Standardele pentru educația sexuală în Europa, stabilite în urmă cu 10 ani de Organizația Mondială a Sănătății (OMS), indică ce ar trebui să cunoască copiii din anumite categorii de vârstă, astfel încât "să-și trăiască sexualitatea într-o manieră împlinită și responsabilă”.
Încă din introducere, în documentul mai sus menționat se precizează că informațiile transmise în mod traditional prin educație sexuală, de tipul boli sau sarcini nedorite, sunt adesea înspăimântătoare pentru copii și nu sunt relevante pentru ei. Astfel încât, menționează OMS, este necesară o abordare holistică, bazată pe înțelegerea sexualității ca pe un domeniu al potențialului uman, care să ajute copiii și tinerii să-și formeze abilități esențiale pentru a-și determina sexualitatea și relațiile la diferite etape de dezvoltare.
„Această abordare îi ajută (pe copii și pe tineri- n.red) să devină mai informați și, astfel, să-și trăiască sexualitatea și parteneriatele de o manieră împlinită și responsabilă. Iar abilitățile respective sunt esențiale pentru autoprotejarea față de potențialele riscuri”, subliniază OMS.
În stabilitarea standardelor pentru diferite categorii de vârstă, OMS pornește de la ipoteza că educația sexuală începe chiar de la naștere. Astfel, OMS consideră că bebelușii învață încă de la naștere valoarea și plăcerea contactului fizic, a căldurii și intimității. La scurt timp după aceasta, bebelușii învață ce este „curat” și ce este „murdar”.
De altfel, OMS precizează că simțurile sexuale apar la copii de la o vârstă foarte fragedă, la 2-3 ani ei începând să-și exploreze propriile corpuri, prin masturbare timpurie, sau pe ale prietenilor, prin jocuri de rol.
„Copiii învață despre mediul în care trăiesc prin experiment, iar sexualitatea nu diferă cu nimic de alte domenii în acest sens. În urma unei cercetări extensive observaționale au fost identificate comportamente sexuale comune la copii, asigurând astfel că acest tip de comportament este considerat normal”, subliniază OMS.
De fapt, insistă OMS, sexualitatea la copii este mult mai pronunțată decât la adulții obișnuiți. Acesta poate fi considerat un aspect al dezvoltării senzualității, care reprezintă o parte a dezvoltării psihologice, sociale și biologice.
În general, grupurile de vârstă sunt 0-4, 4-6, 6-9, 9-12, 12-15, și 15 și peste, au fost selectate în conformitate cu grupurile de vârstă ale OMS, deoarece acestea reflectă etapele de dezvoltare. Însă, scrie OMS, în funcție de dezvoltarea individuală, copiii pot să corespundă mai bine unui alt grup de vârstă decât ar indica vârsta lor calendaristică.
Subiectele abordate la diferite etape de vârstă sunt menite să anticipeze faza de dezvoltare ulterioară sau următoare, astfel încât copiii să fie mai bine pregătiți pentru gestionarea lor.
De exemplu, pentru categoria de vârstă 0-4 ani, copiii trebuie să fie educați să-și formeze respectul pentru egalitatea de gen. Deja, copilul află despre bucuria de a-și atinge propriul corp, prin masturbare, și este sprijinit să-și exprime propriile necesități, dorințe și limite.
Copiii cu vârsta de 4-6 ani sunt învățați despre sentimentele sexuale (apropiere, plăcere, excitare), care ar trebui să fie pozitive și să nu includă constrângerea sau ofensa. De asemenea, copiii pot afla acum despre dragostea față de persoanele de același sex.
Copiii de 6-9 ani discută deja de actul sexual, despre "sexul acceptabil” (acord reciproc și voluntar).
Copiii de 9-12 ani ajung la prima experiență sexuală, sunt învățați despre orientarea sexuală și despre diferența dintre identitatea de gen și sexul biologic.
Începând cu 12 ani, elevii trebuie să afle la școală despre sarcină, chiar și în cazul persoanelor de același sex, despre contracepție și despre avort.
De la 15 ani, adolescenții trebuie să fie învățați să aibă o părere critică față de normele culturale/religioase ce țin de sarcină, calitatea de a fi părinte. Acum, elevii trebuie să fie ajutați să-și schimbe posibilele sentimente negative, dezgust și ură față de homosexualitate la acceptarea și aprecierea diferențelor sexuale. Tot acum, tinerele fete sunt învățate despre dreptul la avort.
În ceea ce privește mediul educational, OMS precizează că acesta ar trebui "să ofere posibilități de învățare copiilor pentru a obține propriile experiențe într-un mediu sigur și stimulator”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.