Poate că și voi, la fel ca mine, v-ați întrebat de-a
lungul vieții de ce Creștinismul e viu și a biruit păgânismul și nu invers.
Răspunsul este simplu: Creștinismul e viu pentru că El, Hristos, e viu!
În primele luni ale anului 2018
am citit o carte care ridica aceeași întrebare. În aprilie anul trecut am scris
o recenzie a cărții pe care am publicat-o prin canalele mediatice ale Alianței
Familiilor din România. Socotesc că astăzi, când sărbătorim Învierea
Mântuitorului, ar fi potrivit să redau recenzia cărții în forma ei originală.
Nădăjduiesc ca ea să vă îmbărbăteze la fel de mult cât m-a îmbărbătat pe mine.
Creștinismul
e viu pentru că El, Hristos, e viu!
Cartea recent (2018) publicată a
istoricului american Bart D. Ehrman, The Triumph of Christianity ("Triumful
Creștinismului") adaugă la explicațiile date de istorici de-a lungul
veacurilor de ce Creștinismul a biruit păgânismul și nu invers.
Autorul, însă, nu e creștin, ci
apostat. Cu ani în urmă a fost un apologet creștin, dar în anii recenți a ajuns
la concluzii diferite privind identitatea Mântuitorului. Pentru el, la fel ca
și pentru mulți alți istorici și intelectuali, Mântuitorul e doar Iisus din
Nazaret, nu Hristosul, Fiul lui Dumnezeu ori Mântuitorul.
Recomandăm totuși cartea, în
special celor interesați să cunoască explicațiile istoricilor privind biruința
Creștinismului asupra păgânismului. Fenomenul în sine e uimitor. Privind
longevitatea lui ca religie, Creștinismul urmează Iudaismului, dar e cea mai
răspândită religie. Astăzi nu se mai închină nimeni lui Zeus, Apolo, Zamolxe,
Ra, Amon, Mitra și alte zeități antice. Aceste zeități au dispărut din mințile
oamenilor, iar Creștinismul le-a șters din memoria lor.
Pe Hristos, însă, nu l-a șters și
nu poate să Îl șteargă nimeni.
Astăzi, Hristos are mai mulți adepți ca oricând, iar numărul lor crește zilnic.
Cum și ce explică asta?
Creștinismul și lumea veche
Meritul principal a lui Ehrman
constă în examinarea minuțioasă a explicațiilor istoricilor privind triumful
Creștinismului și a lui Hristos asupra zeităților antice. În plus, însă, el
propune și un număr de explicații originale. Ehrman merită aprecieri și pentru
tonul politicos al discursului lui. Cu toate că a devenit apostat, el folosește
un vocabular cuviincios, spre deosebire de vocabularul ireverențios al
furibunzilor atei ai zilelor noastre, Dawkins, Harris, Hitchens și alții.
Lecturarea cărții e lejeră și
cele aproape 300 de pagini de text ale cărții trec repede, fiind structurate în
așa fel încât cititorul de rând să-i poată înțelege argumentele. Interesante
sunt și datele istorice, sursele și izvoarele scrise pe care Ehrman își
fundamentează argumentele, cât și detaliile inedite pe care le dă privind
credința și practicile creștine ale înaintașilor noștri. Ehrman stăpânește bine
limba greacă și posedă o cunoaștere bună a Sfintelor Scripturi.
E indiscutabil, în opinia lui, că
în primele patru veacuri ale erei creștine din istoria omenirii s-a produs o
revoluție de proporții gigantice pe care istoria nu a mai repetat-o. "The
ancient triumph of Christinity, scrie el, proved to be the single greatest
cultural transformation our world has ever seen" ("Triumful
Creștinismului s-a dovedit a fi cea mai mare transformare culturală cunoscută
vreodată în lume") Un grup mic de oameni simpli, fără carte, („analfabeți"
cum îi numește el), care se identificau ca și urmași ai unui Iisus din Nazaret
- pe care ei îl identificau ca fiind Fiul lui Dumnezeu - Cel răstignit și
omorât de romani, dar înviat trei zile mai târziu, au întors lumea pe dos.
