Sa lasi saracului si strainului aceste spice. Eu sunt Domnul
Dumnezeul vostru.”
Sarbatoarea
Saptamanilor sau Cincizecimea (evr. Shavuot) este o Sarbatoare care vizeaza de asemenea primele
roade. Perioada numararii Omerului incepe
imediat dupa primul Shabbat al Pesach-ului , continuand pana la Cincizecime. In Torah se cer 7 saptamani
de numarare a Omerului, asa cum se poate vedea in Vaikra
23: 15- 17, 21. Datorita acestui ritual al numararii , perioada
dintre Pesach si Shavuot se mai numeste simplu OMER sau in alte traduceri mai
vechi NUMARATOAREA OMERULUI.
Numaratoarea
Omerului - Puncte de vedere
A existat o evidenta controversa intre rabini ,si
marea varietate de secte de secte iudaice, in ceea ce priveste interpretarea
expresiei “ ziua de dupa Shabbat,” din versetul in care se porunceste
Numaratoarea Omerului. Conform invataturii rabinice, Shabbatul se refera nu
doar la cea de-a Saptea Zi saptamanala, ci mai degraba la prima zi de
sarbatorire a Pesach-ului. Variate secte iudaice, incepand cu saducheii
primelor secole, si continuand cu karaitii Evului Mediu, au interpretat
cuvantul “Shabbat” ca fiind Shabbatul saptamanal din timpul celebrarii
Pesach-ului. Implicatiile acestei interpretari ar fi ca Cincizecimea, s-ar nimeri intr-o zi de duminica, imediat dupa terminarea
Numaratorii Omerului, adica dupa cele 49 de zile. Majoritatea Sarbatorilor au
o data fixa in Biblie, mai putin Shavuotul , care trebuie sa cada in cea
de-a cincizecea zi, dupa ce Omerul se termina de oferit si de numarat.
Semnificatia
celebrarii Shavuotului
a.
Istorica:
TORA a fost data pe Muntele Sinai.
“ In luna a 3-a dupa iesirea lor din tara
Egiptului , copiii lui Israel au ajuns in ziua aceea in pustia Sinai. Dupa ce au plecat de la Refidim , au
ajuns in pustia Sinai, si au tabarat in pustie . Israel a tabarat acolo in fata
muntelui. “(Shemot – Exodul 19: 1-2 ). Tot poporul a
raspuns: Vom face tot ce a zis
Domnul ! (v 8)
In Ebraica expresia este Na` aseh V`Nishmah care inseamna “Suntem gata sa infaptuim inainte sa ni se spuna ce sa
infaptuim.” Sau “inainte sa intelegem .”
“ Shofarul rasuna tot
mai puternic . Moise vorbea si Dumnezeu ii raspundea cu Glas tare.
Domnul S-a pogorat pe Muntele Sinai, si anume pe varful muntelui. Domnul a
chemat pe Moise pe varful muntelui. Si Moise s-a suit sus. (v 19-20).
Trebuie sa mentionam aici ca
evreiescul cuvant TORAH, in mod obisnuit tradus prin Lege, nu inseamna de fapt Lege ci INSTRUCTIE sau INVATARE . Pentru a intelege
semnificatia cuvantului ebraic TORAH , trebuie sa admitem ca Torah nu a fost niciodata un cod de “ da” –uri si de “ nu”- uri . TORAH este Manualul de Instructie si Invatatura al lui
YHWH , daruit cu
generozitate oamenilor, ca acestia sa-L cunoasca si sa -L
inteleaga pe EL, in toata imensitatea Iubirii Sale pentru oameni.
b. Spiritual- mesianica:
POGORAREA ( intrarea triumfala in lume ) a Duhului Sfant.
“Ci voi veti primi o Putere cand Se va pogori Duhul Sfant peste voi , si-Mi veti fi martori in Ierusalim, in toata Iudea, in Samaria si
pana la marginile pamantului.” (Fapte 1: 8).
