Iata-ne ajunsi
in pragul unei mari Sarbatori
anuale, cea descrisa in Vaikra (Levitic) 23:23-25: ” Domnul a vorbit lui Moise si a
zis: Vorbeste copiilor lui Israel si
spune-le: In luna a saptea, in cea dintai zi a lunii, sa aveti o zi de
odihna, vestita cu sunet de trambite, si o adunare sfanta. Atunci sa nu faceti
nicio lucrare de sluga, si sa aduceti Domnului jertfe mistuite de foc.”
Sunetul shofarului este foarte important deoarece el
reaminteste de “ Eu sunt Domnul
Dumnezeul vostru! – In luna a saptea ,
in cea dintai zi a lunii , sa aveti o adunare sfanta : atunci sa nu faceti
nicio lucrare de sluga. Ziua aceasta sa fie vestita intre
voi , cu sunet de trambita (Numeri 29 : 1).”
Perioada cunoscuta sub numele de Rosh Ha Shana (Capul
Anului) coincide cu un cuvant foarte
important, Teshuvah (in ebraica
inseamna intoarcere sau cainta), care
incepe din prima zi a lunii Elul si continua 40 de zile de zile, sfarsindu-se atunci cand debuteaza Ziua
Ispasirii. Ultimile 10 zile din aceste 40 , incep pe 1
Tishrei si se numesc zilele de veneratie sau de penitenta infricosatoare ;
Shabatul care cade in timpul acestor 10 zile se mai numeste si Shabatul
Intoarcerii sau Caintei. De-a lungul celor 30 de zile din luna Elul (cele
inainte de zilele de veneratie) , in fiecare dimineata se sufla din shofar pentru
a avertiza poporul , de la mic la mare,
sa se caiasca de faptele rele si sa se reintoarca la Domnul intr-o atitudine potrivita, de regret
si umilinta.
Teshuvah este
pentru toti. Cu-atat mai mult pentru cei
care L-au aflat pe Mesia. Acestora li se cere sa–si examineze bine vietile, sa vada pana unde si in ce fel s-au
indepartat de Dumnezeu. Intotdeauna Inima lui Dumnezeu a fost plina de cea mai vie compasiune pentru fiinta umana , intotdeauna, inainte de-a pronunta o Judecata , EL mai
intai avertizeaza. Dumnezeu i-a avertizat pe contemporanii lui Noe despre iminenta unui Potop (insa ei au
continuat sa–I desconsidere Cuvintele si sa-l batjocoreasca pe servul sau) ,
i-a avertizat si pe niniveni despre o posibila distrugere. EL nu doreste
ca omul sa se confrunte cu mânia
Judecatii Sale (Tefania 2 : 1-3 ; 2 Petru 3: 9). Intreaga luna Elul este, in
cele 30 de zile ale ei, o pregatire intensa in care examinarea
personala si cainta adevarata ne pregatesc
pentru Zilele mari si sfinte ale Sarbatorii Yom Kippur si ale
Sukkot-ului. Shofarul (sau cornul de
berbec) suna dupa fiecare slujba de dimineata amintindu-i poporului ca
Dumnezeu doreste oameni cu inimi curate
, dedicate si circumcise ; datoria oricarui om
este sa se pozitioneze intr-o relatie buna cu ADONAI , si cu semenii.
Semnificatia
istorica a Sarbatorii Trambitelor
In acest caz
sunetul shofarului semnifica inaugurarea
Noului An Evreiesc (civil) care este o
parte a sezonului de cainta (Teshuvah). Sarbatoarea Trambitelor este apogeul
(capul , varful) anului civil , si
este de asemenea perceputa ca un timp
special de nastere a lumii. Traditia
iudaica sustine ca Adam ar fi fost creat intr-o asemenea zi.
