Devenirea
noastră hristică începe cu o îmbrăcare ciudată: „Îmbrăcați-vă cu o inimă plină
de... .” De obicei, când ni se spune „îmbrăcați-vă cu...!”, ne gândim să punem
ceva pe noi. De data aceasta,
„îmbrăcarea” presupune să punem ceva în noi, nu pe noi. Cu alte cuvinte, mai
întâi ni se cere o schimbare lăuntrică radicală, pentru că:
Nu-n
vuietul mulțimilor stârnite
Și
nu în vii aplauze pe străzi,
Ci-adânc
în noi e lupta ce ne-aduce
Înfrângeri,
sau victorii negrăite.
Ca
să se poată manifesta în relații, sfințirea trebuie să înceapă în noi. Nu la
întâmplare scrie Pavel: „Ca niște aleși ai lui Dumnezeu, sfinți și preaiubiți,
îmbrăcați-vă cu o inimă plină de îndurare, cu bunătate, cu smerenie […]” (Col.
3:12, s.n.).
Îndemnul
apostolului rezonează cu sfatul înțeleptului Solomon din Proverbe: „Păzește-ți
inima mai mult decât orice, căci din ea ies izvoarele vieții” (4:23). După cum
bine știm, apa va fi întotdeauna pe măsura calității izvorului. Pentru ca în
relațiile noastre să fie prezente îndurarea, bunătatea, smerenia, blândețea,
îndelunga răbdare, îngăduința, iertarea și pacea, iar în loc de cuvinte rele,
Cuvântul lui Dumnezeu și cântări de laudă, trebuie curățat izvorul. Curățarea
lui cere implicarea noastră hotărâtă și totală. Faptul că majoritatea verbelor
din text sunt la diateza activă și reflexivă semnalează acest imperativ.
1Dacă,
deci, ați înviat împreună cu Cristos, […] 5...omorâți mădularele voastre care sunt pe pământ:
curvia, necurăția, patima, pofta rea și lăcomia, care este o închinare la
idoli. […] 8... lăsați-vă de toate aceste lucruri: de mânie, de vrăjmășie, de
răutate, de clevetire, de vorbele rușinoase care v-ar putea ieși din gură. 9Nu
vă mințiți unii pe alții, întrucât v-ați dezbrăcat de omul cel vechi, cu faptele
lui, 10și v-ați îmbrăcat cu omul cel nou, care se înnoiește spre cunoștință, după chipul Celui
ce l-a făcut. 11Aici nu mai este nici Grec, nici Iudeu, nici tăiere împrejur,
nici netăiere împrejur, nici Barbar, nici Schit, nici rob, nici slobod, ci Cristos
este totul și în toți. 12Astfel dar, ca niște aleși ai lui Dumnezeu, sfinți și
prea iubiți, îmbrăcați-vă cu o inimă plină de îndurare, cu bunătate, cu
smerenie, cu blândețe, cu îndelungă răbdare. 13Îngăduiți-vă unii pe alții, și,
dacă unul are pricină să se plângă de altul, iertați-vă unul pe altul. Cum v-a
iertat Cristos, așa iertați-vă și voi. 14Dar
mai presus de toate acestea, îmbrăcați-vă cu dragostea, care este
legătura desăvârșirii (Coloseni 3:1-14).
În
textul de mai sus, apostolul descrie procesul sfințirii. Agentul sfințitor este
Duhul Sfânt, dar El nu-și poate duce la bun sfârșit lucrarea fără participarea
noastră. Nouă ni se cere să omorâm..., să ne lăsăm de ..., să ne îmbrăcăm
cu..., să ne îngăduim unii pe alții, să ne iertăm unii pe alții etc.
Cine
este însă îndeajuns pentru astfel de lucruri? Nu ne spune profetul Ieremia că
„inima este nespus de înșelătoare și de deznădăjduit de rea; cine poate s-o
cunoască?” (17:9). Cum am putea să ne schimbăm inima dacă nu putem nici măcar
să o cunoaștem? Vestea bună este că Dumnezeu a început în noi procesul
schimbării și ne cheamă să ne alăturăm Lui.
După
obiceiul său, Pavel începe Epistola către Coloseni cu o parte teologică (cap.
1-2) și încheie cu o parte aplicativă (cap. 3-4). Este important să observăm
că, în primele două capitole, Dumnezeu face lucrarea, iar noi ne bucurăm de ea.
Pavel mulțumește „Tatălui, care [ne-a] învrednicit să [avem] parte de
moștenirea sfinților, în lumină. El ne-a izbăvit de sub puterea întunericului
și ne-a strămutat în Împărăția Fiului dragostei Lui, în care avem
răscumpărarea, prin sângele Lui, iertarea păcatelor” (Coloseni 1:12-14). Iar în
capitolul următor el continuă:
11În
El ați fost tăiați împrejur nu cu o tăiere împrejur făcută de mână, ci cu
tăierea împrejur a lui Cristos, în dezbrăcarea de trupul poftelor firii noastre
pământești, 12fiind îngropați împreună cu El, prin botez, și înviați în El și
împreună cu El, prin credința în puterea lui Dumnezeu, care L-a înviat din
morți. 13Pe voi, care erați morți în greșelile voastre și în firea voastră
pământească netăiată împrejur, Dumnezeu v-a adus la viață împreună cu El, după
ce ne-a iertat toate greșelile. 14A șters zapisul cu poruncile lui, care stătea
împotriva noastră și ne era potrivnic, și l-a nimicit, pironindu-l pe cruce.
