În ultimii ani am avut privilegiul să scriu
câteva cărți despre istoria unor companii deținute de membrii unei anumite
familii de-a lungul mai multor generații. Două dintre aceste companii își au
începutul prin anii 1930 și în prezent se află în procesul de trecere a
conducerii la cea de-a patra generație din familie. Povestea lor este
impresionantă.
Statisticile ne arată că doar un mic
procent dintre afacerile deținute de familie trec abia la a doua generație din
familie; foarte rar se întâmplă să ajungă la conducere o a treia generație, iar
transmiterea conducerii către cea de-a patra generație este chiar o excepție.
Deci, cum au ajuns, totuși, aceste companii la o asemenea longevitate?
Bineînțeles că au fost binecuvântați să
aibă membri din patru generații succesive ale familiei care să fie interesați
de continuarea afacerii în același domeniu. De-a lungul anilor, au trecut cu
bine peste toate furtunile economice și peste toate schimbările tehnologice și
culturale. Dar, cheia succesului lor a fost menținerea atenției, de comun
acord, asupra a ceea ce am putea numi „lucrurile de bază”.
Chiar de la începutul înființării
companiilor, cele două au alcătuit o misiune a lor, viziunea lor și crezul
propriu privind valorile companiei, lucruri pe care le-au consultat frecvent
de-a lungul anilor. Aceste declarații au fost redactate în documente oficiale
și adoptate de către companie, iar apoi acestea au fost revizuite periodic,
astfel că toată lumea era mereu „pe aceeași lungime de undă”. Această
activitate a ajutat atât la menținerea unei culturi corporative consistente,
cât și la afirmarea continuă a principiilor și valorilor care au susținut și au
construit compania încă de la începuturile sale umile.
Ambele companii au avut ca prioritate
munca, inovarea, excelență în performanță și serviciul către clienți.
Generațiile următoare au fost bine educate cu aceste principii și, totodată, li
s-a comunicat clar mesajul că simpla apartenență la familie nu însemna că pot
profita de munca altora. Fie că muncim pentru firma noastră proprie sau pentru
altă companie, putem cu toții avea beneficii dacă urmăm aceeași filozofie.
Aceste concepte le regăsim afirmate în mod repetat, în Biblie:
Împărtășiți o misiune comună.
Care este scopul nostru? De ce suntem aici?
Acestea sunt întrebările pe care toți membrii organizației ar trebui să le
înțeleagă și la care să poată să răspundă. Domnul Isus a dat un exemplu în
sensul acesta când a spus ucenicilor Săi: „Duceţi-vă şi faceţi ucenici din
toate neamurile… Şi învăţaţi-i să păzească tot ce v-am poruncit.” (Matei
28:18,19)
Adoptați o viziune comună.
O altă întrebare importantă la care cu
toții ar trebui să răspundă este: „Unde ne îndreptăm – și cum vom ști când vom
fi ajuns acolo?” Din nou, Isus i-a lăsat pe ucenici cu o direcție clară către
care să se îndrepte: „Ci voi veţi primi o putere, când Se va pogorî Duhul
Sfânt peste voi şi-Mi veţi fi martori în Ierusalim, în toată Iudea, în Samaria
şi până la marginile pământului.” (Fapte 1:8).
Adoptați valori comune.
Se spune că valorile sunt mai mult deprinse
decât învățate, dar tot este nevoie ca ele să fie afirmate și însușite. „Să
iubeşti pe Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu
toată puterea ta. Şi poruncile acestea pe care ţi le dau astăzi, să le ai în
inima ta. Să le întipăreşti în mintea copiilor tăi şi să vorbeşti de ele când
vei fi acasă, când vei pleca în călătorie, când te vei culca şi când te vei
scula.” (Deuteronomul 6:5-7).
Întrebări pentru discuții
1. Ați lucrat vreodată
într-o companie deținută de o familie timp de mai multe generații? Sau ați
făcut afaceri cu o asemenea companie? Dacă da, care au fost câteva
caracteristici pe care le-ați observat acolo?
2. De ce credeți că este
atât de dificil pentru o companie de succes să transmită conducerea către
următoarea generație?
3. S-a spus că declarațiile
clare, în formă scrisă, pentru misiune, viziune și valori, pot fi foarte
importante pentru perpetuarea unei organizații pe termen lung. Sunteți de acord
cu aceasta? De ce? De ce nu?
4. Din punct de vedere
spiritual, cum ați aplica acest concept de a avea o înțelegere clară asupra
misiunii, viziunii și valorilor? Cum ne pot ajuta aceste principii spirituale
în responsabilitățile noastre zilnice la locul de muncă?
NOTĂ: Pentru discuții aprofundare privind
acest subiect puteți lua în considerare și următoarele texte biblice: Numeri 15:38-41; Iosua
1:6-9; Efeseni 2:10; Filipeni 4:8-9; 2 Timotei 3:16-17
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.