Esenţa Reformei religiei creştine, făcută în 1517 în
Germania, a fost întoarcerea la Cuvântul lui Dumnezeu aflat în Sfânta
Scriptură. Toate practicile care nu se găsesc scrise în Cuvântul lui Dumnezeu
au fost scoase din Biserică şi din practica creştinilor. Este semnificativ
faptul că nu Martin Luther, ci poporul de rând, în absenţa Reformatorului, au scos
din Biserici icoanele şi moaştele (osemintele, sau frânturi de oase ale
„sfinţilor”). Ei le-au scos şi din casele lor şi astfel au pus capăt închinării
la aceste obiecte.
Din moment ce au acceptat principiul fundamental sola Scriptura (numai ceea ce scrie în
Sfânta Scriptură) şi după ce au văzut că Sfânta Scriptură nu numai că nu
porunceşte închinarea aceasta ci, dimpotrivă, condamnă orice închinare afară de
închinarea lui Dumnezeu, credincioşii au făcut curăţenie atât în Biserici cât
şi în casele lor, aruncând afară icoanele şi osemintele sfinţilor.
Când şi cum a intrat în practica unor creştini închinarea
la oasele unor morţi, practica rugăciunilor adresate unor oameni decedaţi şi
închinarea la icoane?
Totul a început în
oraşul Smirna, din Asia Mică, la câtăva vreme după anul 150 după Cristos.
Policarp, Episcopul Bisericii creştine din oraşul Smirna,
era un bătrân respectabil, care în tinereţe fusese ucenic al apostolului Ioan. Când
a început persecuţia, unii creştini au plecat spre alte locuri, unde nu era
persecuţie. Policarp a refuzat să fugă de persecuţie. Totuşi, pentru a nu
provoca direct autorităţile oraşului, s-a mutat la o fermă din apropierea
oraşului. De acolo a fost arestat şi adus în oraş. I s-a cerut să se lepede de
credinţă şi, desigur, a refuzat. A fost torturat şi în cele din urmă a fost ars
pe rug. Creştinii din oraş i-au cules oasele care au rămas din foc şi le-au
înmormântat în cimitirul oraşului.
Pe vremea aceea, ziua morţii unui martir era considerată
ziua lui de naştere cerească. La un an de la moartea lui Policarp, iubitului
lor pastor, credincioşii din Smirna s-au adunat la cimitir, şi au făcut acolo
Cina Domnului (Împărtăşania), mormântul lui considerându-l a fi altarul. Au
repetat lucrul acesta şi în anii următori. În cele din urmă, s-au gândit că e
greu să vină toţi la mormânt, au scos rămăşiţele lui din mormânt, le-au curăţat
cu mare grijă şi le-au depus în altarul Bisericii, pentru ca fiecare Cină a
Domnului să fie făcută peste rămăşiţele lui.
Vestea a ceea ce au făcut ei s-a răspândit şi tot mai
multe biserici au făcut le fel: au cules cu evlavie rămăşiţele pământeşti ale
martirului lor local şi le-au depozitat în Biserică.
Apoi au făcut un pas mai departe: Au considerat că martirul
lor, fiind acum în prezenţa lui Dumnezeu şi fiind sfânt, are puterea să se
roage pentru credincioşii din Biserica sau Bisericile lui şi deci au început să
se roage lui, ca el să mijlocească la Dumnezeu pentru ei. În felul acesta s-a
dezvoltat un adevărat cult al martirilor, adică a „sfinţilor”. Iată care erau, pe la anul 400, practicile de
venerare a sfinţilor martiri:
1. Numele martirului era înscris în catalogul sfinţilor şi
era poruncită recunoaşterea lui publică.
2. Mijlocirea lui era cerută în rugăciunile publice ale
Bisericii.
3. Se dedicau (închinau) Biserici lui Dumnezeu în numele
lui.
4. Slujba divină şi euharistia erau celebrate în numele lui.
5. Se ţinea anual sărbătoarea (hramul) lui.
6. Să făceau tablouri sau picturi ale lui, cu o aureolă în
jurul capului lui.
7. Rămăşiţele (relicvele, moaştele) lui erau puse în vase de
argint sau de aur, erau plasate în altar
şi erau cinstite în mod public.