Fără a avea la dispoziția lor
putere politică, instituții de învățământ, academii, seminarii, tiparnițe,
clădiri sau resurse financiare. Au cucerit întregul Imperiul Roman de la
răsărit la apus, cu toate că promovau o religie cu totul diferită de toate
celelalte și mai ales una care impunea exclusivitate și respingerea tuturor
celorlalte religii. Convertiților li se impunea să se lepede de credințele
păgâne și să se închine unui singur Dumnezeu, Dumnezeul Bibliei.
Creștinismul a adus perspective
și norme culturale și morale noi. Bogaților li s-a impus să aibă grijă de
săraci. Comunitățile creștine trebuiau să se îngrijească de bolnavi, văduve și
orfani. Creștinii au încetat să mai
avorteze și să își abandoneze copiii. După legea romană, copiii născuți
deformați trebuiau omorâți. Creștinii, însă, îi adoptau. Familiile cu copii
mulți, care nu își mai puteau hrăni copiii, nu îi mai lăsau să moară de foame,
ci îi dădeau în grija comunităților creștine. Creștinii, de asemenea, aveau un
mesaj și pentru autorități: puterea politică trebuie pusă la dispoziția
oamenilor și folosită în folosul lor.
În felul acesta, afirma Ehrman,
"it was Christianity that became dominant and, once dominant, advocated an
ideology not of dominance but of love and service. This affected the history of
the West in ways that simply cannot be calculated". („Creștinismul a
devenit dominant și odată devenit dominant, a promovat o ideologie nu a
dominației, ci a dragostei și a slujirii.
Asta a afectat istoria
Occidentului în dimensiuni care, simplu, spus nu pot fi calculate".)
(Pagina 6) Întrebarea cheie pentru el și alți istorici, însă, este cum a ajuns
această doctrină sau ideologie destinată morții să domine istoria omenirii. Ce
întrebare mai importantă ori interesantă ca asta, scrie Ehrman, ar putea preocupa
istoricii și pe cei interesați de istorie, cultură și evoluția societății? O
întrebare și mai directă este "how did a handful of the followers of Jesus
come to convert an unwilling empire"? („cum doar o mână de urmași ai lui
Iisus au ajuns să convertească un întreg imperiu ostil"?)
Argumentele istorice tradiționale
Capitolul 4 al cărții lui Ehrman
discută explicațiile istoricilor dinaintea lui privind triumful Creștinismului.
Unul dintre primii istorici care a încercat o explicație seculară a subiectului
a fost germanul Adolf Harnack, în The Expansion of Christianity in the First
Three Centuries („Expansiunea Creștinismului în primele trei secole), tradusă
și publicată în engleză în 1908.
Conform studiilor lui și al altor
istorici dinaintea lui, la începutul Secolului IV, când Împăratul Constantin
s-a convertit la Creștinism, doar între 7 până la 10% din populația Imperiul
Roman era creștină. După convertirea lui Constantin s-a produs o convertire la
Creștinism în masă, în întregul Imperiu Roman, astfel încât la sfârșitul
Secolului IV jumătate din întregul Imperiu Roman a devenit creștin. Se
presupune că la vremea aceea populația Imperiului era de 60 de milioane de
oameni. Cum ajungem de la 20 de creștini în Ziua Învierii la 30 de milioane în
doar 370 de ani? Explicațiile sunt multiple.
Unii istorici au argumentat că la
începutul erei creștine s-a produs un colaps general al păgânismului. Se
presupune că, subit, păgânismul nu ar mai fi fost "la moda", colapsul
lui a generat un vid moral și intelectual, iar Creștinismul l-a umplut. S-a
produs, zic ei, o substituire naturală a religiilor așa cum s-a observat și la
egiptenii antici. (Pagina 106) Păgânismul a slăbit, fiind luat cu asalt de o
religie nouă, plină de energie și vitalitate, care a generat interes din partea
păgânilor și, în timp, i-a convertit la Creștinism.
