Denumirea sarbatorii Shavuot isi are originea in cuvantul
ebraic shavua care inseamna saptamana. Shavua, adica saptamana provenind de la
ebraicul sheva care inseamna sapte. Deci Shavuot care este pluralul de la
shavua se traduce prin Saptamani. Mai tarziu, crestinismul a preluat
sarbatoarea din cauza evenimentelor de la primul Shavuot de dupa invierea Lui
Yeshua Ha’Mashiach (Isus Hristos), moment marcat de revarsarea Lui Ruach
Ha’Kodesh (Spiritul/Duhul Sfant) peste primii credinciosi in Yeshua, care erau evrei.
Asadar, in crestinism s-a transpus sarbatoarea sub denumirile de “Cincizecime”
de la grecescul pentecost (cincizeci) si Rusalii de la petalele de trandafir
care se spune ca semanau cu “limbile de foc” care marcau revarsarea.
O alta denumire a sarbatorii este Chag ha’katzir in ebraica, denumire care o si
descrie, insemnand sarbatoarea recoltei.–
Originea sarbatorii tine de cele patru sarbatori de primavara, care au fost
implinte de Mesia la prima Lui venire. 1 - Sarbatoarea de Pesach (Pastele)
marcheaza sacrificiul Lui Yeshua, 2 - Sarbatoarea Chag Ha’Matzot (Azimile)
marcheaza trupul Sau fara pacat (nedospit) si care nu s-a descompus, 3 -
Sarbatoarea (Chag) Ha’Bikurim (primele roade) coincide cu invierea Lui, iar 4 -
Shavuot (saptamanile) care este implinirea “promisiunii”.
Conform traditiei evreiesti, la aceasta sarbatoare a fost
data Torah (Legea) pe muntele Sinay. Si au denumit-o “zman mattan Toratenu”,
adica “vremea darii Legii noastre”. Ca atare, evreii de pretutindeni discuta
toata noaptea la aceasta sarbatoare din si despre Torah (Lege). Iar cu ocazia
acestei sarbatori se consuma produse lactate (kreplach, branzoici,
placinte/clatite, linzert cu branza…) pentru ca Scriptura este ca “laptele si
mierea”.
De retinut ca, “primele roade” de la invierea Lui Yeshua se refera la orz, iar
aici, dupa cincizeci de zile vorbim de recolta sau primele roade ale graului. Oare de ce acesta
diferenta? Pentru ca, Yeshua este si om si Elohim din toate punctele de vedere.
Asa ca, fiinta Lui este diferita in acest sens de toti oamenii.
Dar sa analizam si un alt aspect. In Sfintele Scripturi scrie ca: ”Niciunul din
darurile pe care le veţi aduce ca jertfă de mâncare înaintea Lui Adonay, să nu
fie dospite; căci nu trebuie să ardeţi nimic cu aluat dospit sau cu miere, ca
jertfă de mâncare mistuită de foc înaintea Domnului.” Va’yik./Lev. 2;11. Acest
lucru este poruncit in contextul in care “aluatul” adica substanta care
dospeste, fie drojdie, praf de copt… etc. reprezinta pacatul, ca si in cazul interdictiei
referitoare la produsele de panificatie in contextul sarbatorii de Pesach /
Paste si a cinei de la aceasta ocazie. Insa atunci cand se vorbeste de jertfele
pentru Shavuot, citim: ” Să aduceţi din locuinţele voastre două pâini, ca să
fie legănate într-o parte şi într-alta; să fie făcute cu două zecimi de efă din
floarea făinii şi dospite cu aluat: acestea sunt cele dintâi roade pentru
Adonay.” Va’yik./Lev. 23;17.
Oare de ce aceasta contradictie? Daca, este vorba de contradictie.
Interpretarea este urmatoarea: aceste paini reprezinta
omenirea pacatoasa, care din punctul de vedere a Sfintelor Scripturi se imparte
in doua categorii, si anume; evreii si neevreii. Interesant este si faptul ca,
acestea nu sunt destinate arderii ci trebuiau leganate, dupa care ramaneau al
Marelui Preot (Kohen ha’gadol). Ceea ce inseamna ca, Yeshua Ha’Mashiach este
Marele nostru Preot, care prin sacrificiul Sau rascumparator, a adus toata
omenirea pacatoasa inaintea Lui Adonay, iar cei care cred in jertfa Lui, raman
ai Lui ca Mare Preot al lor. Si aceia nu vor ajunge in “foc”. Conform
invataturii evreiesti, cele doua paini reprezinta si cele doua table ale Legii,
Torah.
Iar daca ne gandim in contextul promisiunii Noului Legamant din Yirm’yahu
31;31-33. “Ci iată legământul pe care-l voi face cu casa lui Israel după zilele
acelea, zice Adonay: Voi pune Torah (Legea) Mea înăuntrul lor, o voi scrie în
inima lor; şi Eu voi fi Elohimul lor, iar ei vor fi poporul Meu.”, atunci
vedem, ca de fapt trimiterea sau revarsarea Lui Ruach Ha’Kodesh, a avut ca scop
pe langa inzestrarea cu putere, implementarea Noului Legamant, prin credinta,
prin nasterea din nou, in inima credinciosului in Yeshua Ha’Mashiach, scriind
Torah (Legea) in inimile evreilor si neevreilor.
Rabin David Nagy
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.