40 de milioane de lei au
investit partidele politice în campania electorală pentru europarlamentare.
Peste 8,5 milioane de euro au fost cheltuiţi, în doar câteva zile, pe afişe,
bannere, fluturaşi şi mitinguri.
Din 2005, de când mă ocup de
copiii dispăruţi, pe la putere s-a perindat majoritatea partidelor care azi ne
cer votul. Niciunul dintre ele, la vremea când era în vârf, n-a tipărit un afiş
pentru vreun copil dispărut. Nici măcar un afiş, oricât de ieftin ar fi fost
el, alb-negru, pe coală A4, lipită cu scoci.
Iar în România dispar, în
fiecare an, în jur de 3.000 de copii. Sunt copii fugiţi de acasă, care rătăcesc
pe străzi, vulnerabili, devenind de multe ori victime ale reţelelor de trafic
de carne vie. Sunt copii rătăciţi, care noaptea caută singuri drumul spre
acasă, pe câmp sau prin pădure, pentru că la noi căutările se opresc odată cu lăsarea
întunericului. Sunt copii răpiţi şi nemaigăsiţi niciodată.
Cum
a dispărut „Alerta răpire copil!”
300.000 de euro a costat
crearea mecanismului „Alertă răpire copil!” din România, inaugurat în aprilie
2011.
236.000 de euro erau finanţare
de la Comisia Europeană.
În cazul răpirii sau a
dispariţiei unui copil în circumstanţe ce-i pun în pericol viaţa, urma să fie
lansată o alertă cu poza şi semnalmentele lui, pentru ca cei care au informaţii
să poată anunţa imediat autorităţile.
Alerta trebuia să fie difuzată
repetat, la fiecare sfert de oră, pe telefoanele mobile, pe afişajele
electronice din gări şi din staţiile de metrou. La televizor, la radio şi în
online.
N-aţi văzut niciodată o astfel
de alertă, nu-i aşa?! Pentru că mecanismul nu a fost activat niciodată!
Iar între timp au dispărut şi
instrumentele care asigurau funcţionarea mecanismului de alertă. Ultima postare
de pe Pagina de Facebook a aplicaţiei dateaza din iunie 2011.
Iar pagina oficială
alertarapirecopil.ro a căzut, la doar un an de la lansarea aplicaţiei. Astăzi,
conform Rotld.ro, domeniul aparţine unei societăţi comerciale din Marea
Britanie care comercializează „suplimente” ce vindecă prostata şi ridurile.
Sistemul „Alertă Răpire Copil”
funcţionează, conform datelor „AMBER Alert Europe”, în alte 22 de ţări membre
sau candidate la Uniunea Europeană.
10 alerte au fost lansate, de
la începutul acestui an, în Grecia, Cehia, Spania, Polonia sau Franţa. Iar
poliţia cehă a apelat de cinci ori la sprijinul populaţie, prin „Child Alert”,
inclusiv pentru depistarea unor adolescenţi dispăruţi.
În România s-au cheltuit banii,
s-au făcut conferinţe de presă şi videoclipuri pentru promovare, s-au semnat
protocoale de colaborare şi s-a promis mult.
Dar sistemul „Alertă răpire
copil!” a fost răpit de nepăsare.
Abandonarea
liniei telefonice de urgență
În 2009, Poliţia Română lansa,
cu mare fast, campania de promovare a liniei telefonice de urgență 116.000.
Este numărul rezervat, printr-o decizie a Comisiei Europene, în toate statele
membre UE, pentru sesizarea dispariţiilor de copii.
În România, apelurile erau
preluate de operatorii specializaţi ai Centrului Român pentru Copii Dispăruţi
şi Exploataţi Sexual FOCUS.
„Nu s-au putut obţine nici un
fel de fonduri guvernamentale pentru acoperirea costurilor de operare a
numărului 116.000. (…) Au fost adresate anual solicitări de
finanţare/co-finanţare a costurilor de operare a numărului 116.000 atât
Ministerului Muncii, cât şi Ministerului Afacerilor Interne, făra a putea fi
obţinut vreun sprijin financiar guvernamental”, se precizează într-un raport al
Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii
(ANCOM).
În perioada 2012 – 2014, linia telefonică a
funcţionat având ca finanţare granturile obţinute de FOCUS de la Comisia
Europeană (în valoare totală de 352.000 de euro).
FOCUS s-a desfiinţat în anul
2015, iar ANCOM a realocat 116.000 către Telekom Romania Communications S.A.,
care a primit dreptul de a utiliza acest număr timp de 10 ani, în colaborare cu
Asociația Telefonul Copilului.
116.000 nu mai este un număr
dedicat, iar el a dispărut şi din comunicatele prin care poliţia solicită
populaţiei să furnizeze informaţii pentru găsirea copiilor dispăruiţi.
Dispăruţi
şi de site-ul Poliţiei Române
10.000 de euro este recompensa
pe care o oferă FBI-ul celor care ajută cu informaţii la găsirea lui Wesley
Dale Morgan.
Morgan e un băieţel de 2 ani
dispărut din Louisiana în mai 2001. După 18 ani, autorităţile de acolo încă îl
caută. Îi „îmbătrânesc” periodic fotografia, pentru ca el să poată fi
recunoscut. După 18 ani de anchetă, unii nu vor şi nu ştiu să renunţe. Şi nu
abandonează investigaţiile.
În România, sunt peste 200 de
cazuri vechi de copii dispăruţi. Din vieţile celor care încă îi iubesc, dar şi
din conştiinţele celor care ar trebui să-i găsească.
Pe site-ul Poliţiei Române
figurează doar 12 dintre ei. Restul, în opinia autorităţilor, nu merită nici
măcar un anunţ şi o poză. Sunt copii a căror căutare a fost de mult abandonată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.