Tradițiile,
de orice fel, pot fi dăunătoare. Mai ales, tradiționalismul religios! Când
ținem la tradiții „de dragul tradițiilor”, ele devin forme fără fond,
inhibatori ai creativității, măști ale ipocriziei și conclave de execuție
publică. Trebuie să fim, deci, foarte atenți la simpatiile exagerate pentru
tradiții.
În
același timp, există ceva mai grav decât tradițiile: lipsa lor! Știu că sună
ciudat. Da, e paradoxal. Lipsa tradițiilor este mai gravă decât prezența lor.
Când tradițiile nu se conservă doar „de dragul tradițiilor”, atunci ele ajută
comunitățile de oameni, mai mult decât ne imaginăm.
În
contextul globalismului recent, cu diversele valuri de postmodernism subsumate,
oamenii au fost așezați într-un creuzet al tradițiilor și al ideilor. Acolo,
sub focul încins al multiculturalismului și al filosofiilor deconstructiviste,
oamenii au avut la dispoziție două opțiuni:
- Unii
au optat pentru radicalizare, extremism și fanatism – ca refuz al pluralismului
și răzvrătire persiflantă față de ideologiile relativiste;
- Alții, cei mai mulți, au optat pentru relativizarea valorilor, sincretism al ideilor și al credințelor, evadarea din gândirea obiectivistă și întronarea omului ca homo deus. Omul devine norma experiențelor sale religioase, a moralei și chiar a propriei salvări.
În arenă se dă, acum, lupta între individualism și spiritul comunitar, între subiectivism și obiectivism, între experiențe și tradiții, între relativism și absolut, între morala proprie și morala credinței. Valul postmodern susține, desigur, experiențele individuale și logica anti-tradiție, anti-transcendent, anti-religie.
Tradițiile
”bune”, ca să le numesc așa, nu ar trebui să ne sperie. Ele ne oferă ancore
spre comunitatea de credință. Ne oferă ancore spre trecut, spre credincioșii
din vechime. Ne oferă poduri spre viitor, spre copiii noștri. Ne oferă punți
verticale, spre Dumnezeu, prin faptul că interpretăm Scriptura comunitar și ne
revendicăm apartenența la poporul lui Dumnezeu.
Fără
tradiții, suntem tari, șefi cum s-ar zice, lupi hoinari, călăreți singuratici.
Sună bine, nu? Cam așa se simțea Kevin (din Singur acasă) când a scăpat de
familia lui cicălitoare, cu toate tradițiile lor ….
Dar,
curând vom constata că singurătatea e mai dureroasă decât tradițiile. Că ne
pierdem sensul vieții și gustul de a trăi. Că nu mai știm cum să ne conectăm
unii cu alții. Că trăim un acut sentiment al derivei. Ambiguitatea existenței
este înspăimântătoare. Lumea s-a transformat într-un imens ospiciu al
tristeții, al gândurilor negre, al psihozelor însingurării.
Antitradiționalismul
duce, în final, la nihilism. Înnebunim
ca Nietzsche, părintele nihilismului.
Așa
că este bine să o lăsăm mai ușor cu lupta împotriva Bisericii și a slujitorilor
ei, cu lupta împotriva liturghiilor (a serviciilor divine, în cazul
evanghelicilor), cu dorința nesățioasă după nou, după predici rachetă și piese
muzicale avangardiste, după proiecte ecleziale cool și părtășii ”creștine” la
limita dezmățului, cu „nu-mi spune tu mie ce să fac”, cu „important e ce e în
inima mea, între mine și Dumnezeu” etc.
Cine
se joacă cu așa ceva, riscă mult! Va intra într-o logică a fragmentării și a
finitudinii din care va fi greu – dacă nu imposibil – să mai fie recuperat. Pilitura
individualismului poate fi culeasă doar cu magnetul transcendentului și, da, al
tradiției. Dar singuraticul fuge de ”magneți”.
Tradiționalismul
e rău, tradițiile sunt bune. Înainte să le arunci la coșul de gunoi, întronând
experiențe ezoterice, gândește-te de două ori.
E
mai bine așa. „Trust me!” Doar că și
încrederea este o altă valoare care s-a disipat în vremurile noastre …
Costel Ghioancă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.