15A dezbrăcat domniile și stăpânirile și le-a făcut de ocară înaintea lumii,
după ce a ieșit biruitor asupra lor prin cruce (Coloseni 2:11-15).
Și
în textul de mai sus verbele sunt la diateza activă, dar vedem că de data
aceasta agentul este Dumnezeu. El face lucrarea, iar noi ne bucurăm de ea. Am
fost tăiați împrejur cu tăierea împrejur a lui Hristos, și astfel Dumnezeu ne-a
strămutat din împărăția întunericului în Împărăția Fiului dragostei Lui. Tot El
a șters zapisul cu poruncile ce ne acuza și a dezbrăcat domniile și stăpânirile
ca să ne elibereze de sub robia lor. Toate acestea nu anulează însă nevoia
implicării noastre.
Teologii
vorbesc despre procesul sfințirii ca despre ceva ce a avut loc „deja” și totuși
„nu încă”. Am dezbrăcat „deja” omul cel vechi cu faptele lui și am îmbrăcat
omul cel nou, dar cu toate acestea, omul cel nou continuă să se înnoiască,
„după chipul Celui ce l-a făcut”, adică, după chipul lui Hristos.
Așadar,
sfințirea trebuie înțeleasă prin prisma celor trei ipostaze ale ei: sfințire
inițială, progresivă și finală. Sfințirea inițială are loc în momentul în care
Îl mărturisim pe Isus Hristos ca Domn. Viața creștină începe deci prin punerea
deoparte pentru Dumnezeu, pe care o considerăm a fi sfințirea inițială sau
sfințirea de drept. De sfințirea finală ne vom bucura abia la sfârșitul
alergării, dacă vom rămâne întemeiați și neclintiți în credință, fără să ne
abatem de la nădejdea Evangheliei (Col. 1:23). Sfințirea finală o vom gusta
când va veni Hristos, pentru „El va
schimba trupul stării noastre smerite și-l va face asemenea trupului slavei
Sale, prin lucrarea puterii pe care o are de a-Și supune toate lucrurile”
(Filipeni 3:21).
Spre
momentul sfințirii inițiale privim în urmă, iar spre cel al sfințirii finale privim înainte. În schimb, luptele
noastre de zi cu zi țin de sfințirea progresivă, care va dura până când
Dumnezeu ne va chema acasă. Scriptura ne îndeamnă să urmărim „pacea cu toți și
sfințirea, fără care nimeni nu va vedea pe Domnul” (Evrei 12:14). La rândul
lui, Petru afirmă că, în preștiința Sa, Dumnezeu „ne-a ales prin sfințirea
lucrată de Duhul, spre ascultarea și stropirea cu sângele lui Isus Hristos”
(1Petru 1:2, s.n.). Prin urmare, sfințirea nu este opțională. Ba mai mult, ea
se realizează în contextul unei lupte spirituale acerbe: „Căci noi n-avem de
luptat împotriva cărnii și sângelui, ci împotriva căpeteniilor, împotriva
domniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva
duhurilor răutății care sunt în locurile cerești” (Efes. 6:12).
În
concluzie, putem afirma că devenirea noastră hristică începe cu o îmbrăcare
ciudată, dinspre înăuntru înspre afară: „Îmbrăcați-vă cu o inimă ca inima lui
Hristos. Pentru că numai Domnul cercetează inima și încearcă rărunchii (Ier.
17: 10), ar trebui să strigăm și noi împreună cu psalmistul: „Cercetează-mă,
Dumnezeule, și cunoaște-mi inima! Încearcă-mă, și cunoaște-mi gândurile! Vezi
dacă sunt pe o cale rea și du-mă pe calea veșniciei! (Ps. 139:23-24).
Dacă
am acceptat provocarea sfințirii, a devenirii noastre hristice, trebuie să
acceptăm acel „transplant de cord” pe care numai Dumnezeu îl poate face, acea
tăiere împrejur a inimii ce se realizează prin taina nașterii din nou, a
nașterii de sus, din Duh, din Dumnezeu. Logosul
întrupat „a venit la ai Săi, și ai Săi nu L-au primit. Dar tuturor celor
ce L-au primit, adică celor ce cred în Numele Lui, le-a dat dreptul să se facă
copii ai lui Dumnezeu; născuți nu din sânge, nici din voia firii lor, nici din
voia vreunui om, ci din Dumnezeu” (Ioan 1:11-13).
Beniamin
Fărăgău
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.