“Caci voi turna ape peste pamantul insetat si rauri pe pamantul
uscat; voi turna Duhul Meu peste samanta ta, si binecuvantarea Mea peste
odraslele tale.“ (Isaiahu 44: 3).
Ce inseamna acest lucru? BOTEZUL CU DUHUL
SFANT, cresterea in CREDINTA intr-un Dumnezeu neschimbat si
vesnic, un nou nivel de integere a realitatilor duhovnicesti –
manifestarea Darurilor Duhului in viata credinciosului
- pana la urma, VIATA DIN BELSUG (Yohanan 7: 38).Evident toate acestea sunt dovada cea mai
autentica a implinirii profetiei tanachice a lui Ioel : ” Dupa aceea voi
turna Duhul Meu peste orice faptura ; fiii si fiicele voastre vor prooroci,
batranii vostri vor visa visuri, si tinerii vostri vor avea vedenii. Chiar si
peste robi si peste roabe voi turna Duhul Meu in zilele acelea.” (Ioel 2:
28-29).
Una dintre cele mai frumoase imagini a Sarbatorii Cincizecimii este
aceea a Casatoriei sfinte dintre Dumnezeu (Mirele) si Israel (Mireasa).
Biblia ne spune in Cartea profetului Ieremiahu 2: 2 ca la
Muntele Sinai, YAHWEH S-a daruit pe
Sine Israelului , asa cum un mire (ebr. ketubah ) se
daruieste miresei sale: “ Du-te si
striga la urechile cetatii Ierusalimului: Asa vorbeste Domnul : Mi-aduc aminte de dragostea pe care o aveai cand erai tanara , de iubirea ta cand erai logodita , cand ma urmai in
pustie , intr-un pamant nesemanat. Atunci Israel era inchinat Domnului , era
cele dintai roade ale lui; toti cei care mancau din ele se faceau vinovati , si
venea nenorocirea peste ei, zice Domnul.” (Ieremiahu 2 : 2-3).
Ce este pana la urma o NUNTA, in termenii care Il definesc pe
Dumnezeu , si care ar fi semnificatia ei pentru noi ? Yeshua este Mirele iar credinciosii in Mesia sunt Mireasa. Cand Yeshua a venit pe Pamant acum 2000 de ani , El i-a pecetluit pentru Sine pe toti aceia care au crezut in
Jertfa Sa . Acestia sunt Mireasa
Lui pentru totdeauna, si ea ii include si pe evrei si pe ne-evrei (Yohanan 3:
16). Pentru ca Yeshua a venit prima data ca un Mesia suferind,
apoi S-a inaltat la cer ca sa fie cu Tatal Sau, si Se va reintoarce pentru a
domni ca Rege alaturi de Mireasa Sa. El nu locuieste inca fizic alaturi de
toti aceia care cred in El si sunt ucenicii Sai fideli. De aceea,
astazi urmasii Lui sunt spiritual cununati cu El insa se vor bucura de toata splendoarea Prezentei Mirelui lor
Drag abia in Imparatia Sa Mesianica . Oricum, inainte de
evidenta Realitatii fizice a lui Dumnezeu – Fiul
din timpul Mileniului, va avea loc in Ceruri, imediat dupa Rapirea
Bisericii, o minunata Nunta.
Primirea Torei pe Muntele Sinai implica preotia aronica, jerfele,
corturile, Shabbatul, Sarbatorile, legile ceremoniale si civile, si,
bineinteles, Cele 10 Porunci. Toate aceste
lucruri le-au fost daruite oamenilor “ ca o umbra a lucrurilor ce vor veni”
(Evrei 10: 1) ca sa –i invete (Galateni 3: 24) ca Mesia este cea mai mareLucrare de
rascumparare a lui Dumnezeu. Aceste
lucruri sfinte si unice, daruite pe Muntele Sinai, veneau
direct din Inima lui Dumnezeu si ele au fost descoperite lumii noastre fizice (Evrei 9: 1) ca sa ne invete sa
intelegem lucrurile spirituale ale lui Dumnezeu, pe care Acesta, in
Dragostea Sa imensa tanjea sa le impartaseasca cu omul cazut in pacat,
reabilitandu-i astfel pozitia. Deci pe muntele Sinai ADONAI a dat poporului Israel Legamantul, Tora,
Profetiile, Promisiunile (Romani 9 : 4-5) si Legile de sfintenie
care sa-i echipeze pe copiii Sai in slujire , descoperindu-le pas cu
pas Cine va fi Mesia, Rascumparatorul lui Israel si al intregii lumi.
