Vrem nu vrem, toți suntem creștini, chiar dacă nu credem în Divinitate
ori în Învierea lui Hristos. Asta pare să fie tema principală a masivei cărți
recent publicate de Tom Holland, profesor de drept și istorie la Yale
University. Lungă de 624 de pagini, cartea e intitulată Dominion: The Making of
the Western Mind, care în mare poate fi tradus în românește ca “Autoritate:
Formarea minții occidentale”.
Ce îl face pe Holland să facă afirmația asta ori să ajungă la concluzia
asta? Câteva aspecte de netăgăduit ale Creștinismului. În primul rând,
anihilarea superstiției și a credințelor religioase antice. În al doilea rând,
faptul că fiecare dintre noi gândim și vorbim, vrem nu vrem, un discurs și
dialog creștin, impregnat de un vocabular creștin, o structură gramaticală
creștină, o gândire structurată și influențată în toată plinătatea ei de
Creștinism.
Iar în al treilea rând, faptul că toate societățile și civilizațiile
necreștine contemporane, la fel ca întreaga societate globală, sunt structurate
politic și economic după principiile creștine.
Holland cere seculariștilor să admită că sunt creștini, chiar dacă nu
cred în Divinitate ori în Înviere. În opinia lui, secularismul este o versiune
modernă a Creștinismului, dar una fără un conținut creștin tradițional.
Noțiunea de drepturi ale omului, egalitatea între bărbați și femei, noțiunea de
toleranță, ideea statului asistențial și democrația, cât și dragostea față de
aproapele (adică preocuparea cu bunăstarea lui ori a ei) sunt toate noțiuni
izvorâte din doctrina creștină.
Noțiuni de acest gen nu existau înainte de apariția pe scenă istoriei a
civilizației iudeo-creștine. Creștinismul a fost prima religie care l-a
declarat pe Dumnezeu „dragoste”, afirmând „Dumnezeu este dragoste”. O
civilizație clădită pe acest truism e total diferită de una fondată pe o
religie care nu are conceptul de divinitate ca dragoste. Gândiți-vă, de
exemplu, la o societate seculară, clădită, așa cum spunea Marx ori Lenin, pe
„lupta de clasă” în care un grup uman caută să-l anihileze pe altul.
Creștinismul, spune Holland „is the greatest story ever told” („cea mai
frumoasă poveste spusă vreodată”). Spre deosebire de alte religii, Creștinismul
a devenit atât de pregnant în mintea occidentalilor, încât e practic imposibil
să elimini influența lui. Ceea ce îl face pe Holland să afirme că „nu se impune
a crede că Iisus a înviat din morți pentru a fi impactat profund și inevitabil
de influența Creștinismului”. („It does not require a belief that He rose from
the dead to be stamped by the formidable, indeed inescapable, influence of
Christianity”)
„Toți occidentalii, zice Holland, sunt creștini, fie că își dau seama de
asta ori nu”. Și chiar dacă „băncile bisericilor se golesc, Occidentul rămâne
puternic ancorat în trecutul lui creștin.” Ceea ce explică, adaugă el, de ce
sute de ani de ateism, secularism, anti-clerical, evoluționism și o mulțime de
autori care au scris împotriva Creștinismului, creștinismul e încă puternic
ancorat în mintea și sufletul occidentalilor.
Peter Costea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.