După 7 ani de existenţă, cu peste 31 000 de postări, cu peste 50 de milioane de vizualizări (50 025 543 la 29.09.2020), cu peste 55 000 de abonaţi la newsletter-ul zilnic, cu un record de 197.071 accesări într-o singură zi, devenind astfel portalul de ştiri creştine din România cu cea mai rapidă creştere şi cu cele mai multe vizualizări, părăsim platforma Blogger şi:

̶S̶u̶n̶t̶e̶m̶ ̶î̶n̶ ̶c̶o̶n̶s̶t̶r̶u̶c̶ţ̶i̶a̶ ̶u̶n̶u̶i̶ ̶s̶i̶t̶e̶ ̶p̶r̶o̶f̶e̶s̶i̶o̶n̶a̶l̶,̶ ̶a̶d̶a̶p̶t̶a̶t̶ ̶c̶e̶r̶i̶n̶ţ̶e̶l̶o̶r̶ ̶t̶e̶h̶n̶o̶l̶o̶g̶i̶e̶i̶ ̶m̶o̶d̶e̶r̶n̶e̶

̶A̶n̶g̶a̶j̶ă̶m̶ ̶̶̶r̶̶̶e̶̶̶d̶̶̶a̶̶̶c̶̶̶t̶̶̶o̶̶̶r̶̶̶i̶̶̶ ̶̶̶ ̶ş̶i̶ ̶c̶o̶r̶e̶s̶p̶o̶n̶d̶e̶n̶ţ̶i̶ ̶̶̶r̶̶̶e̶̶̶g̶̶̶i̶̶̶o̶̶̶n̶̶̶a̶̶̶l̶̶̶i̶̶̶ ̶̶̶ ̶ş̶i̶ ̶d̶i̶n̶ ̶d̶i̶a̶s̶p̶o̶r̶a̶ ̶r̶o̶m̶â̶n̶ă̶

Încheiem parteneriate cu noi publicaţii şi site-uri de media

joi, 4 decembrie 2014

Iosif Ţon: Bunătate, Adevăr și Dreptate (30)

Capitolul 13: Cel mai mare dezastru în creștinism

Citind tot ce am scris până aici și constatând că scopul pe care-l urmărește Dumnezeu este să-și facă oameni buni așa cum El este bun, ne punem întrebarea:

De ce nu este scos în evidentă scopul acesta în bisericile creștine? Sau, de ce nu este urmărit scopul acesta în bisericile creștine?

În loc să se facă lucrurile acestea, în marea majoritate a bisericilor se scoate în evidentă și este oferită doar iertarea de păcate.

Ca să înțelegem importanta crucială a acestor întrebări, trebuie să cunoaștem niște evenimente care s-au petrecut în istoria creştinismului.

Primul eveniment

În primele două secole ale existenței sale, „creştinism” (cuvânt format de la latinescul Cristus > cristianism > creştinism, iar după pronunția greacă Christos > cristosianism, aşa cum ar trebui să-l numim noi), îi denumea pe acei care se țin de Cristos şi de învăţătura Lui, aşa cum un „platonist” era şi este cineva care se ține de învăţătura lui Platon. Un cristosianist este unul care crede în ce a spus Cristos că este şi care aderă total la învăţătura Lui.

Isus Cristos era puternic ancorat în Vechiul Testament şi continua multe din învăţăturile acestuia. Mai mult, El a împlinit Vechiul Testament în sensul profetic al acestui cuvânt, adică a împlinit, în Sine şi în ce a făcut El, un număr mare de profeții ale Vechiului Testament. În același timp, Isus a făcut o ruptură mare față de Vechiul Testament, în special prin declarația Lui că „Legea şi proorocii au ținut până la Ioan (Botezătorul)” şi că „de atunci încoace se proclamă Împărăția lui Dumnezeu” (Luca 16:16 şi Matei 11:12-13).

Iată câteva lucruri pe care Isus le-a declarat ca fiind „terminate”: (1) Templul, ca centru al închinării, trebuia să fie înlăturat, deoarece de la El înainte oamenii se vor închina „în duh şi în adevăr”; (2) jertfele trebuia să înceteze, deoarece El însuși era Jertfa oferită de Dumnezeu pentru păcatele omenirii; (3) preoții urmau să-şi înceteze funcția, deoarece Hristos Însuși venea ca Marele Preot, adică singurul mijlocitor între om şi Dumnezeu.