Lucrurile acestea nu s-au întâmplat fără opoziţie. Astfel,
un cleric din Aquitania, pe nume
Vigilantius, a contestat respectul acordat rămăşiţelor martirilor, afirmând că
practicile legate de aceste relicve erau de origine păgână. Împotriva lui s-a
ridicat vehement Ieronim, care la anul 404 l-a atacat vitriolic într-un tratat
întitulat Contra Vigilantius. Ieronim
avea în spatele lui autoritatea imperială şi intervenţia lui a pus capăt
oricăror obiecţii la venerarea sfinţilor.
Ultimul pas în acest proces a fost că picturile de pe
pereţii Bisericilor şi tablourile portabile ale sfinţilor au început să fie
venerate. Nici lucrul acesta nu s-a
întâmplat fără opoziţie. Astfel, la anul 305, la Elvira, în sudul Spaniei, a
avut loc un Sinod local la care s-au luat multe decizii care defineau credinţa
şi practica creştină. Între acestea se găseşte articolul (canonul) 36 care spune
că „s-a găsit potrivit ca imaginile să nu existe în biserici aşa încât ceea ce
venerăm şi la ce ne închinăm să nu fie pictat pe pereţi.”
Decizia aceasta nu a fost luată în seamă şi bisericile au
continuat să fie umplute de icoane. Dar tot timpul a continuat să existe şi
opoziţie. Lucrul acesta reiese dintr-o scrisoare a patriarhului Ghermanus,
scrisă cândva după anul 700 şi adresată la doi episcopi anti-icoane, în care se
spune că „acum oraşe întregi şi o mulţime de oameni sunt într-o mare agitaţie
din cauza acestei probleme” (adică închinarea la icoane).
În acea vreme ( adică după anul 700) dinspre răsărit
veneau atacuri tot mai puternice ale arabilor convertiţi la noua religie a lui
Mahomed. Aceştia aveau o anumită toleranţă faţă de creştini, dar ei erau foarte
împotriva icoanelor. Creştinii care reuşeau să scape de sub dominaţia arabă şi
să se refugieze în imperiul bizantin aduceau cu ei şi vestea atitudinii islamiştilor
împotriva oricărei reprezentări în imagini a divinităţii.
Ajunşi la acet punct, trebuie să ne ocupăm de împăratul
Bizanţului Leon al III-ea Isaurul (a domnit între anii 717-741). La câteva luni
după urcarea lui la tron, arabii au asediat Constantinopolul, pe mare şi pe
uscat. Asediul a durat un an de zile. Leon s-a dovedit a fi bun strateg şi i-a
biruit pe arabi, salvând imperiul de avansul islamului. Leon a luat această
biruinţă ca semn al ajutorului lui Dumnezeu. El era un om profund religios şi
era foarte tulburat de fenomenul închinării la moaşte, la sfinţi şi la icoane.
În anul 726 a avut loc o mare erupţie a unui vulcan pe insula Thera (Santorini),
precum şi un cutremur devastator. Leon a luat evenimentele acestea ca un semn
al mâniei lui Dumnezeu pentru idolatria închinării la moaşte şi la icoane. De
aceea, în anul acela el a emis un decret prin care interzicea această închinare şi poruncea scoaterea
icoanelor şi a moaştelor din biserici. Opoziţia, extrem de vehementă, a venit
de la Papa de la Roma şi din mânăstiri. Leon al III-lea n-a cedat şi a pornit
la o acţiune sistematică de oprire a ceea ce el considera a fi idolatrie,
scoţând icoanele şi moaştele din biserici. A închis multe mânăstiri şi i-a
obligat pe călugări să se căsătorească.
Leon al III-lea a imprimat credinţa lui împotriva icoanelor şi
în fiul său,Comstantin, care l-a urmat la tron sub numele de Constantin al
V-lea (741-775) şi care a continuat politica iconoclastă a tatălui său cu şi
mai mare violenţă. Nu numai atât. El a condamnat cultul Fecioarei Maria şi
cultul sfinţilor, iar călugăria a considerat-o a fi contra naturii umane.
Pentru a da o bază teologică respingerii închinării la
icoane, Constantin al V-lea a convocat un Sinod la care au participat 300 de
episcopi în anul 754. Iată decretul pe care l-au formulat aceştia: „În temeiul cuvintelor din Sfânta Scriptură
şi ale Sfinţilor Părinţi declarăm în unanimitate, în numele Sfintei Treimi, că
va fi alungată, respinsă, îndepărtată şi anatemizată de Sfânta noastră Biserică,
orice icoană, făcută din orice fel de material sau prin arta blestemată a
picturii. Cel care, în viitor, va îndrăzni să-şi facă un asemenea obiect şi
să-l venereze sau să-l aşeze într-o biserică sau într-o casă particulară sau
să-l ţină ascuns, va fi, dacă este episcop sau diacon, destituit, dacă este
călugăr sau laic va fi anatemizat şi va suporta rigoarea legilor ca duşman al
lui Dumnezeu şi al doctrinelor transmise de Sfinţii Părinţi.”
