Mitul
Bisericilor din Case
Suspendarea
serviciilor publice ale bisericilor readuce în discuție, pe alocuri cu un iz
revoluționar, subiectul bisericilor din case.
Discuția
clocotește de ceva vreme și în contextul unei biserici din ce în ce mai
instituționalizate, ideea că adevărata biserică este cea care se întâlnește în
case pare o invitație la o reformă eclesiologică, la o purificare a trupului de
adăugirile și instituțiile umane și la o revenire la forma biblică de organizare.
Ideea în sine se exprimă în tandem cu dezaprobarea față de tot ce pare uman,
începând de la alegerea păstorilor și a diaconilor, până la organizarea simplă
a unui program de biserică.
Din
punctul meu de vedere, însă, "renascentismul acesta eclesiologic"
pornește mai degrabă de la o interpretare romanțată, decât în urma unei exegeze
curate și oneste a formelor de organizare incipiente.
Biserica
din primele secole, așa cum o regăsim în Noul Testament, cât și în timpul
perioadei patristice s-a întâlnit duminica într-o formă extrem de bine
organizată și în timpul săptămânii pentru lucrări de evanghelizare și părtășie
frățească, combinând cele două forme de organizare: în case și " într-o casă".
Casele
romane care au slujit pentru întâlnirea bisericii de duminica, așa cum
înțelegem din relatările lui Iustin Martirul (sec. II) au fost modificate
pentru a acomoda un mai mare număr de oameni, până la apariția clădirilor
consacrate în secolul IV. Primul plan arhitectural al unei asemenea case
datează de la începutul anilor 200, plan care prevedea acomodarea unei audiențe
de până la 70 de persoane.
Iustin
Martirul, (apologet creștin din secolul II) ne spune că biserica (imediat după
anul 100) se strângea într-un singur loc în ziua de duminică, iar Clement de
Alexandria invocă 1 Tesaloniceni 5:5 ca suport pentru această zi. În cadrul
întâlnirii se citeau memoriile apostolilor și ale profeților, conducătorul
adunării instruia și îndemna la imitarea tuturor celor auzite, biserica se ruga
în comun, iar după rugăciune urma Euharistia, care era administrată de
conducătorul adunării, împărțită de diaconi și dusă și la cei care fuseseră
absenți. La final era organizată colecta pentru orfani, văduve, bolnavi și
pentru toți cei în nevoie.
Tot
din apologiile lui Iustin aflăm că după terminarea predicii, cei care nu era
convertiți, chiar dacă se aflau în procesul de catehizare nu era lăsați să
participe la rugăciune, euharistie și colectă, deoarece rugăciunea era făcută
în Numele lui Isus și doar cei din trupul Lui se puteau ruga astfel, iar
aceștia, explică Gregory Dix in 'The Shape of the Liturgy", erau instruiți
și evanghelizați în cadrul evenimentelor ca cele organizate de Pavel in Efes și
în școala lui Tiran, Fapte 19:9. Aceste întâlniri nu aveau un caracter
eclesiologic, ci doar de prezentare a Evangheliei.
Pe
lângă întâlnirile acestea de evanghelizare, Luca menționează în Fapte 2:46,
12:12 și 20:8 întâlnirile bisericii din case. Cel mai probabil, creștinii se
întâlneau în diverse locații, în funcție de zona geografică, pentru ascultarea
cuvântului, rugăciune și frângerea pâinii. În anumite ocazii, la aceste
întâlniri participau apostolii sau slujitori recunoscuți, așa cum se
menționează în Fapte 20.