O explicație mai sofisticată și
structurată a fost făcută de reputatul istoric britanic, Edward Gibbon in The
History of the Decline and Fall of the Roman Empire ("Istoria declinului
și prăbușirii Imperiului Roman"). Cartea lui Gibbon e una din capodoperele
istoriografiei moderne, fiind publicată in mai multe volume între 1776 și 1789.
Gibbon merită aprecieri pentru că a recunoscut că o simplă explicație seculară
a triumfului Creștinismului e insuficientă și că ea trebuie atribuită și
„intervenției lui Dumnezeu". (Pagina 107) Pe lângă „intervenția
divină", Gibbon a identificat cinci (5) alți factori: (1) zelul inflexibil
și intolerant al creștinilor; (2) doctrina imortalității; (3) miracolele făcute
de creștinii primelor secole; (4) moralitatea strictă și inflexibilă a primilor
creștini; si (5) o puternică structură eclesiastică a Creștinismului incipient.
(Pagina 107)
Personalități
Istoricii au continuat să meargă
pe traseul inițiat de Gibbon, dând explicații similare privind triumful
Creștinismului. Și aici ne întoarcem din nou la Ehrman și la explicațiile pe
care el le încearcă. În primul rând, Ehrman discută factorii umani. În opinia
lui, două personalități mai mult ca oricare altele au cauzat expansiunea
Creștinismului.
Primul a fost Apostolul Pavel, un
om deosebit de educat, cunoscător al limbilor antichității și a marilor culturi
din vremea lui și priceput să prezinte mesajul Evangheliei într-un vocabular
simplu, pe înțelesul tuturor și în limba greacă, o limbă universal cunoscută în
zilele lui.
Apostolul Pavel a călătorit mult,
a vorbit la mulțimi mari de oameni, în special iudei, dar și neamurilor cărora
le-a explicat, pe înțelesul lor, doctrine până atunci necunoscute lor: viața
veșnică, noțiunea de păcat, mântuirea și învierea morților. Mesajul lui, zice
Ehrman, a influențat adânc ți ireversibil pe mulți din cei care i-au auzit
mesajele și care la rândul lor au devenit apologeți și propovăduitori ai noii
religii.
A doua persoană care a avut un
aport important la extinderea Creștinismului a fost Împăratul Constantin,
convertit la Creștinism în 312 și care a legalizat Creștinismul în 313. După
convertirea lui, creșterea numerică a Creștinismului a fost fulgerătoare. Spre
deosebire de alți istorici, însă, Ehrman nu vede în convertirea lui Constantin
un factor decisiv în expansiunea Creștinismului și nici în decizia lui de a
acorda libertate de închinare creștinilor. Edictul de la Milano emis de
Constantin nu a fost un gest strategic desemnat în mod conștient să propulseze
Creștinismul în detrimentul altor religii. Dimpotrivă, Ehrman crede că până la
anul 313 Creștinismul deja a atins o inerție ireversibilă care nu mai putea fi
stopată. Relevanța principală a convertirii lui Constantin, adaugă el, a fost
ca peste noapte Creștinismul a încetat să mai fie o religie persecutată, iar
libertatea religioasă de care au început să se bucure creștinii a fost factorul
principal care a catapultat Creștinismul în religia majoritară a Imperiului
Roman un secol mai târziu. Dacă până la anul 313 misionarismul creștin se
manifesta pe ascuns, după 313 s-a manifestat în public și mult mai pronunțat.
Credințe și practici
Ehrman prezintă și argumente
originale privind triumful Creștinismului asupra păgânismului. El crede că practicile
și teologia creștinilor au avut un efect decisiv în extinderea Creștinismului.
În primul rând, spre deosebire de toate religiile antichității, observa Ehrman,
creștinii practicau misionarismul și prozelitismul și căutau în mod activ și
conștient să convertească păgânii la creștinism. Nimeni altcineva în
antichitate, inclusiv iudeii, nu făceau asta. Locuitorii Imperiului Roman se
închinau zeităților lor fără a căuta să-și convingă vecinii ori prietenii să se
închine altor zei. Nu exista, zice Ehrman, nicio dovadă în istoria antichității
a unor încercări misionare organizate între păgâni pentru a-și extinde
influența sau pentru a câștiga adepți. (Pagina 116) În contrast, zice el,
spiritul evanghelic și misionar al primilor creștini a fost fără precedent și a
rezultat în convertirea multora la Creștinism. ("The evangelizing mission
of the Christian movement was unparalleled and unprecedented";
"Christians were convinced they had to convert the world".)