Constantin al V-lea a fost urmat la tron de Leon al
IV-lea Khazarul (775-780). Noul împărat s-a declarat şi el împotriva
icoanelor, dar a fost foarte moderat în aplicarea acestei politici. Aceasta
datorită soţiei lui, împărăteasa Irina, care era o pasionată adeptă a
icoanelor.
La moartea lui Leon Khazarul, succesiunea la tron a
avut-o fiul acestuia, Constantin al VI-lea, care era minor. Mama lui, Irina,
preia conducerea statului.
După ce îşi consolidează domnia, Împărăteasa Irina
convoacă un nou Sinod, în anul 787, la Niceea (aproape de Constantinopol), Sinod
care restaurează cultul icoanelor şi al sfinţilor. Acest Sinod este considerat,
atât de ortodocşi cât şi de catolici, ca fiind al şaptelea Sinod ecumenic.
În anul 802, are
loc o lovitură de stat şi Împărăteasa Irina este înlăturată de la tron. Urmează
o perioadă tulbure, de lupte mari între iconoclaşti şi iconoduli. În cele din
urmă, tronul este preluat de Leon al V-lea Armeanul (813-820), care este un
convins iconoclast. El convoacă un nou
Sinod la Constantinopol în 815, Sinod care anulează deciziile Sinodului de la
Niceea şi reintroduce politica de distrugere a icoanelor.
Leon al V-lea este asasinat în anul 820 şi pe tron se
instalează o nouă dinastie, cea Amoriană sau Frigiană, prin Mihail al II-lea
(820-829), şi el un iconoclast pasionat. Tot aşa este şi fiul lui, Teofil, care a domnit între 829-842. Soţia lui, însă,
Împărăteasa Teodora era o pasionată închinătoare la icoane. Când soţul ei a
murit, tronul i-a revenit fiului lui, Mihail al III-lea, care nu avea decât
trei ani. Iarăşi, puterea imperială a fost preluată de mama lui, Împărăteasa
Teodora.
Aceasta va convoca un nou Sinod la începutul anului 843,
Sinod care va restaura închinarea la icoane. La încheiera acestui Sinod, la 11
martie 843, s-a ţinut o slujbă solemnă în biserica Sfânta Sofia, în care s-a
celebrat în mod solemn reintroducerea cultului icoanelor. Această reintroducere s-a dovedit a fi
definitivă şi această dată este considerată „Duminica Ortodoxiei”, care se
sărbătoreşte de atunci până astăzi în prima duminică din Postul Paştilor.
După această schiţă istorică, să ne uităm la problema
închinării la moaşte, la sfinţi şi la icoane din punct de vedere biblic şi
teologic. Toate trei vin sub o singură denumire: idolatrie. Ele sunt o
încălcare a primei dintre cele zece porunci, care sună aşa:
„Să nu-ţi faci chip cioplit, nici vreo înfăţişare a
lucrurilor care sunt în ceruri, sau jos pe pământ, sau în apele care sunt mai
jos decât pământul. Să nu te închini înaintea lor şi să nu le slujeşti” (Exod
20: 4-5).
Cartea Deuteronomul, care a fost scrisă de Moise la
sfârşitul celor 40 de ani de călătorii prin pustie şi care conţine gândurile şi
îndemnurile finale ale acestui mare prooroc şi legiuitor al lui Israel, ne dă
aceste cuvinte ale lui Moise despre idolatrie:
„În vremea aceea, Domnul mi-a poruncit să vă învăţ legi
şi porunci, ca să le împliniţi în ţara pe care o veţi lua în stăpânire. Fiindcă
n-aţi văzut nici un chip în ziua aceea, când v-a vorbit Domnul din mijlocul
focului la Horeb, vegheaţi cu luare aminte asupra sufletelor voastre, ca nu
cumva să vă stricaţi şi să vă faceţi un chip cioplit, sau o înfăţişare a
vreunui idol, sau chipul vreunui om, sau chipul vreunei femei, sau chipul
vreunui animal de pe pământ, sau chipul vreunei păsări care zboară în ceruri,
sau chipul vreunui animal care se târăşte pe pământ, sau trupul vreunui peşte
care trăieşte în apele dedesubtul pământului” (Deut.4:14-18).
