După
ce am aterizat în Vancouver am căutat repede cel mai experimentat om din zonă
să-mi explice istoria bisericii pe care urma să o păstoresc și să mă îndrume pe
cât se poate. Nu cunoșteam comunitatea, nu aveam familie în biserică, nici
prieteni, și pe lângă toate acestea abia terminasem seminarul. Pastorala o
știam de la tata, însă nimic mai mult. Aveam cu mine pe Manana, Evanghelia,
câteva schițe studențești de predici și 2-3 cărți ce mai încăpuseră în
geamantan. Eram singuri.
Respectiva
persoană m-a informat rapid și fără tact că biserica este moartă și că venirea
mea aici nu este nimic mai mult decât o ambiție a unora, și că am greșit că am
ales să mă împiedic de unul singur de brazdele prea tari pentru spiritul meu
copilăresc și proiectele naive. A
plătit el consumația și ne-am despărțit.
Am
început slujirea, de fapt nu am avut altă șansă. Fusesem aruncat de Dumnezeu
într-un bazin în care dacă nu învățam repede să înot m-aș fi înecat într-o
clipă. Așa lucrează Dumnezeu cu oamenii tari, nu stă prea mult la discuție,
ăștia sunt foarte rezilienți în fața presiunilor Duhului și atunci pur și
simplu îi aruncă în lucrare. Lucrarea în sine este forma prin care Dumnezeu îi
prelucrează. Așa că pentru multă vreme am încercat doar să țin capul deasupra
apei.
Pentru
toți cei care cred că noi plecăm în diaspora pentru a avea o viață mai bună, îi
provoc să vină în schimb de experiență. Aici lipsesc multe din elementele de
acasă; lipsește coeziunea dată de geneza geografică, fiecare este din altă
parte a României. Lipsește unitatea culturii bisericești, fiecare vine dintr-o
altă biserică unde programul și cântările erau cu totul altele decât ale
tuturor celorlalți. Lipsește omogenitatea etnică, suntem români într-o țară
străină cu copii care nu sunt nici români și nici canadieni.
Pe
lângă acestea, oamenii de aici sunt cu totul aparte. Unii dintre ei au
călătorit săptămâni de zile în containerele vapoarelor, sau au stat închiși în
lagăre până să ajungă aici, mulți și-au luat carierele de la capăt învățând o
limbă nouă și luptându-se mereu cu handicapul de a nu fi fost născuți aici.
Sunt oameni puternici, deștepți, ambițioși, pregătiți să lupte, informați și cu
multe alternative. Bisericile locale au de multe ori predicatori și cântăreți
mult mai buni decât ai românilor. Și din acest motive bisericile din diaspora
trec prin schisme mult mai repede ca cele din țară; de multe ori o scânteie
provocată de câteva cuvinte aspre poate să aprindă o lucrare de ani de zile.
Aici,
una dintre cheile lucrării este să nu te lași prins în luptele de partide. Familiile sunt numeroase. Presiunea de a-ți asigura
suportul uneia sau a alteia este ispititoare. Însă în momentul în care devii
părtinitor îți și poți pregăti valiza de plecare...(adică ar fi bine să ți-o pregătești
singur, este o chestiune de bun simț). Aceasta este sfatul pe care l-aș da
tuturor celor care vin ca păstori peste ocean. Însă dacă faci așa rămâi singur,
la fel cum ai fost când ai venit.
În
primii ani de slujire am făcut doar ce știam de la tata. Am predicat mult și
cât am putut de bine și de fidel față de textul biblic. Am predicat expozitiv
(nu cred că există un fel de predicare mai eficient). Biblia spune că darul
credinței vine prin auzirea cuvântului, iar cuvântul este auzit atunci când CUVÂNTUL
este rostit și explicat. Am predicat poate mai mult de 100 de predici pe an și
am încercat să păstoresc individual, pe fiecare în parte. Am făcut vizite
pastorale atât de multe încât în anumite perioade petreceam mai mult timp prin
casele altora, decât în casa mea. Am observat că mulți dintre păstori au
pierdut disciplina păstoririi individuale, și nu doar ei, ci chiar și biserica;
totuși Cristos după ce predica mulțimilor intra în casele oamenilor (a lui
Petru, a lui Matei, a lui Simon) și le predica acolo, sub acoperișul lor. Tot
timpul Cristos a ținut în echilibru cele două forme ale slujirii sale. Ar ajuta
mult dacă am recupera pastorala. Cred că multe din problemele bisericii trebuie
rezolvate direct în familii, înainte ca acestea să perturbe o întreagă
congregație. Ca să faci asta, însă, te transformi în pompier. Dar pe mine nu mă
deranjează; o fac cu bucurie (chiar dacă mai cârtesc pe alocuri), pentru turma
care nu mai trebuie să se ardă din cauza unor chestiuni ce pot fi izolate.
