După 7 ani de existenţă, cu peste 31 000 de postări, cu peste 50 de milioane de vizualizări (50 025 543 la 29.09.2020), cu peste 55 000 de abonaţi la newsletter-ul zilnic, cu un record de 197.071 accesări într-o singură zi, devenind astfel portalul de ştiri creştine din România cu cea mai rapidă creştere şi cu cele mai multe vizualizări, părăsim platforma Blogger şi:

̶S̶u̶n̶t̶e̶m̶ ̶î̶n̶ ̶c̶o̶n̶s̶t̶r̶u̶c̶ţ̶i̶a̶ ̶u̶n̶u̶i̶ ̶s̶i̶t̶e̶ ̶p̶r̶o̶f̶e̶s̶i̶o̶n̶a̶l̶,̶ ̶a̶d̶a̶p̶t̶a̶t̶ ̶c̶e̶r̶i̶n̶ţ̶e̶l̶o̶r̶ ̶t̶e̶h̶n̶o̶l̶o̶g̶i̶e̶i̶ ̶m̶o̶d̶e̶r̶n̶e̶

̶A̶n̶g̶a̶j̶ă̶m̶ ̶̶̶r̶̶̶e̶̶̶d̶̶̶a̶̶̶c̶̶̶t̶̶̶o̶̶̶r̶̶̶i̶̶̶ ̶̶̶ ̶ş̶i̶ ̶c̶o̶r̶e̶s̶p̶o̶n̶d̶e̶n̶ţ̶i̶ ̶̶̶r̶̶̶e̶̶̶g̶̶̶i̶̶̶o̶̶̶n̶̶̶a̶̶̶l̶̶̶i̶̶̶ ̶̶̶ ̶ş̶i̶ ̶d̶i̶n̶ ̶d̶i̶a̶s̶p̶o̶r̶a̶ ̶r̶o̶m̶â̶n̶ă̶

Încheiem parteneriate cu noi publicaţii şi site-uri de media

joi, 11 decembrie 2014

Iosif Ţon: Bunătate, Adevăr și Dreptate (34)

Capitolul 15.2: Noul legământ – legământul slavei lui Dumnezeu

Cea mai extinsă discuţie despre Noul legământ în epistolele pauliene o găsim în 2 Corinteni cap.3 şi 4. Aici găsim câteva elemente care au cea mai mare relevanță pentru întreaga discuţie din cartea aceasta.

Începem cu ceea ce începe Pavel:

„Voi sunteți epistola noastră[…] cunoscută şi citită de toţi oamenii. Voi sunteți arătați ca fiind epistola lui Cristos, scrisă de noi[…] nu cu cerneală, ci cu Duhul Dumnezeului celui viu; nu pe niște table de piatră, ci pe niște table care sunt inimi de carne” (2 Cor. 3: 2-3).

În continuare, apostolul Pavel își compară slujba lui cu slujba lui Moise. Slujba lui Moise a fost slujba legământului de la Sinai. Pavel spune că are slujba legământului celui nou. Legământul cel vechi a fost un legământ al literei; legământul cel nou este un legământ al Duhului Sfânt.

Cele două legăminte au un lucru comun: ambele sunt producătoare de slavă. Vă aduceți aminte că Moise s-a rugat Domnului: „Arată-mi slava Ta! Atunci Te voi cunoaște.” (Exod 33: 18-19). Ca răspuns la această rugăminte a lui Moise, Dumnezeu i S-a descris ca fiind „bogat în bunătate şi în adevăr” (34:6-7). Prin urmare, slava lui Dumnezeu stă în bunătatea lui Dumnezeu. Moise a rămas scufundat în ace slavă-bunătate patruzeci de zile, şi astfel când cobora de pe munte îi strălucea fața de slava lui Dumnezeu, şi Moise a devenit cel mai blând (bun) om de pe pământ. Să reținem faptul acesta: contemplarea slavei lui Dumnezeu a dus la schimbarea caracterului lui Moise şi la strălucirea feței lui.

Fața lui Moise era atât de strălucitoare încât trebuia să-şi acopere fața, dar strălucirea (slava) era trecătoare. Moise trebuia să meargă şi să stea în prezența lui Dumnezeu la cort pentru ca slava să-i apară din nou pe față.

Acum, toate aceste elemente din experiența lui Moise în cadrul Vechiului legământ, Pavel le aduce ca punct de plecare şi de comparație în discuția lui despre Noul legământ.