Cel care, în timpul controversei născute din încercarea
lui Leo al III-lea de a face să înceteze închinarea la moaşte, la sfinţi şi la
icoane, s-a ridicat să apere această închinare, a fost Ioan Damaschinul (a trăit
între anii 675-749). El a scris trei cărţi împotriva iconoclaştilor şi în
apărarea icoanelor.
Argumentele lui în favoarea închinării la icoane trebuie
să fie cunoscute, deoarece ele sunt folosite în ortodoxie până în zilele
noastre. Afirmaţia lui fundamentală este că poruncile care interziceau
idolatria, date în Vechiul Testament, şi-au pierdut valabilitatea odată cu
întruparea lui Dumnezeu în Fiul Său Isus Cristos. El argumentează că, prin
întruparea Fiului lui Dumnezeu în materie (în trup material), Acesta a sfinţit
materia şi, prin urmare, venerarea unor
lucruri materiale nu mai este un păcat.
Argumentul acesta se spulberă când vedem cu câtă grijă
argumentează apostolul Pavel (care scrie după întruparea Fiului) împotriva
idolatriei:
„S-au fălit că sunt înţelepţi şi au înnebunit; şi au
schimbat slava Dumnezeului nemuritor într-o icoană care seamănă cu omul
muritor, păsări, animale cu patru picioare şi păsări. De aceea, Dumnezeu i-a
lăsat pradă necurăţiei, să urmeze poftele inimii lor; aşa că îşi necinstesc
singuri trupurile; căci au schimbat în minciună adevărul lui Dumnezeu şi au
slujit şi s-au închinat făpturii, în locul Făcătorului, care este binecuvântat
în veci. Amin” (Romani 1:22-25).
Să ne uităm cu atenţie la textul acesta deoarece
apostolul Pavel ne explică aici întreaga problemă a închinării. El ne arată că
esenţa idolatriei stă în faptul că oamenii se închină „făpturii” sau
„creaturii,” în locul Creatorului. Aici nu e vorba de a „sfinţii” creaţia
pentru ca apoi să ne putem închina ei. Aici e vorba de unul dintre cele mai
importante principii pe care ni le dă Dumnezeu: Noi trebuie să ne închinăm Lui
şi numai Lui. Nimic din toată creaţia nu-L poate înlocui şi nu-i este permis
nici unui om să-L înlocuiască. Dumnezeu ne vrea cu exclusivitate pentru Sine.
Un exemplu pe care ni-L dă apostolul Pavel în alte epistole este iubirea de
avere. El o consideră ca fiind idolatrie, deoarece dragostea de avere ia locul
lui Dumnezeu în dragostea noastră (Efeseni 5:5 şi Coloseni 3:5). Prin urmare,
orice lucru creat, la ne închinăm, ia în inima noastră locul cuvenit numai
Creatorului şi de aceea este o trădare a Creatorului şi o jignire adresată
Creatorului.
Al doilea argument al lui Ioan Damaschinul a fost acesta: Dacă pe vremea lui Moise a
fost valabil că nimeni n-a văzut faţa lui Dumnezeu, prin întrupare, noi am
văzut faţa lui Dumnezeu când am văzut faţa lui Cristos, şi prin urmare acum
putem picta faţa Lui şi apoi ne putem închina feţei Lui pictate pe icoană.
Există un răspuns biblic şi la această teorie. În psalmii
lui David ni se spune să căutăm Faţa lui Dumnezeu (de ex. Psalmul 27:8 şi 34:5)
fiindcă „înaintea Feţei Lui sunt bucurii nespuse şi desfătări veşnice la
Dreapta Lui” (Psalmul 15:17). Este evident că aici „Faţa” lui Dumnezeu şi
„Dreapta” lui Dumnezeu sunt termeni folosiţi metaforic şi ei înseamnă
„Prezenţa” lui Dumnezeu.
Şi apostolul Pavel, în Noul Testament, deci după
întruparea Fiului lui Dumnezeu, foloseşte cuvântul „Faţa” lui Cristos în mod
metaforic, când scrie că Dumnezeu face să strălucească în inimile noastre
„lumina cunoaşterii slavei lui Dumnezeu pe Faţa lui Cristos”(2 Corinteni 4:6).
