După 7 ani de existenţă, cu peste 31 000 de postări, cu peste 50 de milioane de vizualizări (50 025 543 la 29.09.2020), cu peste 55 000 de abonaţi la newsletter-ul zilnic, cu un record de 197.071 accesări într-o singură zi, devenind astfel portalul de ştiri creştine din România cu cea mai rapidă creştere şi cu cele mai multe vizualizări, părăsim platforma Blogger şi:

̶S̶u̶n̶t̶e̶m̶ ̶î̶n̶ ̶c̶o̶n̶s̶t̶r̶u̶c̶ţ̶i̶a̶ ̶u̶n̶u̶i̶ ̶s̶i̶t̶e̶ ̶p̶r̶o̶f̶e̶s̶i̶o̶n̶a̶l̶,̶ ̶a̶d̶a̶p̶t̶a̶t̶ ̶c̶e̶r̶i̶n̶ţ̶e̶l̶o̶r̶ ̶t̶e̶h̶n̶o̶l̶o̶g̶i̶e̶i̶ ̶m̶o̶d̶e̶r̶n̶e̶

̶A̶n̶g̶a̶j̶ă̶m̶ ̶̶̶r̶̶̶e̶̶̶d̶̶̶a̶̶̶c̶̶̶t̶̶̶o̶̶̶r̶̶̶i̶̶̶ ̶̶̶ ̶ş̶i̶ ̶c̶o̶r̶e̶s̶p̶o̶n̶d̶e̶n̶ţ̶i̶ ̶̶̶r̶̶̶e̶̶̶g̶̶̶i̶̶̶o̶̶̶n̶̶̶a̶̶̶l̶̶̶i̶̶̶ ̶̶̶ ̶ş̶i̶ ̶d̶i̶n̶ ̶d̶i̶a̶s̶p̶o̶r̶a̶ ̶r̶o̶m̶â̶n̶ă̶

Încheiem parteneriate cu noi publicaţii şi site-uri de media

miercuri, 29 octombrie 2014

Iosif Ţon: Bunătate, Adevăr și Dreptate (12)

Capitolul 4.5: Cum descriu Psalmii bunătatea lui Dumnezeu

Am văzut că Psalmul 103 este psalmul revelației bunătății lui Dumnezeu. Să ne uităm acum la o multitudine de declarații ale lui David despre bunătatea lui Dumnezeu, presărate în alți psalmi. Însăși acumularea aceasta de afirmații despre bunătate ne face bine, dacă le lăsăm să se imprime în gândirea noastră.
”Întoarce-Te, Doamne, izbăvește-mi sufletul!
Mântuiește-mă, pentru bunătatea Ta!” (Ps.6:4)

Eu am încredere în bunătatea Ta,
sunt cu inima veselă, din pricina mântuirii Tale: cânt Domnului, 
căci mi-a făcut bunătate” (trad. literală, Ps.13:5-6)

”Strig către Tine căci mă asculți, Dumnezeule!
Pleacă-Ți urechea spre mine, ascultă cuvântul meu.
Arată-Ți bunătatea Ta cea minunată[...]” (Ps.17:6-7)
”Căci Împăratul se încrede în Domnul
și bunătatea Celui Preaînalt îl face să nu se clatine” (Ps.21:7)

”Da, fericirea și bunătatea mă vor însoți
în toate zilele vieții mele
și voi locui în casa Domnului până la sfârșitul zilelor mele” (Ps.23:6)

”Povățuiește-mă în adevărul Tău și învață-mă;
căci Tu ești Dumnezeul mântuirii mele,
Tu ești totdeauna speranța mea!
Adu-Ți aminte, Doamne, de îndurarea și de bunătatea Ta,
căci sunt veșnice.
Nu-Ți aduce aminte de greșelile din tinerețea mea,
nici de fărădelegile mele;
ci adu-Ți aminte de mine
după îndurarea Ta, pentru bunătatea Ta, Doamne.
Domnul este bun și drept,
de aceea arată El păcătoșilor calea.
El face pe cei smeriți să umble în tot ce este drept.
El învață pe cei smeriți calea Sa.
Toate cărările Domnului sunt bunătate și adevăr,
pentru cei ce păzesc legământul și poruncile Lui.” (Ps.25:5-10).

