După 7 ani de existenţă, cu peste 31 000 de postări, cu peste 50 de milioane de vizualizări (50 025 543 la 29.09.2020), cu peste 55 000 de abonaţi la newsletter-ul zilnic, cu un record de 197.071 accesări într-o singură zi, devenind astfel portalul de ştiri creştine din România cu cea mai rapidă creştere şi cu cele mai multe vizualizări, părăsim platforma Blogger şi:

̶S̶u̶n̶t̶e̶m̶ ̶î̶n̶ ̶c̶o̶n̶s̶t̶r̶u̶c̶ţ̶i̶a̶ ̶u̶n̶u̶i̶ ̶s̶i̶t̶e̶ ̶p̶r̶o̶f̶e̶s̶i̶o̶n̶a̶l̶,̶ ̶a̶d̶a̶p̶t̶a̶t̶ ̶c̶e̶r̶i̶n̶ţ̶e̶l̶o̶r̶ ̶t̶e̶h̶n̶o̶l̶o̶g̶i̶e̶i̶ ̶m̶o̶d̶e̶r̶n̶e̶

̶A̶n̶g̶a̶j̶ă̶m̶ ̶̶̶r̶̶̶e̶̶̶d̶̶̶a̶̶̶c̶̶̶t̶̶̶o̶̶̶r̶̶̶i̶̶̶ ̶̶̶ ̶ş̶i̶ ̶c̶o̶r̶e̶s̶p̶o̶n̶d̶e̶n̶ţ̶i̶ ̶̶̶r̶̶̶e̶̶̶g̶̶̶i̶̶̶o̶̶̶n̶̶̶a̶̶̶l̶̶̶i̶̶̶ ̶̶̶ ̶ş̶i̶ ̶d̶i̶n̶ ̶d̶i̶a̶s̶p̶o̶r̶a̶ ̶r̶o̶m̶â̶n̶ă̶

Încheiem parteneriate cu noi publicaţii şi site-uri de media

joi, 20 decembrie 2018

Peter Costea 🔴 O luptă aprigă ce nu ar fi trebuit să existe: REFERENDUMUL CĂSĂTORIEI ÎN ROMÂNIA


În mai puţin de trei săptămâni, de la sfârşitul lunii septembrie şi până la începutul lunii octombrie, Uniunea Europeană, principalele partide politice din România, politicienii, mass-media şi liderii din media socială au reuşit să anihileze cel mai mare efort democratic din epoca postcomunistă a României, respectiv, anularea amendamentului constituţional iniţiat de cetăţeni pentru adoptarea căsătoriei naturale în Art.48 din Constituţia României.

Am fost acolo, străbătând ţara în ultimele două săptămâni ale campaniei, militând cu seriozitate şi fiind martor ocular la prăbuşirea relaţiilor democratice, precum şi la lupta crâncenă începută în urma atacurilor iniţitate împotriva referendumului, atât din partea Uniunii Europene, cât şi a miniştrilor săi din România.

Cum s-a ajuns în această situaţie şi ce a anume a motivat agresivitatea adversarilor?

Evenimentele s-au desfăşurat în următorul context, în noiembrie 2015, un grup de cetăţeni români au iniţiat un amendament constituţional pentru a adopta instituirea căsătoriei naturale dintre un bărbat şi o femeie, în Constituţia României. Au fost necesare doar 1,5 milioane de semnături valabile în acest scop, dar au obţinut 3 milioane de semnături, într-un termen legal de 6 luni. În vara anului 2016 amendamentul a fost declarat constituţional de Curtea Constituţională a României, iar în mai 2017 a fost votat şi aprobat, cu lejeritate în Camera Deputatilor. Discuţiile aprinse între partidele politice din România, cu privire la amendament, au condus la apeluri repetate şi neîntemeiate către Curtea Constituţională a României, şi chiar preşedintele ţării, dl. Klaus Iohannis, care urma să preia preşedinţia Uniunii Europene pentru un interval de 6 luni, în prima jumătate a anului următor, s-a declarat împotriva amendamentului propus. Fiecare recurs a fost epuizat până la sfarşitul primăverii anului 2018, astfel că în 11 septembrie 2018, Senatul României a adoptat amendamentul cu 107 voturi pro şi doar 13 împotrivă.

