Se stie mai putin ca simbata
25 noiembrie a avut loc un referendum pentru casatorie in Taiwan la fel ca in
Romania acum doua luni. Taiwanezilor li s-a pus in fata optiunea de a legaliza
casatoriilor intre persoane de acelasi sex ori pastrarea casatoriei naturale ca
institutie sociala normativa. Spre deosebire de Romania, referendumul din
Taiwan a trecut, populatia insulei optind cu un vot covirsitor de 70% sa nu
permita institutirea casatoriilor intre persoane de acelasi sex, in plus
intirzicind, in acelasi referendum, predarea ideologiei de gen in scoli.
[Detalii: 2018 Referendums: Rights plebiscite results draw
opposing views - Taipei Times]
Referendumul din Taiwan e
similar cu cel din Romania in mai multe privinte, iar clasa politica din
Romania are multe lectii de invatat de la tinara democratie asiatica.
Inainte de a comenta ascest
aspect, insa, amintim ca, in opinia activistilor homosexuali, Taiwanul ar fi
putut deveni prima tara asiatica care sa legalizeze casatoriile homosexuale.
Anii 2017 si 2018 le-au fost favorabili in acest scop. In mai 2017 homosexualii
taiwanezi au scontat un succes urias in Curtea Suprema a Taiwanului obtinind
"dreptul la casatorie" in numele "egalitatii casatoriei"
("marriage equality"). Tot in ani recenti, Taiwanul a fost dominat
politic de un guvern de stinga "progresist", care a cautat sa
implementeze in Taiwan o agenda "progresista" asemenea guvernelor
"progresiste" din Europa Occidentala, printre ele recunoasterea unui
al treilea sex, casatorii homosexuale si ideologia de gen.
Cetatenii initiaza un
referendum
Dar nu a fost sa fie. In
primavara acestui an un grup de crestini si biserici crestine din Taiwan au
lansat o petitie pentru referendum cerind ca cetatenii, nu politicienii ori
tribunalele, sa aibe ultimul cuvint privind cea mai veche institutie sociala a
omenirii - familia si casatoria naturala. La aproximativ jumatate de an dupa
obtinerea semnaturilor, referendumul a fost tinut si rezultatul a fost
covirsitor. In contrast, in Romania, cetatenii Romaniei au fost supusi unei
adevarate torturi constitutionale si teroari politice vreme de trei (3) ani
pentru a-si putea exercita in final dreptul constitutional de a decide soarta
aceleasi institutii in Romania. Partidele politice, politicienii, Curtea
Constitutionala si toate pirghiile politice si mediatice ale Romanie ne-au stat
impotriva, asa cum am observat in comentariul din octombrie intitulat PerdantiiReferendumului.
Taiwanul se aseamana cu
Romania in citeva privinte relevante. Are o populatie de 23,4 milioane de
persoane, aproximativ egal cu numarul de romani care locuiesc in Romania si
Uniunea Europeana. Aproape 20 de milioane dintre taiwanezi au dreptul la vot,
iar in Romania, inclusiv romanii din diaspora, numarul cetatenilor cu drept de
vot este de aproape 19 milioane.
Democratia taiwaneza e la fel
de tinara ca si cea romana, de doar aproximativ 30 de ani. Dupa citiva zeci de
ani de dictatura si regimuri autoritare intre 1949 si mijlocul anilor 1980,
Taiwanul a adoptat o constitutie care garanteaza cetatenilor lui un sistem
democratic de tip american. In 2004 Taiwanul a adoptat revizuiri
constitutionale care permit referendumuri si plebiscite constitutionale
cetatenesti. In decembrie 2017 Taiwanul a redus pragul electoral pentru
validarea referendumurilor la 25%. Asta, la cifrele acestui an, a insemnat o
participare la vot a aproximativ 5 milioane de taiwanezi cu dreptul de vot.
Dupa cum se stie, in Romania, pragul electoral este de 30%.
In referendumul din 25
noiembrie taiwanezii au votat zece (10) proiecte legislative si
constitutionale. Conform constitutiei Taiwanului o lege abrogata prin
referendum devine nula trei (3) zile mai tirziu, iar o initiativa legislativa
adoptata trebuie supusa votului in Parlament in trei (3) luni.
Referendumul pentru casatorie
Nici unul din cele zece (10)
proiecte legislative supuse referendumului nu a suscitat mai mult interes ca
intrebarea "do you agree that marriage as defined in The Civil Code should
be restricted to the union between one man and one woman"? ("Agreati
ca, in conformitate cu definitia din Codul Civil, casatoria sa fie limitata la
uniunea dintre un barbat si o femeie"?) Acestei intrebari i-au raspuns
numarul cel mai mare de votanti, 7,6 milioane pentru si 2,9 impotriva. In total, aproximativ 10,5
milioane de taiwanezi au votat acest proiect legislativ, adica mai mult de 50%
din intregul electorat.
