Capitolul
15.1: Bunătatea în Noul legământ
Scopul nostru este să
stabilim care este adevăratul creştinism şi care este esenţa adevăratului
creştinism. În capitolul precedent ne-am uitat la ceea ce spune pe această temă
Apostolul Ioan, numit şi Ioan Teologul şi am văzut că pentru el esenţa
creştinismului este părtăşia cu Dumnezeu, acea relație intimă de comuniune,
comunicare şi parteneriat în lucrare cu Dumnezeu.
Mai există un concept prin care Sfânta
Scriptură definește relaţia noastră cu Dumnezeu: Legământul.
Când Dumnezeu Şi-a ales un popor pe care voia
să-l facă special, pentru ca apoi prin el să formeze şi să binecuvânteze toate
celelalte popoare, El a definit relaţia Lui cu acest popor prin legământul pe
care l-a încheiat cu ei la Muntele Sinai.
Prin
profetul Ieremia anunță că acest legământ a fost călcat de popor şi că El va
încheia cândva în viitor un Nou legământ. În seara dinainte de a merge la
răstignire, în cadrul Cinei Pascale, Domnul Isus ia în mâini un pahar cu vin şi
spume solemn:
„Acest pahar este Legământul cel nou în
sângele Meu care se varsă pentru voi” (Luca 22:20).
Putem deci să spunem că unul dintre elementele definitorii ale creştinismului
este Legământul cel nou, anunțat de Dumnezeu prin profeții Isaia şi Ieremia şi
încheiat de Fiul lui Dumnezeu prin sângele Său vărsat pentru omenire pe crucea
de la Calvar.
Să facem deci o analiză a Noului legământ, ca
să ajungem să înțelegem semnificațiile
lui.
Mai întâi, să avem sub ochii noștri textul
scris de Ieremia:
„Iată vin zile, zice Domnul, când voi face cu
casa lui Israel şi cu casa lui Iuda un Legământ nou. Nu ca legământul pe care
l-am făcut cu părinții lor, în ziua când i-am apucat de mână ca să-i scot din
tara Egiptului, Legământ pe care l-au călcat, măcar că aveam drepturi de soț
asupra lor, zice Domnul.
„Ci iată Legământul pe care-l voi face cu
casa lui Israel după zilele acelea, zice Domnul: Voi pune Legea Mea în lăuntrul
lor, o voi scrie în inima lor; şi Eu voi fi Dumnezeul lor şi ei vor fi poporul
Meu.
„Niciunul nu va mai învăţa pe aproapele său,
sau pe fratele său, zicând: „Cunoaşte pe Domnul!” Ci toţi Mă vor cunoaște, de
la cel mai mic până la cel mai mare, zice Domnul; căci le voi ierta nelegiuirea
şi nu-Mi voi mai aduce aminte de păcatul lor” (Ieremia 31:31-34).
Textul acesta este repetat în întregime în
Noul Testament, în Epistola către Evrei. Vom reda aici partea lui principală
(versetele 33-34), în care apar câteva modificări şi este bine să avem şi
textul acesta sub ochii noștri:
„voi pune legile Mele în mintea lor şi le voi
scrie în inimile lor; Eu voi fi Dumnezeul lor şi ei vor fi poporul Meu.
„Şi nu vor mai învăţa fiecare pe vecinul lui
şi pe fratele lui, zicând: „Cunoaște pe Domnul!” Căci toţi Mă vor cunoaște, de la cel mai mic
până la cel mai mare dintre ei. Pentru că le voi ierta nelegiuirile şi nu-Mi
voi mai aduce aminte de fărădelegile lor” (Evrei 8: 10-12).
Profeția lui Ieremia a fost scrisă pe la anul
600 înainte de Cristos, înainte ca poporul iudeu să fi fost dus în robia
babiloniană. Am văzut că Ieremia a fost al cincilea dintre profeții care au
căutat să facă o reformare religioasă în Israel prin revenirea la învăţăturile
lui David despre cunoaşterea lui Dumnezeu ca bunătate şi despre transformarea
omului după chipul bunătății lui Dumnezeu.