Prin Lege, amendamentul urma să fie supus la vot într-un referendum naţional în termen de 30 de zile de la adoptarea sa în Senatul României. Guvernul a programat referendumul pentru weekendul din 6 şi 7 octombrie, oferind cetăţenilor doar 24 de zile pentru a susţine lupta în favoarea sau împotriva propunerii constituţionale. Însă, perioada a fost redusă la o săptămână deoarece, potrivit Legii, Curtea Constituţională trebuia să valideze amendamentul a doua oară. 

În data de 17 septemrbie, a avut loc a doua validare, cu 7 voturi pro şi 2 voturi împotrivă, însă hotărârea Curţii a intrat în vigoare în 18 septembrie, după data publicării sale în Monitorul Oficial. Astfel, doar în data de 17 septembrie s-a clarificat că referendumul va fi efectiv organizat, permiţând cetăţenilor doar 19 zile de campanie efectivă, aproximativ 3 săptămâni. 

Cetăţenii s-au grăbit să mobilizeze publicul pentru referendum, au realizat postere, fluturaşi de promovare, afişe şi au obţinut permisiunea primăriilor pentru a prezenta şi promova materialele de campanie în locuri publice.

O altă provocare majoră a fost cerinţa unui prag de participare la alegeri, pentru validarea amendamentului, care impunea de fapt participarea la vot a cel putin 30% din totalul electorilor eligibili din România. Aceasta s-a dovedit a fi o provocare imensă, deoarece milioane de români trăiesc în străinătate, în special în Europa de Vest şi în Republica Moldova. Potrivit rapoartelor oficiale ale României, există aproape 19 milioane de cetăţeni români cu drept de vot în întreaga lume, dintre care aproape 6 milioane trebuie să voteze pentru a valida amendamentul. Însă, trebuie precizat, că majoritatea democraţiior occidentale nu impun un prag anume de participare la vot, cel mai bun exemplu, fiind referendumul irlandez din anul 2015, cu privire la căsătoria homosexualilor, care a fost validat prin votul a doar 1,2 milioane de persoane.

Formularea amendamentului pe buletinele de vot a fost de asemenea un subiect care a generat confuzie. S-a cerut cetăţenilor să voteze doar “da” sau “nu” ca răspuns la întrebarea “sunteţi de acord cu legea adoptată de Parlament pentru revizuirea Constituţiei?” Nu s-a optat pentru formularea unei afirmaţii clare, de genul: “Sunteţi de acord cu definirea căsătoriei în Art. 48 a Constituţiei, ca fiind unirea dintre un bărbat şi o femeie?” Spre deosebire de Statele Unite, legile României nu permit cetăţenilor să conteste formularea pe buletinele de vot. Formularea este un şablon scris în lege şi nu de oficialităţile guvernamentale, ce nu poate fi atacată în instanţă. 

Oamenii au fost confuzi şi îngrijoraţi, că amendamentul a fost o schemă a guvernului socialist aflat la guvernare, care până în prezent rămâne cel mai nepopular guvern din România postdecembristă. Dezinformarea că referendumul era “o schemă socialistă” s-a răspândit şi în mediul online, fiind menită să inducă în eroare cetăţenii cinstiţi şi bine intenţionaţi.

Cu toate acestea, 3.857.308 de alegători români eligibili au votat, atât în ţară cât şi în disapora, iar dintre aceştia 3.531.732 au votat în favoarea amendamentului, reprezentând un procent de 93% din total. Numărul celor care s-au prezentat la vot a însumat un procent de 21.1% din totalul celor cu drept de vot. Prin comparaţie, cea mai mare rată de recunoaştere a unei modificari în amendamentele cu privire la căsătorie, din Statele Unite a fost în Tennessee cu putin peste 81%.

