După 7 ani de existenţă, cu peste 31 000 de postări, cu peste 50 de milioane de vizualizări (50 025 543 la 29.09.2020), cu peste 55 000 de abonaţi la newsletter-ul zilnic, cu un record de 197.071 accesări într-o singură zi, devenind astfel portalul de ştiri creştine din România cu cea mai rapidă creştere şi cu cele mai multe vizualizări, părăsim platforma Blogger şi:

̶S̶u̶n̶t̶e̶m̶ ̶î̶n̶ ̶c̶o̶n̶s̶t̶r̶u̶c̶ţ̶i̶a̶ ̶u̶n̶u̶i̶ ̶s̶i̶t̶e̶ ̶p̶r̶o̶f̶e̶s̶i̶o̶n̶a̶l̶,̶ ̶a̶d̶a̶p̶t̶a̶t̶ ̶c̶e̶r̶i̶n̶ţ̶e̶l̶o̶r̶ ̶t̶e̶h̶n̶o̶l̶o̶g̶i̶e̶i̶ ̶m̶o̶d̶e̶r̶n̶e̶

̶A̶n̶g̶a̶j̶ă̶m̶ ̶̶̶r̶̶̶e̶̶̶d̶̶̶a̶̶̶c̶̶̶t̶̶̶o̶̶̶r̶̶̶i̶̶̶ ̶̶̶ ̶ş̶i̶ ̶c̶o̶r̶e̶s̶p̶o̶n̶d̶e̶n̶ţ̶i̶ ̶̶̶r̶̶̶e̶̶̶g̶̶̶i̶̶̶o̶̶̶n̶̶̶a̶̶̶l̶̶̶i̶̶̶ ̶̶̶ ̶ş̶i̶ ̶d̶i̶n̶ ̶d̶i̶a̶s̶p̶o̶r̶a̶ ̶r̶o̶m̶â̶n̶ă̶

Încheiem parteneriate cu noi publicaţii şi site-uri de media

joi, 28 mai 2020

✡ Sărbătoarea Săptămânilor – Shavuot שבועות‎

Aceasta Sarbatoare o gasim descrisa in Levitic (Vaikra)  23 : 15-22.

“ De a 2-a zi dupa Shabbat, din ziua cand veti  aduce snopul ca  sa fie leganat  intr-o parte si intr-alta , sa numarati 7 saptamani intregi. Sa numarati cincizeci de zile pana in ziua care vine de la al saptelea Shabbat, si atunci sa duceti Domnului un nou dar de mancare. (…)  Cand veti secera semanaturile din tara voastra, sa lasi neceserat un colt din campul tau, si sa nu strangi ce ramane de pe urma seceratorilor, Sa lasi saracului si strainului aceste spice. Eu sunt Domnul Dumnezeul vostru.”
Sarbatoarea Saptamanilor sau Cincizecimea (evr. Shavuot) este o Sarbatoare care vizeaza de asemenea primele roade. Perioada numararii Omerului incepe imediat  dupa  primul Shabbat al Pesach-ului , continuand pana la Cincizecime. In Torah se cer 7 saptamani de numarare a Omerului, asa cum se poate vedea in Vaikra 23: 15- 17, 21. Datorita acestui ritual al numararii , perioada dintre Pesach si Shavuot se mai numeste simplu OMER sau in alte traduceri mai vechi NUMARATOAREA OMERULUI.
Numaratoarea Omerului Puncte de vedere
A existat o evidenta controversa intre rabini ,si marea varietate de secte de secte iudaice, in ceea ce priveste interpretarea expresiei “ ziua de dupa Shabbat,” din versetul in care se porunceste Numaratoarea Omerului. Conform invataturii rabinice, Shabbatul se refera nu doar la cea de-a Saptea Zi saptamanala, ci mai degraba la prima zi de sarbatorire a Pesach-ului. Variate secte iudaice, incepand cu saducheii primelor secole, si continuand cu karaitii Evului Mediu, au interpretat cuvantul “Shabbat” ca fiind Shabbatul saptamanal din timpul celebrarii Pesach-ului. Implicatiile acestei interpretari ar fi ca  Cincizecimea,  s-ar nimeri  intr-o zi de duminica,  imediat dupa terminarea Numaratorii Omerului, adica dupa cele 49 de zile. Majoritatea Sarbatorilor au o data fixa in Biblie,  mai putin Shavuotul , care trebuie sa cada in cea de-a cincizecea zi, dupa ce Omerul se termina de oferit si de numarat.
Semnificatia celebrarii Shavuotului
a. Istorica:
TORA a fost data pe Muntele Sinai.
“ In luna a 3-a  dupa iesirea lor din tara Egiptului , copiii lui Israel au ajuns in ziua aceea in pustia Sinai. Dupa ce au plecat de la Refidim , au ajuns in pustia Sinai, si au tabarat in pustie . Israel a tabarat acolo in fata muntelui. “(Shemot – Exodul 19: 1-2 ). Tot  poporul a raspuns:  Vom face tot ce a zis Domnul ! (v 8) In Ebraica  expresia este Na` aseh V`Nishmah care inseamna “Suntem gata sa infaptuim inainte sa ni se spuna ce sa infaptuim.” Sau “inainte sa intelegem .”
“ Shofarul  rasuna tot mai puternic  . Moise vorbea si Dumnezeu ii raspundea cu Glas tare. Domnul S-a pogorat pe Muntele Sinai, si anume pe varful muntelui. Domnul a chemat pe Moise pe varful muntelui. Si Moise s-a suit sus. (v 19-20).
Trebuie sa mentionam aici ca evreiescul cuvant TORAH, in mod obisnuit tradus prin Lege, nu inseamna de fapt  Lege ci INSTRUCTIE sau INVATARE . Pentru a intelege semnificatia  cuvantului ebraic TORAH , trebuie sa admitem  ca Torah nu a fost niciodata un cod de “ da” –uri si de “ nu”- uri . TORAH este Manualul de Instructie si Invatatura al lui YHWH ,  daruit cu generozitate  oamenilor,  ca acestia sa-L cunoasca si sa -L  inteleaga  pe EL, in toata imensitatea Iubirii Sale pentru oameni.
b. Spiritual- mesianica:


POGORAREA ( intrarea triumfala in lume ) a  Duhului Sfant.
“Ci voi veti primi o Putere cand Se va pogori Duhul Sfant peste voi , si-Mi veti fi martori in Ierusalim, in toata Iudea, in Samaria si pana la marginile pamantului.” (Fapte 1: 8).
“Caci  voi turna ape peste pamantul insetat si rauri pe pamantul uscat; voi turna Duhul Meu peste samanta ta, si binecuvantarea Mea peste odraslele tale.“ (Isaiahu 44: 3).

Ce inseamna acest lucru? BOTEZUL CU DUHUL SFANT, cresterea in CREDINTA intr-un Dumnezeu neschimbat si vesnic,  un nou nivel de integere a realitatilor duhovnicesti – manifestarea Darurilor Duhului  in viata credinciosului  -    pana la urmaVIATA DIN BELSUG (Yohanan 7: 38).Evident toate acestea sunt dovada cea mai autentica a implinirii profetiei tanachice a  lui Ioel : ” Dupa aceea voi turna Duhul Meu peste orice faptura ; fiii si fiicele voastre vor prooroci, batranii vostri vor visa visuri, si tinerii vostri vor avea vedenii. Chiar si peste robi si peste  roabe voi turna Duhul Meu in zilele acelea.” (Ioel 2: 28-29).

Una dintre cele mai frumoase imagini a Sarbatorii Cincizecimii este aceea a Casatoriei sfinte dintre Dumnezeu (Mirele) si Israel (Mireasa). Biblia ne spune in Cartea profetului Ieremiahu 2: 2 ca la Muntele Sinai, YAHWEH S-a daruit pe Sine Israelului , asa cum un mire (ebr. ketubah )  se daruieste miresei sale: “ Du-te si striga la urechile cetatii Ierusalimului: Asa vorbeste Domnul : Mi-aduc aminte de dragostea pe care o aveai cand erai tanara , de iubirea ta cand erai logodita , cand ma urmai in pustie , intr-un pamant nesemanat. Atunci Israel era inchinat Domnului , era cele dintai roade ale lui; toti cei care mancau din ele se faceau vinovati , si venea nenorocirea peste ei, zice Domnul.” (Ieremiahu 2 : 2-3).

Ce este pana la urma o NUNTA, in termenii care Il definesc pe Dumnezeu  , si care ar fi semnificatia ei pentru noi ? Yeshua este Mirele iar credinciosii in Mesia sunt Mireasa. Cand Yeshua a venit pe Pamant acum 2000 de ani , El i-a pecetluit pentru Sine pe toti aceia care au crezut in Jertfa Sa . Acestia sunt Mireasa Lui pentru totdeauna, si ea ii include si pe evrei si pe ne-evrei (Yohanan 3: 16).  Pentru ca Yeshua a venit prima data ca un Mesia suferind,  apoi S-a inaltat la cer ca sa fie cu Tatal Sau,  si Se va reintoarce pentru a domni ca Rege alaturi de Mireasa Sa. El nu locuieste inca fizic alaturi de toti aceia care cred in El si sunt ucenicii Sai fideli. De aceea,  astazi  urmasii Lui sunt spiritual cununati cu El  insa se vor bucura de toata splendoarea Prezentei Mirelui lor Drag abia in Imparatia Sa Mesianica . Oricum,  inainte  de evidenta   Realitatii  fizice  a lui Dumnezeu – Fiul  din timpul Mileniului,  va avea loc in Ceruri, imediat dupa Rapirea Bisericii, o  minunata Nunta.