Un element ciudat în textul lui Ieremia este
fraza aceasta:
„Şi nu vom mai învăţa fiecare pe vecinul lui
şi pe fratele lui, zicând: „Cunoaște pe Domnul!” Căci toţi Mă vor cunoaște[…]”
Apelul la a-L cunoaște pe Dumnezeu l-a făcut
profetul Osea. El a pornit de la constatarea că „nu este adevăr, nu este
bunătate, nu este cunoaștere de Dumnezeu în țară” (Osea 4:1) şi a făcut apelul: „Să cunoaștem, să căutăm
să cunoaștem pe Domnul!” (Osea 6:3).
Cam cu douăzeci de ani înainte să-şi înceapă
Osea lucrarea de profet, venise în zona în care trăia el un profet din sud, pe
nume Amos, care a vorbit despre cortul lui David, unde se cântau psalmi despre
bunătatea lui Dumnezeu şi erau chemați oamenii să-L cunoască pe Dumnezeu ca
bunătate şi să devină buni cu bunătatea lui Dumnezeu. Osea a ascultat această
chemare şi a arătat față de soția lui necredincioasă, nerecunoscătoare şi adulteră,
o bunătate într-adevăr ca a lui Dumnezeu. Pe baza propriei lui experiențe a
început el să cheme poporul să-L cunoască pe acest Dumnezeu care spune
„Bunătate voiesc, nu jertfe şi cunoaștere de Dumnezeu mai mult decât arderi de
tot” (Osea 6:8).
Este foarte semnificativ că Osea face şi
această profeție:
„După aceea, copiii lui Israel se vor
întoarce şi vor căuta pe Domnul, Dumnezeul lor şi pe împăratul lor David; şi
vor tresări la vederea Domnului şi a bunătății Lui, în vremurile de pe urmă”
(Osea 3:5).
Cu siguranță că atunci când Osea a scris că
„în vremurile de pe urmă” copiii lui Israel vor căuta pe împăratul lor David şi
vor tresări la vederea bunătății lui Dumnezeu, el avea în gând pe acel David
care prin psalmii lui se străduia să descrie bunătatea lui Dumnezeu şi să cheme
poporul la această bunătate.
Acestea toate însemnau exact ce voia să
exprime Amos, când a spus că trebuie ridicat cortul lui David din ruina în care
fusese lăsat să cadă.
Toată această chemare la a cunoaște bunătatea lui Dumnezeu şi la a deveni buni cu
bunătatea lui Dumnezeu, a fost reluată cu mult mai multă putere de
contemporanul mai tânăr al lui Osea, profetul Isaia de la Ierusalim. El a avut
curajul să scrie că prin cunoaşterea lui Dumnezeu oamenii vor deveni buni, nu
numai unii dintre ei, ci toţi oamenii, în aşa fel încât „nu se va mai face nici
un rău pe tot pământul” (Isaia 11:9).
Ieremia este de acord cu aceşti profeți care
au trăit cu o sută de ani înaintea lui. El însă face un pas mai departe şi
spune că visul acesta de transformare a întregii omeniri se va împlini prin
Legământul cel nou!
Iată unde se află cea mai mare enigmă a
istoriei. Noi trăim la două mii de ani după încheierea Noului Legământ. A ajuns
oare omenirea, prin Noul legământ, într-o stare de cunoaștere a lui Dumnezeu
încât să nu mai fie necesar să spui cuiva: „Cunoaște pe Domnul!”?
Este evident că nu s-a întâmplat aşa ceva.
Atunci unde-i problema? A greșit Cuvântul lui Dumnezeu? În mod categoric,
Cuvântul lui Dumnezeu a spus adevărul: Prin Noul legământ se va ajunge la țelul
cu care a fost el conceput: Să-I
producă lui Dumnezeu „un popor care să fie al Lui”, adică un popor care seamănă
cu Dumnezeul lui!
Apostolul Pavel preia această dorință a lui
Dumnezeu şi i-o atribuie lui Isus:
„El S-a dat pe Sine însuşi pentru noi, ca să
ne răscumpere din orice fărădelege şi să-Şi curețe un popor care să fie al Lui,
plin de pasiune pentru fapte bune” (Tit 2:14).
Expresia „fapte bune” trebuie înțeleasă mult
mai larg decât niște fapte bune în sens de acte de milostenie. „Fapte bune”
aici înseamnă o viață întreagă caracterizată prin bunătate. Este voia lui
Dumnezeu să aibă oameni care să fie buni cum El este bun, şi această voie a lui
Dumnezeu este detaliată în Predica de pe munte şi în cea de pe câmpie. Isus a
trăit pentru a ne da învăţătura aceasta şi a murit ca să o facă posibilă!