Ceea ce trebuie să ne rețină atenția este funcția preoților. În Vechiul Testament, preotul era un om care avea acces la Dumnezeu. Şi când el mergea să se înfățișeze înaintea lui Dumnezeu, el o făcea şi pentru alții: el îi reprezenta pe alții la Dumnezeu: aducea jertfe pentru ei, mijlocea pentru ei, le ducea doleanțele  şi rugăciunile la Dumnezeu. Isus Cristos a deschis pentru toți oamenii accesul personal la Dumnezeu.

Aici trebuie să fim foarte atenți şi să înțelegem marea schimbare: fiindcă toţi oamenii au acum acces la Dumnezeu, înseamnă că toţi oamenii sunt preoți! Există patru texte în Noul Testament care ne spun clar lucrul acesta. Primele două sunt în Prima Epistolă a Apostolului Petru (2:5 şi 9), unde apostolul, scriind creștinilor de pretutindeni, le spune: „Voi sunteți o casă duhovnicească, o preoție sfântă” şi „voi sunteți o seminție aleasă, o preoție regească”; celelalte două sunt în Apocalipsa, unde Apostolul Ioan scrie că Fiul lui Dumnezeu „a făcut din noi o împărăție şi preoți pentru Dumnezeu, Tatăl Său” (Apoc.1:6) şi tot despre Fiul lui Dumnezeu: „Ai făcut din ei o împărăție şi preoți pentru Dumnezeul nostru” (Apoc. 5:10).

Din toate acestea s-a dezvoltat doctrina numită „preoția tuturor credincioșilor”. Fiindcă toţi creștinii erau considerați preoți, slujitorii bisericii au căpătat diferite numiri, cum ar fi „păstori”, sau „prezbiteri”, sau „episcopi”, dar în nici un caz nu preoți. Așadar, biserica din primele două sute de ani nu avea preoți, ci era alcătuită din preoți!

Una dintre ispitele care au atacat bisericile creștine chiar de la început a fost dorința de dominație, de stăpânire asupra altora, şi aceasta ducea la tendința de a acapara toată puterea. Lucrul acesta îl avem ilustrat în a treia Epistolă a lui Ioan, în care bătrânul Apostol se plânge de Diotref „căruia îi place să aibă întâietatea” şi care a devenit un dictator în Biserică (3 Ioan 9-10). Acest lucru reiese şi din prima Epistolă a lui Petru, care se adresează prezbiterilor şi, printre alte îndrumări, le scrie să slujească „nu ca şi cum ați stăpâni peste cei ce v-au căzut la împărțeală, ci dându-vă pildă turmei” (1 Petru 5:3).

Din scrierile care ne-au rămas din secolul al doilea se observă cum slujitorilor li se acordă, sau își iau ei, tot mai multe puteri şi prerogative. În secolul al treilea începe să se facă distincție clară între „cler” şi „laici.” În prima jumătate a acestui secol, Tertulian a fost primul teolog creștin care a emis pretenții preoțești pentru slujitorii bisericii şi i-a numit cu termenul generic de sacerdotium, adică preoțime. De la el înainte, lucrurile au evoluat rapid în direcția creării unei clase speciale  a preoților în bisericile creștine. Cel care a desăvârșit acest proces a fost Episcopul Romei, Ciprian, care la anul 250 d.Cr., a luat toate funcțiile, toate responsabilitățile și toate privilegiile  preoțimii din familia lui Aaron, scrise în cărțile Levitic și Numeri, și le-a atribuit preoților din bisericile creștine. Aici se includ și hainele preoțești, și cădelnița, și tămâia şi „slujirea la altar”, etc. Istoricul Philip Schaff scrie că Ciprian „poate fi numit pe drept cuvânt părintele concepției sacerdotale (preoțești) a slujitorilor bisericii ca agenți mijlocitori între Dumnezeu şi oameni” (Pentru toate aceste informații, vezi Philip Schaff, His tory of The Christian Church, vol. II, Eerdmans, Gand Rapids, Michigan, pag.126-127).

