Stă în firea lucrurilor să
ne obişnuim într-un anume fel şi să considerăm lucrurile normale după cum ne-am
obişnuit şi după cum am fost învăţaţi, iar atunci când vedem şi constatăm
comportamente, atitudini diferite de cum am fost obişnuiţi, reacţionăm ca şi
cum ceva anormal s-ar fi întâmplat.
Ar trebui să ne fie evident faptul că în
ultimele decenii s-a căutat şi se caută cu insistenţă să ni se schimbe felul de
a gândi, de a percepe, de a ne raporta la viaţă altfel decât omenirea a făcut-o
de mii de ani şi de faptul că se caută a ni se lua orice sprijin prin
mistificarea şi manipularea conceptelor despre Dumnezeu, adevăr, familie şi
despre viaţă în general. Aspectul acesta al mistificaţiei şi deformării
adevărului şi înlocuirea lui cu idei, nu doar năstruşnice ci de-a dreptul
aberante, este evident pentru oricine are ochi de văzut şi minte sănătoasă.
O întâmplare oarecum hazlie m-a făcut să
înţeleg mai bine cum oamenii sunt condiţionaţi cu multă subtilitate, în timp
schimbându-şi concepţiile vechi şi sănătoase despre viaţă, punând în loc noi
paradigme.
Mulţi dintre vecinii noştri au câini în
curţile lor. Într-o zi, la masă fiind cu soţia, am consumat o mâncare
delicioasă făcută pe un pui crescut la curte. De obicei aruncăm oasele la
gunoi, dar atunci mi-a venit ideea să le punem într-o pungă şi să le dăm
câinilor din vecini. Zis şi făcut. Surpriza a venit însă când m-am dus şi am aruncat
oasele înaintea câinilor. Prima lor reacţie a fost de satisfacţie, aruncându-se
asupra oaselor ca şi cum nu ar mai fi mâncat de câteva zile. Instinctul din ei
a simţit mirosul de carne, dar apoi, stupoare! Unul dintre animale a apucat
hămisit un os, l-a luat în gură de un capăt, ca şi pe o pipă, şi nu mai ştia ce
să facă cu el. Mă uitam şi nu-mi venea să cred! Gustul, mirosul, toate îl
atrăgeau, dar nu ştia ce să facă mai departe. Şi nu se punea problema că nu
putea mânca osul pentru că este un prichindel de pechinez, câinele acesta este
de talie mare, iar osul era mic. Mi-am dat seama imediat că problema era alta.
Câinele respectiv, deşi mare acum, nu mâncase în viaţa lui un os. Era obişnuit
cu deja cunoscutele boabe de la magazin.
Instinctele de câine erau în el, adevărata
hrană îl atrăgea, dar pur şi simplu nu ştia ce să facă atunci când a primit
această hrană. Îmi venea să râd văzând un câine zdravăn care ţine un os în gură
ca o pipă sau cum ţin copiii bomboanele pe băţ. El nu era obişnuit cu hrana
tare, deşi aceasta îl atrăgea.
M-am gândit atunci la hrana spirituală, la
cea adevărată, tare şi hrănitoare, şi la ce scrie în Evrei 5:11-14: “ Asupra
celor de mai sus avem multe de zis şi lucruri grele de tâlcuit, fiindcă v-aţi
făcut greoi la pricepere. În adevăr, voi, care de mult trebuia să fiţi
învăţători, aveţi iarăşi trebuinţă de cineva să vă înveţe cele dintâi adevăruri
ale cuvintelor lui Dumnezeu şi aţi ajuns să aveţi nevoie de lapte, nu de hrană
tare. Şi oricine nu se hrăneşte decât cu lapte nu este obişnuit cu cuvântul
despre neprihănire, căci este un prunc. Dar hrana tare este pentru oamenii
mari, pentru aceia a căror judecată s-a deprins, prin întrebuinţare, să
deosebească binele şi răul.”
Cu acei credincioşi, destinatarii
Epistolei către Evrei, şi cu siguranţă cu mulţi alţii de atunci şi până azi,
s-a întâmplat că s-au hrănit cu lapte, cu lucruri superficiale – de suprafaţă,
care nu pot asigura o hrană sănătoasă spiritual care să ducă la o maturizare pe
calea credinţei.