Două
mențiuni:
Prima
mențiune care trebuie făcută în privința acestor întâlniri din case este că
expresia "frângerea pâinii" nu se referă în mod exclusiv la
Euharistie. Dacă într-adevăr, Euharistia preia elementele din masa evreiască
numită "chaburah", masă unde frângerea pâinii era realizată de către
cea mai importantă persoană din încăpere în contextul rugăciunii de mulțumire
față de Dumnezeu, atunci este probabil ca evreii creștini să fi continuat să
frângă pâinea acasă cu bucurie fără ca aceasta să aibă vreo valoare
Euharistică. Indiciul pentru aceasta ar putea să fie întâlnirea dintre Isus și
cei doi ucenici de pe drumul Emausului. Luca 24:30 ne spune cei doi l-au
cunoscut la frângerea pâinii, și tot evangheliștii ne spun că Isus a precizat
că nu va mai sta la o masa Euharistică cu ucenicii Săi decât în împărăția Lui.
Astfel,
după cum reiese și din scrierile părinților bisericii, Euharistia era rezervată
pentru întâlnirea întregii comunități creștine, (nu pentru întâlnirile de
casă). Creșterea numărului creștinilor a schimbat situația, însă nu a impus
celebrarea Euharistiei în spațiul privat, ci ea a continuat să fie administrată
în întâlnirile congregaționale.
A
doua mențiune se referă la faptul că în comunitățile urbane și rurale, spre
exemplu, Corint, Efes sau Roma a existat mereu câte o singură biserică. Astfel,
în timp ce Pavel se referă la mai multe biserici dintr-o anumită zonă
geografică sau teritoriu, (Galateni 1:2, 22, 1 Corinteni 1:16:19, 2 Corinteni
8:1), când s-a referit la creștinii dintr-un singur oraș, el a scris unei
singure biserici (1 Corinteni 1:2, Coloseni 4:16, 1 Tesaloniceni 1:1), chiar
dacă biserica respectivă se întâlnea in diverse locații datorită lipsei de
spațiu (Romani 16:23, 1 Corinteni 14: 23).
Mai
mult, biserica în general a încercat să păstreze un oarecare echilibru între
aspectul spontan, carismatic al întâlnirii și cel organizat.
Încercarea
se poate observa în "Didache " și "Hermas", dar și în
scrierile lui Clement și Ignație (sec I, II). Didache prioritizează profeții și
apostoliI itineranți în defavoarea slujitorilor locali, însă prevede proceduri
exacte de primire și verificare a acestora. Hermas se concentrează mult pe
autoritatea dată de revelație. Clement, în scrisoarea către Corinteni, este
evident în favoarea ordinii și a instituției (corintenii au continuat certurile
și după epistolele lui Pavel). Ignație, în scrisoarea către Policarp de Smirna
este primul care introduce ideea că nimic nu trebuie realizat în absența
episcopului, și tot el vorbește despre 3 slujiri distincte în biserică: cea de
episcop, prezbiter și diacon.
Mai
târziu, în contextul ereziilor, Ciprian de Cartagina consolidează autoritatea
slujitorilor în cadrul bisericii și așează temelia instituțională pentru
divizarea comunității între clerici și laici. A se reține contextul în care
Ciprian dezvoltă instituțional eclesiologia.
Forme
de organizare se regăsesc și în relatările Noului Testament. Iuda este desemnat
trezorierul grupului (Ioan 12:6). Biserica din Fapte 6 alege 7 diaconi pentru
lucrarea administrativă a bisericii, iar slujbele consacrate în biserică sunt
menționate în Filipeni 1:1, Fapte 14:23, 1 Timotei 3, Tit 1:5 în tandem cu
lucrarea Duhului prin darurile spirituale din Romani 12:6, 1 Corinteni 12:4-11,
12:28-30, Efeseni 4:11.
Așadar,
în timp ce biserica este domeniul Duhului, așa cum Tertulian prefera să spună,
și în timp ce liturghia este una a Duhului, cum John Owen o numește, biserica
este și va fi mereu, spune R. B Kuiper, locală și universală, vizibilă și
invizibilă, militantă și deja triumfătoare, un organism și o organizație,
existentă înainte de cincizecime și după, adevărată și falsă.
David Lavric
▲ ▲ ▲ TOPUL celor mai citite articole din ultima săptămână (selecție automată) la momentul publicării articolului de mai sus:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.