Din moment ce preoții au căpătat acest statut nou și aceste funcții noi, lucrurile acestea cereau apariția unor doctrine (formulări de crez) noi, şi acestea au fost formulate astfel: Este adevărat că Domnul Isus Cristos, prin moartea lui pe cruce ne-a procurat iertarea de păcate (mântuirea); dar aceasta a fost depozitată în biserică, și acum preoții sunt cei care împart iertarea de păcate (mântuirea) membrilor de rând ai bisericii, şi ei o fac  prin spovedanie şi cuminecătură. Lucrul acesta este extrem de important şi, ca să nu fim acuzați că îl inventăm noi, citez din Dogmatica Ortodoxă – Manual pentru Seminariile Teologice , de Isidor Teodoran și Ioan Zăgrean (Editura Renaşterea, Cluj, 2000):

„Așadar, Biserica este vistieria puterii răscumpărătoare a jertfei de pe cruce, iar prin Tainele cu care a înzestrat-o dumnezeiescul ei Întemeietor, ea împărtășește credincioşilor harul divin până la sfârşitul veacurilor. Ea este vistieria nesecată şi neîmpuținată a harului divin, pe care ea îl împărtăşeşte fiilor ei duhovniceşti prin Sfintele Taine.”  (Pag. 330)

Subliniind importanţa ierarhiei bisericeşti, cei doi teologi rezumă dogma ortodoxă în această frază:

„Biserică – ierarhie – Taine este „sfânta triadă” în care şi prin care se realizează mântuirea şi sfinţirea credincioşilor[…]” (Pag.  331)

Să se observe că toate acestea s-au adăugat credinţei creştine prin decizia introducerii preoţiei în Biserică, preoţie care este un element străin de crezul creştin dat nouă de Isus Cristos şi de apostolii Săi.

Trebuie să mai scoatem în evidenţă un element de cea mai mare importanţă: prin schimbarea aceasta, esenţa creştinismului se reduce la iertarea de păcate, iar transformarea omului după chipul lui Dumnezeu iese din discuţie.

Al doilea eveniment

La anul 313, d.Cr, Împăratul Constantin acordă creştinismului statut de religie legală şi ceva mai târziu el însuşi se declară creştin. Treptat, el acordă creştinismului un rol tot mai mare în imperiu şi el devine tot mai implicat în organizarea creştinismului şi în definirea de sine a creştinismului – lucruri pe care nu le putuse face atâta timp cât fusese o religie ilegală şi uneori teribil de persecutată.

Trebuie să subliniem faptul că lui Constantin nu-i plăcea Isus din Nazaret şi învăţătura lui despre nonviolenţă şi despre iubirea duşmanilor, din motive evidente. Pe el îl interesa doar un Cristos cosmic, atotputernic, care să-l ajute să fie victorios în războaie: semnul crucii, pe care el l-a transformat în semnul distinctiv al creştinismului, era pentru el semnul cu care învingea în războaie.

Când a apărut mișcarea ariană, care nega totala divinitate a lui Cristos, Constantin a convocat Consiliul (Sinodul) de la Niceea, o suburbie a Constantinopolului. Deși Împăratul Constantin nu participa la lucrările Consiliului, influența lui nu putea să nu fie imensă. Îți trebuie însă o anumită subtilitate ca să vezi cum participanții la Consiliu au făcut acomodări la dorințele împăratului. Pe noi ne interesează şi vom semnala numai una, cea referitoare la modul în care este descris Isus Cristos. Citez şi comentez doar această frază:

„Născut din Fecioara Maria, răstignit sub Pilat din Pont[…]” Dincolo de aceasta, Cristos este prezentat ca persoana cosmică dorită de Constantin. Trebuie să se observe că între naștere şi răstignire nu există nimic. Aici ar fi trebuit să se spună multe despre Isus ca Învățător Divin şi măcar ceva despre învăţăturile Lui. Faptul că tot ce s-a întâmplat cu Isus din Nazaret între naștere şi răstignire este total trecut sub tăcere ne arată că autorii acestui Crez au fost sensibili la dorința Împăratului de a prezenta numai aspectul cosmic al Întemeietorului credinței lor.

Un autor recent care a studiat acest fenomen l-a numit „marginalizarea învățăturii lui Isus din Nazaret” (Notă subsol: Stuart Murray, Post-Christendom, Paternoster, 2004).

Sinodul de la Niceea a fost începutul unui fenomen nou: Adunări periodice ale episcopilor (sinoade) din tot imperiul roman pentru a discuta şi formula crezul şi practica creştină sub toate aspectele şi în toate domeniile. Amestecul împăraţilor în deciziile sinoadelor a devenit tot mai substanţial. Multe decizii ale sinoadelor au fost în întregime motivate politic. Unele sinoade au fost de-a dreptul teatru de bătăi fizice. Nu toate bisericile au recunoscut toate deciziile sinoadelor. Există sinoade care au fost recunoscute de biserica romano-catolică, dar nu au fost recunoscute de bisericile ortodoxe.