Dacă nu ar fi fost cerut un prag de votare, astăzi amendamentul căsătoriei ar fi fost parte din Constituţia României, susţinut de o rată de recunoaştere fără precedent, oriunde în lume. 

Gândind în retrospectivă şi ţinând cont de provocările existente, este extraordinar că unul din cinci români cu drept de vot şi-au folosit dreptul pentru a-şi exprima părerea. Dacă nu ar fi fost eforturile susţinute ale Uniunii Europene, partidelor politice, politicienilor şi mass-mediei, România ar fi devenit cel de-al 15-lea stat membru al Consiliului Europei care defineşte căsătoria în sensul său natural în Constituţie, ca fiind unirea dintre un bărbat şi o femeie.

Socialiştii europeni s-au opus referendumului, şi în stilul lor tipic arogant au transmis Guvernului socialist român să facă tot posibilul pentru a se asigura că referendumul nu va trece. La sfârşitul lunii septembrie Euractiv a informat că 26 de lideri ai grupului socialist din Parlamentul European s-au întâlnit cu primul-ministrul României, al cărui partid socialist democrat este la guvernare în România, şi au cerut socialiştilor români să se ridice împotriva “modificării constituţionale a interzicerii căsătoriei între persoane de acelaşi sex”.

Discuţiile au fost tensionate, iar strigătele au fost auzite chiar şi de cei care se aflau în afara camerelor unde a avut loc şedinţa, în timp ce liderii socialişti europeni îşi ridicau vocile către colegii lor romani. Glasurile ridicate au avut impact. Înainte de întâlnire, socialiştii români au făcut totul pentru referendum, însă la întoarcerea acasă, au anunţat că nu vor mai lupta în favoarea amendamentului.

La aceaşi idee au ajuns şi alte partide politice din România, inclusiv cei care se considerau, din punct de vedere politic, de dreapta. Mai mult decât surprinzător, chiar şi în timpul campaniei desfăşurate, politicienii s-au aliniat cu partidele conservatoare şi au depus plângeri împotriva organizaţiilor neguvernamentale şi civice care au ridicat panouri de promovare a amendamentului, susţinând că au încălcat legile aplicabile privind desfăşurarea campaniilor. Primariile din România s-au străduit să impună eliminarea afişelor considerate a încălca legile. Curios este, că aceleaşi primării au aprobat înainte expunerea aceloraşi afişe şi în aceleaşi locaţii. Un exemplu extrem face referire la o biserică care şi-a acoperit faţada clădirii cu un afiş uriaş în care li se cerea oamenilor să voteze în favoarea amendamentului, iar primăria locală a obligat biserica să dea jos acel afiş. Însă, a fost organizat un protest zgomotos în stradă, iar primăria şi-a retras plângerea. Nu au fost puse la dispoziţia publicului procese sau căi de atac care să conteste deciziile ad hoc ale primăriilor şi ale primarilor, existând astfel posibilitatea, ca în urma depunerii unei plângeri, a unui simplu cetăţean afişele să fi înlăturate.

În Timişoara, Primăria a decretat oprirea distribuirii în public a fluturaşilor care menţionau căsătoriile de acelaşi sex, considerândul-le dăunătoare pentru copii, şi în acelaşi timp aceşti fluturaşi au fost consideraţi ofensatori pentru cuplurile de acelasi sex. Acestea sunt doar câteva din exemplele care susţin ideea unei campanii cu totul şi cu totul confuză. 

Instanţele păreau neputincioase şi incapabile să discearnă între legile privind alegerile de rutină şi cele privind referendumurile, în special campaniile iniţiate de cetăţeni. Acest referendum a fost primul referendum iniţiat de cetăţeni, în istoria României.

