După 7 ani de existenţă, cu peste 31 000 de postări, cu peste 50 de milioane de vizualizări (50 025 543 la 29.09.2020), cu peste 55 000 de abonaţi la newsletter-ul zilnic, cu un record de 197.071 accesări într-o singură zi, devenind astfel portalul de ştiri creştine din România cu cea mai rapidă creştere şi cu cele mai multe vizualizări, părăsim platforma Blogger şi:

̶S̶u̶n̶t̶e̶m̶ ̶î̶n̶ ̶c̶o̶n̶s̶t̶r̶u̶c̶ţ̶i̶a̶ ̶u̶n̶u̶i̶ ̶s̶i̶t̶e̶ ̶p̶r̶o̶f̶e̶s̶i̶o̶n̶a̶l̶,̶ ̶a̶d̶a̶p̶t̶a̶t̶ ̶c̶e̶r̶i̶n̶ţ̶e̶l̶o̶r̶ ̶t̶e̶h̶n̶o̶l̶o̶g̶i̶e̶i̶ ̶m̶o̶d̶e̶r̶n̶e̶

̶A̶n̶g̶a̶j̶ă̶m̶ ̶̶̶r̶̶̶e̶̶̶d̶̶̶a̶̶̶c̶̶̶t̶̶̶o̶̶̶r̶̶̶i̶̶̶ ̶̶̶ ̶ş̶i̶ ̶c̶o̶r̶e̶s̶p̶o̶n̶d̶e̶n̶ţ̶i̶ ̶̶̶r̶̶̶e̶̶̶g̶̶̶i̶̶̶o̶̶̶n̶̶̶a̶̶̶l̶̶̶i̶̶̶ ̶̶̶ ̶ş̶i̶ ̶d̶i̶n̶ ̶d̶i̶a̶s̶p̶o̶r̶a̶ ̶r̶o̶m̶â̶n̶ă̶

Încheiem parteneriate cu noi publicaţii şi site-uri de media

marți, 25 noiembrie 2014

Iosif Ţon: Bunătate, Adevăr și Dreptate (27)

Capitolul 10.2: Pavel și omul după chipul lui Dumnezeu

Epistola către Efeseni

Să trecem la Epistola către Efeseni. Este cea mai condensată și mai plină de doctrine dintre toate scrisorile lui Pavel. Pe noi ne interesează aici bunătatea lui Dumnezeu și bunătatea noastră.

Noi toți, scrie Pavel, am trăit după îndrumările celui rău și a ”duhurilor răutății” care mișună în văzduh, în jurul nostru. Când trăiam astfel, eram de fapt ”morți”(Efeseni 2:1-2). Dar Dumnezeu, în marea lui bunătate, a rezolvat problema morții noastre și ne-a adus la viață prin Cristos. Căci prin întrupare, Cristos ne-a asumat în sine și când a murit El am murit și noi și când a înviat El am înviat și noi. Mai mult, când S-a înălțat el la cer, ne-a luat cu Sine acolo!

Noi am fost mântuiți din moartea aceasta spirituală ”prin bunătate” și ne-am însușit această mântuire ”prin credință” (Ef. 2:8 și 9).

Așa cum face de obicei un scriitor bun, și mai ales un scriitor evreu, Pavel repetă ce a spus până aici în capitolul 2, punând totul în aceste cuvinte:

”Căci noi suntem lucrarea Lui și am fost creați în Cristos Isus în vederea faptelor bune pe care le-a pregătit Dumnezeu mai dinainte ca să umblăm în ele” (Efeseni 2:10).

Să înțelegem bine contrastul dintre ”nu prin fapte”, din versetul 9 și ”pentru faptele” (tradus de noi prin ”în vederea faptelor”) din versetul 10.


Când este vorba de ”mântuire” în sensul de ”iertarea păcatelor” (sau scoaterea de sub condamnarea divină),aceasta este ceva ce noi nu putem face. Faptele noastre nu pot să contribuie la aceasta. Aceasta este lucrarea bunătății lui Dumnezeu manifestată la Golgota, prin jertfa Domnului Isus Cristos.

