Nota Redacţiei: Alexandru Nădăban a predat timp de 10 ani la Universitatea Emanuel din Oradea Istoria Bisericii, Eclesiologie, Erezii moderne, Istoria culturii şi civilizaţiei. A mai predat la Facultatea de Teologie Didactică Betania Arad (partea Univ “Aurel Vlaicu” Arad) Istoria creştinismului, Eclesiologie, Teologia Noului Testament, Erezii moderne.
Proiectul studiilor în teologie făcute mai ales de români
baptiști și de unii penticostali în străinătate după 1989 s-a materializat în
cîteva locații diferite, dar au existat două direcții principale de studiu: una
în Statele Unite ale Americii și a doua în Marea Britanie. După spusele unui
important personaj de la București, două direcții sensibil diferite în care se
vor confrunta teologii neo-conservatori (i.e. liberali…) formați în Anglia, cu
cei conservatori, chiar fundamentaliști, formați în USA… Aceiași percepție a
avut-o și Iosif Țon ce ne-a atenționat (tardiv) la LBC în ultimul an că ne
confruntăm cu teologia liberală. După mai puțin de un an, același Țon m-a pus
somat la interviul angajării la IBEO să declar cum m-am luptat cu teologia
liberală. Am fost angajat. (Asta ca să se termine o dată cu cît de liberal sunt
și pe cine slujesc.) De remarcat că cele două curente nu s-au confruntat
doctrinar, conceptual, ci, după cum spunea un tovarăș de suferință, în domeniul
sferelor de influență și în antagonizarea reciprocă a surselor de finanțare din
străinătate.
Atît prima direcție, cît și cea de-a doua s-au
desfășurat în diferite locații. În SUA amintesc Liberty University unde au plecat
unii dintre tineri ce din păcate (sau din fericire) nu s-au mai reîntors în
țară. Tot în SUA a existat și o școală mai fundamentalistă a cărei locații îmi
scapă. În cea de a doua direcție, au existat mai multe centre (Belfast, Queens’
University. Wales, Spurgeon), unul dintre ele, poate cel mai populat de români
a fost LBC, unde ne aflam în anul III 15 români. Spre edificare vezi poza ce
apare pe blogul lui Dănuț Mănăstireanu, din care lipsește Paul Negruț,
considerat probabil cel mai influent exponent al baptismului autohton. Singurul
pastor penticostal ce îl cunoscusem în program pe cînd eram încă în țară nu a
finalizat cursul.
O altă remarcă de care trebuie ținut cont este
că indiferent de orientarea celor care au început să studieze teologia la acest
nivel, nu s-a pus niciodată problema orientării teologice a școlilor în cauză.
În primul rînd s-a sesizat oportunitatea, apoi s-a făcut chemarea la studii și
s-au așteptat rezultate. Deschiderea inițială, cînd s-au trimis tineri și
tinere nu a avut în vedere că România și mai ales bisericile baptiste și
penticostale erau tributare unui sistem patriarhal aproape închis ermetic, unde
femeile ce predau erau privite cu suspiciune.
Deci, de la circa 40 de oameni, cu care a
plecat la drum proiectul LBC, au obținut doctorate Paul Negruț, Gheorghe Ille
(London University), Alexandru Neagoe, Octavian Baban, Cornel Boigeanu, Silviu
Rogobete, Sorin Sabou, Simona Sabou, Alexandru Nădăban, Dănuț Mănăstireanu,
ceea ce înseamnă 25%. Cu toate că 10 doctorate (împreună cu cele a lui Sorin și
Simona Sabou ce n-au studiat în străinătate, ci la Oradea, dar și-au făcut
doctoratele la LBC) ridică procentajul celor ce au terminat la LBC și au
obținut un doctorat la 10/17, adică mai mult de 50%. Pozitiv sau negativ, acesta
este rezultatul. Atîta s-a realizat.
Mircea Mitrofan, Dorin Axente și Cristi
Sigheartău mai au la activ un MA în teologie cu specializarea hermeneutică tot
la LBC.
La revenirea mea în țară, am început să predau,
urmat la scurt timp de Dănuț Mănăstireanu, după un an de Mircea Mitrofan și
Dorin Axente (ce au finalizat programul de MA). Ulterior ultimii doi au revenit
la Londra pentru doctorat. Din surse independente am aflat că ulterior a mai
predat, cel puțin în scripte și Corneliu Boingeanu. Tot pe surse, Mitrofan și
Axente ar fi dorit să continue să predea, dar au fost refuzați din motive
neînțelese de mine (și nu numai) de către eminențele cenușii de la UBEO.
Dorința de a preda acolo și-au manifestat-o atît Gina și Petrică Bulica,
Alexandru Neagoe și Silviu Rogobete (rezidenți în Timișoara), dar și aceștia au
fost amînați și ulterior refuzați. Ca urmare la Timișoara a apărut și s-a
dezvoltat Centrul de Educație Creștină și Cultură Contemporană Areopagus.
După doi ani de studii în țară cu LBC Emil
Bartoș a ales finalizarea studiilor la o altă universitate din Marea Britanie,
plecînd să își finalizeze studiile în 1994. După obținerea doctoratului a
ocupat funcția de decan la UBEO, apoi din cauza divergențelor cu Paul Negruț a
fost executat în același stil binecunoscut, ulterior plecînd Paulian Petric
(PhD Cluj) și Silviu Tatu (PhD Oxford).