Războiul psihologic împotriva referendumului a fost, de asemenea, alimentat de o opinie diferită anexată la decizia Curţii Constituţionale din 17 septembrie 2018, în care un judecător nonconformist preciza că cetăţenii României care subscriu la “viziunea tradiţională a căsătoriei” ca avand o “viziune contrară” care intră în conflict cu hotărârile Curţii Europene a Drepturilor Omului. 

Mulţi dintre politicienii români au încurajat cetăţenii să boicoteze referendumul. Acest lucru, este de neconceput, spre exemplu, pentru cetăţenii republicii americane, unde nici un politician nu ar îndrăzni să încurajeze cetăţenii să nu voteze. Ci dimpotrivă, în majoritatea democraţiilor, cetăţenii sunt încurajaţi să voteze, iar în unele state, cum ar fi Australia, aceştia sunt sancţionaţi nominal dacă nu votează.

Reacţia mass-mediei din România privind referendumul a fost, de asemenea, un eşec total. Rareori au fost invitaţi susţinătorii referendumului în cadrul unor emisiuni, iar atenţia a fost centrată, în cea mai mare parte, pe aspecte mai puţin importante, cum ar fi “discriminarea împotriva minorităţilor sexuale” şi costul ridicat al referendumului, în jur de 50 de milioane de dolari, care, au afirmat criticii, puteau fi utilizaţi în scopuri mult mai bune, cum ar fi construirea de şcoli sau spitale. Nu de puţine ori, singurii invitaţi care apăreau la emisiuni, erau susţinătorii influenţi poziţionaţi împotriva referendumului, care ofereau discursuri, minute bune, fără a fi întrerupţi.

Referendumul căsătoriei româneşti a eşuat şi nu este sigur că va mai fi vreodată votat. Cu toate acestea, trebuie remarcate şi rezultatele pozitive: 3,5 milioane de cetăţeni s-au luptat cu confuzia, ameninţările, cenzura politicienilor, dispreţul Europei şi atacurile neîncetate ale liderilor din media socială, şi au votat în favoarea căsătoriei naturale.

Referendumul a fost gratuit, fără îndoială, dar, de asemenea, nu a fost corect. Dacă ar fi votat toţi cetăţenii, probabil că 90% sau mai mult din toţi alegătorii eligibili, ar fi votat în favoarea amendamentului. Dar pragul de 30%, care în opinia mea este nedemocratic, l-a condus la eşec. 

Cu toate acestea, chiar dacă referendumul a eşuat, se poate spune că acest exerciţiu al democraţiei, a fost un fel de plebiscit neoficial, similar celui care a avut loc în Australia în anul 2017, în care cetăţenii şi-au exprimat foarte clar viziunea asupra căsătoriei. În plebiscitul australian, puţin peste 38% dintre cetăţeni au susţinut păstrarea căsătoriei naturale, ca instituţie familială normativă. În acest context, rezultatul românesc a fost cu siguranţă zdrobitor. Voturile în favoarea amendamentului au fost, de asemenea, neobişnuit de multe, în rândul românilor care trăiesc în Europa de Vest, unde mai mult de 100.000 dintre aceştia au votat. Aceasta arată că ei erau conştienţi de consecinţele căsătoriei între persoanele de acelaşi sex, trăind consecinţele acestei decizii, în ţările în care lucrează, şi dorind să se asigure că acest lucru nu se va întâmpla şi în România.

Deocamdată, căsătoria între persoanele de acelaşi sex rămâne interzisă în România, de legislaţia clară, continuând să fie definită în Codul Civil al ţării, ca unirea dintre un bărbat şi o femeie. Modificarea legii ar fi o provocare, deoarece necesită un vot de 60% sau mai mult din Parlament. Este puţin probabil, să se întâmple acest lucru în viitorul apropiat sau chiar la alegerile intermediare, pentru că atunci când un număr de 3,5 milioane de români transmit politicienilor că doresc să păstreze căsătoria naturală ca normă în ţara lor, ar fi o prostie ca cei care îi reprezintă în Parlament, să legifereze altfel, cel puţin pentru moment.

Peter Costea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.