Dar Dumnezeu nu vrea doar să ne ierte păcatele. Pe El Îl interesează să ne scoată din viața păcătoasă și să ne introducă într-un alt fel de viață, viața caracterizată prin ”fapte bune,” sau viața caracterizată prin bunătate. Și această viață devine posibilă fiindcă am fost ”zidiți în Cristos”, am fost făcuți una cu El și din această unire cu El ne vine puterea divină de a trăi după voia lui Dumnezeu.

Să zicem, împreună cu comentatorii clasici, că primele trei capitole din Efeseni sunt ”doctrină”, adică ne explică planul lui Dumnezeu cu omenirea făcut în Cristos din veșnicii (cap.1), ne explică cine suntem noi în unire cu Cristos, adică cetățeni ai Împărăției lui Dumnezeu și membri în familia lui Dumnezeu (vezi 2: 19-21), și ce alte beneficii avem prin unirea cu Cristos (cap.3).

Apoi Pavel trece la partea practică: dacă toate acestea s-au întâmplat cu voi și dacă toate acestea vă stau la dispoziție, atunci ”să vă purtați într-un chip vrednic de chemarea voastră” (4:1). Îndemnul acesta este repetat în formă negativă în versetul 17: ”să nu mai trăiți cum trăiesc păgânii”.

Lucrul care este de absolut cea mai mare importanță aici este să vedem cum motivează Pavel nevoia să ne transformăm felul de viață, căci dacă nu înțelegem lucrul acesta, nu înțelegem esența planului lui Dumnezeu cu noi:

”Dar voi nu L-ați învățat așa pe Hristos; dacă cel puțin L-ați ascultat și dacă, potrivit adevărului care este în Cristos, ați fost învățați, cu privire la felul vostru de viață din trecut, să vă dezbrăcați de omul cel vechi[...]” (Efeseni 4:21-22).

Ce înseamnă ”voi nu L-ați învățat așa pe Cristos”? Ce importanță are, într-o discuție despre modul tău de viață, modul în care L-ai ”învățat pe Cristos”?

Pavel ne duce cu gândul înapoi la cei care ne-au dat primele învățături despre Cristos. Ne-au spus ei că Isus Cristos are ceva de a face cu felul nostru de viață, adică El vine să ne schimbe felul de viață? Căci, dacă cei ce ne-au învățat despre Isus nu ne-au spus că El vine să ne facă cu totul alt fel de oameni, ei nu ne-au învățat ”potrivit adevărului care este în Cristos”!

Pavel continuă și scrie că atunci când Îl înveți pe Cristos potrivit cu adevărul care este în El, înveți că El vine la noi cu trei scopuri: (1) ”să vă dezbrăcați de omul cel vechi, care se strică după poftele înșelătoare; (2) să vă înnoiți în duhul minții voastre” și (3) să vă îmbrăcați în omul cel nou, făcut după chipul lui Dumnezeu, de o dreptate și sfințenie pe care o dă adevărul” (Ef. 4:22-24).

Noi am văzut deja că scopul lui Isus, exprimat clar atât și în Predica de pe munte cât și în cea de pe câmpie, a fost să ne facă buni, așa cum Tatăl nostru cel din ceruri este bun.
Acum, să urmărim cu atenție ce a înțeles Pavel când a spus că scopul lui Isus este că ne facă un om nou ”făcut după chipul lui Dumnezeu”.
Următorul verset (versetul 25) începe cu ”De aceea”. Adică, deoarece scopul lui Isus este să ne facă după chipul lui Dumnezeu, și aceasta cu referire la ”felul nostru de viață”, să întreprindem următoarele acțiuni:

1      Lăsați-vă de minciună
2      Să scoateți mânia din practica voastră, fiindcă prin mânie dați prilej diavolului să acționeze în și prin voi.
3      Să nu mai furați, ci să lucrați și să deveniți oameni darnici.
4      Să folosiți numai cuvinte care înalță și inspiră pe cei ce vă aud.
5      Să scoateți din sistemul vostru amărăciunea, iuțimea, mânia, țipetele, cuvintele rele și orice alt fel de răutate.
6      Să vă umpleți de bunătate, de milă și de capacitatea de iertare.
7      Să-L imitați pe Dumnezeu, dacă sunteți copiii Lui.
8      Să trăiți în dragoste, după modelul lui Isus. (Efeseni 4;25-32 și 5:1-2)

Dacă L-ați învățat bine pe Cristos, acestea sunt lucrurile pe care trebuie să le urmăriți!