Faptul istoric este că creştinismul catolic şi ortodox a fost definit de sinoadele care au avut loc între 325 şi cca 800 d. Cr.

Unul dintre cei mai mari savanţi creştini din epoca Reformei, Erasmus de Roterdam (1466 – 1536) a scris că întocmai cum a fi platonist înseamnă a fi urmaş al învăţăturilor lui Platon, tot aşa a fi creştin înseamnă a fi urmaş al învăţăturilor lui Cristos. Dar creştinismul nu urmează învăţăturile Întemeietorului său, ci este o credinţă formulată de sinoadele din secolele IV – VIII ( Notă de subsol Erasmus de Roterdam ).

Erasmus a făcut o pledoarie la întoarcerea la învăţăturile lui Isus. Singurii care l-au ascultat au fost anabaptiştii. Ceilalţi reformatori au respins categoric chemarea lui.

Martin Luther şi Ioan Calvin au luat anumite învăţături din Apostolul Pavel, dar ţinându-se foarte mult de deciziile sinoadelor antice.

Ignorarea învăţăturii lui Isus a însemnat că aceşti reformatori au continuat să fie preocupaţi în special de iertarea păcatelor, ca în catolicism şi ortodoxie.

Al treilea eveniment

Pe la anul 405 d. Cr., a venit la Roma din Britania călugărul Pelagius. El a fost şocat de viaţa păcătoasă a creștinilor şi a început să predice despre viaţa curată ca o condiţie pentru adevăratul creştinism, insistând că „fără sfinţenie este cu neputinţă să fim plăcuţi lui Dumnezeu” (Evrei 12:12).

Pelagius a produs mare tulburare în Roma, fiindcă era biblic în tot ce spunea şi nimeni nu-i putea sta împotrivă. După ani de tulburare, cel care s-a decis să-l aducă la tăcere a fost episcopul Augustin din Hipo, Africa de Nord. Augustin era o minte extrem de strălucită şi a înţeles că pentru a opri cerinţa pentru sfinţenie trebuia să facă undeva o schimbare radicală în teologie. El a văzut unde trebuie făcută această schimbare şi iată cu ce teorie nouă a venit el.

Până la Augustin, toţi teologii creştini susțineau că Adam a fost ca un copil care abia învăţa să umble. Neascultarea lui de Dumnezeu a fost o alunecare sau o împiedecare şi o cădere de copil. Dar el s-a ridicat iarăși. Căderea lui nu a avut  consecinţe dincolo de faptul că a introdus moartea în omenire. La punctul acesta a adus Augustin noua lui teorie, cu consecințe enorme în creştinism: El a afirmat că Adam a fost de la început o fiinţă matură, de natură aproape îngerească şi când el a păcătuit, el a căzut din poziţia aceea extrem de înaltă şi nu numai atât, ci el    s-a corupt totalmente în natura lui şi el a transmis această corupţie întregii omeniri care s-a născut din el.

În consecinţă, oamenii nu mai pot să se schimbe, deoarece sunt păcătoşi de la natură. A le cere sfinţenie înseamnă a le cere o imposibilitate.

El a întărit dogma că biserica este cea care le acordă oamenilor iertarea de păcate prin sfintele taine şi lucrul acesta este suficient ca oamenii să meargă în cer după moarte.

Subliniez faptul că aceasta era o teorie nouă şi ea nu a fost acceptată de toată lumea. Pelagius a fost supus judecății a două Sinoade şi în ambele a fost găsit nevinovat. Abia la al treilea Sinod, prin uneltiri politice, Augustin a reușit să obțină o sentinţă de condamnare ca eretic a lui Pelagius. Ca urmare a acestei decizii, cărţile lui au fost arse şi noi ştim ce a scris el numai din citatele pe care ni le dă Augustin în cărţile lui de atac împotriva acestui luptător pentru sfinţenie.

Teoria lui Augustin era pe gustul oamenilor cărora le plăcea să audă că nu mai este nevoie de nici o strădanie pentru sfinţenie, deoarece aşa ceva nu este posibil. Este mult mai comod să crezi că biserica îţi rezolvă totul în relaţia ta cu Dumnezeu şi că tu nu mai trebuie să-ţi baţi capul cu această problemă.

Dauna produsă în creştinism de această teorie este incalculabilă!

