Parlamentul European; Comisia Europeană; Bruxelles… Ce
fel de gânduri le străbat mințile creștinilor când aud aceste cuvinte?
Birocrație și costuri mari? Legislație inutilă care contravine libertății
religioase, de conștiință și de credință?
Uneori
mă întreb ce s-a întâmplat la Bruxelles în ultimele decenii. Ce s-a ales de
mentalitatea creștină care a fost atât de instrumentală în formarea Proiectului
European? Unde este adevărata problemă? Poate că problema nu este în conceptul
Uniunii Europene. Poate că problema este a succesorilor părinților fondatori ai
Uniunii. Și cum vor putea politicienii creștini să își facă credința mai
vizibilă în politica europeană?
Împreună
cu Peter van Dalen (membru al Parlamentului European din partea ChristianUnion),
am avut privilegiul de a organiza o conferință în Parlamentul European cu
privire la „Impactul gândirii creștine în Proiectul European: Trecut, Prezent
și Viitor”.
Evenimentul
s-a concentrat pe întrebarea de ce poziție ar trebui să luăm în calitate de
creștini în vremuri de confuzie economică și socială. De asemenea, am avut
ocazia să îi auzim pe experți vorbind despre părinții fondatori creștini
europeni precum Robert Schuman, Konrad Adenauer, Alcide de Gasperi și părinții
fondatori necreștini precum Jean Monnet și Paul-Henri Spaak. Ambele grupuri au
fost de acord că valorile creștine au jucat un rol semnificativ în punerea
bazelor Proiectului European.
Pentru
Robert Schumann (numit și părintele Uniunii Europene), valorile creștine au
stat la baza atât a convingerilor lui personale, cât și a idealurilor europene.
De exemplu, Schuman a fost deschis față de opinia lui că reconstrucția Europei
a fost posibilă doar într-o Europă care este „adânc înrădăcinată în valorile
creștine”.
Konrad
Adenauer, de asemenea, a văzut acest lucru ca pe o obligație creștină și nu
doar ca pe un obiectiv economic.
Credința
lor a fost demonstrată și de faptul că acești trei bărbați (Schuman, Adenauer
și De Gasperi) au participat la o întâlnire de rugăciune într-o mănăstire benedictină
înainte de a pleca la Paris pentru semnarea tratatului care a înființat
Comunitatea Europeană a Cărbunelui și Oțelului.
Schuman
și-a bazat valorile pe gândirea socială catolică, în care Dragostea lui
Dumnezeu pentru omenire se bazează pe Imago Dei, adevărul biblic că toți suntem
creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Prin urmare, accentul nu este
pus pe individ sau pe lupta de clasă, ci pe reconciliere și solidaritate.
Valorile europene precum egalitatea, demnitatea umană, solidaritatea și toleranța
își au originea în acest principiu.
Din
punct de vedere economic, UE a fost în general considerată o binecuvântare,
chiar dacă acest lucru a fost dezbătut deschis în ultimul timp. Eu și colegii
mei din ECPM credem că UE poate aduce un plus de valoare antreprenorului.
UE
ar trebui să se concentreze mai mult pe antreprenor și mai puțin pe
multinaționale. Asta înseamnă mai puține reguli și mai multă libertate și
responsabilitate. Președintele partidului nostru, Östman, este un fost om de
afaceri finlandez care e activ în politică.
În
opinia lui, UE ar trebui să se concentreze pe sprijinirea întreprinderilor mici
și mijlocii, motoarele reale ale economiei europene. În plus, ar trebui să ne
luptăm pentru o economie mai relaționară, care să se concentreze mai mult pe
oameni. Pe website-ul ECPM puteți găsi mai multe informații pe această temă.
Europa
de astăzi
Chiar
dacă valorile europene sunt înrădăcinate în valorile creștine, Robert Schuman a
avertizat că atunci când suntem rupți de rădăcinile noastre creștine, acest
lucru ar putea duce la tiranie și anarhie.
Un
accent unilateral pe progresul economic este, de asemenea, un pericol:
„Progresul spiritual merge mână în mână cu progresia materială, iar Mișcarea
Europeană nu poate avea succes decât dacă generația viitoare se va elibera de
ispita materialismului”.
60
de ani mai târziu, se pare, într-adevăr, că ne-am abătut de la valorile și
idealurile originale. Nu am luat în serios avertismentele lui Schuman. Datorită
intensificării secularismului, tot mai multe idei non-biblice agită și domină
procesul de luare a deciziilor în UE. Rădăcinile creștine sunt tăiate din ce în
ce mai mult și înlocuite de o ideologie care spune că fericirea completă poate
fi găsită în libertatea și autonomia individuală.
Realitatea
este că și cultura europeană bazată pe principiile iudeo-creștine a fost
detașată de conceptul constituției europene și nu poate fi găsită în Tratatul
de la Lisabona.
Una
dintre consecințele dominației laice a viziunii globale asupra procesului de
luare a deciziilor europene este aceea că valorile (inițial bazate pe
creștinism) au fost implementate diferit.
Ca
și creștini, luptăm pentru „Libertatea de a sluji lui Dumnezeu și celor din
jur”, în timp ce seculariștii văd asta ca pe o libertate totală care poate
limita libertatea și autonomia individuală. O altă valoare distorsionată este
cea a „egalității”, care este văzută ca o luptă pentru uniformitate.