”O! Dacă n-aș fi încredințat că voi vedea bunătatea Domnului
pe pământul celor vii!” (Ps.27:13)

”Eu urăsc pe cei ce se lipesc de idolii deșerți
și mă încred în Domnul.
Fă-mă să mă veselesc și să mă bucur de bunătatea Ta” (Ps.31:6-7)

O, cât de mare este bunătatea Ta,
pe care o păstrezi pentru cei ce se tem de Tine
și pe care o arăți celor ce se încred în Tine,
în fața fiilor oamenilor![...]
Binecuvântat să fie Domnul,
căci Și-a arătat în chip minunat bunătatea față de mine,
parc-aș fi fost într-o cetate întărită.” (Ps. 31:19 și 21)

Bunătatea Ta, Doamne, ajunge până la ceruri,
și adevărul Tău până la nori.[...]
Cât de scumpă este bunătatea Ta, Dumnezeule!
La umbra aripilor Tale găsesc fiii oamenilor adăpost[...]
Căci la Tine este izvorul vieții;
prin lumina Ta vedem lumina.
Întinde-Ți mai departe bunătatea peste cei ce Te cunosc
și dreptatea peste cei cu inima curată.” (Ps.36:5,7, 9-10)

”Nu țin în inima mea îndurarea Ta,
ci vestesc adevărul Tău și mântuirea Ta
și nu ascund bunătatea și adevărul Tău în adunarea cea mare.
Tu, Doamne, nu-mi vei opri îndurările Tale,
ci bunătatea și adevărul Tău mă vor păzi întotdeauna” (Ps.40:10-11)

”Căci sufletul ne este doborât în țărână de mâhnire,
trupul nostru este lipit de pământ.
Scoală-Te ca să ne ajuți!
Izbăvește-ne, pentru bunătatea Ta” (Ps.44:25-26)

”Dumnezeule, la bunătatea Ta ne gândim
în mijlocul templului (cortului) Tău!” (Ps.48:9)

Ai milă de mine, Dumnezeule, în bunătatea (tov) Ta!
După bunătatea ta (hesed) cea mare, șterge fărădelegile mele” (Ps.51:1)

”Te voi lăuda totdeauna, pentru că Tu ai lucrat;
și în fața copiilor Tăi voi spera în Numele Tău, căci este bunătate” (Ps.52:9)

”Voi lăuda Numele Tău, Doamne, căci este bunătate” (Ps.54:6)
”Eu strig către Dumnezeu, către Cel Prea Înalt,
către Dumnezeu care lucrează pentru mine.[...]
Da, Dumnezeu Își va trimite bunătatea și adevărul.[...]
Înalță-Te peste ceruri, Dumnezeule,
peste tot pământul să se întindă slava Ta.[...]
Te voi lăuda printre popoare, Doamne!
Te voi cânta printre națiuni.
Căci bunătatea Ta ajunge până la ceruri și adevărul tău până la nori.
Înalță-Te peste ceruri, Dumnezeule,
peste tot pământul să se întindă slava Ta” (Ps.57:2-3, 9-11)

”Dumnezeul meu, în bunătatea Lui, îmi iese înainte,
Dumnezeu mă face să-mi văd împlinită dorința față de cei ce mă prigonesc.[...]           O, tăria mea! Pe Tine Te voi lăuda,
căci Dumnezeul meu, Dumnezeul meu cel prea bun este turnul meu de scăpare” (Ps.59:10, 17)

”Tu adaugi la zilele împăratului
lungească-i-se anii pe vecie.
În veci să rămână el pe tron înaintea lui Dumnezeu.
Fă ca bunătatea și adevărul Tău să vegheze asupra lui” (Ps.61:6-7)

”Odată a vorbit Dumnezeu, de două ori am auzit,
că ”Puterea este a lui Dumnezeu”.
A Ta, Doamne este și bunătatea,
căci Tu răsplătești fiecăruia după faptele lui ” (Ps.62:11-12)

”În bunătatea Ta, Tu ne asculți prin minuni,
Dumnezeul mântuirii noastre,
nădejdea tuturor marginilor îndepărtate ale pământului și mării!” (Ps.65:5)

”Binecuvântat să fie Dumnezeu,
care nu mi-a lepădat rugăciunea
și nu mi-a îndepărtat bunătatea Lui” (Ps.66:20)

”Dar eu către tine îmi înalț rugăciunea, Doamne, la vremea potrivită.
  În bunătate Ta cea mare,
răspunde-mi, Dumnezeule, și dă-mi ajutorul Tău” (Ps. 69:13)

”Inima nu le era tare față de El
și nu erau credincioși legământului Său.
Totuși, în bunătatea Lui, El iartă nelegiuirea și nu nimicește” (Ps.78:37-38)

Arată-ne, Doamne bunătatea Ta,
și dă-ne mântuirea Ta![...]
Da, mântuirea Lui este aproape de cei ce se tem de El,
pentru ca în țara noastră să locuiască slava.
Bunătatea și adevărul se întâlnesc,
dreptatea și pacea se sărută.” (Ps.85:7-10)