Atunci, de ce nu se întâmplă aşa? Aceasta
este enigma celor două mii de ani de istorie a creştinismului.
Am arătat cele trei dezastre care au avut loc
la începuturile creştinismului: introducerea preoților ca mijlocitori între om
şi Dumnezeu, marginalizarea învăţăturii lui Isus şi introducerea teoriei că
omul este prea corupt ca să mai poată fi transformat.
O adevărată Reformă a creştinismului înseamnă
înainte de toate repararea acestor trei lucruri care au denaturat creştinismul.
Acesta este aspectul negativ, sau reparatoriu al Reformei necesare. Aspectul
pozitiv este o înțelegere profundă şi corectă a Noului legământ. Când îl vom
înțelege şi îl vom aplica în viețile noastre, vom declanșa mersul înainte al
creştinismului ca să-i producă lui Dumnezeu un popor cu adevărat al Lui, care
Îl cunoaște şi este bun cu bunătatea lui Dumnezeu.
Să căutăm, deci, să pătrundem în profunzime
in semnificațiile Noului legământ.
Noul legământ are doar două părți.
Prima parte este cuprinsă în aceste
cuvinte: „voi pune legile Mele în mintea
lor şi le voi scrie în inimile lor: Eu voi fi Dumnezeul lor şi ei vor fi
poporul Meu” (Evrei 8: 10);
iar
partea a doua este alcătuită din afirmația că toţi oamenii Îl vor cunoaște pe
Dumnezeu, cu explicația: „Pentru că le voi ierta nelegiuirile şi nu-Mi voi mai
aduce aminte de păcatele şi fărădelegile lor” (Evrei 8:12).
Să ne ocupăm de prima parte: „voi pune legile
Mele în mintea lor şi le voi scrie în inimile lor.”
Despre ce „legi” este vorba şi ce înseamnă
scrierea lor în minte şi în inimă? Să ne uităm mai întâi la câteva afirmații
făcute de Isaia.
„Popoarele se vor duce cu grămada la el (la
Sion) şi vor zice: „Veniți să ne suim la Muntele Domnului, la casa Dumnezeului
lui Iacov, ca să ne învețe căile Lui şi să umblăm pe cărările Lui. Căci din
Sion va ieși legea şi din Ierusalim cuvântul Domnului, „El va fi Judecătorul
națiunilor. El va hotărî între un mare număr de popoare; aşa încât din săbiile
lor își vor făuri fiare de plug, şi din sulițele lor cosoare; nici un popor nu
va mai scoate sabia împotriva altuia şi nu vor mai învăţa războiul” (Isaia
2:3-4).
La punctul acesta facem o singură observație:
Aici nu se vorbește de legea care a venit de la Sinai, ci, evident, de o altă
lege, care vine din cortul lui David, de pe muntele Sionului. Despre ce lege
este vorba?
Isaia
clarifică afirmațiile acestea când vorbește despre „Robul Domnului”, pe
care îl numește şi „Brațul Domnului”. Să ne gândim că brațul unui om este o
extensie a acelui om în afară, în timp ce el nu este separat, ci legat organic
de omul acela. Tot astfel, „Brațul Domnului” este Domnul ieșit în afară, în
timp ce El rămâne organic unit cu Domnul. Iată prima Lui descriere în Isaia:
„Iată, Robul Meu, pe care–L sprijinesc,
Alesul Meu în care-Şi găsește plăcere sufletul Meu. Am pus Duhul Meu peste El;
El va vesti națiunilor judecata[…] El nu va slăbi, nici nu se va lăsa, până va
așeza dreptatea pe pământ şi insulele își vor pune speranța în legea Lui”
(Isaia 42;1-4. Sublinierile noastre, I.Ţ.).
Dumnezeu Tatăl, la botezul lui Isus, Îi spune
acestuia:
„Tu ești Fiul Meu prea iubit, în care Îmi
găsesc toată plăcerea Mea” (Luca 3:22). Prin aceste cuvinte, Tatăl Îi spune
Fiului Său care este identitatea Lui: El este Robul despre care vorbește Isaia,
Robul care prin suferință şi moarte va
rezolva problema păcatelor omenirii.
