- Nota Redacției: În urma publicării recente în spațiul virtual a articolului "Întrebări pentru familia fratelui Iosif Țon" de către pastorul Daniel Brânzei, i-am solicitat domnului Prof. Dr. Iosif Țon un punct de vedere. Am primit următorul răspuns: "Principiul meu este să nu răspund atacurilor la persoană. Eu mă limitez la a expune credința mea în problema minunilor și a vindecărilor prin credință." Și ne-a trimis spre publicare articolul de mai jos:
Minunile în general și vindecările miraculoase în special
aprind mereu spiritele. Noi nu vom intra în luptă cu nimeni pe aceste teme, ci
ne limităm la a ne expune propria credință.
Să începem cu puțină istorie. În anul 1748, filosoful scoțian David Hume a
publicat un tratat despre gândirea umană. Capitolul 10 se întitula ”Despre
minuni”. Mai târziu l-a publicat ca o carte de sine stătătoare și cartea
aceasta a avut un impact extraordinar asupra gândirii din acea vreme.
Teza fundamentală a lui David Hume era că lumea
funcționează pe bază de legi fixe, care nu pot fi încălcate de nimeni. Minunile
ar fi o încălcare a acestor legi, lucru imposibil. Dar, spune Hume mai departe,
fapt este că nimeni în zilele noastre nu poate spune că ar fi văzut
întâmplându-se vreo minune, pentru simplul motiv că minuni nu se întâmplă.
Fiindcă descoperirea legilor pe baza cărora funcționează
lumea era un lucru de dată recentă și fiindcă aceste legi erau parte esențială
a gândirii ”științifice”, lumea cultivată nu mai îndrăznea să contrazică ce a
decretat David Hume.
Curentul acesta s-a răspândit și în lumea teologică și,
drept urmare, un număr de teologi de seamă, în special din Germania, au început
să afirme în școlile lor teologice că dacă minuni nu se întâmplă astăzi, cu
siguranță nu s-au întâmplat niciodată și deci nu s-au întâmplat nici în
vremurile biblice. Ei au emis teoria că minunile relatate în Biblie s-au format
prin îndelungată transmisie orală înainte de a fi fost așternute în scris. Așa
a apărut ceea ce se numește teologia liberală care nega minunile și profețiile
scrise în Biblie.
Impactul teologiei liberale asupra studenților, apoi a
pastorilor și a bisericilor a fost enorm. Friedrich Nietzche, fiu de pastor și
el însuși student la teologie, care și-a pierdut credința în urma audierii
profesorilor liberali, este poate cel mai șocant exemplu al impactului profesorilor
care negau miraculosul din Biblie.
Mai târziu, în special în secolul al XX-lea, a apărut
teologia evanghelică de nivel academic egal cu al teologiei liberale. Un mare
număr de teologi evanghelici au început să argumenteze că se poate dovedi că relatările
din Biblie au fost scrise de autori contemporani cu evenimentele relatate și,
deci, cărțile scrise de ei sunt vrednice
de crezare și că, prin urmare, minunile din Biblie s-au întâmplat exact așa cum
sunt relatate. Dar mulți dintre ei, pentru a arăta că și ei sunt ”științifici”
afirmă că minunile au încetat să mai aibă loc de îndată ce s-a încheiat
scrierea Noului Testament. Prin urmare, afirmă ei, minuni s-au întâmplat în
timpurile biblice, dar nu se mai întâmplă în vremea noastră. Acești teologi se
numesc ”cesaționiști”, de la cuvântul englez ”to cessate”, adică ”a înceta”.
Există și a treia categorie de teologi și predicatori,
care susțin că darurile miraculoase date de Duhul Sfânt nu au încetat, ci sunt
date și astăzi, și deci minuni și în special vindecări miraculoase se întâmplă
și astăzi. În această categorie mă încadrez și eu.