Poate nu odată am simțit acea zvâcnire a inimii de a
mai da o șansă unei relații care era pe punctul de a se frânge. Dar oricât de
lăudabil ar fi un astfel de sentiment, nu trebuie să uităm că numai bunătatea
este materializarea îndurării sau dovada ei. O inimă plină de îndurare este
doar un prim pas spre biruință. Biruința este câștigată abia atunci când
îndurarea se întrupează în fapte bune. Ce este însă bunătatea?
Ne
surprinde schimbul de cuvinte care are loc între Domnul Isus și un fruntaș al
iudeilor în Luca 18:
18[...]„Bunule
Învățător, ce trebuie să fac ca să moștenesc viața veșnică?” 19„Pentru ce Mă
numești bun?” i-a răspuns Isus. „Nimeni nu este bun decât Unul singur: Dumnezeu
(Luca 18:18-19).
Oare,
prin afirmația Sa, Domnul Isus neagă posibilitatea ca bunătatea să
caracterizeze și pe altcineva în afară de Dumnezeu? Nicidecum! Să revenim la
întrebarea fruntașului iudeilor: „Bunule Învățător, ce trebuie să fac ca să
moștenesc viața veșnică?”(18). Viața veșnică era posibilă doar prin actul
bunătății lui Dumnezeu de a-L trimite pe Fiul Să în lume. Prin urmare, în fața
cărturarului stătea întrupată însăși bunătatea lui Dumnezeu.
Termenul
grecesc pentru bunătate – chrēstotēs –
rezonează cu termenul „hristic” și ne duce cu gândul la faptul că „atât de mult
a iubit Dumnezeu lumea, că L-a dat pe sigurul Său Fiu, pentru ca oricine crede
în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică” (Ioan 3:16). Într-adevăr, Domnul
Isus Hristos este manifestarea bunătății lui Dumnezeu față de noi. Dar Dumnezeu
nu Și-a manifestat bunătatea doar atunci când L-a trimis pe Fiul Său în lume,
ci aceasta ține de Însuși Numele Său și este prezentă de-a lungul întregii
Scripturi, începând din grădina Edenului. Hainele de piele, de pildă, cu care
i-a îmbrăcat Dumnezeu pe proto-părinții noștri au fost dovada bunătății Lui. El
a luat asupra Sa pedeapsa păcatului, ca să lase celor doi vreme de pocăință.
În
Psalmul 34, David ne îndeamnă să gustăm bunătatea lui Dumnezeu, pe care a
experimentat-o el însuși: „Gustați și vedeți ce bun este Domnul!” (8). În timp ce îndurarea este o atitudine a
inimii, bunătatea este manifestarea ei în relații. Bunătatea se vede, se poate
gusta, este ceva ce se simte.
Efectul
bunătății lui Dumnezeu față de noi este descris de Pavel în Epistola către Tit:
3Căci
și noi eram altă dată fără minte, neascultători, rătăciți, robiți de tot felul
de pofte și de plăceri, trăind în răutate și în pizmă, vrednici să fim urâți și
urându-ne unii pe alții. 4Dar, când s-a arătat bunătatea lui Dumnezeu,
Mântuitorul nostru, și dragostea Lui de oameni, 5El ne-a mântuit, nu pentru
faptele făcute de noi în neprihănire, ci pentru îndurarea Lui, prin spălarea
nașterii din nou și prin înnoirea făcută de Duhul Sfânt, 6pe care L-a vărsat
din belșug peste noi, prin Isus Cristos, Mântuitorul nostru, 7pentru ca, odată
socotiți neprihăniți prin harul Lui, să ne facem, în nădejde, moștenitori ai
vieții veșnice (Tit 3:3-7, s.n.).
Da,
Dumnezeu este bun. El Și-a demonstrat bunătatea față de noi în Domnul Isus
Hristos. Dar textul din Coloseni pe care-l comentăm ne cere și nouă să ne
îmbrăcăm cu o inimă plină de bunătate. Să fie, oare, posibil lucrul acesta?