Primirea Torei pe Muntele Sinai implica preotia aronica, jerfele, corturile,  Shabbatul, Sarbatorile, legile ceremoniale si civile, si, bineinteles, Cele 10 Porunci. Toate aceste lucruri le-au fost daruite oamenilor “ ca o umbra a lucrurilor ce vor veni” (Evrei 10: 1) ca sa –i invete  (Galateni 3: 24) ca Mesia este cea mai mareLucrare de rascumparare a lui Dumnezeu. Aceste lucruri  sfinte si unice, daruite pe Muntele Sinai,  veneau direct din Inima lui Dumnezeu si  ele au fost descoperite lumii noastre fizice  (Evrei 9: 1) ca sa ne invete sa intelegem lucrurile spirituale ale lui Dumnezeu,  pe care Acesta, in Dragostea Sa imensa tanjea sa le impartaseasca cu omul cazut in pacat, reabilitandu-i astfel  pozitia.  Deci  pe muntele Sinai ADONAI  a dat poporului Israel  Legamantul, Tora, Profetiile, Promisiunile (Romani 9 : 4-5)  si Legile  de sfintenie care sa-i  echipeze pe copiii Sai in slujire , descoperindu-le pas cu pas  Cine va fi  Mesia, Rascumparatorul lui Israel si al intregii lumi.

Evreii mozaici (si multi dintre evreii mesianici) au obiceiul ca prima noapte de Shavuot sa
o petreaca studiind Tora. Obiceiul se numeste Tikun si si se spune ca este n gest de rascumparare a greselilor conducatorilor de triburi din Israel, care au chefuit la poalele Muntelui Sinai, in loc sa astepte in picioare, in respect, momentul daruirii Torei. O alta explicatie a acestei nopti petrecute studiind, ar fi ca Dumnezeu a fost dezamagit pentru ca in noaptea dinainte de daruirea Torei, evreii au dormit fara griji si fara emotii fata de marele eveniment care urma sa se intimple. In consecinta, astazi evreii obisnuiesc sa nu doarma in noaptea dinaintea Shavuotului, pentru a-si arata pretuirea fata de momentul daruirii Torei.

La Ierusalim, in dimineata de Shavuot, evreii obisnuiesc sa mearga la rasaritul soarelui la Zidul plingerii, unde isi fac primele rugaciuni. De Shavout nu se lucreaza. In aceasta zi, in Sinagoga se citeste Cartea lui Ruth, ale carei evenimente se petrec in timpul secerisului. Dupa moartea sotului ei, fiul lui Nahomei, Ruth, care venea dintr-o religie pagana , a preferat sa-si continue viata in traditia evreiasca, refuzind sa asculte sfatul soacrei ei de a se recasatori si de a se intoarce la familia ei moabita.

In prima zi a sarbatorii de Shavuot se serveste o masa festiva compusa numai din produse lactate, care aminteste despre Israel – un pamint unde curge „lapte si miere” -  dar si despre primele reguli alimentare impuse in Tora pe care evreii tocmai o primisera (separarea produselor din carne de cele din  lactate).

Vedem deci ca celebrarea Sarbatorilor are aplicatii in doua domenii:  istorice, daruite poporului Israel ca sa-l particularizeze de celelalte popoare,  si spirituale,   ELE SE IMPLINESC NUMAI IN MESIA, descriind umblarea simpla si sincera a fiecarui credincios cu Dumnezeu. Iata ce minunat a fost intocmit Planul lui Dumnezeu de Mantuire, pentru fiecare om in parte, cat de evidenta a fost si este Iubirea Sa pentru omenirea pierduta, si cat de mult si-a dorit sa o salveze. Asa ca Sarbatorile Domnului  nu sunt  doar o ipostaza istorica a Suveranitatii lui Dumnezeu ci  ele se pot inscrie in categoria acelor acte tipologice, de esenta divina , prin care Dumnezeu Si-a dorit intotdeauna sa comunice cu omul, apropiindu-Si-l mai mult. (1Corinteni 10: 1-2, 11).

Sarbatoarea CINCIZECIMII in toata expresivitatea simbolisticii ei, reprezinta – prin minunata Lucrare a Duhului Sfant desfasurata in Poporul Domnului, de 2000 de ani incoace – CELE DINTAI ROADE ale sfintilor, evrei si ne-evrei, care au devenit UNA IN MESIA, in SPIRIT, pana la materializarea fizica a Revenirii Sale, in Ierusalim, la acelasi Popor, Israel, impreuna cu marea gloata a tuturor rascumparatilor Sai din orice neam, de orice limba, din orice semintie (Apocalipsa 22: 12).

                 Prezentare de Otniela – Daniela Onu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.