Am aşa un sentiment că azi marea
majoritatea a creştinilor nu sunt obişnuiţi cu adevărata hrană ce duce la
maturizare. Autorul epistolei continuă în Evrei 6:1-3: “De aceea, să lăsăm
adevărurile începătoare ale lui Hristos şi să mergem spre cele desăvârşite,
fără să mai punem din nou temelia pocăinţei de faptele moarte şi a credinţei în
Dumnezeu, învăţătura despre botezuri, despre punerea mâinilor, despre învierea
morţilor şi despre judecata veşnică. Şi vom face lucrul acesta, dacă va voi
Dumnezeu.”
El ne îndeamnă să lăsăm unele lucruri
începătoare, lăpticul duhovnicesc, pentru că dacă rămânem tot la el nu vom
creşte spiritual. Acesta este: temelia pocăinţei de faptele moarte, credinţa în
Dumnezeu(!), învăţătura despre botezuri, despre punerea mâinilor, despre învierea
morţilor şi despre judecata viitoare – veşnică. Şi apostolul spune că vom face
lucrul acesta – adică le vom lăsa, dacă Domnul ne dă har.
Uitându-ne la scena religioasă şi la hrana
care se dă azi, putem constata cu uşurinţă că atât bebeluşilor spirituali cât
şi celor de mai multă vreme în adunări, li se dă aceiaşi mâncare aproape tot
timpul. Apostolul spune că şi credinţa în Dumnezeu este adevăr începător şi că
lucrurile trebuie să meargă mai departe. Ce să mai vorbim despre botezuri?
Înseamnă că sunt mai multe: cu apă, cu Duh şi cu foc. Cât se insistă azi pe
botezuri! Cel puţin pe cel în apă (unii) şi pe cel cu Duhul Sfânt (alţii). Şi
rămân o viaţă întreagă la acest lucru începător, dar considerându-se maturi
spiritual. Au ajuns doctori în
botezuri, dar nu merg mai departe. Apoi punerea mâinilor. În contextul
lucrărilor miraculoase sunt teorii întregi cu punerea mâinilor – tot doctori în
acest domeniu. Despre învierea morţilor ce să mai spun? Sunt unii care se
numesc creştini şi nici măcar nu cred în aceasta! Deci nici lapte nu beau. Cum
ar putea atunci creşte? Dar chiar şi cei ce cred în învierea morţilor nu
trebuie să se oprească aici dacă vor să crească.
Autorul Epistolei către Evrei
spune lămurit că cei ce au rămas la acel stadiu de început „s-au făcut greoi la
pricepere”. Şi dacă le dai un os, obişnuiţi fiind doar cu lăptic, nu vor şti ce
să facă cu el, chiar dacă instinctual îi atrage.
Eu cred că de aceea este astăzi
atât de multă imaturitate spirituală, chiar în rândul evanghelicilor, a celor
ce mărturisesc mântuirea doar prin credinţă, prin har. Ce să mai zic despre
cultele aşa zis istorice: catolic şi ortodox? Foarte multe din învăţăturile lor
de bază asupra cărora insistă la nesfârşit nici măcar nu sunt menţionate de
autorul Epistolei către Evrei, nici chiar la capitolul învăţături începătoare.
Formele, ritualurile, tradiţiile, sfinţii şi închinarea la ei şi la lucruri
făcute de mâna omului nici nu pot fi încadrate la lapte duhovnicesc, darămite
la hrană tare?
Aceasta este starea
grea a vremurilor noastre: imaturitatea spirituală. Şi aici ne-au adus şi cei
ce ar fi trebuit să vorbească despre lucrurile cu adevărat valoroase şi care
pot duce la creştere şi maturitate spirituală. Dar liderii sunt primii care
umblă mereu cu biberonul după ei şi-l îndeasă repede în gura copilaşilor,
satisfăcuţi că i-au oprit din plâns.
Şi dacă tot timpul această hrană ne este
dată nu este de mirare că respingem „osul” dacă îl mai găsim pe undeva. Ne
strică dinţii şi ne face rău la stomac.
Poate o să vă întrebaţi: care ar fi hana tare
care ne poate ajuta să creştem şi să ne maturizăm din punct de vedere
spiritual? Doar două exemple, luate din Sfintele Scripturi, vă voi da. Primul
îl găsim în Epistola lui Iacov, în primul capitol: „2 Fraţii mei, să priviţi ca
o mare bucurie când treceţi prin felurite încercări, 3 ca unii care ştiţi că
încercarea credinţei voastre lucrează răbdare. 4 Dar răbdarea trebuie să-şi
facă desăvârşit lucrarea, ca să fiţi desăvârşiţi, întregi, şi să nu duceţi
lipsă de nimic.”