(„Misionarismul evanghelic al mișcării creștine a fost fără precedent".
"Creștinii erau convinși că trebuie să convertească lumea") (Pagina
117) Misionarismul și câștigarea de adepți a fost impusă creștinilor de
Apostolul Pavel și Iisus, un aspect al Creștinismul pe care creștinii primelor
veacuri l-au practicat cu ardoare. Dacă înainte de 313 misionarismul creștin a
fost afectat negativ de prigoane, după 313 libertatea religioasă i-a dat un
impuls fără precedent. Asta explică, din perspectiva lui Ehrman, de ce de la
doar 7 până la 10% din populația Imperiului Roman dinainte de legalizarea
Creștinismului, jumătate din populația Imperiului a devenit creștina 100 de ani
mai târziu.
Cum au câștigat creștinii adepți
înainte de anul 313, când prozelitismul ți misionarismul creștin erau
interzise? Explicația lui Ehrman este cu totul fascinantă: creștinii erau
misionari în familiile lor, iar apoi în comunitățile lor. Spuneau despre Iisus vecinilor
lor, rudeniilor lor și oamenilor cu care intrau în contact zilnic. Un morar
mărturisea despre Hristos celor care veneau să le macine grăunțele. Un tâmplar
celor care veneau să le facă ori să le repare o masă. Un fierar celor care
veneau să le potcovească caii ori să le ascută uneltele de lucru. Un măcelar
celor care veneau să cumpere carne. Un cizmar celor care veneau să li se facă
ori să li se repare încălțămintea. În familii, zice Ehrman, persoana care de
obicei se convertea prima era soția, care apoi își convertea soțul și copiii.
Cei care aveau robi, sclavi ori lucrători îi converteau și pe ei. Așa, adaugă
Ehrman, s-a produs convertirea păgânilor la Creștinism an după an: "Year
after year after year: one reason Christianity grows is that it is the only
religion like this: the others are not missionary and they are not
exclusive") („An după an Creștinismul crește pentru că e singura religie
de acest fel, celelalte nu misionează și nu sunt exclusiviste") (Pagina
120) Surprinzător cu ni s-ar părea nouă, celor care trăim în 2018,
exclusivismul Creștinismului primar a fost, zice Ehrman, un avantaj în
convertirea păgânilor. Creștinii propovăduiau renunțarea la alte zeități și
închinarea la un singur Dumnezeu și un cod moral nou care excludea orice amestec
cu viața păgâna. Ehrman chiar afirmă, emfatic, că evanghelismul și
exclusivismul Creștinismului au fost factorii decisivi în triumful lui.
("That combination of evanglelism and exclusion proved to be decisive for
the triumph of Christianity") („Combinația misionarismului și
exclusivității s-au dovedit a fi factori decisivi în triumful
Creștinismului") (Pagina 125)
Misionarismul creștin al primelor
veacuri
Privind misionarismul primilor
creștini remarcăm un citat dat de Ehrman din scrierile lui Celsus de pe la anul
170. Scrierile păgânului Celsus par a fi primele care explică Creștinismul și
ascensiunea lui din perspectiva autorilor păgâni.
Pe la anul 170 Celsus scrie:
„Peste tot pe unde dai peste un grup de băieți, o grămada de sclavi ori o
grămadă de proști, vei da și peste niște învățători creștini care își etalează
noua lor filosofie. În casele oamenilor îi vezi îngrămădiși și ascultând:
albitori de haine, cizmari, țesători, proști, analfabeți și toți se întrețin în
discuții, fără însă a avea curajul să întrețină discuții cu oamenii cu carte
..." (Pagina 132) Celsus scrie și el că primii care se converteau la
Creștinism au fost copiii și femeile „superstițioase" și „analfabete”.
Izvoarele antice sprijină afirmațiile lui.
