Purim-ul פורים este una
dintre cele mai gustate sarbatori evreiesti, datorita imensei victorii obtinuta
de o imparateasa neinfricata, o tanara evreica (crescuta de un var
la fel de neinfricat, Mordechai sau Mardoheu), care nu si-a mai
iubit viata atunci cand poporul ei a fost in teribilul pericol de-a
fi linsat de lucifericul Haman.
Povestea Esterei (numele evreiesc era Hadassa = ebr. mirt) se
poate gasi in Cartea Esterei, una
dintre Cartile Tanach-ului (sau Vechiul Testament). Cartea are un
indoit scop. Ea a fost scrisa din dorinta de-a arata cum a fost salvat poporul evreu,
prin protectia lui Dumnezeu, de la o pieire iminenta, prin mijlocirea pe viata si pe moarte a
imparatesei Estera. Numele lui Dumnezeu nu este mentionat niciodata in
aceasta Carte a Bibliei
(deseori crestinii sunt contrariati de acest lucru), insa Prezenta
Creatotorului se resimte in fiecare verset, in fiecare Cuvant, pe tot cuprinsul
desfasurarii momentelor subiectului (suntem intr-o proza usoara, volubila, in
care sentimentele traiesc si viiaza impreuna
cu personajele).
In al doilea rand, Estera a mai fost
scrisa si pentru a oferi o consemnare si un
cadru istoric ale sarbatorii israelite Purim (3: 6-7 ; 9:
26-28). In felul acesta trebuia sa se pastreze vie amintirea acestei
izbaviri a poporului evreu din Persia, in special pentru generatiile
viitoare (comparabila ca intensitate a trairii – desi intr-o gama mai majora –
cu Pesach-ul si Yom Kippur).
In Carte este, de
asemenea, mentionata si obligatia de a
respecta anual sarbatoarea Purim (9: 24;
28:32).
Desi autorul Esterei nu
este cunoscut, din continutul Cartii reiese
in mod evident ca el era familiarizat cu obiceiurile persane, cu palatul
din Susa, si cunostea amanunte despre imparatul Ahasveros; acestea toate
demonstreaza ca scribul a trait
probabil in Persia, in decursul perioadei descrisa in Meghilat.
Mai mult, simpatia lui fata de israeliti
si cunoasterea obiceiurilor evreiesti sugereaza ca si el era evreu (probabil un
contemporan mai tanar al lui Mordechai, caruia acesta i-ar fi oferit toate
datele scrierii acestei importante carti de istorie a evreilor). Cu
siguranta Cartea a fost
adusa la forma ei actuala dupa moartea lui Mordechai. Detaliile istorice si
lingvistice o situeaza in jurul anului 400 i Ch. Exista si o carte
apocrifa Adaugiri la Cartea Esterei,
care ar fi aparut in mod firesc mult mai tarziu decat originala Estera.
Din punct de vedere cronologic, episodul Estera se
plaseaza cu ajutorul altei Carti, Ezra, in capitolele 6 si
7 ale acesteia, intre intoarcerea celor 2 grupuri de evrei la Ierusalim sub
conducerea lui Zorobabel si Ezra. Este vorba, mai precis, de perioada 483-473 i Ch a domniei lui Ahasveros.
Estera ajunge imparateasa a Persiei in anul 478 in Ch ( 2:16 ).
Desi Cartea Esterei este
asezata in Biblie dupa Cartea lui Neemia ,
in realitate evenimentele relatate in prima au avut loc cu 30 de ani
inaintea intoarcerii lui Neemia la Ierusalim ( 444 i Ch ), pentru a-i
construi Zidul.
Cunoscand
evenimentele din Cartea Estereisa
incercam acum sa intelegem care este rostul sarbatorii Purim in viata
comunitatii evreiesti. Sa ramanem la versetul 17 din capitolul 9: Aceste lucruri s-au intamplat in a
treisprezecea zi a lunii Adar. In ziua a patrusprezecea, Iudeii s-au odihnit,
si au facut din ea o zi de ospat si de bucurie. Iata de ce pentru evrei luna Adar este cea mai
vesela dintre lunile anului. Inteleptii au scris in Talmud
: Misenihnas Adar marbim besimha (Imediat ce-a inceput luna Adar,
creste si bucuria noastra).
De 2 milenii si jumatate poporul
evreu sarbatoreste acest eveniment spre a da expresie bucuriei si recunostintei
catre Cel Atotputernic. Purim-ul este marcat de evreii din
intreaga lume la 14 Adar. De Purim se citeste Meghilat Ester, incepand
cu seara de 13 Adar.
Fiind
o sarbatoare exuberanta, evreii obisnuiesc sa-si trimita unii altora Misloach Manot -
cadouri - iar copiii primesc tot felul dulciuri.
Prajitura favorita este humantasul , un
aluat delicios cu miere si nuci care trebuie sa aiba forma palariei (a nasului
ori a urechilor) lui Haman. De asemenea , au loc asa –
numitele ”jocuri de Purim” (cand se pune in scena povestea Eeterei ), si
carnavaluri cu masti (in special in lumea askenazina).
Se ridica inevitabil intrebarea: Evreii
mesianici sarbatoresc si ei Purim-ul , la fel ca toti ceilalti evrei? Evreii mesianici (si nu doar
evreii, este vorba despre toti fratii nostri mesianici) respecta si tin
toate sarbatorile evreiesti care au o baza biblica (adica sunt consemnate in
paginile ei).
Modul in care se celebreaza o asemenea
sarbatoare , fireste, intotdeauna, trebuie sa se raporteze la Fiul lui Dumnezeu, Mantuitorul
lumii, marele nostru Goel, revelat evreilor si neevreilor in Brit
Chadasha. El
ne-a scapat si ne-a eliberat, cu pretul sangelui Sau, din mainile
celui mai necrutator Haman: Satan insusi.
Pentru aceasta minunata izbavire, in veci
doar Lui, Glorie! Baruch ata Adonai Elocheinu, Melech
Ha-Olam! In aceasta aperceptie, Purim-ul este intr-adevar o victorie eterna
impotriva oricarei forme de ura antisemita (si anticrestina) pentru
ca Cel Atotputernic S-a luptat si Se lupta pentru Poporul Sau. Chiar
daca Hamani au fost, si Hamani sunt inca, un lucru este cert, victoria
este deja castigata prin Sangele Mieluselului lui YHWH.
Hag Purim !!!
(Prezentare realizata de Otniela-Daniela Onu)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.