- UPDATE NewsNet Creştin:
Cu convingerea deplină că sărbătorile majore evreieşti au o importantă
semnificaţie şi pentru creştini, aşa cum v-am obişnuit deja, readucem in atenţia cititorilor noştri un material solicitat domnului Rabin David Nagy, preşedintele
Federaţiei Comunitătilor Evreieşti Mesianice din România, de această dată referitor la Sărbătoarea Rosh Ha'Shanah.
Descrierea acestei sarbatori
trebuie impartita in doua parti. Pe de o parte, sarbatoarea este un eveniment
mentionat si poruncit a se tine in Scripturi, iar pe de alta parte, a primit
niste conotatii specific evreiesti dupa distrugerea Templului (Beyt Ha’Mikdash)
din Yerushalayim (Ierusalim).
In Kitvey Ha’Kodesh (Sfintele
Scripturi), aceasta sarbatoarea se numeste Yom T’ruah, adica Ziua Sunatului din
shofar (instrument de suflat/sunat confectionat din corn de berbec sau
antilopa).
In traditia evreiasca, aceasta
sarbatoarea se numeste Rosh Ha’Shanah, adica Anul Nou sau Inceputul Anului.
Va’yikra/Levitic 23;23-25. (versiunea mesianica)
“Adonay a
vorbit lui Mosheh şi a zis: „Vorbeşte fiilor lui Israel şi spune-le: „În luna a
şaptea, în cea dintâi zi a lunii, să aveţi o zi de odihnă, vestită cu sunet de shofar,
şi o întrunire sfântă. Atunci să nu faceţi nicio lucrare de slugă şi să aduceţi
Lui Adonay jertfe mistuite de foc.””
Prima data ne vom ocupa de
primul aspect si anume, semnificatia sarbatorii din punct de vedere al
traditiei evreiesti. In mod interesant, conform traditiei evreiesti, aceasta
sarbatoare se numeste Anul Nou. Fapt care practic contrazice Scriptura, daca e
sa o luam dupa calendarul stabilit sau lasat de Adonay Elohim (Domnul “D-zeu”)
in Scripturi. Pentru ca, data sau ziua cand aceasta sarbatoare trebuie sa aibe
loc, este prima zi a lunii a 7-a. Deci nu poate fi “Anul Nou”, pentru ca nu are
loc in prima zi a primei luni. Atunci de ce totusi traditia evreiasca a numit-o
“Anul Nou” sau Rosh Ha’Shanah? Unul din motive este ca, trebuia sa fie o
sarbatoare legata de jertfe, iar jertfele puteau fi aduse doar la Templu, in
Yerushalayim. Insa, dupa distrugerea Templului (Beyt Ha’Mikdash) din
Yerushalayim (Ierusalim), exista pericolul ca poporul care a ajuns in exil sa
“uite” sarbatoarea. Deci, ca sa nu se uite sarbatoarea, trebuie sa i se
atribuie si o semnificatie pe baza careia sa poata fi tinuta si in afara
Ierusalimului si fara Templu. Asa ca, i s-a atribuit aceasta semnificatie de An
Nou, bazata pe scrierile din Talmud (colectie de interpretari evreiesti despre
Scriptura), care spun ca, in acea zi, adica in prima zi a lunii a saptea,
(Tishri) a fost creat omul. Pe de alta parte, in Iudaism exista mai multe date
cu semnificatia de An Nou. De exemplu “Anul nou al pomilor”… etc. Asa ca,
iudaismul celebreaza aceasta sarbatoare ca o comemorare a creatiei omului. Si
conform traditiei si al unui joc de cuvinte, se consuma cap de peste, ca in
anul care urmeaza, evreul sa fie cap si nu coada, rosh insemnand cap. Se mai
consuma mere imbibate in miere ca anul care vine sa fie unul fructuos si dulce.
Tot de partea traditionala
evreiasca tin si anumite interpretari religioase ale acestei zile, dintre care
amintim cateva. Aceasta zi, in context religios evreiesc, se numeste Ziua
Judecatii si se spune ca, in aceasta zi, se deschid trei carti. Cartea Vietii,
unde vor fi inscrisi cei care vor trai si anul care urmeaza, Cartea mortii,
unde vor fi inscrisi cei care vor muri in anul care urmeaza si cartea, unde
sunt inscrisi cei al caror viitor inca nu s-a decis. De aceea, cainta
(t’shuvah) si rugaciunile pentru iertare, numite slichot (iertari) incep deja
cu o luna inainte. Apoi, dupa aceasta zi, urmeaza o perioada de zece zile
(yamim noraim) sau zilele groazei pana la Yom Ha’Kipurim (Ziua Ispasirilor),
care are loc in ziua a 10-a a lunii a saptea, cand se va decide definitiv cine
si in care carte ramane inscris. O alta traditie spune ca, in aceasta zi, satan
apare inaintea Lui Adonay (Domnul) si acuza pe toti oamenii. Asa ca, in aceasta
zi, se suna din shofaruri de peste 100 de ori (sau toata ziua), pentru ca satan
si demonii lui care sunt “innebuniti” de sunetul shofarului, sa nu poata pune
cap la cap nici-o acuzatie veritabila impotriva evreului.
