Către Conducerea "NewsNet Crestin"
Dragii mei,
Vă felicit pentru faptul că sunteti locul unde se publică tot ce este important astăzi în lumea evanghelică din România.
Recent un teolog baptist de seamă din Romania m-a acuzat că aş fi "teolog al NAR" (New Apostolic Reformation). Am fost rugat insistent de frati mai tineri din Romania să răspund la această acuzaţie.
Vă rog mult să republicaţi acest articol.
Cu deosebită stimă şi apreciere,
Iosif Ţon
Dragă…
Mi-ai scris că ceea ce
ai împotriva mea este asocierea mea cu NAR. Ai văzut că eu nici nu știam ce
este NAR şi nu știam că Bill Johnson este parte din acest NAR (New Apostolic
Reformation).
M-am gândit să-mi iau
mai mult timp şi să scriu ceva despre „asocierile” mele.
În anul 1980, am
participat la congresul internațional de evanghelizare (Billy Graham) din
Pataya, Tailanda. Am rostit şi eu acolo un mic discurs şi asta m-a proiectat în
mișcarea evanghelică lansată de Billy Graham.
În 1982, am participat
la congresul extraordinar pentru ineranța Scripturii, ținut la San Diego.
Acolo au participat toţi liderii evanghelici ai Americii. Am rostit acolo un
discurs despre modul in care studierea într-o universitate marxistă mi-a întărit
credinţa, iar întâlnirea cu teologia liberală într-un seminar
teologic mi-a ruinat credinţa. Discursul acesta mi-a făcut prieteni printre cei
mai de seamă pastori şi teologi ai Americii, care apoi m-au invitat să predic
în bisericile lor şi să vorbesc în școlile lor.
Fiindcă eram Președinte
al unei societăți misionare, eram invitat în cele mai mari biserici la săptămânile
lor de misiune. Cu ocaziile acestea am cunoscut pastori din cele mai multe
culte evanghelice din America.
Prin cca 1984, s-a ținut
primul congres al evanghelicilor dedicat concepției despre lume şi viaţa şi eu
am ținut discursul de lansare a mișcării, vorbind despre importanţa unei concepții
despre lume şi viaţa în tarile comuniste şi despre nevoia ca noi să învățăm să
vorbim limba aceasta a concepției generale despre lume şi viață.
Am participat apoi la
lucrările multor comisii formate la congresul acesta. Acolo am lucrat cu
profesori de seminarii teologice, iarăși din cele mai diverse culte evanghelice.
La un moment dat m-am
împrietenit cu Adrian Rogers, cel mai de seamă lider de atunci în Southern
Baptist Convention. Tocmai începuse fenomenul „mega church”. La început, mega
church era considerată aşa dacă avea peste două mii de membri. Apoi baremul a
crescut… Adrian Rogers a organizat pe pastorii de mega churches din Southern
Baptist. Pe atunci erau cam 80! Ei se întâlneau odată pe an într-o conferință
de trei zile. Adrian m-a luat să particip la una, şi a fost extraordinar să
ascult timp de trei zile care sunt problemele unei biserici de felul acesta.
Am participat şi la alt
fel de conferințe. Interesante erau cele din sfera lui Billy Graham, deoarece
participau lideri din toate cultele evanghelice şi am avut astfel ocazia să
lucrez cu mulți dintre aceștia. Acolo au apărut primii lideri care pledau
pentru reactivarea categoriei de „apostoli”. Peter Wagner, profesor la Fuller
Seminary din Pasadena, California, a devenit unul dintre liderii acestei mișcării.
După trezirea de la
Toronto, din 1994, mișcarea bisericilor Wineyard, întemeiată de John Wimber, a
luat mari proporții. Unul dintre liderii ei a fost Randy Clark, care l-a
influienţat puternic pe Bill Johnson.