Iacov afirmă clar şi lămurit că la
desăvărşire (adică la maturitate adevărată) se ajunge prin „felurite încercări”
care duc la încercarea credinţei, prin răbdare. Răbdarea este elementul care
duce viaţa spirituală spre desăvârşire şi răbdarea nu o poţi avea decât în
felurite încercări nu în felurite binecuvântări (chiar dacă şi binecuvântările
îşi au rostul lor). Faptul că Iacov spune credincioşilor să se bucure în
feluritele încercări arată că în ele Dumnezeu are un scop bun şi că acest scop
bun este ca sfinţii să ajungă desăvârşiţi, maturi.
Al doilea exemplu este din Evanghelia lui
Marcu, capitolul 10, întâmplarea cu tânărul bogat care vine la Domnul Isus ca
să-L întrebe ce să facă pentru a moşteni viaţa veşnică. Iată textul: „17 Tocmai
când era gata să pornească la drum (Domnul Isus), a alergat la El un om, care a
îngenuncheat înaintea Lui, şi L-a întrebat: „Bunule Învăţător, ce să fac ca să
moştenesc viaţa veşnică? 18 „Pentru ce Mă numeşti bun?” i-a zis Isus. „Nimeni
nu este bun decât Unul singur: Dumnezeu.19 Cunoşti poruncile: „Să nu
preacurveşti; să nu ucizi; să nu furi; să nu faci o mărturisire mincinoasă; să
nu înşeli; să cinsteşti pe tatăl tău şi pe mama ta.” 20 El I-a răspuns:
„Învăţătorule, toate aceste lucruri le-am păzit cu grijă din tinereţea mea.” 21
Isus S-a uitat ţintă la el, l-a iubit, şi i-a zis: „Îţi lipseşte un lucru;
du-te de vinde tot ce ai, dă la săraci, şi vei avea o comoară în cer. Apoi
vino, ia-ţi crucea, şi urmează-Mă.”
Răspunsul Domnului Isus are de-a face cu
maturizarea, cu desăvârşirea. Tânărul bogat făcea multe lucruri religioase şi
căuta să ţină Legea, dar Domnul Isus îi vorbeşte despre faptul că Dumnezeu
aşteaptă mai mult decât atât de la el. Atunci când îi spune că îi lipseşte un
singur lucru Domnul îi spune de fapt că el trebuie să ţintească la a fi
desăvârşit. Iar la aceasta se poate ajunge doar atunci când este gata să
renunţe la tot de dragul Domnului şi are de-a face cu crucea şi lepădarea de
sine pe care trebuie să le practice în fiecare zi. Crucea, cea care ţine firea
pământească răstignită în fiecare zi, care o dă la moarte în fiecare zi, este
elementul indispensabil în viaţa creştinului pentru maturizare şi căutarea
desăvârşirii cerute de Dumnezeu. Crucea, adică feluritele încercări, care duc
la răbdare şi prin care credinţa este testată, au ca rezultat maturizarea
creştinului. Fără ele nu se poate. Dacă înţelegem aceasta înţelegem şi cât rău
se face astăzi creştinilor prin mesaje prin care li se dă de înţeles că
adevăratele binecuvântări sunt sănătatea trupească şi bogăţiile materiale. Cei
ce cred aceste mesaje vor fugi cât de departe vor putea de mijloacele prin care
Dumnezeu caută să-i ducă spre maturizare şi vor rămâne tot timpul la stadiul de
copii, la lapte spiritual, şi nu vor putea creşte la rândul lor decât tot copii
spiritual. Ucenicii lor nu vor putea fi mai sus decât ei. Avem astăzi o
problemă imensă atunci când privim la învăţătura care se dă în biserici. Crucea
creştinului este ignorată, dată la o parte din învăţătură ca şi cum ar fi un
blestem pentru credincios, deşi Domnul Isus nu înceta să le spună celor ce
doreau să meargă după El că fără cruce nu se poate.
În copilăria mea, la ţară fiind, aproape
fiecare gospodărie avea câini. Eu nu am auzit în tot acel timp ca vreun câine
să aibă probleme cu stomacul din pricina oaselor pe care le mânca. Dimpotrivă,
pe toţi câinii îi vedeam tare fericiţi ronţăind un os dar şi după aceea. Şi nu
erau oase moi ca şi cele de la animalele de azi crescute forţat în incubatoare,
ci oase adevărate, tari ca piatra.
