Nu am cerut și nu vom cere de la nimeni altceva decât să respecte și pentru baptiști libertatea de conștiință, ca fiecare să fie liber să creadă și să se închine lui Dumnezeu după propiile convingeri. (Alexa Popovici)
Mișcarea Baptistă are un fundament istoric și a început pe fondul Reformei aducătoare de mari prefaceri, atât în plan politic, cât și în plan spiritual. Numele de Baptiști le-a fost dat în batjocoră datorită refuzului lor de a-și boteza copiii și din cauza insistenței lor cu privire la aplicarea botezului doar celor credincioși. Ei preferau numele de frați, dar opozanții lor i-au numit baptiști. În cea mai veche mărturisire de credință a baptiștilor din Anglia, cea din 1644 ei s-au numit: acele biserici care în mod comun (cu toate că în mod fals) sunt numite anabaptise. În mărturisirea de credință din 1688, bisericile baptise sunt numite: congregații de creștini botezați pe mărturisirea credinței lor. După aceea a fost folosită numai denumirea de baptiști.€™
UNDE ȘI CÂND AU APĂRUT BAPTIȘTII
Spre deosebire de alte mișcări de trezire religioasă, mișcarea baptistă nu
își poate identifica un precursor unic, un întemeietor, asemenea lui M.Luther,
Zwingli, J.Calvin sau J.Wesley. Din această cauză există mai multe teorii cu privire
la apariția baptiștilor. Una dintre teorii susține că baptiștii se trag direct
sau indirect din anabaptiști, aripa radicală a Reformei Protestante din secolul
al XVI lea. Deși n-au preluat în întregime doctrinele teologiei anabaptise,
baptiștii sec. XVII au continuat cu siguranță teologia bisericii credincioșilor care au primit botezul doar ca urmare a unei
mărturisiri personale a credinței în
Isus Cristos, a preoției celor din
bănci și a libertății religiei scoasă
de sub controlul statului și reașezată sub autoritatea unică a conștiinței.
O altă teoria susține că baptiștii de astăzi se trag din separatiștii
eglezi exilați sub persecuție în Olanda, la Amserdam. Acești purtani separatiști au ajuns la
convingerea că Biserica Angliei nu este capabilă să se întoarcă la credința și
practică creștină adevărată. Ei au decis că este mai bine ca cei care cred
Biblia să se separe de viață Bisericii oficiale. Astfel, mișcarea baptista este
definită peste tot că o dorință de separare
a celor ce vor să se întoarcă la învățătura Noului Testament de Bisericiile tradiționale, anchilozate în forme și
datini omenești.
CUM AU AJUNS BAPTIȘTII ÎN ROMÂNIA
La fel ca în multe țări ale Europei, credința baptista a pătruns România
prin comunitațile de germani și a trecut apoi la maghiari și români. Primul
baptist german a fost Karl Johann Scharschmidt, un tâmplar care s-a stabilit în
București în anul 1856. După șapte ani, în anul 1863, August Liebig, păstor
baptist german, exilat din nordul Mării Negre, a fondat în centrul Bucureștiului
prima Biserică Baptista germană din România.
O altă Biserică baptistă germană s-a format în 1864 la Cataloi, în
Dobrogea, iar altă în 1875, la Tatutino, în Basarabia, ambele fiind formate din
baptiști germani exilați din Ucraina. O altă pătrundere a baptiștilor în
România s-a produs din direcția Ungariei înspre Transilvania și Banat. Anton
Novac, un disrtibuitor de cărți și tractate creștine a găsit un grup de
reformați maghiari, dornici să studieze Biblia. În anul 1875 Henrich Meyer, un
lider baptist german din Budapesta, i-a botezat pe aceștia și a format prima
Biserică Baptistă maghiară din Transilvania, la Salonta Mare. Printre cei care
s-au botezat era și Mihai Cornea, care a devenit un evanghelist dinamic, ce a
predicat Evanghelia atât ungurilor, cât și românilor.
În Vechiul Regat al României pătrunderea baptiștilor a avut loc mult mai
târziu. În ciuda puternicei opoziții a Bisericii Ortodoxe, prima Biserică
Baptistă din Muntenia a fost înființată în anul 1909 la Jegalia. Constantin
Adorian, un român care s-a alăturat la intoarcearea în țară Bisericii Germane
din București a început o lucrare de misiune printre românii din Vechiul Regat
în anul 1912. După unirea Transilvaniei și a celorlalte provincii românești cu
Patria Mamă, din anul 1918, toți baptiștii din România Mare s-au unit în 1920,
formând Uniunea Bisericilor Baptiste din Romania.
CE CRED BAPTIȘTII
Se poate spune că baptiștii sunt de acord cu majoritatea crezurilor primare: apostolic, nicean și
calcedonian, trăgându-și astfel seva din creștinismul istoric cu ajustările pe
care le-a adus Reforma. De la început baptiștii și-au făcut un titlu de cinste
din a se numi popor al Cartii,
adoptând astfel Sfântă Scriptură drept unica și absolută sursă de autoritate în
crez și practică. Un alt principiu al baptiștilor, preluat de la reformatori
este preoția universală a tuturor credincioșilor. În ciuda asemănărilor cu
protestantisul reformei, baptiștii sunt astăzi o miscrare distinctă și istoric
separată. În contrast cu practicile protestante și în acord cu convingerile
anabaptistilor, baptiștii cred că în Biserică se poate intră doar în mod
voluntar, negând astfel valoarea botezului copiilor și orice formă de
constrângere a conștiintei care s-ar putea naște din unirea Bisericii cu Statul.
Prezența baptiștilor în România, departe de a fi dușmănoasă sau
amenințătoare, trebuie privită ca o contribuție sinceră și frățească la
mântuirea multor români, ca un îndemn și o încurajare spre o conformare mai
fidelă la standardul și spiritul Scripturii.
BIBLIOGRAFIE:
Daniel
Branzei, Identitatea creștină în istorie.
Alexa
Popovici, Istoria baptiștilor din România.
IoanBunaciu, Otniel Bunaciu, Istoria
răspândirii credinței baptiste.
Samy Tuțac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.