Una din cele mai extraordinare declarații ale
Apostolului Pavel este acuzația adusă Galatenilor pentru că au părăsit
Evanghelia. "Mă mir că treceți așa de repede de la Cel ce v-a chemat prin
harul lui Hristos la o altă Evanghelie", spune Pavel. Întrucît el face
afirmația atît de accentuat, aceasta denotă faptul că Galatenii au căzut la
testul crucial al deosebirii Evangheliei autentice de falsuri.
Vorbele
lui nu ar putea fi mai clare decât atât: "Sunt surprins că vă întoarceți
atât de repede de la Cel Care v-a chemat prin harul lui Cristos, la o altă
Evanghelie. Nu că ar exista o altă Evanghelie, dar sunt unii care vă tulbură și
vor să schimbe Evanghelia lui Cristos" (Galateni 1:6-7).
Această
avertizare din partea Apostolului Pavel, exprimată prin revolta și întristarea
din limbajul Apostolului, nu este adresată doar bisericii din Galatia, ci
oricărei adunări din toate timpurile. În zilele noastre-și în bisericile
noastre-avem o nevoie disperată de a auzi și de a lua în considerare această
avertizare.
În
zilele noastre, ne confruntăm cu evanghelii false cu nimic mai puțin subversive
sau atractive decît cele cu care au avut de a face și au fost îmbrățișate de
către galateni.
În
contextul nostru, una dintre cele mai seducătoare evanghelii false este
moralismul.
Această
evanghelie falsă poate lua multe forme și poate apărea din orice impulsuri
culturale și politice. Cu toate acestea, structura de bază a moralismului se
reduce la aceasta – credința că Evanghelia poate fi redusă la îmbunătățiri
aduse comportamentului.
Din
păcate, această falsă evanghelie este atractivă în special pentru cei care se
cred evanghelici motivați de un impuls biblic. Mult prea mulți credincioși
precum și bisericile din care fac parte capitulează în fața logicii
moralismului și reduc Evanghelia la un mesaj despre îmbunătățirea din punct de
vedere moral.
Cu
alte cuvinte, noi comunicăm celor pierduți că ceea ce Dumnezeu dorește de la ei
și cere de la ei este ca ei să trăiască o viață corectă.
Într-un
anume fel, suntem moraliști înnăscuți. Creați după chipul lui Dumnezeu, am fost
înzestrați cu capacitatea morală a conștiinței. Încă de la o vîrstă fragedă
conștiința noastră ne atrage atenția asupra cunoașterii vinovăției noastre,
lipsurilor și comportamentului greșit. Cu alte cuvinte, conștiința noastră ne
aduce la cunoștință păcătoșenia noastră.
Adaugați
la acestea și faptul că procesul de creștere și educare a copiilor tinde spre a
întipări în minte moralismul încă de la cea mai fragedă vîrstă. Foarte rapid
învățăm că părinții noștri sunt preocupați de comportamentul nostru. Copiii cu
un comportament frumos sunt recompensați cu aprobarea părintească, în timp ce
comportamentul necorespunzător aduce după sine sancționarea părintească. Acest
mesaj este întărit și de alte influențe din viața tinerilor, care împînzesc în
întregime cultura.
Scriind
despre propria copilărie din mediul rural, din Georgia, Ferrol Sams a descris
tradiția adînc înrădăcinată a faptului de a fi ”bine crescut”. Așa după cum
explică el, copilul care este ”bine crescut” îi mulțumește pe părinți și pe
alți adulți prin aderarea la convenții morale și la etichete sociale. Un tînăr
care este ”bine crescut” devine un adult care respectă legile, își respectă
vecinii, se laudă -cel puțin- cu perspectivele religioase și stă departe de
cancanuri. Ideea e clară-aceasta e așteptarea din partea părinților, este ceea
ce susține (afirmă) cultura și ceea ce multe biserici proclamă.
Comunitățile
noastre sunt pline de oameni ”bine crescuți” care însă se îndreaptă spre iad.
Tentația
moralismului este esența puterii lui. Suntem așa de ușor ademeniți în a crede
că de fapt noi putem dobîndi toată aprobarea de care avem nevoie prin comportamentul
nostru. Desigur, pentru a adera la această tentație, trebuie să negociem un cod
moral care definește ca și comportament acceptabil un comportament cu
nenumărate lacune. Cei mai mulți moraliști nu vor pretinde că sunt fără păcat,
ci doar că nu sunt implicați în scandaluri. Acest lucru este considerat ca
suficient.
Moraliștii
pot fi categorisiți ca fiind atît liberali cît și conservatori. În fiecare caz,
există un set specific de interese (preocupări) de ordin moral care constituie
expectativa morală. La modul general, adevărul este că adesea liberalii se
concentrază pe un set de așteptări de ordin moral care țin de etica socială, în
timp ce conservatorii tind să se concentreze pe etica personală. Esența
moralismului este aparent în ambele tabere- credința că putem dobîndi
neprihănirea printr-un comportament corespunzător.
