joi, 6 decembrie 2018

Alianța Familiilor din România 🔴 Referendumul pentru căsătorie din Taiwan: lecții pentru România


Se stie mai putin ca simbata 25 noiembrie a avut loc un referendum pentru casatorie in Taiwan la fel ca in Romania acum doua luni. Taiwanezilor li s-a pus in fata optiunea de a legaliza casatoriilor intre persoane de acelasi sex ori pastrarea casatoriei naturale ca institutie sociala normativa. Spre deosebire de Romania, referendumul din Taiwan a trecut, populatia insulei optind cu un vot covirsitor de 70% sa nu permita institutirea casatoriilor intre persoane de acelasi sex, in plus intirzicind, in acelasi referendum, predarea ideologiei de gen in scoli. [Detalii: 2018 Referendums: Rights plebiscite results draw opposing views - Taipei Times]

Referendumul din Taiwan e similar cu cel din Romania in mai multe privinte, iar clasa politica din Romania are multe lectii de invatat de la tinara democratie asiatica.

Inainte de a comenta ascest aspect, insa, amintim ca, in opinia activistilor homosexuali, Taiwanul ar fi putut deveni prima tara asiatica care sa legalizeze casatoriile homosexuale. Anii 2017 si 2018 le-au fost favorabili in acest scop. In mai 2017 homosexualii taiwanezi au scontat un succes urias in Curtea Suprema a Taiwanului obtinind "dreptul la casatorie" in numele "egalitatii casatoriei" ("marriage equality"). Tot in ani recenti, Taiwanul a fost dominat politic de un guvern de stinga "progresist", care a cautat sa implementeze in Taiwan o agenda "progresista" asemenea guvernelor "progresiste" din Europa Occidentala, printre ele recunoasterea unui al treilea sex, casatorii homosexuale si ideologia de gen.

Cetatenii initiaza un referendum

Dar nu a fost sa fie. In primavara acestui an un grup de crestini si biserici crestine din Taiwan au lansat o petitie pentru referendum cerind ca cetatenii, nu politicienii ori tribunalele, sa aibe ultimul cuvint privind cea mai veche institutie sociala a omenirii - familia si casatoria naturala. La aproximativ jumatate de an dupa obtinerea semnaturilor, referendumul a fost tinut si rezultatul a fost covirsitor. In contrast, in Romania, cetatenii Romaniei au fost supusi unei adevarate torturi constitutionale si teroari politice vreme de trei (3) ani pentru a-si putea exercita in final dreptul constitutional de a decide soarta aceleasi institutii in Romania. Partidele politice, politicienii, Curtea Constitutionala si toate pirghiile politice si mediatice ale Romanie ne-au stat impotriva, asa cum am observat in comentariul din octombrie intitulat PerdantiiReferendumului.

Taiwanul se aseamana cu Romania in citeva privinte relevante. Are o populatie de 23,4 milioane de persoane, aproximativ egal cu numarul de romani care locuiesc in Romania si Uniunea Europeana. Aproape 20 de milioane dintre taiwanezi au dreptul la vot, iar in Romania, inclusiv romanii din diaspora, numarul cetatenilor cu drept de vot este de aproape 19 milioane.

Democratia taiwaneza e la fel de tinara ca si cea romana, de doar aproximativ 30 de ani. Dupa citiva zeci de ani de dictatura si regimuri autoritare intre 1949 si mijlocul anilor 1980, Taiwanul a adoptat o constitutie care garanteaza cetatenilor lui un sistem democratic de tip american. In 2004 Taiwanul a adoptat revizuiri constitutionale care permit referendumuri si plebiscite constitutionale cetatenesti. In decembrie 2017 Taiwanul a redus pragul electoral pentru validarea referendumurilor la 25%. Asta, la cifrele acestui an, a insemnat o participare la vot a aproximativ 5 milioane de taiwanezi cu dreptul de vot. Dupa cum se stie, in Romania, pragul electoral este de 30%.

In referendumul din 25 noiembrie taiwanezii au votat zece (10) proiecte legislative si constitutionale. Conform constitutiei Taiwanului o lege abrogata prin referendum devine nula trei (3) zile mai tirziu, iar o initiativa legislativa adoptata trebuie supusa votului in Parlament in trei (3) luni.