Acest Rob al Domnului va așeza dreptatea pe
pământ, adică va crea acea societate dreaptă în care toţi oamenii să-şi
găsească adevărata împlinire. Cum se va face acest lucru? Răspunsul ne este dat
tot aici: Toţi oamenii, chiar şi cei de pe cele mai îndepărtate insule
presărate în oceanele lumii „își vor pune speranța în legea Lui”, adică își vor
clădi existența pe învăţătura Lui. Să ne aducem aminte că „torah”, tradus de
noi prin „legea,” înseamnă de fapt „învăţătura”.
Dar în textul acesta din Isaia 42 mai găsim o
afirmație extraordinar de importantă. Dumnezeu însuşi îi vorbește Robului: „Eu,
Domnul, Te-am chemat ca să dai mântuire şi Te voi lua de mână, Te voi păzi şi
Te voi pune legământ al poporului, ca să fii lumina națiunilor, să deschizi
ochii orbilor, să scoți din temniță pe cei legați şi din prinsoare pe cei ce
locuiesc în întuneric ” (Isaia 42:6-7.
Sublinierea noastră, I.Ţ.)
Să ne aducem aminte că la Sinai s-a dat legea
(torah) şi, pe baza acestei învăţături a fost încheiat legământul. Acum
descoperim că Robul Domnului aduce o nouă învăţătură şi ne-am aștepta să ni se
spună că El va încheia un nou legământ. În loc de aceasta ni se spune că El
însuşi este „Legământul”!
Să mai adăugăm faptul că în Isaia 51 vorbește
însuşi Robul Domnului şi spune: „Ia
aminte la Mine, dar, poporul Meu, pleacă urechea spre Mine, neamul Meu! Căci
din Mine va ieși Legea şi voi pune Legea Mea lumină popoarelor” (Isaia 51:4).
După ce Robul Domnului își face lucrarea prin
care „a purtat păcatele multora şi s-a rugat pentru cei vinovați” (Isaia
53:12), Robul Domnului se adresează întâi lui Israel (Isaia 54) apoi tuturor
națiunilor:
„Luați aminte şi veniți la Mine, ascultați şi
sufletul vostru va trăi; căci Eu voi încheia cu voi un legământ veșnic, ca să
întăresc bunătățile (hesed-urile) Mele față de David. Iată, l-am pus martor pe
lângă popoare, cap şi stăpânitor al popoarelor” (Isaia 55:3-4).
După aceasta, El definește conținutul
chemării pe care o adresează întregii omeniri:
„Să se lase cel rău de calea lui şi omul
nelegiuit să se lase de gândurile lui şi
să se întoarcă la Domnul, care va avea milă de el, la Dumnezeul nostru care nu
obosește iertând” (Isaia 55:6).
Pe cei ce se întorc de la păcatele lor îi
așteaptă evenimentul cel mare, despre care scrie Isaia:
„Da, va veni un Răscumpărător pentru Sion,
pentru cei ai lui Iacov, care se vor întoarce de la păcatele lor, zice Domnul.
„Şi iată legământul Meu cu ei, zice Domnul:
Duhul Meu, care se odihnește peste tine, şi cuvintele Mele pe care le-am pus în
gura ta, nu se vor mai depărta din gura ta, nici din gura copiilor tăi, nici
din gura copiilor copiilor tăi, de acum până în veac, zice Domnul” (Isaia 59:
21).
O primă şi mare clarificare. Cuvintele „în
Sion” ne duc direct la cortul lui David, unde accesul la Dumnezeu este deschis
tuturor descendenților din Adam. Prin urmare, aici, orice promisiune făcută
descendenților din Iacov este făcută întregii omeniri. Precizarea aceasta o
face apostolul Pavel, care scrie că „taina lui Cristos”, care acum a fost
„destăinuită,” este că „națiunile sunt împreună moștenitoare cu noi, alcătuiesc
un singur trup cu noi şi iau parte cu noi la aceeași promisiune în Cristos”
(Efeseni 3:4-6).
Legământul acesta nou, despre care vorbește
întâi Isaia, are ca primă caracteristică prezenta Duhului Sfânt în fiecare
credincios, iar a doua lui caracteristică este prezenta Cuvântului lui Dumnezeu
în fiecare om care se întoarce la Domnul.