Aici „Faţa” înseamnă „Persoana” lui Cristos. Şi astfel, noi privim „slava
Domnului şi suntem schimbaţi în acelaşi chip cu al Lui, din slavă în slavă,
prin Duhul Domnului” (2 Cor.3:18).
Nu găsim nicăieri în Noul Testament vreo indicaţie că
acum putem picta faţa Lui Cristos şi să ne închinăm acestei picturi.
Trebuie să adăugăm că Ioan Damaschinul, asemenea multora
din vremea lui, a făcut distincţie între închinare sau „adorare” şi „venerare”,
sau proşternere, adică aplecare pentru cinstire în faţa cuiva. Această subtilă
distincţie este cu totul străină de înţelegerea poporului şi de aceea
închinarea la moaşte, la sfinţi şi la icoane este discutată fără să se facă
această „subtilă” distincţie.
Toată discuţia despre închinarea la moaşte, la sfinţi şi
la icoane ar trebui să se spulbere datorită acestor cuvinte ale Domnului nostru
Isus Cristos: „Căci este scris: „Domnului, Dumnezeului tău se te închini şi
numai Lui să-I slujeşti” (Matei 4:10).
Cât priveşte rugăciunea adresată sfinţilor, ca aceştia să
mijlocească pentru noi, şi aceasta este spulberată dintr-o singură lovitură tot
de apostolul Pavel care scrie: „Este un singur Dumnezeu şi un singur Mijlocitor
între om şi Dumnezeu: Omul Isus Cristos” (1 Timotei 2:5). Dumnezeu nu este o
Fiinţă distantă, retrasă în Sine şi inaccesibilă. Dumnezeu este aproape de
fiecare dintre noi. El chiar s-a făcut una cu noi prin întruparea Fiului Său,
prin care nu mai există nici un zid de despărţire între noi şi Dumnezeu. Isus
este Cel ce ne aduce la unire cu Dumnezeu. Nu mai există nevoie de alţi
intermediari. Domnul Isus Cristos ne este suficient fiindcă în El locuieşte
trupeşte toată plinătatea Dumnezeirii.
Să ne întoarcem acum la Leon al III-lea Isaurul. Omul
acesta era un creştin şi un credincios sincer, care a ajuns la convingerea că
închinarea la moaşte, la sfinţi şi la icoane este idolatrie. El a vrut să cureţe creştinismul de această
rătăcire. El a fost un mare Reformator al creştinismului, cu opt secole înainte
de Reforma lui Martin Luther. Mişcarea de Reformă începută de el a primit
adeziunea a sute de episcopi şi a fost aprobată de o mare parte a
creştinismului. Ceea ce-i lipsea lui Leon al III-lea şi
urmaşilor lui era Sfânta Scriptură, pe care oamenii din vremea lui Luther o
aveau datorită invenţiei tiparului făcută de Gutemberg, care de îndată ce a
făcut această invenţie a inaugurat-o tipărind Sfânta Scriptură în 1445.
Şaptezeci de ani mai târziu, când a început Luther Reforma, Sfânta Scriptură,
în limba latină, era deja în mâinile tuturor învăţaţilor din acea vreme.
Cărţile Reformei, datorită tiparului, s-au răspândit şi ele ca fulgerul.
După 123 de ani, de la începutul Reformei lui Leon, în
anul 843, aceasta a fost total înăbuşită şi ziua biruinţei moaştelor, sfinţilor
şi icoanelor este declarată drept Duminica Ortodoxiei. În ziua aceasta a biruit
întunericul şi a fost stinsă lumina Adevărului lui Dumnezeu.
În Europa de Apus acest întuneric a fost biruit prin
Reforma lui Martin Luther, care a adus lumina Cuvântului lui Dumnezeu şi a
produs civilizaţia modernă. Noi credem că această Reformă este necesară şi în
România.
Textele din Scriptură împotriva închinării la orice
lucruri create şi a închinării numai Creatorului sunt fără putinţă de negare. Întruparea Fiului lui Dumnezeu nu a schimbat
cu nimic această poruncă divină. Domnul
nostru Isus Cristos ne învaţă că cea mai mare poruncă dată de Dumnezeu este
să-L iubim pe El cu toată inima, cu toată mintea, cu tot sufletul şi cu toată
puterea. Această poruncă nu lasă loc închinării la „altceva”. Dumnezeu ne vrea
cu exclusivitate pentru Sine.
Când ne dăruim numai lui Dumnezeu, Lumina vine în noi, în
familia noastră, în Biserica noastră şi în ţara noastră.
Iosif Țon
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.