Sună destul de hilar titlul, daca nu chiar
trivial pentru unii, însă principiul care intră in jocul marii controverse in
care se află gigantul auto in momentul de față este următorul - si este unul
fundamental: moralitatea influentează economia - moralitatea este chiar
fundamentul economiei de piață.
Dacă cineva are dubii in privința acestui
adevăr trebuie doar să verifice prețul acțiunilor companiei Volkswagen la bursă
si să înceteze sa se mai întrebe de ce acesta e in picaj. Starea economică a
companiei este strâns legată de starea morala profund avariată a membrilor /
liderilor grupului Volkswagen care s-au gândit sa umfle profitul gigantului
auto pe baza unei minciuni.
In felul acesta uriașa companie germană a
ajuns să fie implicată in scandalul de amploare, arhi-cunoscut de-acum, dupa ce
a recunoscut ca a echipat 11 milioane de vehicule vandute la nivel mondial
(dintre care 2,8 milioane in Germania) cu un soft care falsifica rezultatele
testelor antipoluare ale motoarelor diesel.
Scandalul a fortat demisia directorului
general Martin Winterkorn, care a fost inlocuit cu Matthias Muller, directorul
Porsche, una dintre cele 12 marci care apartin Volkswagen, precizează ziare.com
Desigur ca preferința mărcii auto nu reprezinta o chestiune ce ține de moralitate. Latura morala ține de modul in care este creat si prezentat un anumit produs. Cand vorbim de un produs falsificat cu bunastiinta, ar trebui ca potențialii clienți sa fie corect informați si avertizati pentru a sta la distanță de oferta respectivă.
In ultima vreme sunt tot mai frecvente
cazurile in care planează suspiciunea asupra calitatii produselor unor mărci cu
renume mondial. Ultimul caz de acest get a adus in discuție firma Samsung
căreia i se contesta validitatea pretenției ca anumite produse ale acesteia ar
dovedi o eficiența energetică.
Acuzațiile aduse sunt ca televizoarele de tip
Smart TV ale gigantului IT consuma mai mult in realitate decat arata testele
oficiale.
Raportul International Electrotechnical
Commission (IEC) a relevat ca optiunea "motion lighting" reduce
luminozitatea televizoarelor, precum si consumul de energie, in timp ce
ComplianTV sustine ca, in conditii reale, nu s-a inregistrat nicio reducere a
consumului de energie, conform ziare.com.
"Dispozitivele de inselat" par a
bulversa o întreaba economie de piață si aceasta pe bună dreptate. Cui ii place
sa fie mintit si inselat mai ales cand cumpara un anumit produs, fie ca e vorba
de o masina, un televizor sau un borcan de miere?
Una din concluziile de baza ale scandalului
Volkswagen este ca fiecare decizie economică este in sine una de natură morală.
Cand vorbim in termeni economici ce implică decizii de trilioane de dolari,
elementul fundamental este încrederea. Nu exista nimic mai moral in inima
economiei decat încrederea. Scoti încrederea din ecuație si ai anulat
civilizația. Fără încredere nu există conviețuire intre vecini, fără încredere
nu există căsnicie si familie, fără încredere nu există economie.
Cand cumperi ceva cu semnificatie, precum un
automobil, in spatele caruia există o companie producatoare ce garantează că
poți avea încredere in produsul ei, te simți in siguranța. Însă cand încrederea
se pierde cum s-a întâmplat în cazul de față cu Volkswagen, lucrurile încep sa
arate rău.
Avem încă o dată dovada faptului că viața
economică nu poate fi separată de viața morală. Pe cât de mult încercam sa fim
agenți economici, pe atat de mult suntem responsabili sa fim agenți morali,
intr-o lume cu o perspectivă despre moralitate atât de scăzută si afectată din
plin de păcat. Am fost creați ca fiinte morale, si aceasta se vede atat de bine
chiar in viața economică ce se dezintegreaza câta vreme omul isi neaga statutul
acesta cu care a fost înzestrat de Dumnezeu.
Pastor Ovidiu Petric
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.