Câteva lucruri esențiale reies din tot ce
scrie Isaia. Prima este că Robul Domnului, sau Brațul Domnului, adică Domnul
Isus Cristos, este El însuşi legământul lui Dumnezeu cu noi. El este, aşa cum
ne-a învățat Ioan, Cuvântul lui Dumnezeu care acum două mii de ani S-a
întrupat, iar acum vine să locuiască în fiecare dintre noi. El este şi dătătorul
noii legi, a noii învăţături pe baza căreia Dumnezeu intră în Noul legământ cu
noi!
Structura legământului
Să ne uităm mai cu atenție la structura
legământului de la Sinai.
Inițiativa o are Dumnezeu. El începe printr-o
acțiune necondiționată: prin minuni extraordinare, în scoate pe evrei de sub
robia egipteană, îi trece prin Marea Roșie despicând-o în două, şi-i aduce până
la Muntele Sinai. Aici, Dumnezeu le propune o asociere: Facem un tratat de
asociere, prin care Eu, Dumnezeu, devin Dumnezeul vostru, iar voi deveniți
poporul Meu. Eu Mă oblig să vă duc prin pustiu şi să vă dau Canaanul, tara
specială în care curge lapte şi miere. La rândul vostru, voi vă obligați să
trăiți după învăţăturile pe care vi le-am spus Eu şi pe care Moise le-a scris
în „cartea legământului.” Poporul acceptă această asociere (alianță) şi
tranzacția se încheie prin sângele unor tauri, stropit jumătate pe altar,
reprezentându-L pe Dumnezeu şi jumătate peste popor. Prevederea specială, prin
care începe textul tratatului, sau legământului, de asociere, este că poporul
Israel nu-şi va face dumnezei ciopliți sau turnați şi nu li se va închina lor,
ci va rămâne fidel Dumnezeului nevăzut, care şi-a dovedit existența şi
realitatea prin minunile pe care le-a făcut deja pentru ei.
Noul legământ are aceeași structură. Poporul
(toată umanitatea) se află sub robia păcatului, sub robia celui rău. Fiul lui
Dumnezeu se unește cu omenirea prin întrupare şi, murind pe cruce în unire cu
omenirea, face eliberarea din robie, anulând dreptul diavolului de a mai fi
stăpân peste ea.
Abia ajuns la acest moment, Fiul lui Dumnezeu
propune fiecărui om, bărbat sau femeie, să se unească (să se asocieze, să intre
în legământ) cu El.
Am văzut că despre Noul legământ a vorbit
prima dată profetul Isaia şi pentru a-l înțelege, trebuie să includem şi
informațiile pe care ni le dă el.
Am văzut că Dumnezeu îl desemnează pe Robul
Său, care este Isus, să fie El însuşi
Legământul, şi că legea sau învăţătura pentru Noul legământ ne-o dă Robul
Domnului, adică Isus. Cu alte cuvinte, Isus este atât Legământul cât şi
Legiuitorul sau Învățătorul pentru Noul legământ.
Să vedem lucrurile acestea din câteva
elemente pe ni le dă Evanghelistul Matei. El ne spune că evreii erau uimiți de învăţătura Lui,
deoarece „El îi învăţa ca unul care avea putere (exousia = autoritate), nu cum
îi învățau cărturarii lor” (Matei 7:29).
Evreii făceau următoarea distincție. Profeții
au vorbit cu autoritate, fiindcă au putut să spună că ei vorbesc din partea lui
Dumnezeu! Aceasta datorită faptului că atunci când își începeau discursul ei
ziceau: „Aşa zice Domnul”! Cărturarii nu aveau nimic de transmis de la
Dumnezeu. Ei doar explicau ce au spus profeții, spunându-le cum cred ei că
trebuie să înțeleagă Scripturile.
Ei bine, șocul lor mare a fost când Isus cita
ceva din ceea ce a spus Moise cu introducerea „aşa zice Domnul”, şi apoi zicea:
„dar Eu vă spun”! Aceasta însemna că ceea ce spunea El mergea dincolo de ceea
ce a spus Moise din partea lui Dumnezeu. Cu alte cuvinte, Isus vorbea cu
autoritate mai mare decât cea a profeților: El vorbea cu însăși autoritatea lui
Dumnezeu!