Iar acum, vom trece la partea
Scripturala si semnificatia acestei zile in contextul Noului Legamant. In
primul rand, trebuie mentionat ca exista sapte sarbatori/zile speciale anuale
ale Lui Adonay (Domnul). Primele patru, sunt sarbatori ce au loc primavara si
care s-au implinit la venirea Lui Yeshua Ha’Mashiach (Isus Christos). Ultimele
trei, se vor implini la revenirea Lui Yeshua Ha’Mashiach (Isus Christos). Ultimele
trei zile speciale sunt dupa cum urmeaza: Yom T’ruah (Ziua sunatului), Yom
Ha’Kipurim (Ziua Ispasirilor) si Sukot (Colibele).
Asa cum primele patru
sarbatori au coincis cu cate un eveniment din lucrarea de rascumparare a Lui
Yeshua Ha’Mashiach (Isus Christos), aceasta zi speciala de Yom T’ruah (Ziua
Sunatului (din shofar)) va fi implinirea evenimentului REvenirii Lui. Pentru a
intelege mai bine, vom face o paralela intre Torah (Legea/cele 5 carti ale lui
Mosheh) si Ha’Brit Ha’Chadashah (Noul Legamant).
In Torah, la Sh’mot/Exod
19;16-19. (versiunea mesianica) scrie: “A treia zi dimineaţa, au fost tunete, fulgere şi un nor
gros pe munte; shofarul răsuna cu putere, şi tot poporul din tabără a fost
apucat de spaimă. Mosheh a scos poporul din tabără, spre întâmpinarea lui Elohim,
şi s-au aşezat la poalele muntelui. Muntele Sinay era tot numai fum, pentru că Adonay
Se coborâse pe el în mijlocul focului. Fumul acesta se înălţa ca fumul unui
cuptor, şi tot muntele se cutremura cu putere. Shofarul răsuna tot mai
puternic. Mosheh vorbea, şi Elohim îi răspundea cu glas tare.”
Elementele cheie din acest
pasaj sunt:
1. Poporul trebuia sa-L
intalneasca pe Elohim (D-zeu). Versetul 11 si 17.
2. Elohim s-a coborat in
mijlocul sunetului de shofar. (Nu scrie
niciunde ca Mosheh ar fi dus cu el vre-un shofar, deci e clar ca, a fost adus
si sunat din partea Lui Adonay (Domnul) din Ha’Shamayim (Ceruri).)
3. Adonay s-a coborat pana la
nivelul norilor. Versetul 16.
4. Adonay a vrut sa “stea” cu
poporul, dar poporul nu era sfant. Versetul 12 si 17.
Si acum sa vedem echivalentul
in Ha’Brit Ha’Chadashah (Noul Legamant) al acestui eveniment:
1 Tes. 4;16-17. “Căci însuşi Domnul, cu un strigăt, cu glasul îngerului
conducător şi cu shofarul lui Elohim, Se va coborî din cer, şi întâi vor învia
cei morţi în Ha’Mashiach (Christos). Apoi, noi cei vii, care vom fi rămas, vom
fi luaţi toţi împreună cu ei în nori, ca să întâmpinăm pe Domnul în aer; şi
astfel vom fi totdeauna cu Domnul.”
1.
Poporul trebuie sa intalneasca (intampine) pe Domnul.
2. Domnul coboara cu shofarul Lui Elohim (D-zeu) in
mijlocul sunetului de shofar.
3. Domnul va cobora pana la nivelul norilor.
4. Poporul care va fi deja sfintit, va fi totdeauna cu
El.
Cu aceste dezvaluiri, dorim tuturor sa ajunga sa creada
in Yeshua Ha’Mashiach (Isus Christos), ca sa fie sfintiti si rascumparati in
ziua in care El va reveni si asa sa ajunga la Yom Ha’Kipurim (Ziua Ispasirilor)
si apoi la imparatia de Sukot (colibele) cand “Cortul Lui Elohim (D-zeu) va fi
cu oamenii”.
Ha’Hitgalut/Revelatia 21;3. (versiunea mesianica). “Şi am auzit un glas tare care ieşea din
scaunul de domnie şi zicea: „Iată cortul lui Elohim este cu oamenii! El va
locui cu ei, şi ei vor fi poporul Lui, şi Elohim însuşi va fi cu ei. El va fi Elohimul
lor.”
Rabin David Nagy
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.