Azi, proprietarii de câini sunt avertizaţi
să nu dea oase câinilor ca să nu le strice stomacul obişnuit cu bobiţe. Dar
tare mă tem că mulţi creştini sunt la fel şi chiar pastorii lor evită să le dea
hrană tare ca să nu le deranjeze „digestia”, crescând nişte credincioşi de seră
care se vor ofili imediat cum va sufla peste ei o adiere de vânt. Mă uit cu
durere în jur şi constat că uneori şi în foarte mare măsură nici măcar lapte
adevărat nu se mai dă poporului, ci lapte praf diluat cu multă apă; şi văd că
cei mai mulţi sunt mulţumiţi şi râgâie satisfăcuţi după fiecare porţie pe care
o primesc.
Este multă imitaţie azi şi multă
contrafacere nu doar când vorbim despre bunurile materiale dar şi când vorbim
despre cele spirituale. Proprietarii de câini dar şi producătorii de mâncare
ştiu cât de mult le place câinilor osul. Şi au găsit o metodă ca să-i
păcălească: au dat mâncării (aceleiaşi mâncări pe care o primesc sub formă de
bobiţe) forma unui os. Iar bietul câine este tare fericit. Dar lucrurile au
mers chiar mai departe şi oamenii, foarte inventivi, au făcut „oase” din pluş
sau plastic cu care şi mai mult îi amăgesc pe bieţii câini crescuţi în casă,
spălaţi cu şampon, duşi la coafor şi îmbrăcaţi caraghios după moda câinească.
Ce confuzie trebuie să fie în mintea bietelor patrupede!
Dar oare în mintea multor creştini nu-i la
fel? Imitaţii de predici, de cântări, de slujbe, de viaţă aşa zis creştină, de
cărţi aşa zis creştine, de emisiuni de radio sau TV aşa zis creştine, de
întâlniri şi conferinţe aşa zis creştine, chiar şi evanghelii aşa zis creştine!
Forma seamănă, pare a fi os, dar conţinutul este cu totul altceva. Lumea
religioasă este plină de oase din plastic şi cauciuc şi avem nevoie de har de
sus şi de o adâncă smerenie şi umilinţă şi de o dedicare şi dăruire în a căuta
faţa Domnului pentru ca El să ni se descopere şi să ne păstreze în lumina,
adevărul şi dragostea Sa.
Domnul Isus a dat oamenilor hrană de tot felul. Şi lapte, dar şi hrană
tare, după nevoi. Cu laptele a fost mai uşor. Cu semnele, minunile,
vindecările, înmulţirea pâinilor şi peştilor nu a avut probleme (mă refer la
cei mulţi pentru că mai marii religioşi nu au putut primi nimic), dar au apărut
probleme atunci când a trecut la cruce, suferinţă şi lepădare de sine. Crucea
Lui şi a noastră, suferinţa Lui şi a noastră. Nici măcar apostolii, la acel
moment, nu au putut primi. Pentru nivelul lor de atunci era prea de tot.
Lepădarea de sine era un concept nou, revoluţionar, greu de acceptat. Pentru că
crescuseră şi ei într-un mediu care a prezentat alte valori şi care a
condiţionat altfel gândirea credincioşilor.
Tot în Marcu 10, după ce Domnul
dărâmă pe rând unele dintre lucrurile pe care ei le vedeau greşit, altfel decât
Domnul le vedea, şi care toate aveau de-a face cu lepădarea de sine (desfacerea
căsătoriei, a te face ca un copilaş, a renunţa la tot ce ai dacă vrei să-L
urmezi pe Isus, a-L urma pe El care avea să fie dat la moarte), citim la
versetul 32 că, ucenicii Lui Îl urmau pe drum de la distanţă şi că erau
tulburaţi şi îngroziţi. Domnul Isus trecuse de la lapte la hrană tare şi
stomacul lor spiritual nu putea digera aşa ceva.
În Luca 12:42-43 Domnul Isus
spune: „Cine este ispravnicul credincios şi înţelept, pe care-l va pune
stăpânul său peste slugile sale, ca să le dea partea lor de hrană la vremea
potrivită? Ferice de robul acela pe care stăpânul, la venirea lui, îl va găsi
făcând aşa!”
