Constat faptul că sunt prea mulți pastori, evangheliști, scriitori, comentatori etc., care îl acuză pe Iacov Patriarhul de înșelăciune, lucru care nu este adevărat. Personal, după mai mult timp de cercetare și meditare, am ajuns la concluzia că el nu se face vinovat de aceste acuzații false.
Dumnezeu de-a lungul istoriei, atât
în Vechiul cât și în Noul Testament s-a folosit de oameni deosebiți în
realizarea planului Lui Divin. În
diferite timpuri și situații, El s-a folosit de anumite persoane cărora le-a relevat planul Său,
desigur potrivit cu voia Lui. În ceea ce urmează aș vrea să mă refer la unul dintre cei trei patriarhi din Vechiul
Testament și anume la Iacov, cel care este mult discutat și comentat în legătură
cu anumite aspecte din viața sa, începând de la naștere și până la plecarea lui
din casa lui Laban. Deși a avut de înfruntat multe situații grele, Iacov a avut
un rol important în planul lui Dumnezeu. Pe scurt, vreau să menționez doar trei
dintre acestea:
1. Formarea Poporului Israel. Prin cei 12 copii ai lui, mai târziu s-au
format cele 12 triburi ale lui Israel la
care se referă de foarte multe ori scrierile Vechiului Testament.
2. Întoarcerea lui Iacov din Padam-Aram de la Laban - socrul său, în țara
bunicului Avraam și a părinților Isac și Rebeca, cât și la locul copilăriei
lui. "Atunci Domnul a zis lui Iacov: Întoarce-te în țara părinților tăi și
în locul de naștere; și Eu voi fi cu tine. " (Gen.31.3)
3. Salvarea propriei familii, de la foametea care apăruse în țara lui și
plecarea cu întreaga familie în Egipt, acolo unde Dumnezeu a trimis mai
dinainte pe unul din fiii lui, numit Iosif: "...m-a trimis Dumnezeu
înaintea voastră." (Gen.45.5)
Așa cum am menționat mai sus, aș vrea să mă refer la acea perioadă din viața lui Iacov, începând de la naștere și până la întâlnirea lui cu
Dumnezeu la Peniel și să subliniez faptul că deși Iacov este ținta unor
acuzații dintre cele mai nepotrivite, există totuși câteva aspecte esențiale de
care trebuie ținut cont.
Astfel, el nu se face vinovat de nici una dintre învinuirile aduse, însă
lipsa de înțelegere a multora contribuie la aceste afirmații, în necunoștință a
anumitor factori, enumerați mai jos, de care trebuie ținut cont, când dorim să
explicăm un anumit pasaj din Sfânta Scriptură:
1. Perioada în care s-a
petrecut evenimentul respectiv;
2. Gradul de cultură al
oamenilor din acel timp;
3. Baza relației omului cu
Dumnezeu în aceea vreme.
Luând în considerare cele
mai sus amintite și în mod deosebit relația pe care o aveau oameni cu Dumnezeu,
ne dăm bine seama că în acel timp, la baza acestei relații funcționa principiul
TEOCRAȚIEI, unde Dumnezeu, în mod direct sau prin îngerii Lui, stătea de vorbă
cu anumite persoane, cărora le comunica voia LUI, în ceea ce privește lucrurile
pozitive sau negative legate de faptele oamenilor. Exemplele sunt multe și
înscrise pe paginile Sfintei Scripturi.
Voi lua doar câteva:
1. Adam în grădina Edenului:
"Domnul Dumnezeu a dat omului porunca aceasta: ...." (Gen.2.16-17)
"Domnul Dumnezeu a chemat pe om și
i-a zis: Unde ești?" (Gen3.9-19), și discuția continuă.
2. Cain după uciderea
fratelui său Abel, (Gen.4.9-16)
3. Noe în legătură cu
potopul (Gen.9.13-22)
4. Avraam. Promisiunile
făcute lui și seminției lui (Gen.17.1-8) etc.
5. Iacov. La Betel, discuția
a fost între el și Dumnezeu (Gen.28.10-22). În casa lui Laban, Domnul vorbește direct cu el (Gen.31.3), iar în v.11
Domnul i-a vorbit printr-un înger și exemplele pot continua.
Constat faptul că sunt prea
mulți pastori, evangheliști, scriitori, comentatori etc., care îl acuză pe
Iacov Patriarhul de înșelăciune, lucru care nu este adevărat. Personal, după
mai mult timp de cercetare și meditare, am ajuns la concluzia că el nu se face
vinovat de aceste acuzații false.