În același timp lui Sorin și Simonei Sabou li
s-a refuzat prelungirea contractului le UBEO. Motivul sau motivele stau poate
în orientarea spre finalizarea studiilor prin SMR (alias Iosif Țon), nu prin
filiera Paul Negruț. Un alt personaj important prin prisma alegerilor
independente făcute a fost și Călin Pop ce a terminat la IBEO, apoi preparator
la IBEO, ulterior BA, MA, PhD în USA, actualmente Atlanta. Atît lui cît și unui
alt student înscris la doctorat la o universitate din Ivy League i s-a spus că
nu pot preda la UBEO atunci cînd aceștia au vizitat UBEO. Les jeux sont faits,
rien ne va plus…
Nu știu de ce nu a mai predat la UBEO Gheorghe
Ille. Totuși Corneliu Boingeanu și Octavian Baban, ulterior Sorin și Simona
Sabou au predat la ITB București și Emil Bartoș la ITPB. Mărturisesc că și mie
mi s-a făcut propunerea de a preda la București de către Ioan Bunaciu, dar am
refuzat. În același timp am fost tras de limbă cu o mare invidie detectată în
glas cu privire la sursele de finanțare din străinătate a Oradiei. N-am avut
contacte directe cu astfel de surse, așa că nu le cunoșteam. În contrast cu
cele spirituale, totdeauna banii m-au lăsat rece.
Și cu aceasta am ajuns la partea mai spinoasă,
dezamăgitoare a afacerii studii în străinătate pe bani mulți, cu aplicații în
țară.
La acest punct aș vrea să fac o remarcă cu
caracter general, dar cred eu, de bun simț. Orice investiție are un scop. Cu
cît este mai importantă, cu atît se așteaptă ca rezultatele ei să fie mai bune.
În anii 90, cînd noi ne-am început studiile, românii plecau din țară ca să nu
se mai întoarcă, pentru că la noi nu erau condiții bune de studiu, de trai și
de muncă. Acest lucru a fost confirmat de plecările masive la munca și traiul
din străinătate după deschiderea granițelor CE. Investiția ce se făcea în noi,
ce ne consideram pe bună dreptate niște privilegiați, a fost privită cu
seriozitate și respect.
Marea investiție făcută în studierea teologiei
evanghelice în beneficiul comunității evanghelice din România a fost
subvenționată de comunitatea evanghelică din Occident. Parafrazînd o veche
expresie ce spunea că la filmele coproducții franco-române noi am dat caii și
peisajul, și ei actorii și banii, aș putea spune că de data asta noi am dat
actorii și ei au dat finanțele. Și aici există, poate de ambele părți, cred eu,
două mari regrete: primul, că această investiție nu a fost exploatată și al
doilea, că această investiție extrem de mare a fost sabotată. Să mă explic:
Reveniți în țară absolvenții 1994 au fost
înglodați în sistemul românesc: traiul deloc ușor, mijloace materiale reduse,
salarizare aproape mizeră, facilități inexistente și resurse academice extrem
de reduse. La toate astea se adăuga presiunea continuării studiilor
post-universitare, lipsa cronică a timpului de pregătire a cursurilor, lipsa de
experiență în predare și de ce nu, o familie sau o căsnicie ce își cerea
drepturile legitime. Ba unii dintre cei ce erau în programe de doctorat erau
implicați în pastorală.
Unde ar fi fost loc de relaxare, meditare,
gîndire fecundă plină de imaginație și cine știe, conform visurilor unora,
predicare, ucenicizare, misiune, timp devoțional pentru creștere spirituală? Ca
să dau un singur exemplu, în cei zece ani de predare la Oradea am fost doar de
două ori în concediu și acesta s-a datorat unui eveniment foarte trist, decesul
tatălui meu. El ne-a lăsat niște bani și am moștenit Dacia aceea de pomină. Dar
cine știe, alții au avut parte de timpuri mai bune.
Studiile în străinătate mai aveau ca scop și
promovarea unor „lucrători” bine pregătiți. Se subînțelegea că cei bine
pregătiți vor sălta calitativ și poate cantitativ nivelul comunităților din
țară. Cu toate acestea structurile de putere baptiste interne nu erau pregătite
pentru un influx masiv din exterior. Asta ar fi dat peste cap rînduielile deja
împămîntenite. Și fiefurile controlate. Biserica-fortăreață nu era gata să
ofere locuri cu mari reponsabilități și influență unor persoane integre, pe
care nu apucaseră să le influențeze, să și le subordoneze în vreun fel, să le
integreze în structuri de interese și diverse proiecte. Am simțit asta pe
pielea mea de cîteva ori cînd cineva mi-a comunicat că vrea să mă trimită la un
curs de șase săptămîni în SUA, apoi altcineva m-a informat că se puneau
întrebări de genul „Cine-l ține pe ăsta aici?” Nu am fost singurul ce a
beneficiat de atenția unui sau altui pol al puterii.
Articol preluat cu permisiunea autorului; sursa: AICI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.