Discuția lui Pavel este despre Noul legământ şi despre sine însuşi ca slujitorul acestui legământ. După ce vorbește despre caracterul trecător al slavei din Vechiul legământ, Pavel trece la a discuta despre slava din Noul legământ. Punctul culminant al acestei discuții este în 3:18. Ca să înțelegem ce spune el aici, este necesar să vedem mai întâi ce mai spune el despre slujba lui în capitolul 4. El reia discuția astfel: „De aceea, fiindcă avem slujba aceasta[…] noi nu cădem de oboseală[…]” (2 Cor.4: 1). Rezultă din ce spune Pavel în continuare că prin „slujba noastră” , el înțelege „Evanghelia noastră” (4:3) şi apoi își definește „Evanghelia” ca fiind acțiunea prin care să-i  facă pe oameni să „vadă strălucind lumina Evangheliei slavei lui Cristos, care este chipul lui Dumnezeu” (4:4).

În continuare, el mai precizează că  noi „propovăduim pe Isus Cristos”(4:5) ; mai exact, explică el mai departe, noi urmărim „să facem să strălucească lumina cunoașterii slavei lui Dumnezeu pe fața lui Cristos” (4:6).

Cuvintele „lumina cunoașterii slavei lui Dumnezeu” trebuie întâi de toate semnalate. Pe vremea profetului Ieremia, adică pe la anul 600 înainte de Cristos, a mai trăit un profet cu numele Habacuc. El i s-a plâns lui Dumnezeu că este prea multă răutate şi corupţie în lume. Drept răspuns, Dumnezeu îi spune că ceea ce vede el acum este puțin: va veni în curând un alt popor, mult mai crud şi mai puternic, care va cuceri şi pustii țara lui Iuda şi Ierusalimul. Habacuc este copleșit şi total dezorientat de un asemenea anunț. El se duce atunci la locul lui obișnuit de rugăciune şi de meditație, numit de el „turnul meu de veghe” ca să capete o explicație de la Dumnezeu. O asemenea explicație Dumnezeu nu i-a dat, ci doar l-a asigurat şi mai mult că dezastrul va veni cu siguranță. Dar Dumnezeu face alte două lucruri deosebit de profunde şi de importante pentru toate epocile în care vin dezastre care dau impresia că planurile lui Dumnezeu se prăbușesc şi astfel totul se cufundă în întuneric. 

Primul este o rețetă de supraviețuire personală în perioade de asemenea întuneric: „cel drept va trăi prin credinţa lui” (Habacuc 2:4). Fie dezastrul cât de mare şi de catastrofal, „cel drept” nu renunță la credinţa lui în Dumnezeu. În ciuda tuturor prăbușirilor, el crede că ultimul cuvânt Îl va avea Dumnezeu şi, de aceea, el Îi rămâne credincios lui Dumnezeu.

Al doilea este de-a dreptul spectacular: Habacuc are o viziune a ceea ce se va întâmpla cândva în viitor:

„Căci pământul va fi plin de cunoaşterea slavei lui Dumnezeu ca fundul mării de apele care-l acopăr” (Habacuc 2:14).

Ca şi contemporanul lui, Ieremia, Habacuc se hrănise cu scrierile profeților Amos, Osea şi Isaia. Şi în Isaia citise viziunea pe care i-a dat-o Dumnezeu acestuia: „căci pământul va fi plin de cunoaşterea Domnului ca fundul mării de apele care-l acopăr” (Isaia 11:9).

Acum, Dumnezeu îi șoptea lui Habacuc: Vezi, în ciuda dezastrului național care va veni în curând, Eu nu-mi abandonez planul pe care i l-am descoperit lui Isaia. Dincolo de orice dezastre care vor mai veni în istoria viitoare, eu voi face ca odată şi odată toată omenirea să Mă cunoască, mai exact să cunoască slava Mea, aşa cum le-am arătat-o robilor mei Moise şi David.

Viziunea aceasta şi credinţa în cuvântul lui Dumnezeu i-au fost suficiente lui Habacuc să iasă din depresie şi să urce pe cele mai înalte culmi ale bucuriei:

„Căci chiar dacă smochinul nu va  înflori, vița nu va mai da nici un rod, rodul măslinului va lipsi şi câmpiile nu vor mai da hrană, oile vor pieri din staule şi nu vor mai fi boi în grajduri, eu tot mă voi bucura în Dumnezeul mântuirii mele. Domnul, Dumnezeu, este tăria mea. El îmi face picioarele ca ale cerbilor şi mă face să merg pe înălțimile mele” (Habacuc 3: 17-19).