Dacă
pilda lui Dumnezeu ni se pare imposibil de urmat, pentru a ilustra bunătatea în
relațiile interumane putem privi la două personaje din Vechiului Testament, la
David și Saul. Cunoaștem firul acestei narațiuni încă din copilărie. David îl
învinge pe Goliat, iar din pricina acestei biruințe, inima lui Saul se umple de invidie. Invidia se
transformă apoi în ură, și Saul încearcă să-l omoare pe David, motiv pentru
care David este obligat să ia drumul pribegiei. Cu toate acestea, inima lui Saul nu s-a liniștit. El a continuat să-l
urmărească pe David ca să-i ia viața. Cel puțin de două ori, Saul cade în mâinile
lui David. Acesta s-ar fi putut răzbuna, dar n-o face. O dată, în timp ce Saul
dormea la gura peșterii în care era ascuns David cu oamenii lui, acesta îi taie
colțul mantalei (1 Samuel 24:4-6), iar altă dată îi ia din cort ulciorul și
sulița, fără însă să se atingă de el (1 Samuel 26:1-2). În cazul lui David,
îndurarea s-a materializat în bunătate. Iar bunătatea lui David părea să nască
îndurare în inima lui Saul. Și „Saul a zis: «Am păcătuit; întoarce-te, fiul meu
David, căci nu-ți voi mai face rău, fiindcă în ziua aceasta viața mea a fost
scumpă înaintea ta. Am lucrat ca un nebun și am făcut o mare greșeală»” (21).
Biblia
nu ne relatează toate evenimentele din cei 38 de ani de fugă ai lui David din
fața lui Saul. Nu știm de câte ori a reacționat Saul așa cum vedem mai sus, dar
știm că îndurarea din inima lui Saul nu a văzut niciodată lumina zilei. Saul a
murit cu inima plină de o aparentă îndurare, de decizii repetate de a urca
prima treaptă a scării virtuților. El nu a reușit însă niciodată să pășească
măcar pe prima treaptă a scării, ca să simtă gustul biruinței. Așadar, dacă
îndurarea nu se transformă în bunătate, nu are nicio valoare. În lupta cu
filistenii, relatată în capitolul 31,
Saul moare și duce cu el în mormânt o îndurare nenăscută, o îndurare
care, în relația cu David, nu a văzut lumina zilei.
Opriți
în fața scării devenirii hristice, ne-am încumetat să pășim pe prima ei
treaptă, care împletește două aspecte: îndurare și bunătate, respectiv,
caracter și conduită. Cele două aspecte sunt inseparabile, deoarece caracterul
determină conduita, iar conduita dovedește caracterul. Ca îndurarea despre care
am vorbit data trecută să nu moară în fașă, ea trebuie să se învedereze în
faptele bunătății.
În
concluzie, ca unii care purtăm chipul lui Dumnezeu, ciobit și spart de păcat,
suntem invitați mai întâi să ne deschidem pentru bunătatea lui Dumnezeu arătată
față de noi în Domnul Isus Hristos. Ar fi o imensă pierdere să refuzăm
bunătatea lui Dumnezeu, deoarece doar atunci când El locuiește în noi și lucrează
prin noi putem etala bunătate în relațiile dintre noi. Prin istoria lui David
și Saul, Dumnezeu pune înaintea noastră viața și moartea, binecuvântarea și
blestemul. Iar Pavel ne cheamă să urmăm exemplul lui David și să lăsăm ca
îndurarea să vadă lumina zilei, să se întrupeze în faptele bunătății. Sunt cu
adevărat mari – spune un proverb englez –, doar cei care sunt cu adevărat buni.
„Nu te lăsa biruit de rău, ci biruiește răul prin
bine” (Rom. 12:21), ne spune Domnul prin Pavel.
Beniamin
Fărăgău
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.