“Caci in ziua aceasta se va face ispasire pentru voi, ca sa va curatiti: veti fi curatiti de toate pacatele voastre inaintea Domnului. Aceasta sa fie pentru voi toti o Zi de Shabat, o zi de odihna, in care sa va smeriti sufletele. Aceasta sa fie o lege vesnica.” (Vaikra 16: 30-31).
Ziua Ispasirii (Yom Kippur, in Ebraica) , este cea de-a zecea zi a lunii Tishrei (Septembrie / Octombrie) si este ultima Zi din cele Zece zile de penitenta infricosatoare ; este considerata, totodata, cea mai solemna Zi din calendarul evreiesc. Intre evrei persista credinta ca tuturor acelora, care n-au fost suficienti de buni ca sa fie inscrisi in Cartea Vietii in timpul Sarbatorii Trambitelor , li se mai ofera sansa celor 10 zile de cainta, dupa care soarta lor va fi pecetluita. De aceea intreaga Zi de Ispasire trebuie sa se consume in rugaciune si in post negru. Pentru ca este o Sarbatoare foarte solemna si trista , Ziua Ispasirii mai este numita simplu : Ziua aceea !
A. Semnificatia istorica a Zilei Ispasirii
Cheia acestei ceremonii consta in semnificatia darului de jertfa; trebuia sa se ofere un vitel si doi tapi, un sacrificiu triplu pentru o vina multipla, din care nu era exclus nimeni, nici macar Cohen ha Gadol . Prima data trebuia sacrificat vitelul pentru a indeparta nelegiuirea din Sanctuar, datorata faptelor imperfecte ale marelui preot – deci era vorba despre o ispasire a preotului si a casei lui (acesta nu putea intra oricum in Sfanta Sfintelor): “Aaron sa-si aduca vitelul lui pentru jertfa de ispasire , si sa faca ispasire, pentru el si pentru casa lui.” (Levitic 16 : 6) . In al doilea rand unul dintre tapi era ales ca sa fie sacrificat pentru a indeparta din Sanctuar toate nelegiuirile poporului : “Sa ia cei doi tapi si sa-i puna inaintea Domnului, la usa cortului intalnirii. Aaron sa arunce sortul pentru cei doi tapi: un sort pentru Domnul , si un sort pentru Azazel. Aaron sa ia tapul care a iesit la sorti pentru Domnul, si sa-l aduca jertfa de ispasire“ (Levitic 16: 7-9). In al treilea rand, al doilea tap, cel pentru Azazel, era dezlegat si trimis sa rataceasca in pustie, el purtand marca tuturor nelegiuirilor poporului (de fapt marele preot transfera, pe acest animal, toate pacatele si vinovatiile poporului): “Iar tapul care a iesit la sorti pentru Azazel , sa fie pus viu inaintea Domnului, ca sa slujeasca pentru facerea ispasirii, si sa i se dea drumul in pustie, pentru Azazel.” De aceea, inainte ca tapul sa fie trimis in pustie, marele preot isi intindea mainile peste capul lui si marturisea faradelegile poporului, oricate ar fi fost acestea. El media de fapt transferul pacatelor de la om, la animalul socotit de-acum ca fiind blestemat. Iata de ce Torah subliniaza ca: “Tapul acela va duce asupra lui toate faradelegile lor intr-un pamant pustiit ; in pustie sa-i dea drumul.” (Levitic 16: 22).
Haideti acum , repede sa aruncam o privire in interiorul ceremoniei propriu-zise, descrisa asa cum am vazut in Levitic 16: 7-10 . In Levitic 16 : 8, primul sorti este pentru Adonai – “ La Adonai “ , si al doilea sorti este pentru Azazel – “ La Azaael. ”Marele preot lua cei doi sorti, unul marcat cu “ La Adonai“ si celalalt cu “La Azazel“ , si ii arunca deasupra capului fiecarui animal, pecetluindu-le soarta. Era considerat un semn bun, daca sortului “ La Adonai “ ii revenea mana dreapta a marelui preot. Acest lucru insemna ca Dumnezeu era de partea poporului si ii primea cu multumire jertfa. (Se stie – din nefericire – ca 40 de ani inainte de distrugerea Templului din Ierusalim, in anul 70 d. Ch, sortul “ La Adonai “ a fost tinut, incontinuu, de marele preot in mana stanga – consemnat in Talmud : Yoma 39a. ). La fiecare eveniment anual, pacatele oamenilor erau asezate peste tapul ispasitor (Levitic 16 : 21-22), insa in cei 40 de ani, inainte de daramarea Templului, lucrurile s-au schimbat, sortul “ La Adonai “ nu a mai cazut in mana dreapta a marelui preot, ci in mana lui stanga.