Dumnezeu a vrut să facă o schimbare în alegerea lui, așa cum a făcut cu
cei doi fii ai lui Iosif, atunci când Iacov i-a binecuvântat. Dumnezeu e
Suveran și EL face ce vrea, nimeni nu are voie să-l tragă la răspundere, de
ceea ce face într-un fel sau altul. E de datoria noastră să cercetăm și să
cunoaștem adevărul, ca apoi să apărăm cinstea, demnitatea și prestigiul lui
Iacov, omul lui Dumnezeu, cu care EL se laudă alături de ceilalți
doi patriarhi: "...voi sta la masă cu Avram, Isac și cu Iacov în
Împărăția cerurilor."(Mat.8.11); Luca
13.28: "...veți vedea pe Avram, Isac și pe Iacov și pe toți prorocii în
Împărăția cerurilor...."
Iacov este în cer cu Dumnezeu și este un adevărat sfânt al LUI, dar unii slujitori ai
altarelor, cât și ai scrisului, îi ponegresc numele învinuindu-l
de anumite fapte murdare! Haideți să ne unim atât prin predicare cât și
prin scris, și să stopăm răspândirea acestor calomnii la adresa acestui SFINT
din cer. Pentru o înțelegere mai clară a
nevinovăției lui Iacov, mai jos am formulat câteva întrebări care sunt
ușor de înțeles și care dau o lumină destul de mare asupra fazelor din viața
lui Iacov, legate de acele fapte care sunt pentru uni - destui de mulți! -
motive de învinuiri cu abateri dintre cele mai jignitoare la adresa acestui
patriarh.
Întrebări necesare pentru a
înțelege realitatea:
1. De ce Dumnezeu, dacă la
ales pe Iacov înainte de naștere, nu a făcut ca Iacov sa fie întâiul născut, și
nu Esau? (Rom.9.11-13)
2. Dacă Esau a fost întâiul
născut și Dumnezeu la ales pe Iacov, după naștere, ordinea trebuia schimbată.
Cine a condus această schimbare, Dumnezeu, Diavolul sau întâmplarea?
3. Cine se face vinovat de
renunțarea lui Esau la dreptul de întâi născut, o simplă ciorbă pregătită de
Iacob sau neglijența acestui drept pe care Esau îl vinde pentru un
preț de nimic?
4. Dacă Esau și-a vândut dreptul de întâiul născut,
mai putea el să mai primească binecuvântarea?
5. Dacă Isac ar fi știut că
Esau nu mai e întâiul născut și că el nu mai poate primi binecuvântarea l-ar
mai fi binecuvântat?
6. Dacă Rachela a auzit și a
procedat la schimbarea situației în
favoarea lui Iacov, a fost de la Dumnezeu sau de la Satan?
7. Dacă întâlnirea pe care a
avut-o Iacov cu Dumnezeu la Betel și la Peniel a fost o întâlnire în care
Dumnezeu i-a cerut pocăința și recunoașterea faptelor de înșelăciune, minciună,
trădare, ipocrizie etc., așa cum este învinuit de către cei mai mulți?
8. Dacă cunoașteți cazuri
când Dumnezeu se asociază și umblă cu cei care înșeală, mint, sabotează sau iau
în deșert numele LUI așa cum e etichetat
Iacov?
9. La ce ajută și pe cine
satisface atunci când e blamat un sfânt a lui Dumnezeu ca Iacov? Poate fi mai
de grabă un prilej de poticnire pentru alții care nu înțeleg realitatea
întâmplării descrisă.
10. Dacă Dumnezeu nu
condamnă pe cineva și nu îi impută nimic în legătura cu unele fapte pe care
numai oamenii le născocesc, pe cine să ascultăm, pe Dumnezeu sau pe oameni?
11. O întrebare deosebit de
importantă este: De ce Dumnezeu îl binecuvântează pe Iacov când el se prezintă
în persoana lui Esau? Atunci când el vine înaintea tatălui său Isac și când
Isac îl întreabă "Cine ești tu fiule?" (Gen.27.18,19), Iacov îi
răspunde tatălui său: "Eu sunt Esau fiul tău cel mai mare..."
Acest lucru e confirmat și a
doua oară în versetul 24, "Isac a zis: Tu ești deci fiul meu
Esau?" Și Iacov a răspuns: "Eu
sunt!" Cum? Dumnezeu binecuvântează un Iacov fals, prefăcut, mincinos
ipocrit? (vorbesc în felul oamenilor). Nu cumva este nedreptatea lui Dumnezeu
când procedează astfel? Sau nu a
cunoscut Dumnezeu acest șiretlic a lui Iacov? Dece Dumnezeu nu a procedat ca și
în cazul nevestei lui Ieroboam când a venit la prorocul Asia, dându-se drept
alta; "De ce te dai drept alta?", sau în cazul lui Iacov - ALTUL?
