Veniți să umblăm în lumina Domnului! (2)
Niciodată apelul lansat de profetul Isaia:„Veniţi, casă a lui Iacov, să umblăm în lumina Domnului!” (Is. 2:5), nu a fost mai necesar decât în această
generaţie. Chemarea la a umbla în lumina Domnului este lansată în contextul
unei crize spirituale majore (Is.
2:6-9). Profetul se adresează unei societăţi în care domnea un haos spiritual
fără precedent:„...sunt plini de idolii
răsăritului şi dedaţi la vrăjitorie ca filistenii şi se unesc cu fiii
străinilor.” (Is. 2:6) Cu alte cuvinte, copiii lui Dumnezeu au făcut tot
ceea ce Dumnezeu le poruncise să nu facă. Au făcut legământ cu păgânii, deşi
Dumnezeu a spus NU. Dumnezeu a dorit ca ei să fie sfinţi, separaţi de păcat, să
fie diferiţi de celelalte naţiuni păgâne, să fie altfel. Poporul lui Dumnezeu,
însă, a ajuns „ca filistenii,” s-a
identificat atât de mult cu naţiunile păgâne, încât şi-a pierdut identitatea şi
astfel s-a trezit într-o criză spirituală profundă. Cum s-a ajuns aici? Au
nesocotit cuvântul lui Dumnezeu şi au pus omul în locul lui Dumnezeu. Asemenea
lucruri se întâmplă și astăzi. Dintr-o dată Isaia face un salt brusc de la
haosul prezentului la judecăţile din Ziua Domnului (Is. 2:10-22), când trufia
omului va fi smerită, idolii vor fi aruncaţi şi „numai Domnul va fi înălţat în ziua aceea.” Mesajul adresat
poporului lui Dumnezeu este atât de direct: iată ce aţi făcut în trecut şi iată
în ce haos spiritual trăiţi în prezent, dar priviţi la gloria viitoare şi
haideţi să trăim prezentul în lumina viitorului glorios care va veni.
Mesajul lui Isaia este extrem de relevant pentru credincioşii evanghelici
din România secolului XXI. Cu toate încercările noastre de cosmetizare, trebuie
să recunoaştem că ne aflăm într-o criză spirituală fără precedent. Ceea ce
predomină astăzi în bisericile evanghelice este mai mult o religie de
suprafaţă, sau cum ar spune apostolul Pavel:„o
formă de evlavie,” dar fără putere. Am pus şi noi la fel ca şi evreii din
vremea lui Isaia, omul în locul lui Dumnezeu. Influenţele umanismului şi
relativismului secular se văd la tot pasul. Fiţi doar atenţi la rugăciunile şi
cântările noastre şi la predicile mustind de umanism, care se aud de la
amvoanele bisericilor. Avem de toate, dar ne lipseşte adevărata închinare,
glorificarea lui Dumnezeu. Cu bună ştiinţă sau nu, am orientat slujirea noastră
doar înspre împlinirea nevoilor oamenilor şi am uitat că suntem aici ca să:„slujim de laudă gloriei Sale.” În timp
ce privim la lucrurile spirituale cu o superficialitate strigătoare la cer,
credem că suntem cei mai spirituali de pe întreg pământul. Dintotdeauna,
creştinii români ortodocşi au fost
convinşi că ei sunt cei mai buni creştini din lume iar evanghelicii români le
calcă cu succes pe urme (creştinii ruşi sau ucrainieni au aceleaşi convingeri
despre ei). Şi totuşi, cât de spirituali suntem noi, românii? Voi prezenta pe
scurt trei mărturii despre spiritualitatea românească care evidențiază foarte
bine discrepanța majoră între ceea ce credem că suntem și ceea ce suntem de
fapt.
