Primul
comentariu privind această carte l-am făcut ieri. Azi revin cu impresiile
autorului privind cum și când va muri decadența.
Douthat
discută trei posibile modalități.
Primul
model e „a catastrophe / o catastrofă”.
Douthat
prevede posibilitatea unei catastrofe care va pune capăt decadenței, dând,
printre altele, exemplul civilizației aztece și maya. Dă exemplul și altor
pandemii, iar în zilele noastre dă exemplul scăpării tehnologiei de sub
control, ori un act terorist care implică arme de distrugere în masă.
Un
citat chiar remarcabil, scris de Douthat înainte de izbucnirea pandemiei, s-a
dovedit a fi în întregime corect în lumina experiențelor noastre din ultimele
trei luni: „our planes and trains and automobiles create endless vectors for
deadly diseases to move more swiftly between societies than ever before /
avioanele și trenurile noastre creează vectori care transmit viruși letali mai
repede de la societate la societate ca oricând în trecut". (Pagina 191)
Alte
catastrofe capabile să distrugă decadența sunt (1) nesustenabilitatea
prosperității datorată îmbătrânirii societății globale; (2) modificările
climatice; și (3) expansiunea demografică a Africii în Europa.
Agreez
cu posibilitatea primei catastrofe, nu agreez cu a doua și sunt sceptic privind
a treia.
Declinul
demografic al Occidentului (în special al Europei) e un dat indiscutabil. La
fel e îmbătrânirea populației, inclusiv al Chinei. Avortul, hedonismul și
carierismul ne-au dus la situația demografică precară în care ne aflăm. Nu văd
cum putem ieși din această dilemă.
Al
doilea model e posibilitatea unei „renașteri / renaissance”. Cum? Prin
renașterea Bisericii și a Creștinismului. Practic vorbind, însă, cine va
revitaliza Creștinismul european? Douthat atribuie un rol important creștinilor
africani în acest sens.
Dar
dacă o renaștere spirituală și valorică nu e posibilă, Douthat ne pune în față
alternativa unui viitor „tehno-utopic”, lipsit de conținut ideologic
tradițional, dar susținut de o religie nouă: credința în știință.
Ar
putea fi un viitor în care oamenii „don't believe God or politics can save us,
but some of them still think that science alone will suffice to do the trick /
nu cred că Dumnezeu ori politica ne pot scăpa, dar cred că știința ne va putea
salva”.
Douthat
numește a treia posibilitate pentru distrugerea decadenței „providence /
providența”.
În
acest capitol exprimă perspectiva creștină a finalității decadenței. El face
observația interesantă că nicio civilizație cunoscută omenirii nu a
supraviețuit în absența unui substrat spiritual: „no civilization has thrived
without a confidence that there was more to the human story than just the
material world as we understand it / nicio civilizație nu a dăinuit mult fără a
avea încrederea că istoria omului conține un alt aspect dincolo de aspectul
material”. (Pagina 237)
Exemplul
dat de Daouthat în sprijinul argumentului lui e decadența Romei. Roma clasică
s-a prăbușit când nu a mai avut un substrat spiritual care să contrabalanseze
decadența. S-a produs un gol spiritual care a fost umplut de Creștinism, un
creștinism care a revitalizat civilizația romană, transformând-o în civilizația
europeană creștină cunoscută nouă tuturor.
Dumnezeu,
insistă Douthat, a intervenit în istoria omenirii tocmai când Roma a atins
apogeul decadenței ei. Pe de o parte Roma s-a prăbușit, dar prin Iisus Hristos
a renăscut. Intervenția lui Dumnezeu deci nu e o coincidență. A intervenit
„când s-a împlinit vremea”, adică atunci când decadența ajunsese la culme și se
părea că nu mai e scăpare.
Cuvintele
exacte ale lui Douthat sunt: „it wasn't that Rome's rise prepared the way for
Christianity, it was that Rome's decadence demonstrated the need for a Messiah
- that God … at precisely that moment when He sent His Son to save the world
from itself / nu doar că ridicarea Romei a pavat drumul pentru Creștinism, a
fost decadența Romei care a demonstrat nevoia unui Mesia – ca Dumnezeu … chiar
în acel moment a trimis pe Fiul Său să mântuiască lumea, s-o scape de ea
însăși”. (Paginile 237-238)
Cine
și cum va interveni pentru noi, astăzi, în aceste zile de pandemie, să ne dea o
nădejde și un viitor? Să scape lumea de ea
însăși? Răspunsul meu e ușor de anticipat. E identic cu a lui Douthat: Fiul și
valorile creștine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.