În contextul lumii
civilizate occidentale, o societate „centrată pe copil” este percepută pozitiv.
Dintre toate statele însă, Norvegia se distinge pentru că a decis să includă
grija pentru bunăstarea copilului în brandul de
țară. Norvegia se consideră de altfel unul dintre pionierii
protecției copilului – în 1896, era prima țară din lume care înființa un sistem
municipal de protecție a copilului. Regatul nordic se mândrește și cu
pionieratul în implementarea celor mai noi idei în domeniul protecției
copilului – de pildă oficiul Avocatului Poporului pentru Copii, pe care
Norvegia l-a introdus în 1981. Nu în ultimul rând, Norvegia se prezintă ca unul
dintre promotorii cei mai eficienți ai protecției copilului – introducerea
Legii Protecției Copilului, în 1992, a marcat în regat debutul unei noi etape,
care accentuează drepturile copilului, statutul său de individ independent de
părinții săi și primordialitatea „interesului superior al copilului” în toate
măsurile luate de serviciul social de protecție a copilului.
În practică, drumul
norvegian a însemnat că, de la intervențiile în caz de abuz sau de neglijență,
s-a ajuns treptat și la intervenții în situații care anunțau un risc viitor de
abuz, de neglijență sau de dezvoltare deficitară, fizică ori emoțională, a copilului.
Cu cât au fost identificate mai multe „riscuri potențiale” pentru copii, cu
atât mai mult control au căpătat
autoritățile asupra părinților. Cazurile în care serviciul de protecție a
copilului a eșuat în protejarea unui copil au dus la măsuri mai drastice, în
încercarea de a crește eficiența serviciului și de a evita alte posibile
deznodăminte tragice. Societatea norvegiană a susținut această evoluție, raționând
că aceasta izvora firesc dintr-o responsabilitate pe care statul trebuia să
și-o asume. Nu este de mirare că cea mai mare parte a publicului norvegian nu
reacționează la acuzațiile pe care mai multe familii de imigranți, presa și
autoritățile din alte țări i le aduc Norvegiei.
Dar ce spun familiile
norvegiene care au avut de-a face cu Barnevernet? Conform unui
sondaj realizat între 2008 și 2009 pe un eșantion de 715 astfel de
familii, 40,6% dintre părinți au avut o
experiență exclusiv pozitivă cu instituția, 30,7% au avut o experiență exclusiv
negativă, în timp ce 24% au trăit o experiență mixtă. Cu alte cuvinte,
aproximativ 55% dintre părinți au avut parte de neplăceri din partea
Barnevernet, în timp ce aproximativ 65% au avut (și) beneficii. Nivelul de
încredere dovedit de eșantionul norvegian este considerat „înalt” față de țările
anglofone, unde părinții sunt foarte critici cu privire la maniera de
desfășurare a anchetelor sociale și cu privire la rezultatul acestora. De
aceea unii specialiști au sugerat că Barnevernet este poate prea preocupată de
interesele părinților și că serviciul norvegian de protecție a copilului ar
trebui să îmbrățișeze o viziune de lucru centrată pe copil, ceea ce a și făcut
în ultimii ani.
Centralitatea
copilului
Dacă asistenții
sociali sunt prea ocupați să-i asiste pe părinți, drepturile copilului pot fi
între timp încălcate – aceasta este, simplificată, ideea care a dus la o
schimbare recentă de abordare în politica serviciului norvegian de protecție a
copilului. Dar drepturile copilului au o particularitate: sunt singurele
drepturi ai căror posesori nu au capacitatea, până la o vârstă, să și le
reclame sau să le exercite. Dacă punem copilul și drepturile sale în centru, „cine este agentul moral care apără
drepturile copilului”? În trecut, acesta era părintele. Odată
cu afirmarea statutului copilului de persoană independentă față de părinți, cu
drepturi individuale, părintele – pentru a evita să-și piardă, în favoarea
statului, calitatea de protector al copilului – trebuie să-și crească copiii în
acord cu reglementările formulate de specialiști și impuse de stat. Dintr-o
perspectivă critică însă, specialiștii devin personajele-cheie – ei formulează
teoriile care generează reglementările politice și tot ei îi evaluează pe
părinți, îi consiliază și îi reabilitează.
Drepturile copiilor și
reeducarea părinților
Nimeni nu vorbește
despre crearea unui model standard al părintelui adecvat, pentru că oricine
știe că acesta ar fi utopic și nesustenabil. În realitate însă, rapoartele anchetelor sociale sunt
pline de comparații cu o „normalitate” implicită. Raportarea la
modelul „standard/normal” de educație parentală se vede și din similaritatea
redactării rapoartelor asistenților sociali, deși acestea vizează copii aflați
în situații total diferite, cu origini și probleme diferite. Altfel spus, deși
nu este afirmat nicăieri, există în practica Barnevernet un model universal de
creștere a copilului, limitat și exclusivist, prin faptul că e reprezentativ pentru
clasa de mijloc a societății norvegiene și nuanțat de preconcepțiile, de
cunoștințele și de reperele din mintea asistentului social.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.