”Înveselește sufletul robului Tău[…]
Căci Tu ești bun (tov), Doamne, gata să ierți
și plin de bunătate (hesed) cu toți cei ce Te cheamă[...]
Nimeni nu este ca Tine între dumnezei, Doamne[...]
Învață-mă căile Tale, Doamne!
Eu voi umbla în adevărul Tău.
Fă-mi inima să se teamă de Numele Tău.
Te voi lăuda din toată inima mea, Doamne, Dumnezeul meu
și voi preamări Numele Tău în veci!
Căci mare este bunătatea Ta față de mine[...]
Tu, Doamne Tu ești un Dumnezeu îndurător și milostiv,
îndelung răbdător și bogat în bunătate și în adevăr” (Ps.87:4-5, 8, 11-13, 15)

”Căci zic: ”Bunătatea are temelii eterne!
Tare ca cerurile este adevărul Tău!”[...]
Dreptatea și judecata sunt temelia tronului Tău:
bunătatea și adevărul sunt înainte Feței Tale.
Ferice de poporul care cunoaște sunetul trâmbiței,
care umblă în lumina Feței Tale, Doamne.
El se bucură neîncetat de Numele Tău
și se fălește cu dreptatea Ta.
Căci Tu ești fala puterii lui:
și în bunătatea Ta ne ridici puterea noastră.[...]
Adevărul și bunătatea Mea vor fi cu el
și tăria lui se va înălța prin Numele Meu.” (Ps.89:2, 14-17, 24).

”Frumos este să lăudăm pe Domnul
și să mărim Numele Tău, Prea Înalte,
să vestim dimineața bunătatea Ta
și noaptea adevărul Tău,
cu instrumentul cu zece coarde și cu alăuta,
în sunetul arfei.
Căci Tu mă înveselești cu lucrările Tale, Doamne,
și eu cânt de veselie când văd lucrarea mâinilor Tale.
Cât de mari sunt lucrările Tale, Doamne,
și cât de adânci sunt gândurile Tale.” (Ps.92:1-5)

”Ori de câte ori zic: ”Mi se clatină piciorul!”,
bunătatea Ta, Doamne, mă sprijinește totdeauna.” (Ps.94:18)

Lăudați pe Domnul, căci este bun (tov),
căci bunătatea (hesed) Lui ține în veci” (Ps.106:1. Repetat în 107:1)

”Părinții noștri în Egipt n-au luat aminte la minunile Tale,
nu și-au adus aminte de mulțimea bunătăților Tale
și au fost neascultători la mare, la Marea Roșie[...]”
Psalmistul continuă cu o listă lungă de neascultări, dar:

Dumnezeu ”și-a adus aminte de legământul Său
și a avut milă de ei, după bunătatea Lui cea mare.” (Ps.106:7 și 45)

După ce face invitația:
Lăudați pe Domnul, căci este bun,
căci în veac ține bunătatea Lui”,
psalmistul face o lungă listă de neascultări ale lui Israel, și în cursul acestei înșiruiri de neascultări ne arată că ori de câte ori au strigat către Domnul, El i-a salvat. Refrenul acestei cântări este repetat de trei ori:
”O, de ar lăuda oamenii pe Domnul pentru bunătatea Lui
și pentru minunile lui față de fiii oamenilor!” (Ps.107: 1, 8, 15, și 31),
apoi ne avertizează:
”Cine este înțelept să ia seama la aceste lucruri
și să fie cu luare aminte la bunătățile Domnului” (v.43).

”Gata îmi este inima să cânte, Dumnezeule!
Voi cânta, voi suna din instrumentele mele;
aceasta este slava mea!
Deșteptați-vă, alăută și harfă!
Mă voi trezi în zori de zi:
Te voi lăuda printre popoare, Doamne,
Te voi cânta printre națiuni,
Căci mare este bunătatea ta
și se înalță mai sus de ceruri,
și adevărul Tău până la nori” (Ps.108:1-4)

Psalmii da la 115 la 118 erau ”cântarea” pe care o cântau evreii pe vremea Domnului Isus la sfârșitul mesei pascale. Evanghelia după Matei ne spune că: ”după ce a cântat cântarea, au ieșit în Muntele Măslinilor” (Mat.26:30).
Observați din citatele date mai jos, că această ”cântare” începe și se încheie cu proclamarea bunătății lui Dumnezeu. Chiar și când pleca spre cruce, Domnul Isus proclama că Dumnezeu este bun și că bunătatea Lui ține în veci:
”Nu nouă, Doamne, nu nouă, ci Numelui Tău dă slavă
pentru bunătatea Ta, pentru adevărul Tău” (Ps.115:1)

”Lăudați pe Domnul, toate națiunile,
lăudați-L toate popoarele.
Căci mare este bunătatea Lui față de noi
și adevărul Lui ține în veci” (Ps.117)

”Lăudați pe Domnul, căci este bun,
căci în veac ține bunătatea Lui”
(Ps.118:1, repetat și în versetul 29, în încheierea psalmului)