(Împărați, 14.6). Cum de data aceasta Dumnezeu a trecut cu vederea acest fapt?
Și dacă Dumnezeu a procedat așa, cu ce drept vin unii și îl învinuiesc pe Iacov
de o abatere pe care Dumnezeu nu o menționează? Profetul Isaia în 55.8,9 spune
foarte clar: "Căci gândurile Mele nu sunt gândurile voastre și căile
voastre nu sunt căile Mele". La fel Apostolul Pavel la Rom. 11.33 scrie:
"O, adâncul bogăției, înțelepciunii și științei lui Dumnezeu, cât de
nepătrunse sunt judecățile Lui și cât de
neînțelese sunt căile Lui!". La fel, în Rom. 9.14-20 în care se arată voința supremă a lui Dumnezeu în ceea ce
privește alegerea care îi aparține în exclusivitate numai Lui și orice intervenție din afară (din partea
oamenilor) este exclusă, în v. 20. citim: "Dar mai de grabă cine
ești tu omule, ca să răspunzi împotriva lui Dumnezeu?".
12. Care a fost relația lui
Iacov cu Dumnezeu în casa lui Laban? (Gen. 30.27). Laban a fost binecuvântat din pricina lui Iacov (Gen. 31.3).
Domnul a vorbit cu Iacov despre întoarcerea lui în țara părinților lui. (Gen.
31.11-13). Domnul a vorbit cu Iacov prin
îngerul Lui despre situația din casa lui Laban și întoarcerea în țara lui de
naștere etc.
13. După ce Iacov a plecat de la Laban, acesta la urmărit și înainte de a-l
ajunge pe Iacov, Dumnezeu i se arată lui
Laban și îi spune următoarele cuvinte: ".....Ferește-te să spui o vorbă
rea lui Iacov". Dacă Dumnezeu a
interzis lui Laban să nu-i spună nici o vorbă rea lui Iacov, cine sunt acei
care își permit astăzi, în predici mai ales, să încalce porunca lui Dumnezeu și
să spună atâtea vorbe rele și defăimătoare la adresa lui Iacov?
În concluzie: Dacă, atât în casa părintească cât și în casa lui Laban, Dumnezeu nu la învinuit pe Iacov de nici cea
mai mică abatere făcută, cine sunt acei care caută să-l ponegrească și să-l acuze de lucruri și de fapte fără
nici un suport real? Cred că toți aceștia ar trebui să se pocăiască și să se
lase de asemenea evanghelii cu conținut fals. Cred că o explicație Biblică în
legătură cu problema păcatului din acele timpuri ne-o dă destul de clară Apostolul Pavel
în Romani 5.13: "Căci înainte de
lege păcatul era în lume. Dar păcatul nu este ținut în seamă câtă vreme nu este
o lege."(Rom.4. 15). "Pentru că Legea aduce mânie; și unde nu este o
lege, acolo nu este nici călcare de
lege."( Rom. 3.20). "Căci nimeni nu va fi socotit neprihănit înaintea
Lui prin faptele legii, deoarece prin lege vine cunoștința păcatului"
(Rom.7.7). "Dimpotrivă, păcatul ni l-am cunoscut decât prin lege. De
pildă, n-as fi cunoscut pofta, dacă legea nu
mi-ar fi spus: "Să nu poftești!". Este ușor de înțeles că pe
timpul lui Iacov nu se poate vorbi de LEGE, deoarece legea a fost dată cu mulți
ani mai târziu și el nu a avut de unde să le știe așa cum au fost cunoscute după darea legilor
pe muntele SINAI. Ori, a-l judeca pe Iacov după standardele noastre, cred că e
cea mai mare greșeală pe care o poate face cineva, indiferent cine e el.
Avertismentul de jos, ar trebui să fie luat cu cea mai mare seriozitate pentru
toți cei care au curajul să-l învinuiască pe Iacov de fapte de care el nu se face
vinovat. O mare atenție pentru cei care blamează numele lui Iacov, ei trebuie
sa știe că va veni o zi când se vor întâlni cu Iacov și când toate învinuirile
aduse lui vor fi cunoscute și auzite, și nu vor putea fi negate pentru că în Cer
totul e gol și descoperit.
Domnul Isus a spus:
"Feriți-vă să nu defăimați nici măcar pe unul din acești
micuți..." (Mat.18.16). Dar pe unul mare la nivel de patriarh?
"Nu vă vorbiți de rău unii pe alții, fraților!" (Ap. Iacov 4-11);
cu mult mai mult pe cei din Cer.
"Feriți-vă de orice se pare rău!" (Ap. Pavel la 1 Tes. 5-22); dar
mai ales în relații cu alții, cu frații.
Pastor
Aurel Miheț
Peoria,
Arizona
aurelmihet@yahoo.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.