Președintelui
Senatului României,
Președintelui
Camerei Deputaților,
Prim-ministrului
Guvernului României,
Subscrisa,
Platforma Civică Împreună, constatând lipsa lăcașurilor de cult din enumerarea
spațiilor care vor fi redeschise începând cu 15 mai, vă înaintăm prezenta
Procedură
prealabilă acționării în instanță pentru încălcarea exercițiului libertății de
credință
Preambul:
Potrivit
Decretului de instituire a stării de urgență emis de Președintele României, pe
data de 15 mai 2020, încetează starea de urgență declarată în temeiul OUG
1/1999 modificată.
Pe
perioada acestei stări de urgență, libertatea de credință a fost practic
anihilată în România, atât la nivel colectiv, cât și la nivel individual, prin
îngrădirea cetățenilor care nu sunt clerici a oricărui exercițiu al acesteia,
indiferent dacă privea participarea individuală la slujbe, dreptul de a avea
acces ori de a-i fi administrate Sfintele Taine, fiind interzis inclusiv
liberul acces în incinta curților lăcașurilor de cult în afara serviciului
religios.
Din
punct de vedere al istoriei vieții liturgice în România, dar și al evoluției
modului de respectare al libertății de credință la noi în țară de-a lungul
timpului, cetățenii români nu au mai cunoscut vreodată în istoria societății
românești o astfel de anihilare a exercițiului libertății de credință.
Situația
prezentă:
A
fost anunțat public de către Președintele României că începând cu 15 mai 2020
vom intra într-o ,,așa-numită stare de alertă".
Analizând
juridic reglementarea incidentă acestei noi stări, se constată cu titlu de
precizare prealabilă că, potrivit art. 4 alin. 1 lit. b din OuG 21/2004,
interpretat atât prin metodă sistematică, cât și teleologică, starea de alertă
se declară ,,în cazul iminenței amenințării sau producerii situației de
urgență". Cu alte cuvinte, situația de urgență care a fost considerată
atât de întemeiată de Președintele României încât să decreteze stare de urgență
pe o perioadă de 60 de zile, ar fi putut fi precedată de declararea unei stări
de alertă, textul dispoziției legale fiind fără putință de tăgadă sub aspectul
caracterului prealabil din punct de vedere logic al ,,iminenței
amenințării". Se observă că amenințarea, iminența sunt, din punct de vedere
logic, prealabile producerii riscului care a determinat declararea stării de
urgență, ceea ce nu este cazul în speță, starea de urgență încetând pe
15.05.2020.
Strict
cu privire la ce măsuri se pot dispune pe timpul acestei “așa-numite” stări de
alertă, este foarte clar stipulat în art. 4 din OuG21/2004 că se pot dispune
orice măsuri care sunt necesare pentru înlăturarea stării de forță majoră, fără
să avem decretată ori măcar definită o stare de forță majoră, cel puțin una în
condițiile riguroase pe care le prevede Dreptul pentru starea de forță majoră.
Este de asemeni în mod expres prevăzut în Ordonanța 21/2004 că măsurile astfel
dispuse numai în mod necesar pentru înlăturarea stării de forță majoră trebuie
oricum să fie proporționale cu situațiile care le-au determinat și să se aplice
cu respectarea condițiilor și limitelor prevăzute de lege, ele fiind stabilite
prin acte administrative ,,regulamente, planuri, programe sau documente
operative aprobate prin decizii, ordine sau dispoziții emise conform reglementărilor
în vigoare" și care potrivit art. 45 din OUG 21/2004 pot fi supuse unor
acțiuni în anularea lor în contencios-administrativ. Practic, este vorba despre
simple acte administrative.
Restrângerea
libertătii constitutionale de credintă nu poate fi realizată prin astfel de
acte administrative dispuse în baza OuG 21/2004, măcar si numai pentru că,
potrivit art. 115 alin 6 din Constitutia României ordonanţele de urgenţă nu pot
afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile
şi îndatoririle prevăzute de Constituţie. Așadar nu putem fi în prezența unei
restrângeri în temeiul acestei OuG 21/2004 în baza căreia Presedintele ne-a
anunțat instituirea unei “așa-numite stări de alertă”, declarate printr-o
“Hotărâre” (art. 4 alin. 5 din OuG 21/2004).
Am
demonstrat mai sus că în perioada stării de urgență, exercițiul libertății de
credință – garantată constituțional - a fost complet anihilat pentru cetățenii
români, cu excepția clericilor. Pentru starea de alertă anunțată, anihilarea sau
restrângerea exercițiului de credință nu poate fi făcută decât printr-o lege,
atât datorită prevederilor constutiționale și legale mai-sus enunțate, dar și
pentru art. 4 din OUG 1/1999 care prevede posibilitatea restrângerii exclusiv
până la încetarea stării de urgență (ea însăși numai în măsura respectării art.
53 din Constitutie).
*
În
aceste condiții, dincolo de încălcările constituționale pe care le-am trăit ca
societate creștină în ultimele două luni, vă solicităm ca în perioada acestei
stări de alertă să permiteți accesul creștinilor:
a)
în curțile lăcașurilor de cult la o distanță de 1,5 m unul de altul, pe timpul
serviciilor religioase desfășurate de slujitorii bisericii în interiorul
acesteia, cu respectarea tuturor măsurilor impuse de autoritățile medicale în
privința igienizării și protejării individuale,
b)
precum și în interiorul lăcașurilor de cult în afara duratei serviciilor
religioase, în mod individual, nu mai mult de trei persoane odată, cu
respectarea acelorași măsuri și cu igienizarea obligatorie ulterioară a
lăcașurilor.
În
ipoteza în care nu veti da curs acestei cereri rezonabile a societății civile
creștine, refuzul reprezintă o nouă sfidare dovedit anti-creștină prin
caracterul discriminatoriu aplicat creștinilor raportat la liberul acces al
cetățenilor României în oricare alt spațiu public decât incinta lăcașurilor de
cult.
Prezenta
constituie procedură prealabilă administrativă urmată de acționarea în
contencios administrativ, dar și de solicitarea de daune pentru consecințele
caracterului discriminatoriu al măsurilor aplicate.
Mihai
Gheorghiu
Președinte
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.