Interviu realizat de jurnalistul Andrei Fefelov
cu o mamă de origine rusă, Irina Bergset, la 9 iunie 2013, pentru Zavtra.
„Zavtra”: Irina, povesteşte
despre cum ai ajuns în Norvegia şi impresia pe care ţi-ai făcut-o despre
această ţară.
Irina: În anul 2005 m-am
măritat cu un cetăţean Norvegian. Fiul meu (dintr-o relaţie anterioară) avea
şapte ani. Am plecat să locuim în Norvegia, în Aurskog-Hekland, satul Aurskog.
În
acel moment, eu încă nu ştiam că acum o jumătate de secol în urmă, Norvegia era
o ţară al cărei nivel de civilizaţie putea fi comparat cu cel din statele
Africii Centrale. În anul 1905, Norvegia a încetat să mai fie dependentă de
Danemarca şi Suedia. Această ţară a fost şi rămâne o ţară de iobagi, iar
locuitorii ei nu i-au văzut niciodată pe domnitorii lor. Plăteau doar taxele.
Nu a fost nici o dezvoltare a culturii, oamenii vorbeau limba daneză sau
suedeză, prin urmare, limbile exploatatorilor lor. Mai târziu, aceste limbi
s-au amestecat într-un limbaj artificial, numit Bukmolu. Chiar şi acum, fiecare
familie din Norvegia vorbeşte în dialectul propriu. Până în prezent, nu există
limba de stat, standard. S-ar putea spune că ţara doar acum se formează, în acelaşi
timp având loc şi un alt proces.
Societatea
norvegiană este în decădere morală, copiind legislaţia şi ordinea americană.
Acum 50 de ani, ei au descoperit petrol în mare, cu ajutorul rezultatelor
ştiinţifice şi tehnice străine. Toate acestea le-am aflat mai târziu. Când am
plecat din Rusia, ştiam doar atât că, în Norvegia este nivelul de trai cel mai
ridicat din lume.
În
afară de aceasta, am absolvit Facultatea de Jurnalism şi am fost candidată la
ştiinţele filologice, dar în Norvegia nu mi-au recunoscut diploma universitară.
Mi-au oferit un loc de muncă de învăţătoare, într-un satuc vecin, la o şcoală
de tip nou, după modelul danez, denumit Riddersand, care se traduce „Şcoala
cavalerilor”. În comparaţie cu sistemul şcolar rus, toate manualele de şcolarizare
norvegiene, arată de parcă ar fi tipărite pentru retardaţi mintali. Şcoala
primară este până la clasa a 7-a şi rolul programului de stat de predare, este
de a învăţa alfabetul şi a socoti, până la vârsta de 13 ani a elevului, pentru
a fi în măsură să socotească preţurile în magazine.
Nu
este voie în clasă să se citească cu voce tare, fiind o ruşine. Profesorul
special ia elevul pe hol, să nu-l facă de ruşinea copiilor şi acolo îl ascultă
cum citeşte. Profesorul de matematică are dreptul de a explica copiilor două
exerciţii pe zi, iar atunci când copiii nu învaţă tema în timp de trei zile, o
poate repeta. Tema pentru acasă este 5 sau 8 cuvinte din limba engleză, pe
săptămână.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.