Ziua Judecatii si Separarii
Si tot despre aceasta ceremonie , inca un lucru mentionat in Mishna. Cu ocazia Zilei Ispasirii se obisnuia ca o panza rosie – impregnata cu sangele animalului sacrificat – sa fie legata la usa Templului , inainte ca tapul sa fie alungat in pustie. De fiecare data bucata de panza isi schimba culoarea, din rosu intens in alb stralucitor , de indata ce tapul isi gasea sfarsitul in pustie , vestind in acest fel ca Dumnezeu le acceptase evreilor sacrificiile, si ca pacatele lor fusesera iertate. Aceast ritual se bazeaza pe textul din Isaia 1: 18 (“ Veniti totusi sa ne judecam , zice Domnul. De vor fi pacatele voastre cum e carmazul , se vor face albe ca zapada ; de vor fi rosii ca purpura , se vor face ca lana “ ). Mishna insa ne relateaza ca timp de 40 de ani inainte de distrugerea Templului , panza – niciodata in acesti ani- nu s-a mai albit.
Spiritual vorbind semnificatia Zilei Ispasirii este cat se poate de benefica. In vechime aceasta era Ziua cand se curata Sanctuarul si intreaga natiune, de orice impuritate. Numai in aceasta Zi – o singura data pe an – marele preot avea voie sa intre in Sfanta Sfintelor. Sangele celor trei jertfe – ale vitelului si ale tapilor – era pentru ispasirea nelegiuirii preotului si a intregii lui case, si pentru ispasirea pacatului intregului popor, de la mic la mare , de la tanar, la batran ( Levitic 16 : 29-34 ).
Dumnezeu le-a poruncit israelitilor sa sacrifice un animal, pe care sa-l considere un substitut pentru propria lor sentinta de condamnare la moarte. Principiul viata pentru viata sta la baza sistemului sacrificial din toate timpurile. Torah permitea un pret de rascumparare in bani , dar numai in cazul in care omul respectiv era intr-o culpa mai usoara ( de exemplu cand proprietarul unui bou trebuia responsabilizat de omorul cauzat de propriul lui animal , v . Exod 21 : 28-32 ) .
Cuvantul grecesc h i l a s m o s se traduce prin “ impacare “, “ impaciuire” , si are acelasi inteles cu ebraicul k a p h a r , care de obicei se traduce prin “ ispasire “ (Romani 3 : 23-25 : “ Caci toti oamenii au pacatuit si sunt lipsiti de Slava lui Dumnezeu. Si sunt socotiti ne prihaniti, fara plata, prin Harul Sau , prin rascumpararea care este in Christos Isus . Pe EL Dumnezeu L-a randuit mai dinainte sa fie, prin Credinta in Sangele Lui, o Jertfa de Ispasire - Hilasmos , Kaphar – ca sa-Si arate neprihanirea Lui…”).
Asadar scopul Zilei Ispasirii a fost, si este, sa ne indrepte ochii catre Yeshua , Marea noastra Ispasire. Pentru ca Legea – care este un lucru bun si de netagaduit , ea- dandu-ne constiinta pacatului si fiind o umbra a lucrurilor ce vor sa vina – nu ar fi putut niciodata, alaturi de aceste sacrificii ritualice, care se oficiau an dupa an , sa ne faca sa ne apropiem de Dumnezeu intr-o stare perfecta. Trebuia o Jertfa mult mai mare si mai desavarsita, o Jertfa care sa Il doara pe Dumnezeu Insusi ( Evrei 10: 1-10 ). Intotdeauna Ziua Ispasirii ne va evalua relatia noastra cu Salvatorul si Mantuitorul sufletelor noastre. Aceasta Zi este, de asemenea, o ilustrare perfecta a evenimentelor viitoare , cand Adonai va judeca lumea cu dreptate, fara nicio partinire. Pentru noi, toti cei care ne-am ascuns in Sangele Lui sfant , nu va va fi decat BINE . EL, care este CREDINCIOS preaiubitilor Sai, ne-a sigilat deja in Cartea Vietii Mielului ! Glorie in veci, TATALUI, FIULUI si SPIRITULUI SFANT !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.