Să reținem că Isaia a scris că „pământul va fi plin de cunoaşterea lui Dumnezeu”. Habacuc a completat această viziune scriind că „pământul va fi plin de cunoaşterea slavei lui Dumnezeu”!

Expresia aceasta o reia apostolul Pavel când scrie că noi suntem chemați să-i facem pe oameni să-L cunoască pe Domnul Isus, și „să facem să strălucească lumina cunoașterii slavei lui Dumnezeu pe fața lui Cristos.”

Abia acum suntem pregătiți să ne întoarcem la discuția din capitolul 3, despre contractul dintre slava lui Dumnezeu în Vechiul legământ şi slava Lui în Noul legământ:

„Noi toţi privim, cu fața descoperită, ca într-o oglindă, slava Domnului şi suntem schimbați în același chip cu al Lui, din slavă în slavă, prin Duhul Domnului” (2 Corinteni 3:18).

În versetul acesta avem o problemă de înțelegere a textului, pe care ne-o pune cuvântul cheie optrizomenoi, care poate însemna „privim ca într-o oglindă”, dar poate însemna şi „reflectăm ca o oglindă.”

Să ne amintim că Pavel începe discuția aceasta despre slujba lui, o slujbă asemănătoare cu a lui Moise, prin afirmația „voi sunteți epistola noastră”, pe care imediat o schimbă scriind: „Voi vă arătați ca fiind epistola lui Cristos, scrisă de noi, ca slujitori I Lui, nu cu cerneală, ci cu Duhul Dumnezeului cel sfânt” (2 Cor.3:2-3).

Pe vremea aceea, epistolele erau modul de comunicare şi de răspândire a unor idei. Cu alte cuvinte, creștinii pe care i-a instruit apostolul Pavel devin instrumentul prin care Cristos cel înălțat şi glorificat Își continuă lucrarea Lui în lume. Mințile oamenilor, explică Pavel, au fost orbite de „dumnezeul veacului acestuia ca să nu vadă strălucind lumina Evangheliei slavei lui Cristos, care este chipul lui Dumnezeu” (4:4), dar „noi toţi oglindim slava lui Dumnezeu” (3:18) şi „facem să strălucească lumina cunoașterii slavei lui Dumnezeu pe fața lui Cristos” (4:6).

Rezultă de aici că noi, adevărații credincioși, suntem un element cheie în lucrarea prin care Fiul lui Dumnezeu răspândește astăzi în lume „cunoaşterea slavei lui Dumnezeu”!

Cu toate acestea, Pavel nu face altceva decât să continue învăţătura pe care a primit-o de la Domnul Isus. Să ne amintim că, în Predica de pe munte, imediat după ce enunță în „Fericiri” trăsăturile de caracter ale unui om al lui Dumnezeu, Isus le spune ucenicilor Săi:

„Voi sunteți lumina lumii! O cetate așezată pe un munte nu poate să rămână ascunsă şi oamenii nu aprind lumina ca s-o pună sub un obroc, ci o pun în sfeșnic, şi luminează tuturor celor din casă.
Tot aşa să lumineze şi lumina voastră tuturor oamenilor, ca ei să vadă faptele voastre bune şi să-L slăvească pe Tatăl vostru care este în ceruri” (Mat.5:14-16).

Observați că Domnul Isus nu spune „ar trebui să fiți”, ci „voi sunteți lumina lumii”! Dacă ai intrat în școala lui Isus şi ţi-ai însușit trăsăturile Lui de caracter, tu ești un model şi prin viaţa ta caracterizată prin bunătate oamenii ajung să-L cunoască pe Dumnezeu şi slava  (bunătatea) Lui!

Domnul Isus dezvoltă ideea aceasta pe larg în rugăciunea Lui către Tatăl Său (Evanghelia după Ioan, cap.17), când Îi raportează că Şi-a împlinit misiunea. Isus pune un accent special pe cunoaşterea lui Dumnezeu de către întreaga lume, până acolo încât pune această cunoaștere ca fiind elementul definitoriu al vieții eterne:

„Şi viaţa veșnică este aceasta: Să te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Isus Cristos pe care L-ai trimis Tu” (Ioan 17:3).