Conform unui document făcut de autorități
pe când Creștinismul era încă în ilegalitate, dintr-o biserică din Nordul
Africii au fost confiscate 16 tunici de bărbați, 38 de voaluri, 82 de tunici de
femei și 42 de perechi de sandale purtate de fețe tinere. E deci incontestabil
ca majoritatea creștinilor primelor secole au fost femeile și fetele. (Pagina
134)
Un alt factor care a propulsat
Creștinismul a fost natura lui generală. Spre deosebire de păgânism,
Creștinismul și doctrina lui prezentau toate aspectele existenței umane, încă
dinainte de naștere, după naștere și chiar după moarte. (Pagina 127)
Creștinismul poseda o doctrină care ținea de fiecare aspect al ființei și
existenței umane.
Oamenii aveau în Creștinism un ghid cuprinzător privind viața, viața intimă,
moravurile, valorile, igiena, relațiile, familia, căsătoria, modul de a-și
câștiga pâinea, viața economică, viața politică, relațiile cu semenii,
relațiile cu străinii, relațiile cu statul și autoritățile și așa mai departe.
În contrast, păgânilor le lipsea o ideologie de viață structurată.
Miracolele primelor veacuri ale
Creștinismului au avut și ele un rol în convertirea păgânilor la Creștinism,
afirmă Ehrman. (Pagina 130) Întregul Capitol 5 al cărții e devotat de fapt
acestui aspect. Un alt factor a fost sensul apartenenței de grup pe care
comunitatea de creștini o dădea. Creștinii formau comunități specifice unde era
solidaritate, siguranță și afecțiune reciprocă. Nimeni nu murea de foame, ori
mureau toți de foame.
Creștinii socializau. Formau și întrețineau relații și prietenii. Între ei
nimeni nu era marginalizat ori străin. Se vizitau unii pe alții. Se întruneau
de cel puțin o dată pe săptămână în casele oamenilor, unde cântau și citeau din
Evanghelie. Se întrebau de sănătate. Se interesau de sănătatea altora. Ajutau
săracii, văduvele și orfanii. Adoptau copiii abandonați. Iar lucrul care i-a
impresionat pe păgâni în mod deosebit a fost că, atunci când apăreau epidemii
și oamenii mureau cu miile abandonați în casele lor, creștinii îi vizitau pe ce
suferinzi și muribunzi. Mulți dintre ei au devenit creștini înainte de moarte.
Izvoarele istorice atestă că nu puțini dintre păgânii bolnavi s-au însănătoșit,
fie datorită unor miracole, ori, zic Ehrman și alți istorici, pentru că își
reveneau după ce creștinii îi îngrijeau și hrăneau. Majoritatea acestor bolnavi
însănătoșiți deveneau creștini. Nu puțini dintre creștinii care îi ajutau pe
bolnavi se infectau si mureau, fără însă ca zelul ori compasiunea lor pentru
păgânii bolnavi să le slăbească. (Pagina 135-139) Un document din Secolul IV
descrie acest zel al creștinilor. ("Heedless of the danger, they took care
of the sick, attending to their every need and ministering to them in Christ,
and with them departed this life serenely happy ...) („Fără să țină seama de
pericole, ei aveau grijă de bolnavi, de oricare nevoi și le slujeau în Hristos
și așa treceau cu serenitate din lumea aceasta...") (Pagina 138)
Creștinismul e viu pentru că El,
Hristos, e viu!
Am reușit să parcurgem în
comentariul nostru de astăzi doar jumătate din cartea lui Ehrman. O recomandăm
din nou, dar, repetăm, doar ca pe un tratat istoric, nu doctrină. Ehrman și
istoricii au explicațiile lor privind triumful Creștinismului. Avem și noi,
însă, explicația noastră. Aceea pe care o găsim în Sfintele Scripturi și în
care credem: Creștinismul a biruit păgânismul și e viu pentru că El, Hristos, e
viu. Creștinismul e viu pentru că Dumnezeul nostru e și El viu! Vă salutăm
deci, în această săptămână a patimilor care precede sărbătorirea Sfintelor
Paște cu eternul și adevăratul Hristos a Înviat!
Peter Costea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.