Evreii mozaici (si multi dintre evreii mesianici) au obiceiul ca
prima noapte de Shavuot sa o petreaca studiind Tora. Obiceiul se numeste Tikun si si se spune ca este n gest de
rascumparare a greselilor conducatorilor de triburi din Israel, care au chefuit la poalele Muntelui Sinai, in loc sa astepte in picioare,
in respect, momentul daruirii Torei. O alta explicatie a acestei nopti
petrecute studiind, ar fi ca Dumnezeu a fost dezamagit pentru ca in noaptea
dinainte de daruirea Torei, evreii au dormit fara griji
si fara emotii fata de marele eveniment care urma sa se intimple. In
consecinta, astazi evreii obisnuiesc sa nu doarma in noaptea dinaintea
Shavuotului, pentru a-si arata pretuirea fata de momentul daruirii Torei.
La Ierusalim, in dimineata de Shavuot,
evreii obisnuiesc sa mearga la rasaritul soarelui la Zidul plingerii, unde isi fac
primele rugaciuni. De Shavout nu se lucreaza. In aceasta zi, in Sinagoga se citeste Cartea lui Ruth, ale carei
evenimente se petrec in timpul secerisului. Dupa moartea sotului
ei, fiul lui Nahomei, Ruth, care venea dintr-o religie pagana , a preferat
sa-si continue viata in traditia evreiasca, refuzind sa asculte sfatul soacrei
ei de a se recasatori si de a se intoarce la familia ei moabita.
In prima zi a sarbatorii de Shavuot se
serveste o masa festiva compusa numai din produse lactate, care aminteste
despre Israel – un pamint unde curge „lapte si miere” - dar si
despre primele reguli alimentare impuse in Tora pe care evreii tocmai o
primisera (separarea produselor din carne de
cele din lactate).
Vedem deci ca celebrarea Sarbatorilor are aplicatii in doua domenii: istorice,
daruite poporului Israel ca sa-l particularizeze de celelalte popoare, si
spirituale, ELE SE IMPLINESC
NUMAI IN MESIA, descriind umblarea simpla si
sincera a fiecarui credincios cu Dumnezeu. Iata ce minunat a fost intocmit
Planul lui Dumnezeu de Mantuire, pentru fiecare om in parte, cat de evidenta a
fost si este Iubirea Sa pentru omenirea pierduta, si cat de mult si-a dorit sa
o salveze. Asa ca Sarbatorile Domnului nu sunt doar o ipostaza
istorica a Suveranitatii lui Dumnezeu ci ele se pot inscrie in categoria
acelor acte tipologice, de esenta divina , prin care Dumnezeu Si-a dorit
intotdeauna sa comunice cu omul, apropiindu-Si-l mai mult. (1Corinteni 10: 1-2, 11).
Sarbatoarea CINCIZECIMII in toata expresivitatea simbolisticii ei,
reprezinta – prin minunata Lucrare a Duhului Sfant desfasurata in Poporul Domnului, de 2000 de ani incoace – CELE DINTAI ROADE ale sfintilor, evrei si ne-evrei, care au
devenit UNA IN MESIA, in SPIRIT, pana la materializarea fizica a Revenirii Sale, in Ierusalim, la
acelasi Popor, Israel, impreuna cu marea gloata a tuturor rascumparatilor Sai
din orice neam, de orice limba, din orice semintie (Apocalipsa 22: 12).
Prezentare de Otniela – Daniela Onu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.