Inainte de a incepe sa explicam termenul Chanukah si
semnificatia acestei sarbatori, am dori sa facem o distinctie intre sarbatorile
Lui Adonay Elohim (Domnul D-zeu) si cele evreiesti.
Sarbatorile
Lui Adonay Elohim (Domnul D-zeu) (pe care le gasim intr-o prima forma
structurata in VaYikra/Levitic capitolul 23), sunt acelea care nu numai ca apar
in Kitvey HaKodesh (Sfintele Scripturi) dar tinerea lor este poruncita de catre
El Insusi. Acest lucru inseamna ca sarbatorile poruncite de Adonay Elohim
(Domnul D-zeu) nu sunt doar ale evreilor, ci a tuturor celor care cred in
unicul Creator, Dumnezeul lui Israel. Deci sunt sarbatori pe care neevreii ar
trebui sa le tina si ei, ele fiind valabile pentru toti cei care-L numesc pe
Adonay ca Domnul, Elohimul (D-zeul) sau Tatal lor. Desigur, in aceste sarbatori
sunt si elemente care tin doar de evrei (cum ar fi carnea de miel cu ocazia
sarbatorii de Pesach, despre care Adonay Elohim (Domnul D-zeu) spune ca
“nici-un necircumcis sa nu manance din ea”), dar restul elementelor sarbatorii
(cum ar fi data in care trebuie tinuta sau consumarea azimelor 1Kor.5;7,8.)
sunt valabile si pentru credinciosii neevrei.
Cat
despre sarbatorile “evreiesti”, acestea sunt sarbatori care nu au fost
poruncite de catre Adonay Elohim (Domnul D-zeu) sa fie tinute, dar ele nu sunt
nici interzise. Insa acestea sunt sarbatori legate de evenimente ce tin de
poporul evreu. Cum ar fi Purimul sau in cazul de fata Chanukah. Asa ca noi
evreii le tinem ca parte a culturii, istoriei si identitatii noastre, insa
neevreii nu sunt obligati sa le tina pe acestea.
Referitor
la sarbatoarea Chanukah, termenul inseamna “rededicare” si se refera la
rededicarea, reconsacrarea Templului pangarit de catre pagani.
Noul
Legamant mentioneaza aceasta sarbatoare si faptul ca si Yeshua HaMashiach o
tinea si participa la ea in Yochanan/Ioan 10;22,23.
Nu
vom reda toate datele si descrierea istorica a evenimentelor ce au dus la
infiintarea acestei sarbatori pentru ca oricine poate sa le gaseasca in cartile
apocrife ale Makabeilor.
Insa,
dorim sa mentionam ca, dupa ce grecii nu au reusit sa infranga identitatea si
credinta evreiasca nici prin legi antievreiesti, nici prin executii si nici
prin pangarirea Templului, evreii au inceput rededicarea sau reconsacrarea
Templului si a ustensilelor sfinte de acolo. Este cunoscut faptul ca in nici un
cult in care se aduceau sacrificii, nu se jertfeau porci, porcul fiind
considerat necurat chiar si pentru a fi oferit/inchinat zeilor pagani. Si
grecii, care la fel, se inchinau la mai multi zei, nu aduceau ca jertfa porci
in cinstea zeilor lor. Grecii cunosteau faptul ca evreii nu consumau carne de
porc si nici nu aduceau ca jertfa Creatorului. Din acest motiv ei au sacrificat
porc pe altarul sfant din Yerushalayim (Ierusalim) si apa fiarta cu sangele si
grasimea rezultata au aruncat-o peste sulurile sfinte si obiectele sfinte de la
Templu. Acest act de desecrare si profanare extrema a fost facut in cinstea
zeului soarelui in data de 25 decembrie, ziua in care acesta este celebrat. A
fost un act malefic indreptat impotriva
credintei in unicul Creator, Adonay Elohey Israel (Domnul D-zeul lui Israel).
De aici se vede legatura directa intre obiceiul taierii porcului in preajma
zilei de 25 decembrie, din calendarul neevreiesc.
Parte
a consacrarii si dedicarii Templului a fost si restaurarea sfesnicului care
trebuia sa arda neincetat in locul sfant, doar ca vasele in care era tinut
uleiul sfant, aproape toate au fost distruse. S-a gasit doar atata ulei sfant
cat sa ajunga sa arda sfesnicul (menorah) timp de numai o zi. Scriptura spune
ca atunci cand se face un nou amestec de ulei sfant pentru sfesnic,acesta
trebuie sa stea sapte zile si numa dupa aceea va fi considerat sfant si va
putea fi folosit la sfesnic. Miracolul de Chanukah consta in faptul ca cei care
au rededicat Templul, altarul, ustensilele si au aprins sfesnicul, au vazut ca
uleiul care era de ajuns pentru o singura zi, a fost de ajuns pentru inca sapte
zile, in mod miraculos. Adica pana cand s-au sfintit noile cantitati de ulei
pentru sfesnic. Asa ca, minunea a tinut in total opt zile si de la flacarile
sfesnicului i s-a dat si aceasta denumire de sarbatoare a luminilor.
De
atunci evreii isi fac niste sfesnice cu ocazia acestei sarbatori care se numesc
chanukiah. Aceste sfesnice au noua brate. Flacara celui din mijloc se numeste
shamash si serveste la aprinderea a cate o flacara timp de opt zile incepand cu
data la care a inceput miracolul si anume 25 din luna Kislev din anul 165
inaintea erei noastre. In zilele noastre, sarbatoarea fiind legata de miracolul
inmultirii uleiului, se consuma gogosi prajite in ulei (sufganiyot) si latkes
care sunt un fel de chiftele din mix de legume, prajite si ele in ulei.
In
mod practic si spiritual, aceasta sarbatoare semnifica victoria luminii asupra
intunericului, a monoteismului asupra paganismului, a credintei si a
identitatii evreiesti asupra asimilarii.
Pentru
ca vrajmasul nostru, al tuturor credinciosiilor, evrei si neevrei a avut
dintotdeauna doua modalitati prin care a incercat sa ne distruga. Prima este
exterminarea, iar a doua asimilarea. Conculzia este ca, daca noi dorim sa traim
o viata placuta lui Adonay Elohim (Domnul D-zeu) va trebui sa nu ne lasam
asimilati, adica sa nu mergem cu lumea si cu valul, ci sa tinem la lucrurile,
principiile, doctrinele care ne diferentiaza, dar in acelasi timp sa nici nu
dispretuim/respingem pe nimeni.
De
aceea, cu aceasta ocazie dorim tuturor credinciosilor, evrei si neevrei sa-si
pastreze credinta si identitatea scripturala, slujindu-L pe Adonay Elohim
(Domnul D-zeu) in sfintenie si asa cum ne cere El. In incheiere, va incurajam
cu urmatorul verset din Noul Legamant care ne arata ca noi am primit harul
tocmai ca sa avem puterea sa nu ne compromitem credinta si poruncile, respectiv
voia Lui.
“Căci
harul lui Elohim (D-zeu), care aduce mântuire pentru toţi oamenii, a fost
arătat şi ne învaţă s-o rupem cu
păgânătatea şi cu poftele lumeşti şi să trăim în veacul de acum cu cumpătare,
dreptate şi evlavie, aşteptând fericita noastră nădejde şi arătarea gloriei
marelui nostru Elohim (D-zeu) şi Mântuitor Yeshua HaMashiach (Iisus Christos).”
Titos 2;11,12,13.
Shaliach David
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.