E de la sine de inteles ca viata incepe in momentul
conceptiei si ca dreptul la viata incepe tot in momentul conceptiei.
Secularismul, insa, a inventat si promovat mituri privind subiectul, sustinind
ca viata nu incepe in momentul conceptiei si, mai ales, ca dreptul la viata nu
coincide cu momentul in care viata biologica se formeaza. Ba chiar mai mult,
sustine ca dreptul la viata nu incepe nici chiar imediat dupa nastere, ca el nu
poate fi pretins de anumite categorii de fiinte umane nou nascute (cum ar fi
copiii nascuti infirmi), ori ca nu apartine fiintei umane decit de la o anumita
virsta in sus. Intelectualii secularisti mai radicali de seama lui Peter Singer
si John Savulescu pretind ca dreptul la viata nu poate fi pretins decit de la 2
ani in sus. Astfel de pozitii, si altele la fel de radicale care zguduiesc
constiinta, pun oamenii intregi la minte pe ginduri si ii fac sa se intrebe:
"oare oamenii care gindesc asa nu se tem de Dumnezeu? Nu
se tem ca vor da socoteala odata pentru ideile antiumane pe care le
propaga"?
Ne
indreptam spre infanticid
Am
ajuns la punctul in care incepe sa se vorbeasca mai putin despre avort in
sensul lui clasic, si mai mult despre infanticid. Avortul se transforma in
infanticid, adica in notiunea ca copiii nou nascuti pot fi exterminati dupa
voie. La inceput, dezbaterea privind avortul, in voga cu mai bine de 100 de ani
in urma, avea de a face cu avortarea fatului pentru a salva viata mamei. Dupa
aceea s-a propus justificarea avortului pentru alte motive, cum ar fi violul,
situatia economica dificila a familiei ori a mamei, deformatiile ori bolile
incurabile ale fatului (sindroma down), minorele ramase insarcinate, faptul ca
sarcina le impiedeca pe tinere sa-si faca studiile universitare, femeile care
din pricina sarcinii sunt impiedecate sa-si urmareasca cariera, si alte motive
ca acestea. Punctul esential este ca lista justificarilor avortului a crescut
de-a lungul anilor, si in mod special in ultimii ani, ajugind ca astazi dreptul
la avort sa fie interpretat ca un drept in sine care poate fi exercitat
oricind, in oricare stadiu al fatului, si cu sau fara motiv. Adica, nu mai e
neceasar sa justificam crima avortului asa cum generatiile dinaintea noastra au
incercat sa o faca.
Generatia
noastra a trecut dincolo de bariera ratiunii si a constiintei privind avortul.
Astazi, spre deosebire de ieri, nu mai e necesara o justificatie pentru a avorta.
Gindirea care domina actual afirma "sunt insarcinata, e trupul meu si fac
ce vreau cu el."
Dar
deja am inceput sa trecem si peste aceasta faza in uciderea constienta a
fiintelor umane. Infanticidul e uciderea fiintelor umane nascute. Conform unui
sondaj recent de opine din SUA pina la 10% dintre americani agreeaza cu
infanticidul. Iar cei care se opun, sunt luati in ris. Un exemplu recent e o
initiativa legislativa in Colorado care declara avortul dupa 22 de saptamini de
sarcina omor:https://www.newsweek.com/new-initiatives-colorado-could-make-performing-abortions-past-22-weeks-par-second-degree-murder-1451724
Apar
si exceptiile
Din
fericire, din cind in cind printre noi se ivesc barbati si femei, in special
tineri, care vin cu idei noi, desemnate sa dovedeasca la nivel stiintific cind
incepe viata. Un astfel de tinar e Steven Jacobs, crestin practicant, fost
student doctorand la University of Chicago. Si-a pus in minte sa-si scrie teza
de doctorat pe ideea: cind incepe viata? In acest scop a soliciat parerile a
sute de oameni de stiinta din Statele Unite, biologi, eticisti, filosofi si
alte persoane educate. Rezultatul investigatiilor lui e uimitor: majoritatea
covirsitoare a oamenilor de stiinta din Statele Unite sunt de acord ca viata
incepe in momentul conceptiei.
