Toți știm ce spune nebunul în inima lui.
Mă întreb, însă, ce gândesc ateii în aceste zile de pandemie globală? Ei, cei
care se închină dumnezeilor științei, raționalismului, banilor și insistă că nu
există un Dumnezeu care știe dinainte că vin ori că vor veni epidemii, că le
îngăduie, dar și că tot El e acela care ne dă înțelepciunea să găsim o ușă de
scăpare.
Asta e, la urma urmelor, lumea lor și
lumea lui Richard Dawkins, ateul britanic cunoscut în toată lumea prin cărțile
lui anti-creștine, închinarea la evoluționism și știința, și ura față de
creștini și musulmani. The Selfish Meme și The God Delusion (2006) l-au făcut
cunoscut pe Dawkins în toată lumea. Dawkins, împreună cu colegii lui de breaslă
promit o nirvana, un paradis aici pe pământ, făurit de mintea omenească,
„rațiune” și știință, spun ei.
Revin azi, cum am promis la începutul
acestui an, cu încă un comentariu privind cartea lui John Gray: Seven Types of
Atheism (2018). Raționalismul ateu își are originile în Secolul XIX și are, în
cuvintele lui Gray, „saints of raționalism / sfinții raționalismului”. Un
astfel de „sfânt al raționalismului” a fost John Stuart Mill, cel care promova
ideea unui umanism secular în cadrul căruia scopul acțiunilor umane era să
producă „satisfacerea maximă a doleanțelor” omului. Promova o „religion of
huamnaity / religie a umanității” care propovăduia ridicarea nivelului
civilizațional prin utilizarea „rațiunii”. Mills, ne informează Gray, era
într-o stare perpetuă de depresie.
Un descendent a lui Mills, care a vrut
și el să ne facă mai buni, să ne învețe o moralitate nouă, și să construiască o
lume mai bună pe fundamente raționaliste, a fost Bertrand Russell, ateul
britanic, care a trăit o viață de desfrâu. A fost căsătorit de patru ori și a
avut o mulțime de amante și relații extraconjugale. Cu toate acestea, el
promova ideea unei „moralități noi / new morality” fondată nu pe virtuți
creștine ori de inspirație divină, ci pe principii etice izvorâte din „rațiune”.
O moralitate unică, acceptată și împărtășită de toți oamenii planetei și din
toate vremurile.
Așa a apărut, treptat, explică Gray,
„a strange faith in science / o credință stranie în știință” pe la începutul
Secolului XX, care continua să domine mintea și gândirea ateilor de azi.
(Pagina 53) Este o convingere care domină gândirea secularistă a zilelor
noastre și de care nu ne putem debarasa.
Este greu de conceput cum minți
„luminate”, cum se consideră ateii, pot crede că realitatea zilelor noastre e punctul
cel mai ridicat al existenței și experienței umane. COVID-19, apărut anul
trecut prin infecția unei ființe umane mușcată de un mic animal, schimbă cursul
istoriei. Ateismul nu are nicio relevanță pentru specia umană în aceste zile de
pandemie globală. „Rațiunea” nu poate da pace și liniște oamenilor, ori
nădejde. Încredințarea că lumea pe care o vedem e unica realitate este o
autoînșelare a celor care se cred „raționali” și se închină științei.
Dawkins preferă viața pământească,
infectată de coronavirus, de moarte, de deznădejde. Realitatea, însă, e
diferită. În aceste zile tragice, oamenii își caută refugiul mai mult în
Adevăr, decât în The Selfish Gene ori The God Delusion. Cei înșelați sunt
ateii, cei care zic în inima lor, dar și de la pupitrele universităților, că nu
este Dumnezeu. Cei încredințați și plini de nădejde suntem noi, cei care avem
credința și convingerea că Cel în care ne încredem ne va trece cu bine de
cealaltă parte a acestei pandemii globale.
Peter Costea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.