Isus însuşi explică iudeilor: „Toate
lucrurile Mi-au fost date în mâini de Tatăl Meu[…] Veniți la Mine[…]” (Matei
11:27 şi 28).
În Evanghelia după Ioan, Isus îi explică lui
Filip, unul dintre ucenicii Lui: „Nu crezi că Eu sunt în Tatăl Meu şi Tatăl
este în Mine? Cuvintele pe care le spun Eu nu le spun de la Mine, ci Tatăl,
care locuiește în Mine, El face aceste lucrări ale Lui” (Ioan 14:10).
Tot aici, în Ioan, ca o concluzie la
încheierea legământului, Isus spune:
„Să nu vi se tulbure inima. Aveți credinţă în
Dumnezeu şi aveți credinţă în Mine. În casa Tatălui Meu sunt multe locuințe.
Dacă n-ar fi aşa, v-aș fi spus. Eu Mă duc să vă pregătesc o locuință, şi după
ce Mă voi duce şi vă voi pregăti o locuință, Mă voi întoarce şi vă voi lua cu
Mine, ca acolo unde sunt eu să fiți şi voi” (Ioan 14:1-4).
Promisiunea aceasta este echivalentul în Noul
legământ a promisiunii făcute în legământul de la Sinai că li se va da țara
Canaan. În Noul legământ, Isus ne promite că ne va da întregul Cosmos, ca să
conducem treburile universului împreună cu El!
Încă o paralelă: În Vechiul legământ,
Dumnezeu cerea să fie iubit şi ascultat (vezi Deut. 6:5-6). În Noul legământ,
Isus cere aceste lucruri pentru Sine Însuşi: „Dacă Mă iubiți, veți
păzi poruncile (cuvintele, învăţăturile) Mele” (Ioan 14;15).
Să recapitulăm. Isus din Nazaret este
Dumnezeu întrupat, care după ce S-a făcut una cu noi, a murit pe Cruce pentru
noi şi ne-a eliberat din sclavia celui rău. Apostolul Pavel, uimit de o
asemenea iubire, ne arată rațiunea lui de a fi, rațiunea lui de a trăi: „Şi
viaţa pe care o trăiesc, o trăiesc prin credinţa Fiului lui Dumnezeu, care m-a
iubit şi S-a dat pe Sine pentru mine” (Gal.2:20).
Am arătat deja că poarta de trecere din
împărăția celui rău, în Împărăția bunătății lui Dumnezeu, este crucea lui
Cristos. Dar Pavel mai găsește încă două semnificații în crucea lui Cristos.
Una dintre acestea este că crucea Lui este manifestarea supremă a iubirii lui
Dumnezeu. Când privesc crucea şi înțeleg cât de mult m-a iubit Isus, sunt
captivat, sunt cucerit şi sunt luat prizonier de bună voie al acestei iubiri.
A doua ne este dată tot în Galateni: „Departe
de mine gândul să mă laud cu altceva decât cu crucea Domnului nostru Isus
Cristos, prin care lumea este răstignită față de mine şi eu față de lume” (Gal.6:14).
Prin moartea Lui în locul meu pe cruce,
Domnul Isus m-a scos din lumea păcatului. Acum, dacă un gând nebun mă cheamă
înapoi spre păcat, spre lume, constat că în fața mea se înalță crucea Domnului
meu, care îmi zice: După ce am plătit atât de mult pentru eliberarea ta, vrei
să te mai întorci acolo? Şi astfel constat că cea mai solidă barieră pentru
mine în calea păcatului este crucea Domnului meu!
Prin crucea Lui, Mântuitorul meu m-a eliberat
din robie, m-a legat de Sine cu lanțurile iubirii şi mă oprește să nu-L mai
supăr, să nu-L mai părăsesc, să nu-L mai trădez!
O altă dimensiune esențială a legământului pe
care-l încheie Fiul lui Dumnezeu cu noi: El ne oferă un parteneriat în cer, în
cosmos, dar până atunci, El ne cheamă la un parteneriat aici pe pământ pentru
cucerirea planetei pentru Dumnezeu. El ne indică lucrul acesta încă în Predica
de pe munte, când ne spune:
„Voi sunteți sarea pământului[…] voi sunteți lumina lumii[…] Tot aşa să
lumineze şi lumina voastră înaintea oamenilor, ca ei să vadă faptele voastre
bune şi să-L slăvească pe Tatăl vostru care este în ceruri” (Matei 5:13-16).