Dar
pentru a ajunge la aceasta concluzie, Jacobs a facut eforturi uriase, vreme de
multi ani, a fost etichetat nazist, ingust la minte, bigot, sexist, anti-avort,
crestin fanatic, a fost amenintat ca nu va trece examenul de doctorat, a fost
denigrat in cercurile universitare, cereri pentru angajare la locul de munca
i-au fost respinse, etc. A suferit un mini-calvar, a trecut prin situatii
nemaipomenit de ostile, dar a persistat. In final, insa, persistenta lui a
dovedit americanilor ca majoritatea covirsitoare a oamenilor de stiinta
americani cred ca viata incepe in momentul conceptiei. Atunci de ce ucidem
copiii nenascuti?
Recent,
Jacobs a publicat o scurta marturie a momentelor dificile prin care a trecut.
Oferim o traducere partiala a marturiei lui. Traducerea a fost facuta de
Parintele Emil Ember (AFR Baia Mare). Ii multumim.
Inceputul
Un
cercetator de la Universitatea din Chicago dovedeste ca viata incepe in
momentul conceptiei. Munca lui a durat cinci ani si l-a costat cariera. Steven
Jacobs descria o parte din viata sa academica drept „agonie”. Cercetatorul
doctorand de la Universitatea din Chicago si-a petrecut ultimii cinci ani
intr-o lupta acerba pentru a strange si publica studiile referitoare la
dezbaterea privind avortul in America.
In acest timp, el a fost ridiculizat si batjocorit, acuzat ca submineaza
studiul academic, ca transforma stiinta in politica, ba mai mult a fost
comparat cu nazistii. Intr-un cuvant, el a fost catalogat ca un profesionist
radical, care nu merita titlul de doctor.
Toate
acestea s-au intamplat pentru ca Jacobs a intrebat mii de oameni de stiinta
cand incepe viata, prin intrebari pe care unii le considerau capcane sau
„oribil de manipulative”. Rezultatele muncii lui Jacobs reveleaza in cele din
urma uimitorul fapt ca lumea academica americana in domeniul biologiei,
majoritatea profesorilor agreeaza pozitia provita vizavi de faptul ca viata
umana incepe in momentul conceptiei. Adunarea datelor, argumentarea
informatiilor obtinute si publicarea lor a produs un cutremur in jur.
Ziarul
nostru, The College Fix, a fost in legatura cu Jacobs din martie. Dar
cercetatorul nu a vrut sa isi prezinte situatia oficial in media, inainte de
sustinerea tezei, pentru ca se temea de repercursiuni profesionale. S-a ajuns pana
acolo incat un profesor i-a cerut lui Jacobs sa nu intre in contact cu
publicatia noastra, date fiind articolele pe care le-am scris despre dezbaterea
privind avortul in campusurile universitare. Profesorul se temea ca orice
aluzie la munca lui Jacobs in publicatia noastra va fi folosita de promotorii
pro-viata.
Jacobs
a cerut ca profesorii implicati in aceasta poveste sa ramana anonimi pentru a
nu fi afectati profesional. In lunga
documentatie furnizata de Jacobs, precum si intr-un interviu telefonic,
cercetatorul a detaliat parcursul sau spre studiul avortului. La absolvirea
Universitatii din Chicago, Jacobs a spus ca voia sa scrie o lucrare despre
dezbaterea privind avortul in America, iar profesorul coordonator i-a interzis
sa scrie despre acest subiect.
Cind
incepe viata umana?
