Thomas Jefferson,
unul din fondatorii Republicii Americane, scria ca tot la 20 de ani ar trebui sa aibe loc in America o revolutie noua, pentru a
arata puterii ca adevarata autoritate in stat sunt cetatenii nu statul.
Sugestia lui Jefferson nu s-a repetat in America dar pare sa se repete in
Romania. De la 1776 incoace America a trecut si ea prin
convulsii sociale, exemplificate in miscarea pentru drepturi civile ale
polulatiei de culoare pe la mijlocul secolului trecut, ori exploziile anarhiste
ocazionale de tipul celor recente din Baltimore, Ferguson (Missouri) ori Waller
(Texas). In Romania, insa, periodic se produce o "revolutie" ori
"revolta". La o generatie dupa revolutia anticomunista din decembrie
1989, in ianuarie 2012 tinerii Romaniei s-au revoltat, reusind, in final, sa
cauzeze prabusirea unui guvern care a impus o politica de austeritate
pentru a evita transformarea Romaniei intr-o Grecie falimentara. Revolta lor a
adus la putere un guvern nou, alcatuit in mare parte din tineri, barbati si
femei care si-au dobindit studiile superioare in perioada post-comunista, unii
dintre ei in strainatate, in tari cu traditii democratice. Dupa mai bine de
trei ani de guvernare sub noua clasa politica, tineretul Romaniei rabufneste
din nou si asa ne confruntam cu Marea Revolta a Tinerilor din 2015. Ce e comun
revoltelor din 2012 si 2015 e tema anticoruptie
si insistenta pe integritate in politica si viata publica a tarii. Acestea sunt
deziderate cu care orice om cu discernamint este si trebuie sa fie de acord.
Dar e deasemenea important de observat ca generatia tanara, cea care acuza pe cei dinaintea lor de coruptie si hotie politica, e generatia care ea
insasi, ajunsa la putere in 2012, a facut la fel. Observatia e trista si impune
citeva comentarii.
O noua generatie?
Parerile privind
revolta anului 2015 sunt fara numar si perspectivele la fel de
numeroase. Revolta nu pare a fi
coagulata ideologic ori politic, ci mai degraba da impresia unei
confluente a mai multor curente, ideologii, miscari sociale si nemultumiri care
au folosit evenimentul tragic din 30 octombrie ca oportunitate pentru a iesi in strada sa-si exprima ofurile. Ne intrebam, ca organizatie
interesata de bunastarea familiei si a valorilor, daca nu cumva, in realitate
ne confruntam cu o schimbare de generatii in Romania, cu o transformare
generationala. Evenimentele din ultimele saptamini ne
amintesc de revoltele masive ale studentilor parizieni din 1968, miscarile
sociale anti-autoritare din Marea Britanie ai anilor 60 asociate cu
beatlemania, si manifestarile anti-autoritare ale tinerilor americani din anii
60, culminate in imensul concert din Woodstock din August 1969. Dupa mai 1968 Franta
nu a mai fost ce a fost inainte. Franta a facut o turnura radicala spre stanga,
spre o societate libertina care azi culege roadele ideilor semanate in 1968,
idei care la acea vreme pareau ideale. Acelasi
lucru s-a petrecut si in Marea Britanie, unde beatlemania a fost pista de
lansare a unei revolutii sociale care a dus Marea Britanie in situatia in care
e azi. La fel si in America. In august 1969 jumatate de milion de tineri
americani s-au adunat la Woodstock, in Pennsylvania, pentru a celebra, vreme de
patru zile, "pacea si muzica". Razboiul din Vietnam, pacifistii,
anarhistii, frustratii revolutiei sexuale din anii 60, intelectualii si
academicienii socialisti ai anilor 60, toti s-au adunat impreuna
pentru a schimba America. Si intr-o oarecare masura au reusit, cu toate ca
generatia Woodstock in mare parte a devenit conservatoare din punct de vedere
economic, chiar daca nu social, azi majoritatea dintre ei fiind manageri de
corporatii, bancheri, tehnocrati, oameni pragmatici, si capitalisti convinsi. La
fel si in Germania unde in anii 60 si 70 tinerii au cerut schimbari si odata
ajunsi la putere le-au aplicat.
