După 7 ani de existenţă, cu peste 31 000 de postări, cu peste 50 de milioane de vizualizări (50 025 543 la 29.09.2020), cu peste 55 000 de abonaţi la newsletter-ul zilnic, cu un record de 197.071 accesări într-o singură zi, devenind astfel portalul de ştiri creştine din România cu cea mai rapidă creştere şi cu cele mai multe vizualizări, părăsim platforma Blogger şi:

̶S̶u̶n̶t̶e̶m̶ ̶î̶n̶ ̶c̶o̶n̶s̶t̶r̶u̶c̶ţ̶i̶a̶ ̶u̶n̶u̶i̶ ̶s̶i̶t̶e̶ ̶p̶r̶o̶f̶e̶s̶i̶o̶n̶a̶l̶,̶ ̶a̶d̶a̶p̶t̶a̶t̶ ̶c̶e̶r̶i̶n̶ţ̶e̶l̶o̶r̶ ̶t̶e̶h̶n̶o̶l̶o̶g̶i̶e̶i̶ ̶m̶o̶d̶e̶r̶n̶e̶

̶A̶n̶g̶a̶j̶ă̶m̶ ̶̶̶r̶̶̶e̶̶̶d̶̶̶a̶̶̶c̶̶̶t̶̶̶o̶̶̶r̶̶̶i̶̶̶ ̶̶̶ ̶ş̶i̶ ̶c̶o̶r̶e̶s̶p̶o̶n̶d̶e̶n̶ţ̶i̶ ̶̶̶r̶̶̶e̶̶̶g̶̶̶i̶̶̶o̶̶̶n̶̶̶a̶̶̶l̶̶̶i̶̶̶ ̶̶̶ ̶ş̶i̶ ̶d̶i̶n̶ ̶d̶i̶a̶s̶p̶o̶r̶a̶ ̶r̶o̶m̶â̶n̶ă̶

Încheiem parteneriate cu noi publicaţii şi site-uri de media

vineri, 13 noiembrie 2015

Pastor Ilie Bledea – Repere spre o perspectivă teologică (Biblică) cu privire la tragedii (1)

Au trecut aproape două săptămâni, de când am fost zguduiți de tragedia din Clubul Colectiv, în noaptea de 30 octombrie. Reacțiile au fost pe măsura tragediei, în ce privește cantitatea lor, despre calitate e mai greu să facem aprecieri. S-au încercat și se încearcă tot felul de explicații, dar niciuna nu poate răspunde satisfăcător la problema morții celor 53 (până acum, 12 noiembrie, ora 10:20 AM).  Bisericile, prin liderii lor, și-au exprimat și ele punctul de vedere, mai devreme sau mai târziu. S-au dat comunicate, s-au ținut predici de tot felul, unele potrivite, altele extremiste, unele ipotetice. Sunt de apreciat Bisericile și Comunitățile Creștine care au ales să se implice activ în ajutorarea răniților și familiilor lor. Sunt de apreciat toți cei ce s-au rugat și se roagă pentru cei ce se zbat între viață și moarte și pentru familiile celor decedați. Sunt de nebăgat în seamă cei ce emit judecăți  nejustificate, nebazate. Unii scot câte un text biblic din context, și trag cu mitraliera în tinerii care au murit, că își merită soarta, doar erau „Sataniști”.

Consider că, în astfel de situații nu este cel mai potrivit să mergi la Scriptură și să găsești ceva ce să se potrivească, o situație similară cu ceea ce s-a întâmplat și să tragi imediat concluzii. Pot fi mai mult confuzii decât concluzii, într-un asemenea proces. Mulți creștini au alergat la Evanghelia după Luca 13:1-5, ca să constate că și în vremea Domnului Isus a fost ceva asemănător și Domnul Isus a spus un Ceva atunci, care se potrivește și acum. Cu siguranță, ceea ce a spus Domnul Isus atunci este potrivit și pentru ceea ce s-a întâmplat acum. Nu trebuie să judecăm pe cei ce au murit ca fiind mai păcătoși decât noi, ci trebuie să ne pocăim noi, ca nu cumva o tragedie să vină și peste noi și să ne găsească nepocăiți.