Prima, de prin secolului al XVIII – lea, vine de la mitropolitul ortodocs
Antim Ivireanul:„...la Biserică vorbim,
râdem şi facem cu ochiul unul altuia, mai rău decât pe la cârciume....” Întreb
doar atât: vi se pare familiar? Dar să-l lăsăm pe înţeleptul mitropolit să-şi
continue mărturia:„lucrurile sfinte sunt
batjocorite, poruncile lui Dumnezeu ocărâte, căci ce neam mai înjură ca noi de lege, de cruce, de mormânt,
de spovedanie....” Pentru mai multe detalii, îndrăznesc să sugerez
lecturarea unei lucrări de excepţie, Firea
românilor, de Daniel Barbu, apărută la Editura Nemira. Următoarea mărturie
este extrasă din aceeaşi lucrare şi-i aparţine unuie meşteşugar pios, pe nume,
Ion Dobrescu, din Bucureştiul sec. al XIX - lea. Iată ce spunea acest creştin
cu multă durere în suflet: „la Biserică
venim că la o priveală.” Pentru o înţelegere mai profundă a acestei fine
obsevaţii, concluzia domnului Daniel Barbu merită toată atenția:„Credinţa nu se mai prezenta sub aspectul
unei participări interioare şi active la viaţa sacramentală a Bisericii ci lua, mai degrabă, forma unei duble priviri:
a fi credincios presupunea să
priveşti la ritualul Bisericii ca la un spectacol şi să fii văzut asistând la
acesta, sau, cu vorbele celor doi
observatori, să mergi la „o priveală” pentru a fi privit, pentru a sta sub privirea oamenilor” (Daniel Barbu, Firea românilor, pag. 67) Cât de mult
ne-am schimbat de atunci în cele spirtuale? Cristian Bădiliţă, oferă un răspuns
într-un articol apărut în ziarul Ziua
în 6 aprilie 2005 sub titlul „Ce fel de creştini suntem?”:
„Mulţi dintre
noi, dacă
nu chiar cei mai mulţi, plini de
vanitate, roşi de invidie, agresivi, mitocani, neezitând să ne scuipăm semenul
în obraz ori să-l bârfim pe la spate atunci când ne simţim prea
laşi...Ranchiunoşi ca pseudocreştinii lui Nietzsche; bucuroşi numai atunci când
capra vecinului se dă de-a berbeleacul rupându-şi coastele...Interesaţi, în
bine, doar de noi înşine; în rău, de toată lumea...Curajoşi în turmă şi prin
somn; cu izmenele ude la primul răcnet ateu. Oportunişti cu diplomă; arivişti
cronici; mâţe de altar. Demagogi la strană; farisei pretutindeni. Cărturari
sterpi: fără viaţă în idei, fără vlagă, fără credinţă...Cerem în loc să dăruim
iar când dăm aşteptăm darul să ne vină însutit înapoi. Prosperi în cele
lumeşti, cu gândul rezemat pe cele nelumeşti din raţiuni publicitare. Cam
astfel de creştini suntem, foarte mulţi dintre noi, preoţi şi mireni laolaltă,
ortodocşi, catolici, protestanţi şi, dacă aşa stau lucrurile, atunci de ce ne
mai închinăm acestui umil Isus Cristos, Mântuitorul, acestui Dumnezeu care s-a
făcut nimic, care a preferat să moară ca un tâlhar, ca un sclav nenorocit fără
a cere socoteală şi fără a se jelui o clipită? Afişarea credinţei noastre nu-i
decât o reclamă de prost gust pentru care vom plăti la Judecata de apoi.”
Oricât de dure par aceste afirmații, dacă suntem sinceri, trebuie să
acceptăm că sunt dureros de adevărate. Nu cred că exagerez cu ceva dacă sugerez
că suntem în vremea în care cuvintele Domnului Isus:„îţi merge numele că trăieşti dar eşti mort”(Apocalipsa 3:1), sunt
mai actuale ca oricând. Şi este extraordinar faptul că în aceeaşi scrisoare,
adresată Bisericii din Sardes, Domnul Isus ne oferă soluţia pentru schimbare,
pocăința sinceră și vegherea activă în vederea revenirii lui Cristos. Și
totuși, chiar în mijlocul acestei crize spirituale profunde, se aude chemarea
plină de pasiune a profetului Isaia:„Veniţi,
casă a lui Iacov, să umblăm în lumina Domnului!” Pentru creștinii români de
astăzi apelul profetului Isaia s-ar putea traduce într-o chemare la a trăi
prezentul din perspectiva viitorului.
Pastor Samy Tuțac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.