Să ne amintim că Isus ne-a spus că dacă sunt în noi trăsăturile de caracter și de comportament pe care ni le-a formulat El în ”fericiri”, suntem sarea și lumina lumii.

Pavel își urmează Învățătorul și, în încheierea acestei discuții, ne spune:

”Odinioară erați întuneric; dar acum sunteți lumină în Domnul. Umblați (trăiți) , dar, ca niște fii ai luminii”!
Apostolul Pavel rezumă toată această învățătură în trei cuvinte:

”Căci roada luminii stă în orice bunătate, în dreptate şi înadevăr” (v.9)

De fapt, Pavel le-a luat și pe acestea de la Isus. În cuvântarea lui către farisei și cărturari, Isus le spune că ”cele mai însemnate lucruri din Lege” sunt ”dreptatea, mila și credincioșia” (Matei 23:23). Noi știm că ”mila și credincioșia” sunt de fapt hesed și emet, adică bunătatea și adevărul. Am arătat deja că prin traducere, bunătatea și adevărul, au devenit mila și credincioșia. Prin urmare, când a rostit Isus aceste cuvinte, în limba aramaică, El se ținea de textul ebraic și deci suntem siguri că Isus a spus că cele mai importante lucruri din învățătura dată de Moise sunt dreptatea, bunătatea și adevărul.

Iată de ce am ales ca titlu pentru această carte triada:

”Bunătate, dreptate și adevăr”!

Vedem și din Efeseni că Pavel are ca țel să ne ducă la o bunătate ca bunătatea lui Dumnezeu.

Epistola către Coloseni

Epistola aceasta cuprinde mult material pe care Pavel l-a scris și în Efeseni. O adaug aici deoarece, tratând și aici planul lui Dumnezeu de a-și face oameni după chipul și asemănarea Lui, Pavel adaugă câteva elemente de cea mai mare importanță pentru tema noastră. Mai întâi, iată cum rezumă el aici discuția din Efeseni:

Voi „v-ați îmbrăcat cu omul cel nou, care se înnoiește spre cunoaștere după chipul Celui ce l-a făcut” (Coloseni 3:10). Cel mai important aici este să vedem cum descrie Pavel chipul lui Dumnezeu:

„Astfel dar, ca niște aleși ai lui Dumnezeu, sfinți și preaiubiți, îmbrăcați-vă cu o inimă plină de îndurare, cu bunătate, cu smerenie, cu blândețe, cu îndelungă răbdare. Îngăduiți-vă unii pe alții, și dacă unul are pricină să se plângă de altul, iertați-vă unul pe altul. Cum v-a iertat Cristos, așa iertați-vă și voi.” (versetele 12-13).

Pavel nu-și ia îndrăzneala să ne descrie chipul lui Dumnezeu după propria lui imaginație. Dimpotrivă, el se duce acolo unde Dumnezeu S-a revelat pe Sine. Desigur, întâi i S-a revelat lui Moise, în Exod 34:6. Dacă ne uităm bine, Pavel copiază ce scrie acolo: „cu o inimă plină de îndurare, cu bunătate[…] cu îndelungă răbdare”. Între acestea, Pavel înserează „smerenie și blândețe”. Să ne amintim că atunci când Domnul Isus, Dumnezeu întrupat, Se descrie pe Sine, El folosește aceste calificative: „blând și smerit cu inima” (Matei 11:29). Cu alte cuvinte, Pavel combină aceste două revelații de Sine ale lui Dumnezeu și ne spune: Fiindcă sunteți fiii Lui și fiindcă știți că sunteți într-un proces de înnoire după chipul Lui, iată cum trebuie să fie caracterul și comportamentul vostru.

Concluzie

Este suficient ce am scris până aici din scrierile apostolului Pavel ca să ne convingă că Pavel Îl continuă fidel pe Învățătorul și Domnul lui în lucrarea de a convinge lumea că planul lui Dumnezeu este să ne facă copii ai Săi care seamănă cu Tatăl lor, în caracter și în comportament, în bunătate, adevăr şi dreptate.

Vezi și ultimele noutăți în pagina 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.