Însă, chiar dacă o asemenea soluție, adică să pleci de la ceea ce s-a întâmplat să cauți în Biblie un răspuns, poate ajuta într-o măsură, nu cred că este cel mai potrivit mod de abordare, și nu cred că este suficient. Ceva lipsește!
De aceea, vreau să încerc o formulare, asemena lui Walter Kaiser Jr.[1],  cu dorința să vă conduc spre o perspectivă teologică (biblică) asupra tragediilor care se întâmplă, aplicat la tragedia din Clubul Colectiv. Când spun spre o perspectivă teologică, mă refer la a avea o imagine teologică (biblica) de ansamblu asupra vieții, asupra tragediilor, asupra morții. Mă refer la a porni dinspre Biblie spre ceea ce s-a întâmplat și a încadra în teologia biblică acest eveniment, mai mult decât la a porni de la un evniment sau tragedie spre Biblie și a găsi similarități sau soluții conjuncturale.

O precizare cu privire la procedura pe care o voi folosi. Când vrei să fixezi reflectorul teologiei biblice asupra unui eveniment, trebuie să te uiți la acele adevăruri eterne, care nu se schimbă, indiferent ce se întâmplă în lume. Vrem să ne uităm la acele lumini, care nu pot fi stinse de cele mai întunecate tragedii din istorie. Aceste lumini vor fi reperele noastre spre a ajunge la o concluzie potrivită cu Scriptura. Prin urmare, voi prezenta câteva concepte teologice eterne, neschimbătoare și în lumina lor vom încerca să încadrăm ce s-a întâmplat la Colectiv.  Cu siguranță că, pot fi folosite și alte abordări. Sunt teologi care privesc la o situație anume, prin cele 5 mari repere ale istoriei răscumpărării, potrivit cu Scriptura: Creația, Căderea în păcat, Hristos și Crucea, Comunitatea Duhului – Biserica, și Consumarea istoriei – Împărăția eternă a lui Dumnezeu. Însă, am ales abordarea prin prisma temelor teologice principale ale Scripturii, deoarece am găsit-o mai potrivită în acest context. O să se înțeleagă mai bine aceasta pe măsura prezentării. Sunt 7 teme teologice pe care le voi prezenta în acest demers, teme teologice care ne pot ajuta să încadrăm corect viața, moartea și tragediile, asemăntoare celei întâmplate în țara noastră.
Temele teologice, la care vă chem  să privim, sunt următoarele: 1. Domnia suverană a lui Dumnezeu peste toate lucrurile; 2. Decăderea spiritual-morală a umanității; 3. Dragosea salvatoare a lui Dumnezeu; 4. Dreptatea sfântă a lui Dumnezeu; 5. Datoria specifică a omului față de Dumnezeu; 6. Destinul etern al omului; 7. Doxologia care I se cuvine continuu și etern lui Dumnezeu.
Vă invit să veniți alături, în acest  demers și să acordatți atenție acestor teme ale teologiei biblice, ca să găsim răspuns la întrebarea: Cum să înțelegem teologic (biblic) tragediile vieții și mai ales tragedia morții?
Va urma…
Pastor Ilie Bledea

[1] specialist în Teologia Biblică a VT, care a scris mai multe cărți intitulate de obicei în felul: Toward An Exegetical Theology, sau  Toward A Theoloogy of the Old Testament, adică: Spre o Teologie Exegetică, sau Spre o Teologie a Vechiului Testament. Foarte modest, el nu pretinde că scrie o Teologie exegetică, sau biblică  a VT, ci doar încearcă să ne orienteze spre așa ceva. Asta recunosc și eu, nu pretind că pot formula o teologie absolută asupra a aceea ce s-a întâmplat, ci vreau să ofer niște repere orientative.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.