Înţeleg că adevăratul slujitor,
rob al Lui Dumnezeu, care va fi fericit în final, va fi cel ce se va îngriji ca
oile, credincioşii în Domnul Isus, să crească şi să se maturizeze şi să le dea
hrană la vreme potrivită, pe măsura nevoilor. Iar cei ce nu au în vedere acest
lucru şi care nu vor decât să facă oile să behăie fericite, cu lăptic, nu fac
lucrarea Domnului, oricât de mult ar fi apreciaţi şi oricât de multe oi ar
umbla după ei. Pentru că, în final, tot Biblia ne spune că oile fără
discernământ îşi vor da învăţători după poftele lor şi că vor dori numai lapte
– lucruri plăcute care să le gâdile urechile. (2 Timotei 4:3)
Uitaţi-vă în jur şi priviţi cum
aceasta se întâmplă sub ochii noştri.
În urmă cu circa trei luni de
zile, cred că era decembrie 2016, am aflat despre un frate din Ucraina, Victor,
că şi-a pierdut soţia şi cei cinci copii într-un incendiu. Cred că Victor nu
are mai mult de 40-45 de ani. Ne-am rugat pentru el împreună cu fraţii şi
surorile din părtăşia noastră. La scurt timp după marea tragedie nişte prieteni
moldoveni mi-au trimis o înregistrare făcută în biserica din care Victor face
parte şi mi-au şi tradus cuvântul pe care Victor l-a avut pentru adunare.
Printre altele, cu vocea încă răguşită din pricina fumului de la incendiu,
Victor a spus: „Eu aseară am vrut să-mi amintesc de tot drumul meu, începând cu
primii paşi. Şi Dumnezeu mi-a reamintit calea pe care am mers. Pot
să spun că viaţa mea era plină de sens, Dumnezeu mi-a umplut-o cu importanţă.
Viaţa mea era aici în biserică. În acest loc am mărturisit bisericii de
pocăinţa mea, că acasă m-am împăcat cu Dumnezeu.
În acest loc pe mine şi pe soţia mea
Anicika ne-au declarat mire şi mireasă şi ne-au cununat. Toţi cei 5 copilaşi au
fost binecuvântaţi tot aici. Deci viaţa mea, prin nişte legături invizibile,
era legată de biserică.
Am avut multe întrebări către Dumnezeu, de
ce aşa a hotărât, dar tot timpul m-am rugat şi am simţit că m-aţi susţinut în
rugăciune ca Dumnezeu să nu mă lase să cad de la credinţă şi să mă îndoiesc de
mila Sa. Vreau să mărturisesc că nu m-am îndoit de mila Lui.
Mulţumesc tuturor celor care s-au rugat
pentru mine şi care m-au susţinut. Ştiţi cântarea care zice că Dumnezeu nu
greşeşte şi eu ştiu că nici în tragedia mea nu a greşit.
Eu ştiu un singur lucru: că dacă am rămas
în viaţă trebuie ca viaţa mea să i-o dedic lui Dumnezeu. Aceasta şi-a dorit
Anicika tot timpul, eu însă în ultimii ani tare mă clătinam. Ieri am citit o
poezie care spune: „Eu doream să merg după Isus fără cruce”. Prieteni, acesta
eram eu. Eu am vrut să merg după Isus fără cruce dar acum doresc să mă rog în
acest loc ca Dumnezeu să mă ajute să rezist şi să-mi dedic viaţa Lui. Alte
cuvinte nu am şi acum vreau să mă rog:
„Domnul meu. Îţi mulţumesc că ai avut milă
de mine şi m-ai găsit în lumea aceasta şi nu m-ai lăsat să mor. Mi-ai întins
mâna, m-ai salvat şi m-ai curăţit. Mi-ai dăruit o familie binecuvântată, copii
minunaţi şi soţie minunată. Doamne, iartă-mă că mă îndepărtam de Tine şi nu
făceam ce trebuia atunci când doream să trăiesc pentru mine şi nu pentru Tine.
Iartă-mă, te rog, Tată milostiv! Iartă-mă şi ajută-mă în restul zilelor mele,
cât ai hotărât Tu să mai trăiesc pe acest pământ să mă dedic slujindu-Te pe
Tine, Dumnezeule! Ajută-mă să caut voia Ta şi iartă-mă pentru tot, Doamne, te
rog! Ajută-mă să trăiesc în aşteptarea întâlnirii cu Tine şi cu familia mea.
Doamne, Te rog să mă asculţi, în Numele Domnului Isus Hristos! Amin.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.