„Cand
discutam cu coordonatorul sau cu alti studenti din programul meu de doctorat,
auzeam voci diferite care imi spuneau acelasi lucru: nu este recomandabil sa
cercetezi subiectul avortului”, spunea el, adaugand ca „aceasta mai ales pentru
cine eram: un barbat de rasa alba, crestin”. Jacobs a cedat, renuntand la
subiect, pana in 2014. Intre timp, a facut Dreptul si apoi s-a intors la
Universitatea din Chicago. Acolo, calauzit de un „cugetator fara teama„, a
inceput sa lucreze la un studiu pentru biologii cercetatori, care sa le adune opiniile
privind subiectul fierbinte al avortului: cand incepe viata fiintei umane.
Aceasta
intrebare este o dogma centrala a dezbaterii privind avortul. Sustinatorii
provita sustin ca viata incepe in momentul conceperii, iar promotorii avortului
in general insista fie ca viata umana incepe la nastere sau ca nu se stie cand
sau ca intrebarea este nerelevanta. Pentru a-si sprijini teza, Jacobs a
realizat o cercetare pilot pe aceasta intrebare. El a intrebat 2 899 de adulti
americani, descoperind ca marea majoritate considera ca intrebarea „Cand incepe
viata omului?” este importanta pentru dezbaterea privind avortul. Studiul a
scos la iveala ca marea majoritate a respondentilor, incluzand si o mare parte
a sustinatorilor avortului „i-au ales pe biologi ca grupul cel mai calificat
pentru a determina cand incepe viata umana”.
Jacobs
a inceput chestionarea biologilor din institutiile americane, dar imediat au
inceput si problemele. Intrebarile chestionarului erau orientate in mod
specific sa interpeleze credinta respondentilor despre cand incepe viata. O
intrebare deschisa cerea respondentilor sa raspunda „din perspectiva biologiei”
la intrebarea „Cand incepe viata umana?”
Intrebarile
abordeaza premisele si presupunerile stiintei biologice mai degraba decat orice
ideologie politica. Iar reactia la acest studiu a fost in continuu negativa. Un
respondent la ancheta lui Jacobs „l-a acuzat de intentii abjecte si l-a
amenintat ca ii va sabota lucrarea spunandu-le celorlalti colegi biologi sa nu
participe la studiul lui”. Acel profesor l-a raportat la comitetul de etica al
scolii. Consilierul lui Jacobs l-a sfatuit sa intrerupa colectarea datelor,
pentru a putea sa-l apere in fata comitetului de etica, dupa care cercetarea
lui va fi lasata sa continue. "Insa, spune Jacobs, dupa ce mi-am reluat
studiul, in septembrie 2016, cercetarile mele au fost intrerupte dupa o
saptamana". Pana si coordonatorul lui Jacobs a fost asediat de acuzatii ca
„nu ar avea integritate dind unda verde unui asemenea studiu”.
„Mi
s-a spus ca studiul meu parea realizat de nazisti, mi s-a spus ca studiul meu
va accelera extinctia rasei umane; mi s-a spus ca ar trebui sa ma simt rusinat
ca am distrus reputatia Universitatii din Chicago”, a spus Jacobs. El a oferit
publicatiei noastre un numar uluitor de raspunsuri din partea respondentilor
din sondaj. Aceste e-mailuri variaza de la afirmativ la imaterial la agresiv
injurios.
"Un
chestionar foarte slab proiectat. Ma indoiesc ca ANUMITE concluzii serioase pot
fi trase din aceasta cercetare ", se spune intr-un raspuns. Avortul a fost
legal de peste 40 de ani. Este timpul ca toate convingerile religioase sa
treaca peste asta ", a spus un altul. "Avortul este dreptul femeii;
statul nu are nici un rol in decizia de a renunta, din orice motiv (medical,
cultural, economic) ", citim intr-un
al treilea e-mail.
„Avortul
nu are legatura cu biologia. Nu folositi acest sondaj pentru a spune
"Uite, chiar biologii sunt provita" pentru ca nu este deloc ceea ce
inseamna raspunsurile mele ", a spus un alt respondent.
Altii
vorbesc in echivoc cu privire la relevanta intrebarilor. „Biologia se ocupa de
fapte. Cand o viata, cu valoare, incepe sau se termina, este cel mai bine sa
decida filosofii si eticienii ", a spus un respondent.
