Și
iată cum Cina Domnului simbol al unității, devine (pentru a câta oară) o
pricină de dezbinare.
Unii
apără ideea Cinei în case, alții ideea Cinei în comunitate. Unii apără ideea
comunității online - în Duh - alții apără ideea mai sacramentală a consacrării
elementelor de către slujitori ordinați.
Ceea
ce au ÎN COMUN toate aceste abordări este dragostea și respectul pentru acest
act cultic.
Este
fundamental să realizăm că FIECARE tabără dorește binele, DAR potrivit
paradigmei teologice proprii.
FIECARE
abordare are punctele ei tari și slabe, avantaje și dezavantaje.
1.
Cina în case
Are
avantajul flexibilității în condiții de criză. Indiferent cât ai încerca - și
mulți încearcă la greu - nu poți combate total această modalitate.
Celelalte
tabere nu agreează această modalitate din următoarele motive:
a.
Pericolul pierderii unității Bisericii, prin transformarea grupurilor de case
în bisericuțe.
Trebuie
să recunoaștem că există acest pericol, deși eu personal cred că este redus.
b.
Pierderea aspectului comunitar.
Cei
care obiectează astfel, aduc argumentul ,, strângerii" din case a
bisericii primare. Cu alte cuvinte nu este vorba doar de câte o familie ci de
grupuri mai mari de credincioși. O obiecție rezonabilă, trebuie să recunoaștem.
Dar
situația specială adusă de pandemie, necesită abordări speciale. Din punctul
meu de vedere nu trebuie tratată excepția după regula obișnuită.
c.
Problema consacrării elementelor.
Cei
mai sacramentali văd în această abordare o mare impietate adusă acestui act.
Pentru ei Cina nu este doar o aducere aminte și nici doar un simbol comunitar,
ci reprezintă împărtășirea cu ,, sângele și trupul Domnului" sau
împărtășirea cu ,, pâinea și vinul care au CĂPĂTAT valoarea trupului și
sângelui Domnului" în urma rugăciunii de consacrare.
Mă
întreb totuși, câte argumente valide din punct de vedere biblic pot aduce în
sprijinul ideii de validare a Cinei DOAR prin rugăciunea celor ordinați (mă
refer la situații de criză, ce nu țin cont de regulile cultice de vreme bună).
2.
Cina cu toată biserica
Are
avantajul păstrării aspectului comunitar specificat de apostolul Pavel în
epistola către Corintieni și creează cadrul ideal pentru sacramentaliști.
Are
dezavantajul major al pierderii flexibilității și adaptabilității la situații
de criză.
Tabăra
aceasta mai degrabă blochează Cina până la normalizarea situației, decât să
riște pierderea unității sau a sacrului.
Mă
întreb, totuși, ce soluții au în caz în care nu va exista o întoarcere la
normalitate prea curând. Sau în caz de prigoană.
Modul
acesta de abordare este cel mai vulnerabil în caz de criză.
De
exemplu, în caz de prigoană, biserica vizibilă (clădiri și slujitori cunoscuți
public, ordinați sau nu) devine foarte ușor de targetat.
Liderii
vor fi primii vizați iar eliminarea lor va destructura rețeaua oficială a
bisericii. Liderii sunt nodurile de rețea și sunt deja cunoscuți de autorități.
Prezint
câteva gânduri legate de cele scrise mai sus:
1.
Este o greșeală să aplici metode normale în vremuri anormale, măsuri de pace în
vremuri de război.
2.
Situațiile speciale CER abordări speciale. Când și dacă situația specială
trece, atunci și soluțiile speciale sunt anulate. Avem exemple biblice pentru
aceasta idee (vezi cazul pâinilor punerii înainte consumate de David și
tovarășii lui, specificat chiar de Domnul Isus).
3.
Nu trebuie să fim motivați de frica pierderii controlului asupra congregației,
atunci când abordăm acest subiect. Până la urmă biserica este a Domnului și El
știe să-și păstorească turma și în vremuri de criză.
4.
Extremele nu se combat cu alte extreme ci cu adevărul. Extrema celor care
susțin DOAR bisericile de casă nu trebuie combătută cu extrema
instituționalizării bisericii, ci cu adevărul unei teologii echilibrate.
5.
Trebuie să înțelegem că, dacă Domnul Isus ne-a poruncit DOAR să ,,facem lucrul
acesta" fără să ne poruncească și CUM să îl facem, înseamnă că ne-a lăsat
libertatea să ne adaptăm la vremuri, culturi și împrejurări.
Esențial
devine SĂ O FACEM și nu CUM O FACEM.
6.
Indiferent care este paradigma teologică îmbrățișată, TREBUIE să-i respectăm pe
frații noștri care procedează diferit, deoarece FIECARE tabără face ceea ce
face și susține ceea ce susține DE DRAGUL Cinei și nu împotriva ei.
Specific
la sfârșitul acestui prea lung articol, că prin asta nu justific toate
ciudățeniile ce pot apărea pe piață și nici abordările iresponsabile ce pun în
pericol mărturia creștină în societate.
Articolul
este mai degrabă un îndemn la unitate, la respect și un îndemn la analiză și
meditație.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.