Dragă…
Mi-ai scris că ceea ce ai împotriva mea este asocierea
mea cu NAR. Ai văzut că eu nici nu știam ce este NAR şi nu știam că Bill
Johnson este parte din acest NAR (New Apostolic Reformation).
M-am gândit să-mi iau mai mult timp şi să scriu ceva
despre „asocierile” mele.
În anul 1980, am participat la congresul internațional de
evanghelizare (Billy Graham) din Pataya,
Tailanda. Am rostit şi eu acolo un mic discurs şi asta m-a proiectat în mișcarea
evanghelică lansată de Billy Graham.
În 1982, am participat la congresul extraordinar pentru ineranța
Scripturii, ținut la San Diego. Acolo au participat toţi liderii evanghelici
ai Americii. Am rostit acolo un discurs despre modul in care studierea într-o
universitate marxistă mi-a întărit credinţa, iar întâlnirea cu teologia liberală într-un seminar teologic mi-a ruinat
credinţa. Discursul acesta mi-a făcut prieteni printre cei mai de seamă pastori
şi teologi ai Americii, care apoi m-au invitat să predic în bisericile lor şi
să vorbesc în școlile lor.
Fiindcă eram Președinte al unei societăți misionare, eram
invitat în cele mai mari biserici la săptămânile lor de misiune. Cu ocaziile
acestea am cunoscut pastori din cele mai multe culte evanghelice din America.
Prin cca 1984, s-a ținut primul congres al evanghelicilor
dedicat concepției despre lume şi viaţa şi eu am ținut discursul de lansare a mișcării,
vorbind despre importanţa unei concepții despre lume şi viaţa în tarile
comuniste şi despre nevoia ca noi să învățăm să vorbim limba aceasta a concepției
generale despre lume şi viață.
Am participat apoi la lucrările multor comisii formate la
congresul acesta. Acolo am lucrat cu profesori de seminarii teologice, iarăși
din cele mai diverse culte evanghelice.
La un moment dat m-am împrietenit cu Adrian Rogers, cel
mai de seamă lider de atunci în Southern Baptist Convention. Tocmai începuse
fenomenul „mega church”. La început, mega church era considerată aşa dacă avea
peste două mii de membri. Apoi baremul a crescut… Adrian Rogers a organizat pe
pastorii de mega churches din Southern Baptist. Pe atunci erau cam 80! Ei se
întâlneau odată pe an într-o conferință de trei zile. Adrian m-a luat să
particip la una, şi a fost extraordinar să ascult timp de trei zile care sunt
problemele unei biserici de felul acesta.
Am participat şi la alt fel de conferințe. Interesante
erau cele din sfera lui Billy Graham, deoarece participau lideri din toate
cultele evanghelice şi am avut astfel ocazia să lucrez cu mulți dintre aceștia.
Acolo au apărut primii lideri care pledau pentru reactivarea categoriei de
„apostoli”. Peter Wagner, profesor la Fuller Seminary din Pasadena, California,
a devenit unul dintre liderii acestei mișcării.
După trezirea de la Toronto, din 1994, mișcarea
bisericilor Wineyard, întemeiată de John Wimber, a luat mari proporții. Unul
dintre liderii ei a fost Randy Clark, care l-a influienţat puternic pe Bill
Johnson.
De la Fuller Seminary, prin profesorul George Edon Ladd,
cu cartea lui „Prezenţa viitorului”, despre învăţătura lui Isus despre împărăția
lui Dumnezeu aici şi acum, a pornit mișcarea de întoarcere la învăţăturile lui
Isus din Nazaret, preluată de John Wimber şi de Peter Wagner, iar mai târziu de
Bill Johnson.
Eu m-am mișcat între toţi aceşti oameni amintiți mai sus,
şi mulți, mulți alții, reprezentând şi alte mișcări evanghelice.
A, da, să nu uit.
Pare de necrezut, dar evanghelicii din America simt tot
mai mult că sunt obiect nu numai de batjocură de la cei „politically corect”,
dar şi direct obiect de persecuție. Aşa se face că în 2001, John Piper a
organizat la biserica lui din Minneapolis o conferință pe această temă, la care
au participat 1.100 de pastori! După două zile de prezentări de comunicări care
documentau diferite aspecte şi forme ale persecuției, mi-a venit mie rândul să
vorbesc despre „Surse de putere în timp de persecuție.” A fost una dintre cele
mai puternice mesaje pe care mi le-a dat Domnul. La urmă la aplauze, s-au
ridicat toată audiența în picioare. Predica se găsește pe internet.
Iarăși, John Piper este inițiatorul unui nou şi mare
curent în mișcarea evanghelică.
Un alt curent este cel lansat de Bill Gothard, care aduna
la cursurile lui pană la 25.000 de participanți (curs de o săptămână). Am
predat şi eu un curs la ei, filmat şi apoi transmis la diferite alte localități,
cu titlul „Cum m-a eliberat Dumnezeu de frica de moarte.”
O altă mișcare. Scriitorul meu favorit în tinerețe a fost
E. Stanley Jones. Din cartea lui, Jesus
of the Mount m-am inspirat când am ținut predicile despre predica de pe
munte, la Speranța, Arad în 1956. Dacă citești prefața la Viată din belșug, găsești acolo mai multe date despre locul lui E.
Stanley Jones in viaţa mea. E. Stanley Jones a studiat la Asbury Seminary, În
Kentucky.