Referendumul pentru casatorie

Nici unul din cele zece (10) proiecte legislative supuse referendumului nu a suscitat mai mult interes ca intrebarea "do you agree that marriage as defined in The Civil Code should be restricted to the union between one man and one woman"? ("Agreati ca, in conformitate cu definitia din Codul Civil, casatoria sa fie limitata la uniunea dintre un barbat si o femeie"?) Acestei intrebari i-au raspuns numarul cel mai mare de votanti, 7,6 milioane pentru si 2,9 impotriva. In total, aproximativ 10,5 milioane de taiwanezi au votat acest proiect legislativ, adica mai mult de 50% din intregul electorat.

In Romania, paticiparea la referendum a fost cu putin peste 21%, numarul votantilor fiind de 3,7 milioane, iar al celor care au votat pentru casatoria naturala fiind de aproximativ 3,5 milioane, ori peste 90% din toate voturile exprimate. Daca un numar dublu de taiwanezi au votat pentru casatoria naturala in comparatie cu Romania, in Romania procentul voturilor in favoarea casatoriei naturale a fost cu mult mai ridicat.

Tot pe 24 noiembrie taiwanezii au respins si ideologia de gen. Cu un vot de 7 milioane la 3,4 milioane taiwanezii au abrogat un proiect de lege pentru predarea ideologiei de gen in scolile din Taiwan asa cum se prevedea in Gender Equality Education Act ("Legea Educatiei de Egalitate de Gen"). In alte cuvinte, fondurile publice ale Taiwanului ori cele din afara tarii nu vor putea fi folosite pentru a semana confuzie sexuala in mintile copiilor si tinerilor taiwanezi. In contrast, dupa cum se stie, in Romania, grupuri civice, parlamentari si Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii insista, contrar dorintelor parintilor, pentru predarea ideologiei de gen in scoli.

Lectii pentru Romania

Care sunt lectiile referendumului din Taiwan pentru Romania? In primul rind, clasa politica din Taiwan are mai mult respect fata de democratie si statul de drept decit cea din Romania. In Taiwan au fost respectate prevederile constitutionale fara amestecul politicienilor. Sistemul constitutional taiwanez nu permite amestecul politicienilor in aprobarea, pregatirea, programarea ori desfasurarea referendumurilor, iar initiativele cetatenesti nu pot fi politizate. Am citit cu atentie mai multe articole din presa internationala si taiwaneza privind referendumul taiwanez si nu am dat peste nici un indiciu ca politicienii taiwanezi ar fi sugerat boicotarea referendumului ori ca mass media taiwaneza ar fi dat dovada de partinire. Nu s-a auzit nicio voce care sa fi afirmat ca referendumul apartine vreunui partid politic ori ca taiwanezii isi risipesc banii pe un referendum fara sens. In plus, dupa cum unii dintre dvs deja ati observat, intrebarea de pe buletinul de vot, spre deosebire de cea din Romania din octombrie, a fost clara, scurta si la subiect.


Taiwan, insa, da o lectie si crestinilor din Romania. Taiwan nu e o tara crestina. Crestinii reprezinta doar 4% din populatia tarii, budistii 35%, toaistii 33% iar persoanele fara religie (animiste) 19%. Ne-am gindi ca in Romania unde 98% dintre cetateni se declara crestini referendumul ar fi trebuit sa treaca cu o participare la vot covirsitoare, dar nu a fost asa. Paradoxul acesta trebuie sa ne dea de gindit: cetatenii unei tari preponderent ne-crestine se prezinta masiv la vot pentru a proteja casatoria si familia crestina, adica cea naturala. Observatia aceasta insa nu e limitata doar la Taiwan. Populatia Coreei de Sud e si ea covirsitor impotriva legalizarii casatoriilor homosexuale, la fa ca si in Japonia, de altfel, unde opinia dominanta a publicului este ca "homosexualitatea e un hobby", nu un stil de viata innascut. Si tot la capitolul acesta amintim si Hong Kong unde luna trecuta Curtea Suprema a refuzat sa legalizeze casatoriile homosexuale: Hong Kong legislature rejects step towards same-sexunions.

Rezultatul votului din Taiwan, dar si a celui din Romania, indica deasemenea, contrar afirmatiilor activistilor homosexuali, ca nu exista un trend international semnificativ pentru  instituirea casatoriilor homosexuale la nivel global. Societatea globala e compusa din 195 de tari din care doar 27 au legalizat casatoriile homosexuale, adica doar 13%. In foarte putine dintre ele casatoriile homosexuale au fost instituite prin plebiscit or referend national constitutional, cum a fost in Irlanda si Australia. Ne intrebam, de ce nu ne permite elita politica si globala sa decidem noi, cetatenii, soarta casatoriilor homosexuale?

Material furnizat de catre Alianța Familiilor din România

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.