Concluzie

Iată, aşadar, cele trei evenimente care au schimbat radical natura creştinismului:

1.    Introducerea preoţiei şi a teoriei că prin preot şi prin sfintele taine maica biserică îţi iartă păcatele;

2.    Marginalizarea învăţăturii lui Isus, practic ignorarea ei, aşa încât ea a fost scoasă din viaţa creştinilor;

3.    Teoria lui Augustin că omul este prea corupt ca să se mai poată scăpa de păcate; ele sunt inevitabile, dar preotul şi biserica rezolvă problema.

Acesta era cu totul un nou fel de „creştinism”, total diferit de ceea ce a conceput Întemeietorul lui şi de ceea ce a fost el în primele două secole ale istoriei sale.

Cu aceasta, creştinismul a intrat în ceea ce s-a numit „evul întunecat”, care a durat o mie de ani!

Reforma religioasă

La scurtă vreme după anul 1500 d.Cr., Papa de la Roma era în criză financiară şi nu putea să termine marea biserică de la Vatican. El a luat o decizie perfect logică după credinţa de atunci: de vreme ce biserica are autoritatea să ierte păcatele, şi de vreme ce toţi credincioşii ar trebui să plătească pentru întreţinerea bisericii, a decis să lanseze un fel de bancnote pentru iertarea păcatelor. Aceste bancnote pentru iertarea de păcate s-au numit indulgenţe.

Papa a trimis agenți în toată creștinătatea să vândă aceste indulgenţe. În orașul Wittemberg din Germania, trăia un călugăr şi profesor de teologie cu numele de Martin Luther. Pe el l-a indignat ideea vinderii iertării păcatelor pe bani şi a scris o listă de 95 de argumente (teze) pentru a arăta că ideea aceasta este falsă şi, la 30 octombrie 1517 a bătut în cuie pe ușa catedralei din oraș această listă.

Actul acesta este considerat actul de naștere a Reformei religiei creştine.

Luther a spus că pentru iertarea de păcate nu este nevoie de preoți ca mijlocitori între om şi Dumnezeu: oricine crede în jertfa lui Cristos obține prin aceasta iertarea de păcate.

Să-l înțelegem bine pe Luther. El era călugăr augustinian şi, deși el a ieșit din mânăstire  şi a desființat mânăstirile din zona Reformei, el a rămas un îndârjit adept al lui Augustin, adică a crezut în totala depravare a naturii umane. Pentru a arăta lucrul acesta, el a scris în 1525 cartea „Despre sclavia voinței”.

Martin Luther a crezut că iertarea de păcate, numită de el cu termenul teologic de „îndreptățire”, este doar un act juridic:  Noi suntem doar considerați drepți, nu suntem făcuți drepți.

Un alt reformator a fost Ioan Calvin. El a fost şi mai ancorat în Augustin şi a dezvoltat o teologie bazată pe acesta.

În secolul al XVIII-lea, John Wesley a pornit o puternică mișcare pentru sfinţirea vieții. Pentru aceasta, el a respins complet sistemul augustinian şi şi-a bazat teologia pe principiul libertății de voință şi de alegere.

În acel secol şi de atunci încoace, şi în luteranism şi în calvinism au apărut mișcări pentru sfinţenie, dar ele nu au avut o teologie clară, datorită ancorării lor în augustinianism.

Oricum învăţătura lui Isus a fost lăsată în uitare sau practic neglijată.

Singurii care s-au bazat pe această învăţătură au fost anabaptiştii elvețieni şi nemți, dar aceștia au fost atât de violent persecutați încât s-au refugiat în America, şi acolo şi-au făcut comunități care s-au izolat de restul societății.

Abia pe la 1970 a început o reîntoarcere spre învăţătura Domnului Isus. Istoricul acestei întoarceri şi impactul ei l-am arătat în broșurile mele Puncte de cotitură în creştinism, O evanghelie completă şi Manifestul Împărăției lui Dumnezeu, publicate la editura LuxMundi din Arad, în 2011.

Convingerea mea este că este nevoie de o nouă Reformă a creştinismului. Dar care  sunt elementele care trebuie reformate? Mulți care simt că starea actuală bisericilor evanghelice nu este bună vorbesc de nevoia unei treziri spirituale. Dar aceşti oameni sinceri şi doritori de mai bine nu pot să spună la ce să ne trezim. Consider că „trezirea” trebuie să fie de fapt noua Reformă a religiei creştine. Care sunt elementele acestei Reforme?


Pentru a putea defini Reforma necesară, trebuie să definim mai întâi care este adevăratul creştinism.

Vezi și ultimele noutăți în pagina 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.