Ne confruntam oare
cu o situatia similara in Romania unde o generatie in varsta isi cere iertare
de la generatia mai tinara? Citind comentariile facute in mass media romana
privind tinerii din Piata Universitatii auzim opinii care aparent ingrijoreaza
dar dintre care ni se pare ca unele nu sunt facute chiar de buna credinta.
Nu credem ca ne confruntam cu o miscara anarhista, chiar daca unii dintre
tineri par sa imbratiseze aceasta orientare extrema. Dar ceva totusi se
intimpla. In timp, ideile si pozitiile se vor cristaliza si
vor fi clare. Notam, insa, ca in ultimul timp si in general, tineretul, atit
occidental cit si in alte parti ale lumii, e nemultumit de o multime de
lucruri. In iulie, de exemplu, publicatia Wilson Quarterly analiza tocmai
aceasta perspectiva avind ca subiect anarhismul tineretului irlandez.
[Detalii: www.wilsonquarterly.com]
Amintea ca nemultumirile tinerilor irlandezi par a fi o parte a unui fenomen
global al frustrarii tinerilor cu generatia parintilor lor. Aceasi explicatie era
data si privind geneza Statului Islamic in Orientul Mijlociu, o miscare armata
terorista a tinerilor islamisti nemultumiti de generatia parintilor lor.
Situatii similare, explica articolul din Wilson
Quarterly, exista si in Brazilia, Grecia si Portugalia.
O noua perspectiva?
Ne punem aceasi
intrebare si in Romania. E important sa intelegem si ca tineretul Romaniei nu e
imun la influentele externe. Accesul la internet, la informatii, la influente externe e inevitabil si ireversibil. Tinerii Romaniei sunt crescuti, la fel ca
tineretul din intreaga lume, intr-o epoca diferita de aceea a parintilor lor.
In epoca telefoanelor celulare, a lui Pixar, Facebook, a tehnologiei
ultramoderne de tip Apple, a insistentei pe gratificarea instantanee. Au acces la
informatii si un spectru foarte larg si divers de ideologii, unele bune, altele
rele. Si toate acestea ii influenteaza. Pe unii ii dezorienteaza, iar pe altii
ii fac victime ale propriei imaturitati. Ii
dezradacineaza din traditie si valori pentru ca valoric ei nu mai sunt
inradacinati in masura in care parintii lor au fost. Influentele sunt, deci,
spre bine ori spre rau. Unii sunt antitraditionali. Nu vad rost in institutiile
traditionale. Sunt apatetici. Vad in generatia parintilor lor doar defecte. Modele lor
de viata nu mai sunt parintii ori sfintii Scripturii ci vedetele trecatoare ale
zilei, fie ca e vorba de Hollywood, sport, moda, ori divertisment. Munca si
perseverenta par a fi valori secundare. Sa ne
aflam, deci, in pragul unei noi forme de organizare politica, o noua versiune a
democratiei, influentata de tehnologie si media sociala care sa faca mai mult
sens pentru ei decit democratia traditionala cu care era obisnuita generatia parintilor lor?
Incercind sa
inteleaga nemultumirile tinerei generatii, un articol din The Atlantic publicat
chiar luni 9 noiembrie, afirma, in acest sens, ca generatia tinara americana a
devenit nu doar impacientata ci si intoleranta. Titlul articolului e sugestiv, The New Intolerance of Student Activism ("Noua
intoleranta a activismului studentesc"). [Link:
http://www.theatlantic.com/politics/archive/2015/11/the-new-intolerance-of-student-activism-at-yale/414810/]
Studentii din universitatile privilegiate americane,
majoritatea dintre ei provenind din familii privilegiate, sunt "anti-ori
ce", de cele mai multe ori doar de dragul de a fi "anti", ori
pentru ca "anti" se molipsesete, ori pentru ca a fi "anti"
e cool. Adica "anti" fara rost si fara motiv. Au ajuns in stadiul acesta pentru ca profesorii lor i-au invatat sa fie
asa. Sa dispretuiasca totul, sa puna la indoiala totul, sa respinga totul, sa
se decupleze total de radacinile lor traditionale, sa ceara ca institutiile
sociale si politice, asa cum le-au primit de la
parintii lor, sa fie date la o parte si inlocuite.
Fie ca ne place fie
ca nu, asta e generatia tinara occidentale a zilelor noastre, inclusiv Romania.
Dar nu o zicem cu sarcasm ori lipsa de respect. Ci cu regret si compasiune.