Psalmul 119, cel mai lung dintre toți psalmii (172 versete). La începutul lui, nu ni se spune cine este autorul. O teorie susținută în trecut, a fost că autorul ar fi fost Moise. O altă teorie spune că este scris mult mai târziu și că autorul ar fi Ezra. Indiferent cine este autorul, este unul dintre cei mai profunzi psalmi. Iată referirile la bunătatea lui Dumnezeu în acest psalm:
”Depărtează de la mine ocara de care mă tem!
Căci judecățile Tale sunt pline de bunătate.” (v.39)

Să vină, Doamne, bunătatea Ta peste mine,
mântuirea Ta, după făgăduința Ta!” (v.41)

”Pământul, Doamne, este plin de bunătatea Ta;
învață-mă orânduirile Tale!
Tu faci bine robului Tău,
Doamne, după făgăduința Ta.
Învață-mă să am înțelegere și pricepere,
căci cred în poruncile Tale.
Până când am fost smerit, rătăceam;
dar acum păzesc Cuvântul Tău.
Tu ești bun și binefăcător;
învață-mă orânduirile Tale! (v.64-68)

”Fă ca bunătatea Ta să-mi fie mângâierea,
cum ai făgăduit robului Tău!” (v.76)

”Înviorează-mă după bunătatea Ta” (v.88 și 159)
”O iau înaintea străjerilor de noapte și deschid ochii,
ca să mă gândesc adânc la Cuvântul Tău.
Ascultă-mi glasul, după bunătatea Ta[…]” (v.148-149)

Continuăm cu cei din urmă psalmi:
”Dacă ai păstra, Doamne, aducerea aminte a nelegiuirilor,
cine ar putea sta în picioare, Doamne?
Dar la Tine este iertare,
ca să fii de temut.
Eu nădăjduiesc în Domnul, sufletul meu nădăjduiește
și aștept făgăduința Lui.
Sufletul meu așteaptă pe Domnul,
mai mult decât așteaptă străjerii dimineața,
da, mai mult decât așteaptă străjerii dimineața.
Israele, pune-ți nădejdea în Domnul,
căci la Domnul este bunătatea
și la El este belșug de răscumpărare.
El va răscumpăra pe Israel
din toate nelegiuirile lui.” (v.130: 2-7).  

Lăudați pe Domnul căci este bun (tov),
căci în veac ține bunătatea Lui (hesed).
Lăudați pe Domnul dumnezeilor,
căci în veac ține bunătatea Lui”
(Psalmul 136: 1-2, refrenul din versetul 2 se mai repetă de 24 de ori, de la v.3 până la v.26).

”Te laud din toată inima,
cânt laudele Tale înaintea dumnezeilor.
Mă închin în templul (cortul) Tău cel sfânt
și laud Numele Tău pentru bunătatea și adevărul Tău,
căci Ți s-a mărit faima prin împlinirea făgăduințelor Tale[...]
Domnul va sfârși ce a început pentru mine.
Doamne, bunătatea Ta ține în veci,
nu părăsi lucrarea mâinilor Tale” (Ps.138:1-2 și 8)


”Nu intra la judecată cu robul Tău,
căci nici un om viu nu este fără pată înaintea Ta[...]
Îmi întind mâinile spre Tine;
îmi suspină sufletul după Tine,
ca un pământ uscat.
Grăbește de mă ascultă, Doamne!
Mi se topește Duhul;
Nu-mi ascunde fața Ta[...]
Fă-mă să aud dis de dimineață bunătatea Ta,
căci mă încred în Tine[...]
În bunătatea Ta nimicește pe vrăjmașii mei.” (Ps. 143:2-3, 6-8, 12)

”Să se trâmbițeze aducerea aminte de nemărginita Ta bunătate
și să se laude dreptatea Ta!
Domnul este milostiv și plin de îndurare,
îndelung răbdător și plin de bunătate.
Domnul este bun față de toți
și îndurările Lui se întind peste toate lucrările Lui.
Toate lucrările Tale te vor lăuda, Doamne!
Și credincioșii Tăi Te vor binecuvânta.
Vor spune slava împărăției Tale
și vor vesti puterea Ta,
ca să se facă cunoscut fiilor oamenilor puterea Ta
și strălucirea plină de slavă a împărăției Tale.
Împărăția Ta este o împărăție veșnică
și stăpânirea Ta rămâne în picioare în toate veacurile.
Domnul sprijinește pe cei ce cad
și îndreaptă pe cei încovoiați[...]
Domnul este drept în toate căile Lui
și milostiv în toate faptele Lui.” (Ps.145; 7-14,17)

”Domnul iubește pe toți cei ce se tem de El,
pe cei ce își pun speranța în bunătatea Lui” (Ps.147:11)

Vezi și ultimele noutăți în pagina 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.