De aceea, El Își definește lucrarea pe care tocmai a încheiat-o ca una prin care ucenicii au ajuns să cunoască adevărurile divine:

„Am făcut cunoscut Numele Tău (Persoana Ta) oamenilor pe care Mi i-ai dat din lume[…] şi ei au împlinit Cuvântul Tău.
Acum au cunoscut că tot ce Mi-ai dat Tu vine de la Tine.
Căci le-am dat cuvintele pe care Mi le-ai dat Tu. Ei le-au primit şi au cunoscut cu adevărat că de la Tine am ieșit şi au crezut că tu M-ai trimis” (Ioan 17:6-8).

Totul se concentrează pe faptul că atunci când Isus le-a dat învăţăturile Lui şi ei le-au aplicat în viețile lor, ei au văzut că ele „lucrează”, ele sunt transformatoare şi împlinitoare şi astfel au cunoscut că ele vin de la Dumnezeu.

În partea a doua a rugăciunii, Isus raportează Tatălui Său că aşa cum Tatăl Său L-a trimis pe El în lume ca să li-L facă oamenilor cunoscut pe Dumnezeu, acum El îi trimite pe ei în lume cu aceeași însărcinare:

„Cum M-ai trimis Tu pe Mine în lume, aşa i-am trimis şi Eu pe ei în lume” (v.18). Misiunea lor este să-L facă pe Dumnezeu şi pe Fiul Său cunoscuți lumii întregi.

Ce le trebuie ucenicilor să aibă pentru a-şi împlini misiunea în lume? Aici urmează cea mai mare adâncime din întreaga rugăciune:

„Mă rog ca toţi să fie una, cum Tu, Tată, ești în Mine şi Eu în Tine; ca şi ei să fie una în Noi, pentru ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis.
 Eu le-am dat slava pe care Mi-ai dat-o Tu, pentru ca ei să fie una, cum şi noi suntem una.

Eu în ei şi Tu în Mine – pentru ca ei să fie în chip desăvârșit una, ca să cunoască lumea că tu M-ai trimis şi că i-ai iubit cum M-ai iubit pe Mine.”

Pentru ca lumea că creadă şi pentru ca lumea să cunoască, este nevoie ca ucenicii lui Isus să îndeplinească două condiții. Prima condiţie a reușitei misiunii lor în lume este ca fiecare dintre ei să fie în unitate cu Tatăl şi cu Fiul: „să fie una în Noi”. Aceasta este „părtăşia cu Tatăl şi cu Fiul” despre care ne-a vorbit apostolul Ioan (vezi 1 Ioan 1: 4-7). Modelul acestei unități şi comuniuni este, nici mai mult nici mai puțin, unitatea şi comuniunea dintre Fiul şi Tatăl!

De vreme ce Isus vorbește despre aşa ceva, înseamnă că lucrul acesta este posibil şi că ne este accesibil fiecăruia dintre noi, dacă Îl ascultăm pe Isus şi facem tot ce ne învață El.

A doua condiţie pentru reușita misiunii noastre în lume este să ne iubim şi să fim una între noi, în ciuda diferențelor şi în ciuda oricăror altor discordii care ne strică unitatea. Domnul Isus accentuează  unitatea şi dragostea în versetul cu care Își încheie rugăciunea:

„Eu le-am făcut cunoscut Numele Tău (Persoana Ta) şi li-l voi mai face cunoscut, pentru ca dragostea cu care M-ai iubit Tu să fie în ei şi Eu să fiu în ei” (v.26).

Când dragostea lui Dumnezeu este în noi şi când Domnul Isus este în noi, micile diferențe de doctrină sau de proceduri cultice, etc., care ne separă, pălesc în importanţă şi ne iubim unii pe alții în aşa mod încât toată lumea va zice: „În oamenii aceștia Îl vedem pe Dumnezeu. Dacă aşa sunt copiii lui Dumnezeu, vrem să intrăm şi noi în această familie divină!”


Când Isus i-a chemat pe primii ucenici să devină studenți în școala Lui, le-a făcut invitația prin aceste cuvinte: „Veniți după Mine şi vă voi face pescari de oameni.” Funcția pescarilor este să prindă pești. Când ucenicii vor deveni ceea ce-i învață El să devină, când vor avea în ei caracterul Lui, ei vor fi „lumina lumii”. Şi lumina atrage, lumina ca fascinează, lumina convinge, lumina cucerește!

Vezi și ultimele noutăți în pagina 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.