De
asemenea, trebuie să lupți pentru mărturia bisericii: să o construiești, să o
repari și să o protejezi. După câteva rupturi sau conflicte publice este greu
să mai inviți pe cineva la pocăință. Gurile rele ale credincioșilor răspândesc
zvonurile mai repede ca orice instrument tehnologic (fiecare biserică are
informatorii ei). Astfel, trebuie să ieși dintre ziduri și să corectezi
percepția socială eronat formată sau să corectezi greșelile de atitudine. O
soluție simplă este dezvoltarea colaborării cu bisericile evanghelice din zonă.
Deoarece conflictele sunt aici, între acestea. Cândva în istoricul lor, cel
puțin majoritatea credincioșilor au plecat din aceeași biserică mamă. Dar nimic
nu este simplu... Uneori este mai grea colaborarea cu aceste biserici decât cu
asociațiile seculare. Dar chiar și așa, merită încercarea și efortul deși unele
generații nu vor mai ieși niciodată din pustie. Nu ne putem împăca de la
distanță. Iertarea este o chestiune ce implică o apropiere geografică, o
întâlnire.
Mai
mult, nu trebuie uitați tinerii. Ei nu pot crește spiritual într-un mediu
agitat (adică vor crește și se vor dezvolta devenind agitatori). Biserica este
propteala care trebuie să rămână dreaptă pentru ca ei să fie drepți. Ei trebuie
păstoriți individual. Unii au mai multe suferințe decât o întreagă biserică.
Trebuie iubiți, căutați, îmbrățișați, iertați și ridicați. Mulți dintre ei se
simt străini în biserica lor, pentru că, de fapt biserica este a părinților
lor. Biserica trebuie să devină biserica generației de azi, fără a înceta a mai
fi biserica generației de ieri. Dacă lipsesc copiii sau bătrânii de pe băncile
unei biserici atunci trupul va fi dezechilibrat. Lăsați-i să se roage și să
cânte în engleză, spaniolă, franceză sau portugheză, predicați-le în limba lor,
și spuneți-le că biserica este și a lor, și că sunt parte din ea.
Și
cu toate acestea, nu te aștepta să se întâmple minuni peste noapte. Minunile nu apar atunci când te descurci. Dumnezeu nu
are nevoie de oameni care pot face slujirea în regie proprie (aceia nu se
califică!). Slujirea bisericii lui Cristos nu este despre ce putem face noi
prin Dumnezeu, ci despre ceea ce face Dumnezeu prin noi. Minunile vor apărea
când nu poți de unul singur, și totuși rămâi credincios în lucrul încredințat.
Acum
biserica este mai vie ca oricând. Nu
este moartă și nici nu a fost vreodată. Două, trei vreascuri nu vor avea
puterea să înece o întreagă pădure și în plus, noii brăduți care cresc se
dezvoltă în pofida vreascurilor. Biserica este vie și va fi așa în veci de
veci, pentru că nu este nici a mea și nici a lor... este a lui Dumnezeu. Să nu
o mai revendicați. Să o lăsați să fie a lui Dumnezeu. Atunci
apar minunile.
Am
scris aceste rânduri pentru toți cei care slujesc, pentru cei care sunt la
început, pentru cei descurajați și pentru toți cei care se grăbesc să îngroape
biserica, dar și pentru mine, ca să-mi amintesc și să mă regăsesc peste ani cu
aceeași inimă!
David Lavric
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.