Sarbatoarea
Trambitelor debuteaza 2 zile , prima si
a doua zi a lunii evreiesti Tishrei (aceasta luna cade de obicei in Septembrie
sau in Octombrie) , considerata a fi prima luna a calendarului civil. Luna
Tishrei este cea de-a saptea luna din calendarul religios biblic. Ratiunea care
justifica ca Sarbatoarea Trambitelor trebuie sa
cada in luna a saptea din
calendarul biblic evreiesc , este ca Dumnezeu ar fi hotarat ca
prima luna, Nisan, sa ramana
perioada speciala de timp in care
evreii sa-si aduca aminte de eliberarea
supranaturala de sub jugul egiptean (Exod 12 : 22 ; 13: 4). Oricum,
potrivit traditiei evreiesti lumea a fost creata in luna Tishrei, sau mai
exact, Adam si Eva au fost creati in prima zi a acestei luni, si de aceea numai
odata cu aceasta luna incepe ciclul
anual al scurgerii zilelor pentru anul care debutează. De aceea, Rosh Ha Shana
(Capul Anului) este celebrata in aceasta
perioada. Sarbatoarea este
celebrată două zile consecutive datorita
unor mici incertitudini in stabilirea
riguroasa a Sarbatorilor din calendarul
evreiesc. Anul Nou Evreiesc este singura
Sarbatoare iudaica care are doua zile de
celebrare (de fapt 2 zile in care este mentionata ca atare, marcate de sunetul
shofarului si de Teshuvah), in Israel una ,
iar in Diaspora doua, tocmai
datorita calendarului care se orienteaza dupa luna noua, fiecare inceput de luna fiind desemnat de Tribunalul rabinic din Ierusalim,
inca din cele mai vechi timpuri. Problema cu Sarbatoarea Trambitelor ar fi ca
ea pica intotdeauna chiar la inceputul lunii noi, si de aceea este dificil sa
se stabileasca o data foarte exacta.
Semnificatia
spiritual-mesianica a Sarbatorii Trambitelor
Semnificatia
sunetului shofarului pentru vietile noastre. Sunetul cornului de berbec ne
poate aduce aminte de Inviere si de Revenirea lui Yeshua pe norii cerului
.Termenul asociat cu Sarbatoarea Trambitelor,
in Ebraica, este Ha Melech (Regele). Shofaruldin timpul Sarbatorii Trambitelor poate fi simbolizat cu
trambita Rapirii mentionata de apostolul Pavel in 1 Tesaloniceni 4 : 16
-17 : “ Caci Insusi Domnul cu un strigat
, cu glasul unui arhanghel si cu trambita lui Dumnezeu , Se va pogori din cer ,
si intai vor invia cei morti in Christos. Apoi , noi cei vii , cari vom fi
ramas , vom fi rapiti toti impreuna cu ei, in nori, ca sa intampinam pe Domnul
in vazduh ; si astfel vom fi totdeauna cu Domnul. Mangaiati-va dar unii pe
altii cu aceste cuvinte.”
Iata o alta
ilustrare graitoare . Stim ca Sarbatoarea Trambitelor debuteaza intotdeauna la luna noua (Coloseni
2 : 16-17: “ Nimeni sa nu va judece cu privire la mancare sau bautura ,
sau privire la o zi de Sarbatoare , cu
privire la o luna noua , sau cu privire la o zi de Shabat, cari sunt umbra lucrurilor viitoare , dar
trupul este al lui Christos.“) si noi
stim ca luna noua ne invata ceva despre Mesia, deoarece calendarul iudaic are
in vedere o luna care se bazeaza pe o anumita ciclicitate.
Luna abia se intrezareste pe cer cand debutează
ciclicitatea ei. Apoi, incet dar sigur, astrul se intoarce catre Soare si
incepe sa reflecte lumina acestuia. YESHUA – daca citim cu mare atentie
profetiile Tanach-ului – este asemuit cu
Soarele pe cer (Maleahi 4: 2).
Luna , in acest caz, daca reflecta
lumina Soarelui , ii simbolizeaza in acest minunat tablou cosmic pe toti
credinciosii care-au incheiat Legamant prin Jertfa cu Fiul lui Dumnezeu. Soarele are propria lui lumina, insa
lumina Lunii este o reflexie a
luminii solare. Cand am inceput sa –L urmam pe Yeshua , ne era foarte greu sa–L aratam si altora, deoarece schimbarea care se produsese in noi abia era
vizibila. Dar cand vietile noastre s-au consacrat in totalitate Lui – atunci cand ne-am intors intru totul spre
EL asa cum Luna se intoarce inspre Soare –
noi am inceput sa aspiram
intreaga Putere de la EL, asemeni
astrului nocturn ce reflecta
intreaga lumina preluata de la Soare. Si
cine-ar mai putea umbri oare aceasta Divina Reflectare a vietilor noastre
inundate de Lumina Lumii (v. Romani 8:
31 – 35)? Numele lui YESHUA, Nume mai
presus de orice alt nume, sa fie glorificat
in veci ! Amen !
Prezentare de Otniela -Daniela Onu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.