De la Fuller Seminary,
prin profesorul George Edon Ladd, cu cartea lui „Prezenţa viitorului”, despre
învăţătura lui Isus despre împărăția lui Dumnezeu aici şi acum, a pornit mișcarea
de întoarcere la învăţăturile lui Isus din Nazaret, preluată de John Wimber şi
de Peter Wagner, iar mai târziu de Bill Johnson.
Eu m-am mișcat între toţi
aceşti oameni amintiți mai sus, şi mulți, mulți alții, reprezentând şi alte mișcări
evanghelice.
A, da, să nu uit.
Pare de necrezut, dar
evanghelicii din America simt tot mai mult că sunt obiect nu numai de batjocură
de la cei „politically corect”, dar şi direct obiect de persecuție. Aşa se face
că în 2001, John Piper a organizat la biserica lui din Minneapolis o conferință
pe această temă, la care au participat 1.100 de pastori! După două zile de
prezentări de comunicări care documentau diferite aspecte şi forme ale persecuției,
mi-a venit mie rândul să vorbesc despre „Surse de putere în timp de persecuție.”
A fost una dintre cele mai puternice mesaje pe care mi le-a dat Domnul. La urmă
la aplauze, s-au ridicat toată audiența în picioare. Predica se găsește pe
internet.
Iarăși, John Piper este
inițiatorul unui nou şi mare curent în mișcarea evanghelică.
Un alt curent este cel
lansat de Bill Gothard, care aduna la cursurile lui pană la 25.000 de
participanți (curs de o săptămână). Am predat şi eu un curs la ei, filmat şi
apoi transmis la diferite alte localități, cu titlul „Cum m-a eliberat Dumnezeu
de frica de moarte.”
O altă mișcare.
Scriitorul meu favorit în tinerețe a fost E. Stanley Jones. Din cartea lui,Jesus
of the Mount m-am inspirat când am ținut predicile despre predica de
pe munte, la Speranța, Arad în 1956. Dacă citești prefața la Viată din
belșug, găsești acolo mai multe date despre locul lui E. Stanley Jones in
viaţa mea. E. Stanley Jones a studiat la Asbury Seminary, În Kentucky.
Prin 1985 sau
1986, un fost cercetător la Asbury Seminary s-a mutat la Wheaton, IL., unde
locuiam noi. Când am făcut cunoștință cu el şi am aflat că vine de la Asbury,
i-am povestit impactul lui E. Stanley asupra mea şi în special evenimentul pe
care-l povestesc în prefața la Viată din abundență. A fost foarte
mișcat şi imediat m-a întrebat dacă aș accepta să merg la Asbury College and
Seminary să spun acolo ce i-am spus lui. Am acceptat, am fost la Asbury la
capelă, acolo a fost o binecuvântare extraordinară şi consecința a fost că m-am
împrietenit cu Rectorul Dennis Kinlaw, care conduce o organizație pentru
promovarea sfințeniei prin viaţa în Cristos. Kinlaw a scris în câteva dintre cărţile
lui despre mine. Pe un profesor de la Asbury, John Oswalt, l-am adus prin 1992
să țină o conferință despre sfinţenie la pastorii noștri, pe care i-am adunat
la Băile Felix. Mia târziu am tradus cartea lui Chemați să fie sfinți,
în limba română.
Samuel Kamalesen, fost
student la Asbury, face parte din mișcarea pentru sfinţenie de tipul acesta. El
m-a dus în India, unde am ținut o săptămână de prelegeri despre martiraj.
Aici îţi semnalez ceva
ciudat. Există o mișcare pentru sfinţenie prin viaţa în Cristos lansată şi
condusă de calviniști. Ea s-a format în jurul conferințelor de vară de la
Keswick. Eu fac parte şi din mișcarea aceasta şi la un moment dat am ținut
Conferințe de tip Keswick.
Cei de la Asbury sunt
mișcarea pentru sfințenia vieții lansată de arminianul John Wesley. Eu fac
parte şi din una şi din alta.