Uitați-vă cu atenție unde plasează Domnul
Isus această afirmație despre noi ca fiind sarea pământului şi lumina lumii:
imediat după „fericiri”, în care ne arată care sunt trăsăturile de caracter şi
de comportament ale celor care fac parte din Împărăția lui Dumnezeu. Ceea ce ne
spune acest plasament este că trăsăturile acestea de caracter şi de
comportament nu sunt doar de interes personal: Ele fac parte din echipamentul
prin care Îl reprezentăm pe Dumnezeu în lume, ca lumea să-L cunoască şi să-L
slăvească!
Să subliniem cu putere lucrul acesta:
ucenicii lui Isus sunt cei prin care Dumnezeu devine cunoscut în lume, prin
felul lor de a fi şi prin modul lor de viață!
Să ne întoarcem acum la Noul legământ
prezentat nouă prin profetul Ieremia şi citat în Epistola către Evrei:
„Dar iată legământul pe care-l voi face cu
casa lui Israel după acele zile, zice Domnul: Voi pune legile Mele în mintea
lor şi le voi scrie în inimile lor; Eu voi fi Dumnezeul lor, şi ei vor fi
poporul Meu” (Evrei 8:10).
Am arătat deja că legământul cel nou este
încheiat de Domnul Isus, El însuşi este dătătorul legii Noului legământ şi El
însuşi este Legământul.
Să vedem acum că poporul Noului legământ este
produsul lucrării Fiului lui Dumnezeu pe cruce:
„Căci bunătatea lui Dumnezeu, care aduce
mântuire pentru toţi oamenii, a fost arătat[ă], şi ne învață să o rupem cu păgânătatea şi cu poftele lumești
şi să trăim în veacul de acum cu cumpătare, dreptate şi evlavie, așteptând
fericita noastră speranță şi arătarea gloriei Marelui nostru Dumnezeu şi
Mântuitor Isus Cristos. El S-a dat pe
Sine însuşi pentru noi, ca să ne răscumpere din orice fărădelege şi să-Şi curețe un popor care să fie al Lui, plin de
pasiune pentru o viață caracterizată prin bunătate” (Tit 2:11-14. Se va observa
să am înlocuit „har” prin „bunătate”, fiindcă acesta este înțelesul cuvântului
grecesc haris; de asemenea am parafrazat „fapte bune” prin „o viață
caracterizată prin bunătate”, pentru a reda înțelesul deplin al textului, aşa
cum rezultă aceasta din toată epistola
lui Pavel către Tit).
În legământul de la Sinai, Dumnezeu a arătat
că scopul acestui legământ este ca prin el să producă un popor care să fie al
Lui. În Noul legământ, Isus preia de la Tatăl şi această prerogativă: țelul
Lui, pentru care a murit pe cruce, a fost să-Şi producă un popor care să fie al
Lui, caracterizat prin bunătate.
Să încercăm acum să privim din nou învăţătura
lui Pavel în ansamblul ei. Ea cuprinde două elemente esențiale, distinctive:
(1) Unirea lui Cristos cu noi şi locuirea lui în noi. Expresia „în Cristos” (prescurtat:
„în El” şi „prin El”) se repetă de peste o sută cincizeci de ori în epistolele
lui; de asemenea, Cristos „în mine” şi „prin mine”, sunt expresii prin care
Pavel își definește lucrarea; (2) Prezenţa Duhului Sfânt în fiecare credincios,
în aşa fel încât le declară credincioşilor din Corint: „Voi sunteți Templul lui
Dumnezeu” şi „Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi” (1 Cor.3:14 şi 6:19-20).
Acestea nu sunt altceva decât o dezvoltare
largă a proorociei făcute de Isaia că în legământul viitor, pe care îl va
încheia Dumnezeu cu poporul lui va pune în ei Duhul Lui şi Cuvântul Lui, care
este Fiul Lui (Isaia 59:21).
Noul legământ, pe care l-a încheiat Domnul
Isus cu noi, are putere de execuție fiindcă El locuiește în noi şi Duhul Sfânt
locuiește în noi.
Vezi și ultimele noutăți în pagina
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.