Marți am comentat, pe scurt, despre cartea tocmai
publicată a lui Sophie Lewis, Full Surrogacy Now: Feminism against Family,
(„Surogatul cuprinzător: Feminismul împotriva familiei”) care ne amintește că
visul comunist încă e viu și la lucru. În mod special, visul și obiectivul lui
Karl Marx, menționat în Manifestul Comunist, de abolire e familiei și
căsătoriei. Continuu azi cu al doilea comentariu despre carte.
În Full Surrogacy Now: Feminism against Family,
Lewis propune abolirea familiei, a căsătoriei, a relațiilor biologice dintre
părinți și copii și înlocuirea lor cu relații de „dragoste, afecțiune și
atașament" între copii și oricare adulți care au posibilitatea financiară
să-i crească, fie ei părinți biologici, sociali ori de altă natură.
Lewis e o feministă de tipul celor mai radicale.
Propune abolirea familiei biologice și înlocuirea ei cu ceea ce ea numește
„gestational communism" (adică un „comunism gestațional"). Conform
ideilor ei, procrearea e un tip de munca la fel ca oricare altă ocupație, o
profesie care „face copii" pe bandă rulantă așa după cum Renault face
mașini si Boeing avioane. Această ocupație aparține femeilor care doresc să-și
„împrumute" uterul pentru o vreme, contra cost, să aducă pe lume copii.
Această ocupație e surogatul.
Nu oricare femeie, zice Lewis, e pregătită
pentru această profesie. Fetusul e, zice ea, un parazit care se atașează de
peretele uterului și femeile care nu-l doresc pot să-l elimine. Asta înseamnă
avort. De aceea, sarcina poate fi o vocație doar pentru femeile care doresc să
fie plătite pentru asta. Această vocație e surogatul. Iar odată aduși pe lume,
copiii sunt crescuți „într-o comună bazată pe tovărășie și înfrățire", o
noțiune care pe noi, românii, ne duce înapoi în timp, la anii 50, când
comuniștii au fondat comunele și colectivele agricole.
Aspectele genetice ale procreării sunt
irelevante pentru Lewis deoarece, în final, materialul genetic al bărbaților și
al femeilor devin „o amestecătură" asemenea unei omlete.
Lewis propune diferențierea între „familia
privată” și „familia publică”. În familia privată, copiii aparțin părinților
biologici, iar în cea publică aparțin comunei și societății. Familia publică,
ori comună, a existat înainte de familia privată, zice ea, familia privată
fiind o invenție a capitalismului modern. Familia comună era „polimaternala”,
adică un grup de copii erau crescuți, în comun, de un grup de mame.
Nașterea e o chestiune murdară, în opinia lui
Lewis. În cuvintele ei, nașterea e „mirositoare, murdară, sângeroasă și
bestială”. Legătura între mamă și copilul biologic e o „invenție a bărbaților
de rasă albă, niște demoni capitaliști care impun patriarhatul femeilor pentru
a se menține la putere”. Familia privată pe care bărbații de rasă albă o impun,
generează „abuz”, pe când cea publică „liberates women" (emancipează
femeile).
Nu doar familia se impune a fi abolită, dar și
noțiunea de sex ori gen. În cartea ei, Lewis nu folosește cuvintele „femei” ori
„fete”, ci „persoane impregnate / însărcinate” (adică femeile) și „persoanele
care impregnează”, adică lasă femeile însărcinate (adică bărbații). Este deci, vorba de un vocabular nou, nu doar de
idei noi.
Pentru ce și la ce folosește trupul uman,
întreabă Lewis? Pentru un scop determinat la nivel biologic? Nu. Atunci pentru
ce? Pentru a fi folosit de fiecare dintre noi după cum dorim.
Recomand Full Surrogacy Now tuturor care citesc
acest comentariu. Conține mult mai multe idei otrăvitoare. Dacă ni se par
bizare, în timp ele vor deveni mainstream, adică de tipul „de ce nu?”
Influența feminismului în spațiul public e mare și
se intensifică. Chiar și în România, unde unele dintre politicienele cele mai
vizibile promovează radicalismul feminist.
Peter Costea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.