„În
noaptea aceasta toți vă veți poticni” (Marcu 14.26-31).
În
etapele de „normalitate” ale existenței, trăim cu impresia că deținem controlul
asupra soartei proprii, că am dezvoltat suficiente mecanisme de adaptare la
realitate. Însă crize ca cea actuală ne sensibilizează din când în când
conștiința fragilității noastre biologice, psihice și spirituale. Schimbarea
rapidă a realității ne confruntă cu un spectru variat de emoții, pe care, vrem
nu vrem, trebuie să-l gestionăm. Cel mai greu, spun psihologii, ne este să
acceptăm nesiguranța și necunoscutul, deoarece acestea relevă fără menajamente
limitările inerente condiției noastre umane. În consecință, reacțiile noastre
pendulează, de data aceasta, între nesăbuința negării pericolului și
respingerea întregului social prin izolare completă, chiar dacă nu ne regăsim
în categoriile de risc.
În
noaptea trădării și arestării Sale, Mântuitorul le-a prevestit cu luciditate
discipolilor Săi reacția lor la criza de care îi despărțea doar câteva ore: „În
noaptea aceasta toți vă veți poticni”. Dar previziunea divină nu se oprește la
devoalarea indigenței umane și a lașității latente în sufletele discipolilor.
Prezența divină alături de noi, ucenicii creștini de azi, nu se limitează la
demonstrarea acuzatoare a neputinței noastre de a face față crizei curente. În
textul biblic, previziunea lui Isus continuă cu descrierea intervenției
salvatoare a lui Dumnezeu – învierea: „Dar după ce voi învia, voi merge
înaintea voastră în Galileea.” Aceasta este, cu siguranță, o veste excelentă,
chiar dacă poartă cu sine și o boare a întristării. Pentru a învia, cineva
trebuie să moară mai întâi și să rămână, fie și numai pentru câteva ore, în
adâncul Locuinței morților. Dar Mântuitorul are certitudinea că planul divin
este temeinic articulat; în el sunt prevăzute absolut toate detaliile, iar
ultimul cuvânt nu-l va avea moartea, ci puterea nebiruită a învierii Sale.
Chiar dacă soarta Lui avea să fie mult mai vitregă decât a ucenicilor, El avea
să ajungă înaintea lor la locul de întâlnire (Galileea) și avea să-i întâmpine
chiar. Oricât de sumbru ni s-ar părea acum viitorul, trebuie să avem
certitudinea că Salvatorul nostru a trecut pe aici și ne așteaptă deja la
capătul crizei, pe muntele victoriei repurtate de El prin Înviere.
Inconștienți
de precaritatea relizilienței lor la criza iminentă, discipolii – în frunte cu
Petru – îi făgăduiesc cu triumfalism Învățătorului lor loialitate până la
moarte. „«Chiar dacă ar trebui să mor împreună cu tine, nu mă voi lepăda de
Tine.» Și toți spuneau la fel.” Însă doar la câteva ore după rostirea solemnei
promisiuni, „toți L-au părăsit și au fugit” (Mc 14.50). O criză scoate la iveală aspecte nebănuite și neștiute
ale ființelor noastre lăuntrice. Ne îngrozim, uneori, când constatăm, sub
presiunea adversităților, patima purulentă ce zăcea necunoscută în adâncimea
sufletelor noastre. Speranța următorilor lui Hristos, însă, nu este în
capacitățile lor intrinseci de a controla furia dezlănțuită a emoțiilor lor
negative sau de a desface ochiurile încâlcite ale năvodului vieții. Speranța
lor este în victoria definitivă și incontestabilă pe care Salvatorul lor, Isus
Hristos, a repurtat-o asupra răului universal prin moarte sacrificială și
înviere. Împreună cu El vom izbândi și în această perioadă de criză, iar
izbânda nu înseamnă altceva decât menținerea încrederii în Dumnezeu și
împlinirea cu credincioșie a planului divin, chiar și în cele mai vitrege
condiții. Puterea învierii lui Hristos are
întotdeauna ultimul cuvânt.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.