Comentam doar ca ceea ce se intimpla in Romania, si anume nemultumirile tinerei
generatii, se intimpla peste tot. Generatia tanara a zilelor noastre e o
generatie ofensata. Dar o generatie care nu stie sa confrunte ofensele ori sa
realizeze ca toate generatiile dinainte ei au fost
ofensate si nemultumite in felul lor. Generatia ofensata a zilelor noastre e generatia Mileniului Nou.
Al inceputului Mileniului III. Un Mileniu cu viziuni, perspective si preocupari
diferite de ale parintilor lor. O generatie supra tehnologizata. Ca atare, fiecare generatie rezolva problema ofensarilor in mod
diferit.
O noua democratie?
Democratia, statul
de drept, transparenta in viata publica si politica sunt valori fundamentale.
Coruptia este o anti-valoare. In acest sens orice om cu discernamint trebuie sa agreeze si sa fie la fel de indignat de ce se
intimpla in Romania ca si tinerii care protesteaza. Oamenii rationali pot avea
pareri diferite privind votul electronic, votul uninominal ori alte deziderate
listate de tinerii protestatari, dar cele
fundamentale nu pot fi puse la indoiala. Miza e prea mare pentru a fi. Suntem
toti de comun acord ca in Romania coruptia a fost si inca este o mare problema.
E o rusine chiar, pentru generatia mai in varsta, ca tinara generatie sa atraga
atentia asupra acestui flagel de proportii faraonice cu care ne confrutam,
iesind in strada. Suntem si noi de parere ca imunitatea parlamentarilor trebuie
eliminata. Imunitatea parlamentarilor este o practica comunista, o mostenire a
gandirii comuniste, introdusa in slabuta
Constitutie din 1991 sub infleunta gandirii comuniste. E greu de aflat o
democratie autentica unde parlamentarii nu pot fi dati in instanta numai dupa
ce li se ridica imunitatea. Imunitatea creeaza clase diferite de persoane si
protejaza pe cei care corup.
Politica Romaniei
continua sa fie o victima a Constitutiei din 1991. Pe parcursul existentei ei
ca organizatie neguvernamentala, AFR a facut, de mai multe ori, demersuri
oficiale si sugestii sanatoase pentru imbunatatirea democratiei romane. Ele au fost inregistrate in Parlament. Constitutia Romaniei e
carpita periodic. Romania are nevoie de o Constutitie noua, rescrisa in
totalitate. Democratia romana trebuie modernizata. Cetatenii trebuie facuti
adevaratii stapini ai tarii, nu politicienii. Am sugerat in
repetate randuri simplificarea procedurilor de modificare a Constitutiei prin
actiuni cetateneasti. Clasa politica in Romania isi aroga prerogativul de a
bloca initiativele legislative ori constitutionale cetatenesti. Asta este de
neconceput si unic intre democratiile europene. Pe linga rescrierea
Constitutiei, gasim de bun augur incurajarea prin legislatii specifice a
candidaturilor independente, a candidatilor neconectati cu partide politice ori
grupuri de influenta cu agende straine intereselor cetatenilor.
Pragul electoral ar trebui si el redus, ori chiar eliminat, iar numarul
semnaturilor necesare candidaturilor independente si ale partidelor mici ar
trebui si el redus substantial. La urma urmelor, adevaratii reprezentanti ai
poporului nu sunt partidele politice ci independentii.
In plus, o noua
democratie romanesaca ar trebui sa fie o democratie a tuturor romanilor si a
romanilor de pretutindeni. Adica a celor din tara si a celor din afara. Cei din
afara sunt preocupati in mod egal de bunastarea Romaniei
ca si cei din Piata Universitatii. Denigrarea Diasporei Romane trebuie sa
inceteze. Parlamentul Romaniei ar trebui sa aloce mult mai multe locuri in
Parlament pentru milioanele de romani care locuiesc in afara Romaniei decit
pina acuma. Poate chiar 10% din toate pozitiile parlamentare, considerind ca
numarul de romani din afara Romaniei e de milioane de oameni.
O cultura politica
noua
Gasim potrivit sa
adaugam ca Romania are nevoie si de o cultura politica noua, mai adecvata
realitatilor cu care ne confruntam. Avem obiciul sa criticam clasa politica,
dar ne plac certurile si circurile politice. Pentru noi, ele au devenit o forma
de divertisment. Le gazim amuzante. Ne distreaza. Tindem sa votam pe cei care
se pricep mai mult la jocuri politice decit pe
cei care au pregatirea, integritatea si seriozitatea de a-si servi semenii.