Tentația
teologică a moralismului este dificil de depășit de către mulți creștini și
biserici. Pericolul este acela că biserica va comunica atît prin mijloace
directe cît și indirecte faptul că ceea ce Dumnezeu așteaptă de la omenirea
căzută este desăvîrșirea din punct de vedere moral. Făcînd asta, biserica
subminează Evanghelia și trasmite o falsă evanghelie omenirii căzute.
Biserica
lui Hristos nu are altă opțiune decît aceea de a propovădui Cuvîntul lui
Dumnezeu, iar Biblia prezintă în mod fidel Legea lui Dumnezeu precum și un cod
moral complet. Creștinii înțeleg că Dumnezeu S-a revelat prin creație într-un
mod prin care a dăruit întreagii omeniri puterea de constrîngere a legii. Mai
mult, El ne-a vorbit în Cuvîntul Lui prin porunci specifice și instrucțiuni
morale complete. Biserica credincioasă a Domnului Isus Hristos trebuie să lupte
pentru justețea acestor porunci și harul care ne-a fost dat prin cunoștința
binelui si răului. De asemenea noi avem responsabilitatea de a fi martori a
cunoștinței binelui și răului în fața aproapelui nostru. Puterea de
constrîngere a legii este esențială pentru societatea umană și pentru
civilizație.
Așa
cum părinții pe bună dreptate își învață copiii să respecte instrucțiunile
morale, tot așa și biserica are responsabilitatea de a-și învăța enoriașii
poruncile morale ale lui Dumnezeu și de a fi mărturie pe scară largă a ceea ce
Dumnezeu a spus că este drept și bun pentru creația Sa umană.
Aceste
tendințe însă,așa legitime și necesare cum sunt, nu sunt Evanghelia.
Într-adevăr, una dintre cele mai subtile evanghelii false este un moralism ce
promite grația lui Dumnezeu și satisfacția neprihănirii lui Dumnezeu pentru
păcătoși, dacă aceștia doar se comportă corespunzător și se angajează la o
desăvîrșire morală.
Tendința
moralistă în biserică este aceea de a reduce Biblia la o carte de coduri pentru
comportamentul uman și înlocuiește prin instrucțiuni morale Evanghelia lui Isus
Hristos. Mult prea multe amvoane evanghelice debordează de mesaje moralistice
mai degrabă decît de predicarea Evangheliei.
Corecția
moralismului vine direct din partea Ap. Pavel, atunci cînd el susține cu tărie
că ”omul nu este socotit neprihănit prin faptele Legii, ci numai prin credința
în Isus Hristos.” Mîntuirea este a acelora care ”sunt socotiți neprihăniți prin
credința în Hristos, iar nu prin faptele Legii; pentru că nimeni nu va fi
socotit neprihănit prin faptele Legii.” [Gal. 2:16]
Noi
păcătuim împotriva lui Hristos și denaturăm Evanghelia atunci cînd sugerăm
păcătoșilor că ceea ce pretinde Dumnezeu de la ei este îmbunătățirea
comportamentului moral conform Legii. Moralismul are semnificație pentru
păcătoși, întrucît este o extensie a ceea ce am fost învățați încă de mici
copii. Moralismul nu este însă Evanghelia și nu poate mîntui. Singura
evanghelie mîntuitoare este Evanghelia lui Isus Hristos. Așa cum Pavel le-a
reamintit galatenilor: "Dar, la împlinirea vremii, Dumnezeu Și-a trimis
Fiul, născut din femeie, născut sub Lege, ca să-i răscumpere pe cei ce sunt sub
Lege, pentru ca noi să primim înfierea". (Galateni 4:4-5)
Noi
suntem justificați doar prin credință, mîntuiți doar prin credință și
răscumpărați din păcatele noastre doar prin Hristos. Moralismul produce
păcătoși care (posibil) ar avea un comportament mai bun. Evanghelia lui Hristos
îi transformă pe păcătoși în copii înfiați ai lui Dumnezeu. Biserica n-ar
trebui vreodată să eludeze, să ajusteze, să corecteze sau să ascundă Legea lui
Dumnezeu. Este cu adevărat Legea care ne arată păcatul nostru și ne lămurește
asupra incoerenței noastre și lipsei totale de neprihănire .
Legea
nu poate îmbunătăți viața, însă așa cum subliniază Pavel ,”legea ne-a fost un
îndrumător spre Hristos, ca să fim socotiți neprihăniți prin credință”. [Gal.
3:24]
Pericolul
mortal al moralismului a fost o ispită permanentă pentru biserică și un
înlocuitor mereu la îndemînă pentru Evanghelie. În mod evident milioane de
oameni din jurul nostru cred că moralismul este menirea noastră. Nimic altceva
în afară de propovăduirea cu îndrăzneală a Evangheliei nu va fi suficient
pentru a corecta această opinie și să îi conducă pe păcătoși spre mîntuirea în
Hristos.
Iadul
va fi foarte populat cu acei care au fost ”bine crescuți”. Cetățenii cerului
vor fi aceia care, numai prin harul și mila lui Dumnezeu, se află acolo doar
datorită neprihănirii lui Isus Hristos.
Moralismul
nu este evanghelie!
Albert
Mohler, president of The Southern Baptist Theological Seminary
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.