Un
altul a scris: "Ca om de stiinta, sunt de acord ca viata incepe la
fertilizare. Dar, in calitate de cetatean al acestei democratii, sustin dreptul
femeii de a alege. Din aceasta perspectiva, adopt opinia ca viata incepe la
prima bataie a inimii. " Jacobs a spus publicatiei noastre ca el crede ca
raspunsul negativ covarsitor al cercetarii sale a afectat pozitia sa in mediul
academic, poate iremediabil.
„Am
ajuns sa cred ca despre asta s-a vorbit mult”, a spus el. „Mi s-a spus regulat
ca nu pot obtine un loc de munca in mediul academic. Mi s-a spus clar nici sa
nu incerc. Mi s-a spus ca poate ma angajeaza o scoala crestina”.
Cu
exceptia "unui singur e-mail pe care l-am trimis la un laborator pentru
asistenta de cercetare, nici macar nu am cautat sa fac cariera in mediul
academic", a continuat Jacobs. "Stiam ce se va intampla inainte de a
se intampla. Mi-am spus ca o sa fac asta de dragul cercetarii, nu de dragul
carierei mele”.
Datorita
reactiilor negative in desfasurare la intrebarile sale, lui Jacobs i s-a spus
sa opreasca orice cercetare ulterioara a datelor inainte de a-si apara
propunerea de disertatie in fata unei comisii. Dupa un an de pregatire, a
facut-o cu succes. Dar cand a apelat la consilierul sau pentru a reporni
studiul, a fost socat sa afle ca coordonatorul si-a schimbat parerea cu privire
la angajament. Acest consilier var renunta in cele din urma sa supervizeze
lucrarea lui Jacobs. In cele din urma, dupa numeroase respingeri, Jacobs a
gasit un profesor dispus sa serveasca drept cercetator principal pentru
cercetarea sa. El a continuat sa se confrunte cu respingere neincetata din
partea comunitatii academice. La un moment dat a existat ingrijorarea ca
comitetul de etica „nu numai ca va opri definitiv colectarea datelor, ci si ca
ar putea invalida toate datele pe care le-am colectat", facand inutila
cercetarea.
In
cele din urma, disertatia a fost aprobata, iar Jacobs a primit o diploma de
doctorat. In ciuda necazurilor din timpul cercetarilor sale, Jacobs si-a
exprimat recunostinta atat pentru universitatea sa, cat si pentru colegii sai
de acolo. Cercetarile lui Jacob au aratat ca, indiferent de politica lor,
majoritatea profesorilor de biologie sustin ideea ca viata umana incepe in
momentul fertilizarii. Aproximativ 90% dintre respondenti au raspuns afirmativ.
La intrebarea ca „fertilizarea marcheaza inceputul vietii omului", in
total trei sferturi dintre respondenti au spus da.
Aceste
raspunsuri au aruncat o lumina valoroasa asupra unei probleme controversate si
critice a dezbaterii avortului. De-a lungul anilor, expertii si avocatii
promotori ai avortului au sustinut ca intrebarea este, de fapt, una
necunoscuta. Jacobs si-a exprimat dorinta ca dezbaterea despre avort sa se
indeparteze de intrebarea „Cand incepe viata?" spre „Este bine sa ucizi
oamenii nenascuti?"
"Viata
omului incepe prin fertilizare. Un avort este uciderea intentionata a unui om
si, prin urmare, ar trebui sa fie recunoscuta drept o crima ", a declarat
Jacobs la publicatia noastra prin telefon. El foloseste cuvantul „crima"
si spune ca intrebarea centrala despre avort este: „Cand sunt omorurile
justificabile?" Jacobs a spus ca dezbaterea asupra avortului ar trebui sa
fie recladita in jurul chestiunii de drepturi, iar in acest sens, spera ca
cercetarile lui vor ajuta la clarificarea si avansarea ei.
Material furnizat de catre Alianța Familiilor din România
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.