Din
această cauză, libertățile fundamentale pot fi în pericol, precum libertatea
medicilor care nu doresc să facă avorturi sau eutanasii, libertatea școlilor de
a-și determina singure curriculum educației sexuale, dar și libertatea
oamenilor de a-și exprima credința în public.
Ironia
este că această luptă extremă pentru libertatea individuală va duce la limitarea
libertăților fundamentale. Nu numai că nu va genera o toleranță reală, ba din
potrivă, dar toată lumea va fi obligată să tolereze și să accepte totul. Acest
lucru va conduce, de fapt, la o intoleranță din ce în ce mai mare față de
oamenii cu altă opinie sau filozofie.
Muzica
de la Bruxelles și tonul ei
La
Bruxelles am văzut cu adevărat cât de importantă este activitatea
politicienilor creștini. Probabil că nu ne dăm seama de acest lucru, dar ne
confruntăm cu o bătălie spirituală. După cum spune și Efeseni 6:12, „Căci noi
n-avem de luptat împotriva cărnii şi sângelui, ci împotriva căpeteniilor,
împotriva domniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac,
împotriva duhurilor răutăţii care sunt în locurile cereşti”.
Pentru
a fi informați, iată câteva propuneri care au fost discutate în cadrul
reuniunilor Parlamentului European: s-a propus deschis să se limiteze
libertatea religiei și a expresiei dacă acestea încalcă principiul
anti-discriminării. De asemenea, unii susțin că sexul unei persoane nu este
determinat biologic, ci toată lumea are posibilitatea să aleagă o identitate.
Pentru a elimina stereotipurile, copiii trebuie crescuți de „gen neutru”.
Avortul ar trebui să devină un drept european înaintea dreptului la viață. Mai
mult, legalizarea căsătoriilor și adopțiilor de același sex ar trebui impusă
tuturor statelor membre UE. Sistemul de învățământ ar trebui să fie adaptat
astfel încât să fie promovate forme alternative de familie.
Pe
lângă acest conținut, tonul dezbaterii este foarte dăunător în sine. Am fost
surprins de intoleranța tot mai mare față de contribuția creștină la dezbatere.
Creștinii au fost portretizați ca „extremiști religioși, conservatori și
intoleranți”. De fapt, este greu de identificat valori europene, precum
egalitatea, toleranța și demnitatea umană atunci când evaluăm modul în care
unii membri ai Parlamentului European se adresează creștinilor.
Pe
de altă parte, observ și evoluții pozitive. În ciuda intensificării
intoleranței, interesul pentru valorile creștine e în creștere, pe măsură ce
tot mai mulți politicieni europeni vorbesc deschis despre credința lor.
Putem
observa asta, de exemplu, la Micul Dejun de Rugăciune organizat anual în
Parlamentul European. De asemenea, expoziția despre impactul global al Bibliei
a atras multă atenție. Mai mult, am început un grup de părtășie care adună
tinerii care lucrează în instituțiile europene pentru a discuta și ne ruga
împreună pentru Europa.
Mai
mult, văd că și influența creștinilor în Europa este în creștere. Rapoartele
controversate cu privire la avorturi nu sunt acceptate cu ușurință. Cetățenii
europeni au început, de asemenea, să-și folosească vocea și să comunice cu
europarlamentarii lor, să inițieze petiții.
Inițiativa
Cetățenilor Europeni „One of Us” se pronunță împotriva cercetării cu celule
stem embrionare și promovării europene a avorturilor în curs de dezvoltare.
Inițiativa a strâns aproape 2 milioane de semnături și a fost înaintată
Comisiei Europene.
Mișcarea
Creștină Politică Europeană (ECPM)
De
câțiva ani activez în ECPM. Acest partid a fost fondat în 2005. Scopul nostru
este să reprezentăm explicit o voce creștină în politica europeană. Facem acest
lucru prin formarea unei rețele de partide politice creștine, membri
individuali ai parlamentului (european) și mișcări politice.
În
2010, ECPM a fost recunoscut oficial ca partid politic european. În prezent
avem membri în aproximativ 20 de țări europene. Subvențiile europene pe care le
primește ECPM se bazează pe numărul de membri ai Parlamentului European și pe
donații. Alături de ECPM, avem și un think tank european, numit Christian
Political Foundation for Europe și o organizație de tineret, numită European
Christian Political Youth (ECPYouth).
Ca
partid, organizăm evenimente precum traininguri pentru politicieni și
conferințe tematice. În termeni de legislație, oferim consultare activă
membrilor noștri și inițiem propuneri legislative atât la nivel național, cât
și la nivel european.
În
2012, mi s-a cerut să mă mult la Bruxelles pentru a înființa o reprezentanță
acolo și pentru a mă concentra asupra problemelor politice despre care am
vorbit în acest articol.
Sunt
activ la Bruxelles organizând conferințe tematice în Parlamentul European și,
în cooperare cu alte organizații creștine active din Bruxelles, consiliez
politicienii europeni în chestiuni esențiale legislative.
Este
important să rămânem implicați în tot ce se întâmplă în UE. Vă încurajez să ne
rugăm ca UE să revină la valorile sale creștine. Să ne rugăm pentru
politicienii și organizațiile creștine care activează în cadrul instituțiilor
europene, care sunt mai mult decât necesare. Este important să fim implicați în
temele care figurează pe agenda europeană.
Cea
mai mare parte a legislațiilor naționale a fost deja elaborată de UE. Prin
urmare, este important să avem oamenii potriviți în Parlamentul European.
Leo
van Doesburg
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.