Acum, poți să-ţi pui întrebarea:
Din care mișcare face parte Iosif Ţon? Răspunsul ar fi „Din toate şi din
niciuna!”
Am participat la multe,
am avut contribuții substanțiale la multe, dar nu m-am asociat şi nu m-am
identificat cu nici una! Mi-am păstrat independența şi identitatea!
Bill Johnson este nou
pe scena teologică în vremurile acelea. El s-a lansat în 2003 cu cartea lui
„When Heaven Invades the Earth”. El era penticostal. În 2006 a ieșit din
Assemblies of God şi a devenit independent. Ca de obicei la asemenea biserici
mari, şi biserica lui organizează conferințe pe diferite teme. Eu am fost la
două asemenea conferințe.
La prima, Bill nu era
acasă. La a doua, chiar la urmă, m-am dus în fată să dau mâna cu el. Noi ne
văzusem în altă parte. M-a recunoscut şi a fost uimit să mă vadă acolo.
Şi-a făcut timp şi am avut cu el o discuţie de o jumătate de oră.
La aceasta se reduce
„asocierea” mea cu ei.
Lucrul care m-a atras
la ei este că după ce au îmbrățișat concepția că Împărăția lui Dumnezeu este
prezentă acum pe pământ şi că noi suntem parte a ei, ei au făcut un pas mai
departe şi au pus întrebarea: Cum se trăiește în Împărăția lui Dumnezeu aici şi
acum? Ca răspuns la această întrebare, au formulat şi dezvoltat conceptul de
cultura Împărăției lui Dumnezeu. Fiind o mega biserică, cu câteva sute de
angajați, toţi aceștia se relaționează între ei cu percepte ale Împărăției.
Atmosfera şi modul de relaționare sunt extraordinare: ei trăiesc ce predică!
Acum când tu mi-ai
scris că ei fac parte din noua mișcare apostolică, îmi dau seama că e aşa,
deoarece toţi din biserica lui îl consideră pe Bill un apostol. Ei cred, ca
foarte multe alte biserici şi chiar denominații, că funcția de apostol nu a
încetat, ci se continuă şi astăzi. Pe mine asta nu mă deranjează, Eu de la ei
iau ceea ce ţi-am spus mai sus.
Prin urmare, ideea ta
că m-am asociat cu NAR, mă face să zâmbesc. Atâta tot.
Încă odată, am
participat la multe congrese, conferințe, mișcări, dar nu m-am asociat cu
nimeni. Eu rămân eu însumi.
Aceasta fiindcă am
ascultat de îndrumarea pe care ne-o dă apostolul Pavel: „Cercetați toate
lucrurile şi luați (păstrați) ce este bun” (1 Tes.5:21). Aceste cuvinte
sunt scrise pe frontispiciul Colegiului Baptist Regents Park College, Oxford,
(unde am studiat între 1969-1972) în limba latină: Omnia probate quod
bonum tenete.
De la mulți dintre cei
cu care am lucrat, am învățat multe. Cât de baptist am rămas eu după
toate acestea, rămâne ca alții să stabilească. Dar oricum, eretic categoric nu
sunt.
Aș spune mai de grabă că
sunt anabaptist. Asocierea mea cu această mișcare este, teologic vorbind, mult
mai profundă şi iată că nici măcar n-am amintit-o.
Amintirea anabaptiștilor
mă duce cu gândul la unul dintre teologii care îmi sunt cei mai dragi:
Erasmus de Roterdam (1466-1536).
El a fort primul teolog
care a cerut întoarcerea noastră la învăţătura Domnului Isus. De la el au învățat
anabaptiştii să clădească totul pe învăţătura Domnului. Erasmus făcea parte din
mișcarea care îl produsese pe Thomas a Kempis (1388-1471), autorul cărții Imitatio Christi.
Ei bine, iată ca am
stabilit, în sfârșit, cu cine mă asociez!
Iosif Ţon
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.