Întotdeauna când se apropie sărbătoarea naşterii Domnului
nostru Isus Cristos apar tot felul de atacuri împotriva acestei sărbători: că
data nu este corectă, că se suprapune peste sărbătoarea romană păgână a zilei
soarelui, că numele „crăciun” este de origine necunoscută şi păgână, că bradul
ca pom de crăciun este de origine germană păgână, etc., etc.
Când au apărut în România cultele evanghelice, au fost
mari discuţii pe această temă, mai ales fiindcă credincioşii din Anglia nu
sărbătoresc în adunare naşterea Domnului: ei sărbătoresc doar în familie, unde
în dimineaţa zilei de 25 decembrie se deschid darurile pentru copii. Fraţii din
România (mă refer în special la baptişti), ştiind câtă încărcătură emoţională
are colindul şi celelalte datini de Crăciun, au avut înţelepciunea să zică:
Dacă scoatem toate aceste obiceiuri ne lipsim copiii de ceva puternic în viaţa
lor şi cu siguranţă dăm ortodocşilor un motiv în plus să ne vorbească de rău.
De aceea, au decis să lase copiii şi tineretul să meargă la colindat, să sărbătorească naşterea Domnului în adunări
cu programe speciale dedicate sărbătorii.
Dacă ne uităm cu atenţie în Biblie, vedem că Dumnezeu a
poruncit Lui Israel să sărbătorească în fiecare an ieşirea lor miraculoasă din
Egipt (sărbătoarea Pascală) şi îndelungata trăire în corturi (sărbătoarea
corturilor) şi de asemenea să pună „semne
de aducere aminte” a altor evenimente, cum ar fi trecerea Iordanului şi Eben Ezer („până aici ne-a ajutat
Domnul”).
Pe modelul acesta, creştinii au început foarte de vreme
în istoria lor să marcheze ziua învierii Domnului Isus ca „ziua Domnului”. Domnul
Isus Însuşi a poruncit să se facă „frângerea pâinii” în mod specific „spre
pomenirea Mea”, adică să-şi aducă aminte în mod frecvent ceea ce a făcut El
pentru ei la crucea de la Calvar.
Mai târziu s-a fixat o duminică specială ca să fie
sărbătorită ca „Ziua Învierii” (Paştele creştin), precedat de „săptămâna
patimilor”, sau „săptămâna mare”, iar la şapte săptămâni mai târziu să se
sărbătorească evenimentul coborârii Duhului Sfânt („ziua cincizecimii”, numită
de români şi „Rusaliile”). Este trist că până şi astăzi, catolicii şi
ortodocşii nu pot cădea de acord să sărbătorească în aceeaşi duminică acest
eveniment glorios din istoria creştinismului.
Era normal ca după toate acestea creştinii să se decidă
să facă o sărbătoare şi din naşterea Domnului. Nu intru în amănunte despre
modul în care s-a calculat data şi ziua acestui eveniment. Indiferent care au
fost motivele fixării datei pe 25 decembrie, pentru noi creştinii din secolul
al XXI-lea faptul este împlinit şi alegerea noastră este doar dacă ne încadrăm
cu toţi creştinii să sărbătorim evenimentul acesta, sau să nu-l sărbătorim
deloc.
În epoca modernă, pentru a armoniza calendarul nostru cu
calendarul cosmic, s-a trecut de la calendarul iulian la cel gregorian (nu
intru în complicatele calcule şi probleme ale acestor calendare). Ruşii au
refuzat să facă această trecere şi astfel Crăciunul la ruşi are loc două
săptămâni după Crăciunul din restul Europei.
Românii din Republica Moldova sărbătoresc Crăciunul odată cu ruşii.
Esenţiale sunt două probleme. Prima este cea a conducerii
fiecărei Biserici în parte. Cât de bine organizează şi conduce programul de
sărbători? În ce măsură acest program îl onorează pe Dumnezeu şi în ce măsură
acest program zideşte sufleteşte Biserica?
A doua este problema organizării sărbătoririi
evenimentului în familie. Soţul şi soţia ar trebui să se sfătuiască din timp ce
vor face la acea sărbătoare, mai ales, ce va face soţul şi ce va face soţia.
Cum îi vor antrena pe copii şi pe ceilalţi membri ai familiei sau prieteni care
vor participa cu ei la sărbătoare. Cum vor face ca niciunul să nu se simtă
neglijat, ci iubit şi onorat. Nimic nu trebuie lăsat la voia întâmplării. Şi soţul şi soţia să se roage împreună pentru
acea sărbătoare. Şi atunci Dumnezeu va fi slăvit la sărbătoare şi toţi
participanţii se vor bucura şi vor trăi în profunzime evenimentul sărbătorit.
Noi românii avem un salut foarte frumos: „Sărbători
fericite!” Să ţinem minte: Fericirea nu ne-o dă nimeni, nici măcar Dumnezeu.
„Predica de pe munte” (Matei 5-7) începe cu „fericirile” – nouă trăsături de
caracter pe care dacă le avem, ne spune Isus, suntem fericiţi. Opusul lor este
reţeta sigură pentru nefericire. De sărbători, fericirea trebuie să ne-o facem
noi, aducând aceste trăsături de caracter, aceste atitudini şi relaţionări, în
modul în care ne planificăm şi ne trăim sărbătoarea.
Cu toate acestea în gând, vă dorim la toţi:
„Sărbători fericite!”
A voastrã dragã familie Țon
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.