Comportamentul nostru electoral trebuie si el schimbat. Votam vedete de tipul
Remus Cernea, in loc de a vota oameni seriosi, pragmatici, incercati de viata,
cu un palmares incontestabil de realizari in viata personala, profesionala
ori in societate. Votam partide politice in loc de a vota independentii. Votam
dupa instinct in loc de a vota dupa ratiune. Nu dorim sa denigram. Pe linga
identificarea deficientelor democratiei romane,
insa, trebuie sa intelegem, in acelasi timp, ca democratia romana nu e matura.
Am putea chiar spune ca e inca in fazele ei incipiente. Democratia romana
implineste doar 26 de ani luna viitoare. Inca schiopateaza. Toate democratiile
schiopateaza, dar se si perfectioneaza, trecind prind constantele dureri ale
nasterii si renasterii. Nici chiar democratia americana, probabil cea mai
stabila, autentica si de durata din istoria lumii, nu este o democratie
perfecta. E perfectionata in permanenta de tribunale, de
esecuri, de succese, de initiative legislative ori constitutionale cetatenesti.
In acest sens, haideti sa nu fim descurajati de ce vedem in Piata
Universitatii, ci sa privim cu incredere inainte.
O tara in perpetua
revolta
Convulsiile democratiei romane sunt dese, poate prea dese, iar de la o vreme vor
incepe sa irite si sa plictiseasca. De la o vreme comunitatea internationala se
va obisnui cu revoltele periodice care au loc in Romania. De fapt, e notabila
atentia limitata pe care presa occidentala
selecta o aloca evenimentelor curente din Romania. De la o vreme, Romania isi
va dobindi o reputatie negativa dincolo de granitele ei. O tara care periodic
izbucneste nu atrage investitori ori parteneri economici de lunga durata.
Protestele din 2013 au cauzat Romania sa rezilieze contractele internationale
privind exploatarea aurului de la Rosia Montana. Romania a fost deja data in
judecata pentru asta si, foarte probabil, va trebui sa plateasca sute de
milioane de dolari in daune contractuale. Am protestat apoi
investiile lui Chevron de la Pungesti. Fara indoiala ca protestele au implicat
preocuri si ingrijorari legitime. Dar trebuie sa ne preocupe si faptul ca daca
mereu si mereu protestam si incercam sa schimbam lucrurile din strata nu din parlament, ne vom pierde credibilitatea in afara granitelor tarii.
Intr-o democratie disensiunile se rezolva asa cum sta bine unui stat de dept:
prin dialog social, masuri electorale, initiative cetatenesti si metode legale
puse la dispozitie de constitutia tarii.
Pentru parinti si
Biserica
Daca in anumite
privinte revolta tinerilor exprima puncte de interes comun pentru intreaga
natiune, ea insa si ingrijoreaza. Ne preocupa in mod special denigrarea
Bisericii, a institutiilor traditionale, a valorilor. Ne preocupa
infiltrarea tinerilor autentic preocupati de bunastarea Romaniei de
oportunisti. Ne preocupa aparenta lipsa de respect pentru Biserica. Ne preocupa
unele tendinte anarhiste. Natual, aceste impressi pot fi gresite, dar asta nu
inseamna ca nu trebuie mentionate. Un aspect dominant si constant a fost ostilitate
fata de Biserica. Aspectul acesta nu trebuie trecut cu vederea. Trebuie sa ne
dea de gandit ca parinti si crestini. Ne amintim ca in mai, tineretul irlandez
a votat ca tara lor sa nu mai fie crestina,
traditionala ori catolica. A votat pentru pentru eliminarea casatoriei. A
facut-o pentru ca a fost deziluzionat de Biserica. De faptul ca se propovaduia
una si se practica alta. Tineretul Romaniei nu e tocmai diferit. Daca la
parintii lor ori in Biserica nu vad roluri potrivite de conduita si integritate, e
posibil ca revolta lor impotriva generatiei parintilor lor si a Bisericii sa se
intensifice, iar daunele sa fie si mai serioase si de lunga durata.
Material furnizat de catre Alianta Familiilor din Romania
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.