Prin 1985 sau
1986, un fost cercetător la Asbury Seminary s-a mutat la Wheaton, IL., unde
locuiam noi. Când am făcut cunoștință cu el şi am aflat că vine de la Asbury,
i-am povestit impactul lui E. Stanley asupra mea şi în special evenimentul pe
care-l povestesc în prefața la Viată din abundență.
A fost foarte mișcat şi imediat m-a întrebat dacă aș accepta să merg la Asbury
College and Seminary să spun acolo ce i-am spus lui. Am acceptat, am fost la
Asbury la capelă, acolo a fost o binecuvântare extraordinară şi consecința a
fost că m-am împrietenit cu Rectorul Dennis Kinlaw, care conduce o organizație
pentru promovarea sfințeniei prin viaţa în Cristos. Kinlaw a scris în câteva
dintre cărţile lui despre mine. Pe un profesor de la Asbury, John Oswalt, l-am
adus prin 1992 să țină o conferință despre sfinţenie la pastorii noștri, pe
care i-am adunat la Băile Felix. Mia târziu am tradus cartea lui Chemați să fie sfinți, în limba română.
Samuel Kamalesen, fost student la Asbury, face parte din mișcarea
pentru sfinţenie de tipul acesta. El m-a dus în India, unde am ținut o
săptămână de prelegeri despre martiraj.
Aici îţi semnalez ceva ciudat. Există o mișcare pentru
sfinţenie prin viaţa în Cristos lansată şi condusă de calviniști. Ea s-a format
în jurul conferințelor de vară de la Keswick. Eu fac parte şi din mișcarea aceasta şi la un moment dat am ținut Conferințe de
tip Keswick.
Cei de la Asbury sunt mișcarea pentru sfințenia vieții lansată
de arminianul John Wesley. Eu fac parte şi din una şi din alta.
Acum, poți să-ţi pui întrebarea: Din care mișcare face
parte Iosif Ţon? Răspunsul ar fi „Din toate şi din niciuna!”
Am participat la multe, am avut contribuții substanțiale
la multe, dar nu m-am asociat şi nu m-am identificat cu nici una! Mi-am păstrat
independența şi identitatea!
Bill Johnson este nou pe scena teologică în vremurile
acelea. El s-a lansat în 2003 cu cartea lui „When Heaven Invades the Earth”. El
era penticostal. În 2006 a ieșit din Assemblies of God şi a devenit
independent. Ca de obicei la asemenea biserici mari, şi biserica lui
organizează conferințe pe diferite teme. Eu am fost la două asemenea conferințe.
La prima, Bill nu era acasă. La a doua, chiar la urmă,
m-am dus în fată să dau mâna cu el. Noi ne văzusem în altă parte. M-a recunoscut şi a fost uimit să mă vadă acolo.
Şi-a făcut timp şi am avut cu el o discuţie de o jumătate de oră.
La aceasta se reduce „asocierea” mea cu ei.
Lucrul care m-a atras la ei este că după ce au îmbrățișat
concepția că Împărăția lui Dumnezeu este prezentă acum pe pământ şi că noi
suntem parte a ei, ei au făcut un pas mai departe şi au pus întrebarea: Cum se trăiește
în Împărăția lui Dumnezeu aici şi acum? Ca răspuns la această întrebare, au formulat
şi dezvoltat conceptul de cultura Împărăției lui Dumnezeu. Fiind o mega
biserică, cu câteva sute de angajați, toţi aceștia se relaționează între ei cu
percepte ale Împărăției. Atmosfera şi modul de relaționare sunt extraordinare:
ei trăiesc ce predică!
Acum când tu mi-ai scris că ei fac parte din noua mișcare
apostolică, îmi dau seama că e aşa, deoarece toţi din biserica lui îl consideră
pe Bill un apostol. Ei cred, ca foarte multe alte biserici şi chiar denominații,
că funcția de apostol nu a încetat, ci se continuă şi astăzi. Pe mine asta nu
mă deranjează, Eu de la ei iau ceea ce ţi-am spus mai sus.
Prin urmare, ideea ta că m-am asociat cu NAR, mă face să
zâmbesc. Atâta tot.
Încă odată, am participat la multe congrese, conferințe, mișcări,
dar nu m-am asociat cu nimeni. Eu rămân eu însumi.
Aceasta fiindcă am ascultat de îndrumarea pe care ne-o dă
apostolul Pavel: „Cercetați toate lucrurile şi luați (păstrați) ce este bun” (1 Tes.5:21). Aceste cuvinte sunt scrise
pe frontispiciul Colegiului Baptist Regents Park College, Oxford, (unde am
studiat între 1969-1972) în limba latină: Omnia
probate quod bonum tenete.
De la mulți dintre cei cu care am lucrat, am învățat
multe. Cât de baptist am rămas eu după
toate acestea, rămâne ca alții să stabilească. Dar oricum, eretic categoric nu
sunt.
Aș spune mai de grabă că sunt anabaptist. Asocierea mea
cu această mișcare este, teologic vorbind, mult mai profundă şi iată că nici
măcar n-am amintit-o.
Amintirea anabaptiștilor mă duce cu gândul la unul dintre
teologii care îmi sunt cei mai dragi:
Erasmus de Roterdam (1466-1536).
El a fort primul teolog care a cerut întoarcerea noastră
la învăţătura Domnului Isus. De la el au învățat anabaptiştii să clădească
totul pe învăţătura Domnului. Erasmus făcea parte din mișcarea care îl
produsese pe Thomas a Kempis (1388-1471), autorul cărții Imitatio Christi.
Ei bine, iată ca am stabilit, în sfârșit, cu cine mă
asociez!
Iosif Ţon
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.