In Romania, paticiparea la
referendum a fost cu putin peste 21%, numarul votantilor fiind de 3,7 milioane,
iar al celor care au votat pentru casatoria naturala fiind de aproximativ 3,5
milioane, ori peste 90% din toate voturile exprimate. Daca un numar dublu de
taiwanezi au votat pentru casatoria naturala in comparatie cu Romania, in
Romania procentul voturilor in favoarea casatoriei naturale a fost cu mult mai
ridicat.
Tot pe 24 noiembrie taiwanezii au
respins si ideologia de gen. Cu un vot de 7 milioane la 3,4
milioane taiwanezii au abrogat un proiect de lege pentru predarea ideologiei de
gen in scolile din Taiwan asa cum se prevedea in Gender Equality Education Act
("Legea Educatiei de Egalitate de Gen"). In alte cuvinte, fondurile
publice ale Taiwanului ori cele din afara tarii nu vor putea fi folosite pentru
a semana confuzie sexuala in mintile copiilor si tinerilor taiwanezi. In contrast, dupa cum se stie,
in Romania, grupuri civice, parlamentari si Consiliul National pentru
Combaterea Discriminarii insista, contrar dorintelor parintilor, pentru
predarea ideologiei de gen in scoli.
Lectii pentru Romania
Care sunt lectiile
referendumului din Taiwan pentru Romania? In primul rind, clasa politica din
Taiwan are mai mult respect fata de democratie si statul de drept decit cea din
Romania. In Taiwan au fost respectate prevederile constitutionale fara amestecul
politicienilor. Sistemul constitutional taiwanez nu permite amestecul
politicienilor in aprobarea, pregatirea, programarea ori desfasurarea
referendumurilor, iar initiativele cetatenesti nu pot fi politizate. Am citit
cu atentie mai multe articole din presa internationala si taiwaneza privind
referendumul taiwanez si nu am dat peste nici un indiciu ca politicienii
taiwanezi ar fi sugerat boicotarea referendumului ori ca mass media taiwaneza
ar fi dat dovada de partinire. Nu s-a auzit nicio voce care sa fi afirmat ca
referendumul apartine vreunui partid politic ori ca taiwanezii isi risipesc
banii pe un referendum fara sens. In plus, dupa cum unii dintre dvs deja ati
observat, intrebarea de pe buletinul de vot, spre deosebire de cea din Romania
din octombrie, a fost clara, scurta si la subiect.
Taiwan, insa, da o lectie si
crestinilor din Romania. Taiwan nu e o tara crestina. Crestinii reprezinta doar
4% din populatia tarii, budistii 35%, toaistii 33% iar persoanele fara religie
(animiste) 19%. Ne-am gindi ca in Romania unde 98% dintre cetateni se declara
crestini referendumul ar fi trebuit sa treaca cu o participare la vot
covirsitoare, dar nu a fost asa. Paradoxul acesta trebuie sa ne dea de gindit:
cetatenii unei tari preponderent ne-crestine se prezinta masiv la vot pentru a
proteja casatoria si familia crestina, adica cea naturala. Observatia aceasta
insa nu e limitata doar la Taiwan. Populatia Coreei de Sud e si ea covirsitor
impotriva legalizarii casatoriilor homosexuale, la fa ca si in Japonia, de altfel,
unde opinia dominanta a publicului este ca "homosexualitatea e un
hobby", nu un stil de viata innascut. Si tot la capitolul acesta amintim
si Hong Kong unde luna trecuta Curtea Suprema a refuzat sa legalizeze
casatoriile homosexuale: Hong Kong legislature rejects step towards same-sexunions.
Rezultatul votului din Taiwan,
dar si a celui din Romania, indica deasemenea, contrar afirmatiilor
activistilor homosexuali, ca nu exista un trend international semnificativ
pentru instituirea casatoriilor homosexuale la nivel global. Societatea
globala e compusa din 195 de tari din care doar 27 au legalizat casatoriile
homosexuale, adica doar 13%. In foarte putine dintre ele casatoriile
homosexuale au fost instituite prin plebiscit or referend national
constitutional, cum a fost in Irlanda si Australia. Ne intrebam, de ce nu ne
permite elita politica si globala sa decidem noi, cetatenii, soarta
casatoriilor homosexuale?
Material furnizat de catre Alianța Familiilor din România
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.